Ridlektion i går. Fattar inte vad som hände. Allt bara klaffade och funkade och jag och hästen var synkade
Fick det bruna stoet som går som tåget. Har ju ridit henne förut och haft svårt att få henne att skåla ur och att få henne att slappna av i sidorna. Vi har funkat okej i hop men hon har sprungit som en 7a med huvudet, stel i sidorna på halsen, lite stuttigt och tappat bakbenen konstant.
Vi började lektionen med att skritta fram så klart, och redan där kände jag att jag var superfokuserad och liksom uppmärksam på hästen. Jag red ganska mycket på böjda spår och försökte få henne med mig och skåla ur henne redan på lång tygel. Hon kändes redan ganska fram för skänkeln, så det behövdes inte mycket innan hon var med på noterna och framåt heller. Ridläraren kommenterade att jag gjorde ett jättefint jobb i skritten.
Övningen bestod av att rida framdelsvändningar i sicksack på långsidorna. Eftersom min häst redan var framåt tog det bara en långsida innan vi lyckades få till riktigt bra framdelsvändningar där hon verkligen trampade runt. Jag satt så still jag kunde och försökte inte vara i vägen, leda på rätt sätt med tyglarna, stoppa upp lite på yttertygeln och picka lätt i sidan för att hon skulle trampa runt sig. Hon tappade lite bjudning sedan när vi skulle rida rakt men hon var genast igång igen för en lätt framåtdrivade hjälp. Så himla positiv till arbete, det var jätteroligt att rida
Här fick vi beröm för att vi gjorde fina framdelsvändningar.
Sedan skulle vi galoppera i båda varven mest för att dra igång lite värme i hästarnas kroppar och låta dem sträcka ut lite. Huvudövningen var främst i skritt.
Tappade helt kontakten med henne första galoppen, jag blev konstigt spänd i galoppfattningen och galoppen blev en konstig lite fyrtaktig jättekort galopp. Försökte rida henne ur den galoppen och få en bättre galopp men det gick sådär. Tror jag fick till en okej galopp på slutet.
Det blev bättre i andra varvet (för jag blev inte spänd och red som en kratta i fattningen) och där kände jag att hon var bättre påverkbar och jag kunde korta och länga galoppen på ett bra sätt.
Tillbaka till sicksackandet, och här gick det ännu bättre. Kände redan då (bara 20 minuter in!) att hon mjuknade i sidorna, blev följsam, trampade under sig och lyfte upp ryggen och verkligen jobbade. Det är så himla roligt att komma till "riktig ridning" så där tidigt på lektionen, i stället för 5 minuter innan slut.
Efter det red vi massor skänkelvikningar i trav, även här gick det vansinnigt bra! Det kändes som att hästen var i två delar (på ett bra sätt). Jag kunde liksom reglera med enkla medel hur mycket bakdelen gick åt sidan och hur mycket framdelen gick åt sidan, kunde reglera både hastighet, tempo, och energi. Hästen verkade vara mjuk, glad och vilja dansa där med mig. Det var härligt. Hon bjöd på framåt och lyssnade jättefint. I bland var det som att hon föreslog en ökad trav, och jag kunde säga "nej vänta" eller "ja! det låter kul" och då showade hon fram i en himla trevlig ökad trav tills jag sa stopp.
Till sist tog vi några galopper till, jag hade ju en häst som var med mig och det var så himla trevligt och mjukt
Vi avslutade precis innan vi skrittade av med att öva på att länga och korta formen. Inga problem tyckte hästen, det är klart vi kan! Det var jättenyttigt att känna hur det verkligen ska kännas när man länger formen ganska mycket men hästen ändå går i form fortfarande. Har nosat på det innan men nu tror jag att jag hittade känslan jättebra.
Är så himla nöjd, fortfarande alldeles superglad. Gick så himla bra! Mer sådant tack!