Ridlektion idag och det var markarbete/hoppning på schemat idag, plus att jag red dubbellektion för jag kommer vara borta nästa helg så red igen redan denna helg. Det var varmt i ridhuset och svetten rann.
Fick skimmeln i vanlig ordning och red honom båda lektionerna. Han var inte lätt att tränsa idag och körde upp huvudet och försökte slänga med det, var lite meck med det, funderar mer och mer om han försöker tala om något eller om han helt enkelt inte lärt sig då han fortfarande är lite valpig.
Vi började med att skritta fram i skogen, sen in i ridhuset och travade i båda varven, i det första varvet skulle vi rida lätt men stå upp två, sitta ned en, när vi bytte varv var det tvärtom, sitta två, stå en. Det är så svårt, jag har inte alls bra balans i traven och blir mellan varven tung i rumpan men fick till det bitvis.
Sen skulle vi trava över bommar på böjt spår i två hörn, halva ridhuset skulle vi stå i lättsits och andra halvan rida lätt men stå i lättsits över bommarna. Jag försökte men jag märkte rätt fort att min rygg orkar inte, sist jag provade en längre stund hade jag så ont i min rygg då jag svankar pga lång rygg.
Gjorde så gott jag kunde, sen gjorde vi samma som på markarbetet i torsdags, med att trava mot ett lågt krysshinder i hörnet, landa i galopp, galoppera långsidan ner och sen sakta om.
Rullade på så några varv och han hoppade riktigt fint.
Sen var det dax för samma övning som i torsdags, trava över bommar på böjt spår i hörnet och stå i lättsits över alla bommar, direkt efter sätta sig ner, svänga upp på typ "medellinjen", stå i lätt sits över nästa bomserie för att sen efter sätta sig ner och sakta av till skritt i några steg innan trav igen och över nästa bomserie i lättsits, sitta ned efter och ta svängen ut på fyrkantsspåret igen och rida lätt till den böjda bomserien igen.
Det gick lite si så där, men är ändå nöjd gjorde mitt bästa.
Nästa lektion var det i princip samma upplägg, enda skillnaden var att vi inte travade över de böjda bommarna i början, utan fick direkt på travhoppningen efter uppvärmningstraven.
Det var lite utmaning att rida i den gruppen då det var en tjej som red en ponny som inte ville gå fram och det var några gånger jag fick vända över för att inte krocka.
Men överlag gick det bra, när jag kom hem väntade det här fotot på mig i messenger. Var en som hade suttit och tittat på och smygfotat. Tycker inte om min lätta sits i traven, ser stelt ut och som en säck potatis. Så där har jag ytterligare något att öva på.
Summan av kardemumman, är ändå väldigt nöjd över dagen. Känns som det är att dax att lära sig rida honom och hitta alla knapparna igen, vi är inte riktigt där än även om en del sitter kvar sen innan sommaren.
Nu blir nästa lektion på torsdag och då vankas det hoppning, har redan en rätt säker gissning på att det lutar åt skimmeln där också.