Ridlektion i måndags. Fick min absoluta favorit. Det bara pirrade i magen när jag såg att det var han jag skulle ha OCH att han inte skulle gå någon annan lektion. Alltså - jag kunde borsta, gosa, pussa, och putsa honom fin i hela två timmar!
och sen ridning på det!
Hade extremt mysigt med honom och kliade honom, han verkade gilla all uppmärksamhet. Så pass mycket att han muttergnäggade lite lågt när jag kom den sista gången med tränset
Han står just nu i en stor box längst in i en gammal del av stallet som är lite undanskymd, så jag kunde fjanta mig bäst jag ville
Han var lite seg och inte så vaken från början (inte jättekonstigt när jag hade avslutat tränsningen med öronmassage tills han somnade)
Väckte upp honom lite mjukt, känns inte sjysst att börja härja där uppe när han är så sömnig.
Han har som jag kanske sagt förut väldigt sävliga gångarter innan han kommer igång, stoora långsamma kliv, som att sitta på ett skepp. Men det är en häst.
Började med att renodla lite hjälper och verkligen sätta start och stopp i början. Det var suveränt att börja så på honom då han genast vaknade lite och började samla upp sig med en lite snabbare, inte lika sävligare gång.
Vi joggade igång i trav och jag jobbade mycket på samma sätt, tempoväxlingar ofta ofta. Fick kämpa för att hålla ihop honom lite när vi växlade upp. Han är av typen som behöver mycket hjälp i början, han liksom ramlar isär åt alla håll. Jag kände att jag behövde putta in ganska mycket mer energi i honom för att få fram det där extra.
Vi gjorde samma övning som de senaste gångerna med fyra volter och tempoväxlingar på långsidorna. Upplevde honom lite svår att ställa men jag fortsatte bara att envist göra mina volter på det bästa sättet jag kunde och visst lossnade han tillslut
Upplevde efter ett tag att han faktiskt mjuknade och samtidigt kom den där sista energin. Sen hade jag det där härliga som det känns som att man vill rida på alltid.
Vi gick in på volterna och delade upp dem i fjärdedelar. Galopp, trav, galopp, trav. Vi skulle fokusera på att få övergångarna så bra som möjligt.
Jag var inte med alls på galoppfattningarna
Han tar stora kliv in i galoppen, och jag hamnade lite efter och i obalans, han hamnade i obalans, sen var det dags för trav som så klart även den blev i obalans... som blev en obalans i galoppfattningen osv. Försökte rädda det medan jag gjorde övningen men det var helt döfött, så jag fick styra in på mitten och skritta några varv och hämta in oss igen.
Kom ut igen och det gick bättre men fortfarande lite knackigt.
Vi gjorde ett voltbyte. Ville inte göra samma misstag som på andra volten så jag smög in två skrittsteg innan första galoppfattningen. Fick då en riktigt bra fattning där jag inte flängde efter utan var med, och kunde rulla på i övningen och göra övergångar närapå perfekt. Det kändes helt underbart och fjärilarna var där och dansade i magen. Den här hästen är så fruktansvärt rolig att rida då allt verkligen bara klickar på plats och man känner sig som "nämen... OS nästa då?" bara man gör rätt.
Efter den övningen var det som en dröm att rida, han var reglerbar åt alla håll och kanter och lyssnade på minsta lilla hjälper. Kände mig verkligen synkad med honom där.
Gissa om jag somnade med en fånigt flin på läpparna? ... och vaknade med träningsvärk som hette duga