Rida ut själv

Sv: Rida ut själv

Är 17, rider typ jämt ut själv, händer inte ofta att jag har sällskap när jag rider ut. Jag rider i alla gångarter när jag rider ut, blir inte så mkt galopp nu på vintern, men det beror på att det blir så mörkt.
tkr mkt mer om att rida själv, då jag kan jobba med min häst, och rida mer som jag vill. Är ett fullblod så hon behöver lära sig att ta det lugnt, blir väldigt springig ibland och har jag då någon framför mej som rider på med sin häst är det ju inte så lätt att stanna ;)
Tkr man har bättre kontroll på hästen när man rider själv, för den lyssnar mer på ryttaren då, annars håller de mer koll på vad de andra hästarna gör och hur de reagerar. Sticker en häst, kan man nästan garantera att de andra sticker också, men blir min häst rädd ute i skogen, så har hon bara mej att lyssna på, och just på min häst jag har nu tror jag det är en fördel.

Jag har inga barn... Men låter ibland barn rida på mina hästar o då Går jag med. Men nu till sommarn har iaf två av dom blivit såpass gamla i sadeln att de nog får hänga med ut på riktig ridtur! Tror de är 11 o 14 töserna o rätt tuffa/självsäkra, det kommer bli trav o galopp.Innan har de bara fått trava, utom en gång i en uppförsbacke på latgamle Andi som stananr troget när backen e slut. O sambobrorsdottern är 11 hon oxå men lite försiktigare men hon har oxå travat o galopperat lite på samma kuse, även det ute i skogen!.

Jag rider självklart ut själv, hur skulle det annars gå ihop o ha häst, än mindre tre stycken? Speciellt när jag inte har nån paddock :D Jag red t.o.m. ut ensam på min unghäst under inridningen, efter åttonde gången jag satt på henne så red vi ut- varje pass. Hon tvärdog i "paddocken(läs inhägnad bit hage)" så det var bara uteritt som funkade! O det gick kanonbra!!

På mina hästar behöver ingen va rädd för o rida ut själv, men jag kan förstå de som har lite mer nyckfulla pållar som inte vill för säkerhets skull.

Jag har ridit ut ensam sedan 12-årsåldern. Bor i en liten by där det inte finns ridsällskap. Jag rider i alla gångarter och hoppar och gör det som faller mig in.

Som många andra rider jag gärna ut själv. Rider i alla gångarter men inte barbacka numer, då blir det bara skritt och på den egna hästen.
Har alltid gillat att rida ut mycket både i grupp o ensam:D

Min dotter, 12 år gammal, ska precis börja rida ut själv på sin ponny. Vi har haft den sedan sommaren -08 och jag tycker att vi lärt känna den så pass att hon kan ut själv nu. Jag har varit ute med ponnyn ganska myckat själv för att se hur den funkar i olika lägen och vi har ridit ut ihop en hel del.

Vi talar alltid om för någon i stallet var vi ska rida och tar alltid med en mobil.

Rider också ut själv utan problem. Har alltid mobil =) Vet inte hur jag skulle ställt mig till barnen om jag står som ansvarig.. Min grabb är bara åtta ännu och bara ridit lite, men visst, om han har kvar intresset vid högre ålder och har lite erfarenhet.. Hade nog velat veta när var och hur länge iaf :D "hönsig"

Jag är snart 17 och jag har alltid fått rida ut själc, men jag själv vågade inte i början så mamma fick följa med.

Jag tycker bättre om att rida ut själv, men det är trevligt med sällskap ibland. Jag rider i alla gångarter och jag har en -05;a som är riden sen i mitten på juni som jag har ridit ut på själv sen i september.

Brukar du rida ut själv alltså häst+ryttare ingen annan??? Brukar du bara skritta då elr trava och galoppera också?

Brukar du tilllåta ditt barn göra det? + trava galoppera?

Vrf? Vrf inte?

Roligt att se hur ni ser på saken!

Jag har alltid ridit ut själv sedan jag fick min första ponny när jag var 8-9 år efter 1 år på ridskola. Alla gångarter.

Jag tycker personligen allt annat är trams. Eftersom jag är född med att alltid rida ut i skogen så har alla mina ponnyer genom åren direkt lärt sig att i skogen arbetar och lyssnar man precis lika bra som på bana vilken är en grundförutsättning för både mig och min mor. Hon är själv ryttare sedan barnsben och har egen häst så hon har gett mig en väldigt sund syn på hästar jag önskar alla hade fått.

*kl*

Har ridit ut själv i alla gångarter och hoppat sedan jag var 11 år.

I dags läget kan jag få sällskapom jag vill men Quatrarna joggar så långsamt så vi kan i princip bara skritta då därför rider jag gärna ut själv ändå. Galoppen har vi inte kommit till ännu men den kommer bli ut när det är dax för det.

