Markarbete idag... var ingen rolig lektion. Hade skimmeln och han var ruskigt billig idag, ville knappt gå fram å frös fast.
Började med att jag inte kunde tränsa å hur mycket du än petar me ett finger i hans mungipa å ”gräver” han öppnar inte munnen.
Det va knappt jag fick honom i skritt på fyrkantsspåret å likaså traven. De va inte alls kul.
Vi skulle börja me att ha trav å sen länga på hörnlinjen och sen andra långsidan.
Fick till ok längningar på långsidan men hörnlinjen gick han ej fram på. Kämpade på men kände inte att de blev nån snygg ridning.
Sen skulle vi rida två bomserier i trav innanför soåret på ena långsidan med skrittövergång mellan dom, när vi red över den sista fatta galopp på kortsidan, galoppera halva långsidan å sakta av till trav.
Traven gick jättebra damt skrittövergången. Det blev pannkaka när vi skulle fatta galopp. Han ville inte. Ridläraren sa att jag skulle sitta ned. Gör mitt bästa, men jag kan inte sitta ned i slängtrav så studsade rätt bra.
Flera gånger det blev så. Vi skulle egentligen fatta galopp och ta ett hinder på hörnlinjen från kortsidan sett, men ja hade fullt upp med att bara få galopp...
Jag kände mig gråtfärdig då ingenting gick som det brukar och jag kände spontant att jag inte vill rida skimmeln nått mer om han ska va så tråkig.
Jag tycker inte det är kul att jag inte kan lägga någon fokus på min egen sits/ridning utan bara fokusera på att få fram hästen.
Ridläraren tyckte jag skulle prova fatta galopp från skritt istället, men då växte han fast å gick inte fram alls.
Han var sån hela lektionen att han växte fast å knappt gick fram. Till å med när vi avslutade med att hoppa en liten slinga, även om vi kunde hålla galopp hela slingan. Så varje gång vi väntade på vår tur å sen skulle röra på oss, hade han växt fast...
Ja vet att jag kommer få honom på lördag också. Är han lika hemsk som han var idag, vill jag inte rida honom något mer. Riktigt så kul är det inte me en häst som inte vill gå fram.
Jag hade nog ställt frågan till ridlärare eller personal om hästen är fräsch och inte har ont. Hela beteendet från att han inte vill bli tränsad till att inte gå fram tycker jag inte låter friskt. Om han blir kollad av vet och de inte hitrar något så får de ju fundera på om han verkligen trivs med att gå på ridskolan. Jag förstår dig verkligen att du inte vill rida honom igen.