Mina egna barn skulle jag inte släppa ut helt själva förrän jag visste att de klara hästen bra i alla gångarter. Vi har tyvärr väldigt mycket trafik innan man kommer till bra ridvägar så jag är osäker på vidvilken ålder jag skulle våga släppa dem. Nu rider de väldigt sällan och är bara 5 och 4 men de snart får vi ponny i stallet så de kan rida mer regelbundet.

Rider nästan aldrig ut själv, typ en eller två gånger om året. Numera funkar min häst alldeles utmärkt att rida ut själv på (i alla gångarter) men det är roligare att ha sällskap och jag känner mig mycket tryggare, även om min häst är trygg själv. Tycker inte att det är så jobbigt att anpassa sig, inte jämfört med hur mycket det ger mig att ha sällskap. Dock kan det vara lite jobbigt att bestämma tid med någon (passa tider är inte en av mina starkaste sidor).

Jag rider allt som oftast ut ensam med min häst. Rider i alla gångarter och tar några småskutt över stockar ibland. Fyller 28 år om en månad och har ridit ut ensam sen jag var 13-14. Visst är det roligt med sällskap också, men får jag välja så rider jag hellre själv. Blir mer vettig ridning då. :p

KL

Jag rider nästan alltid ut själv, dvs det är sällan jag har sällskap ut. Rider i alla gångarter, har alltid ridit ute på det sättet som vuxen. Är 36 år, och har ridit sen 5 år gammal.

När jag var 10-12 år och yngre fick jag inte rida ut själv, mamma eller pappa följde med och promenerade, jag fick rida iväg före dem i alla gångarter osv, men de "fanns där på vägen" ute i skogen. Efter den ålder fick jag börja rida ut själv men alltid skriva på tavlan/tala om vilken runda jag red.

har ridit ut själv sen 11 års ålder då jag fick min första häst. Har oftast varit noga med att tala om vart jag rider ifall ngt skulle hända. Trafikerade vägar osv skrämmer mig inte heller. Har ridit allt från trygga 20åringar till nyss inridna unghästar ute ensam - det är nått de ska lära sig enligt mig.

egna barn lär dröja men resonerar som så att är inte hästen så trygg så att mina ev barn kan rida ut själva så ska de inte ha den hästen öht :cool:

Jag är 18 år och har ridit ut själv sedan flera år tillbaka (efter att min problemhäst insåg att jag var ledaren). Min syster red ut själv på sin ponny när hon var 9-10 år. 1-2 år senare red hon även ut själv på ardennerhästarna. Hon på 3-åringen och en eller två av hennes kompisar red på mamman till 3-åringen. Alltså även samtidigt.

Använder alla gångarter och rider trots att ingen vet var jag är ibland. Ofta har jag dock GPS med mig som man kan söka upp koortinaterna på vart jag är, jag har alltid mobilen med mig men ska man hitta mig någonstans kräver det ju att batteriet är bra och att det finns mottagning. Skulle mina framtida barn ha häst som jag litar på får de utan vidare rida ut själva men jag vill nog gärna veta vart de ska i så fall så man kan leta reda på dem.

Medn min förra foderhäst red jag nästan alltid ut själv i alla gångarter... Hästen jag har nu har det varit problem med att rida ut själv så jag har alltid sköt mig till när andra i stallet rider ut.. Han tvärvänder och sticker hem på uteritter och jag ramlat av och det gjort att mitt självförtroende gått ner väldigt, nu rider vi ut små korta rundor och har med oss pappa eller mamma som gående så blir han lugnare att rida ut men rida ut helt själv har jag ej mod till än me det kommer... Har hänt mig häst mycket när vi varit ute och ridit/ kört så han har nog blivit väldigt osäker också.. Skenat med rockard 3 km och blvit rädd för många saker som gjort att han har vänt och stuckit och så...:grin:

Jag rider i princip alltid ut själv då jag trivs bättre med det, jag kan själv välja galoppsträckor och var man ska skritta och slipper att hästarna tävlar. Rider i alla gångarter men håller mig bara till vägar jag hittar på och har jämt mobilen med mig. Ibland är det dock trevligt att rida ut själv med en god vän som jag kan lita på inte hetsar till att galoppera hela tiden, då är det trevligt att småprata. Jag är 24 år.

jag rider nästan alltid ut själv. är vuxen men red ut ensam när jag var 12-13 år också. då kunde jag rida många mil in i skogen.

nu tänker jag lite mer på säkerheten (dels eftersom nuvarande följeslagare inte är lika trygg) och rider aldrig så långt.

Jag rider alltid ut ensam. Det kan bli lite ensamt ibland. Här finns långa härliga rundor utan en massa bilar och elände. Men att rida ut i mörkret det gör jag inte. Huu!!

Rider alltid ensam och har gjort det nästan ända sen jag fick hästen. Tycker mest det är irriterande när andra ska vara med, särskilt eftersom min häst är en sån "tävlare" som måstemåstemåste vara först om det går fortare än skritt.

hej!

jag är 16, rider som tex idag hem ensam från en ridtur då de andra skulle längre o rida (måsta hem o plugga :cool:)

rider ganska mycket ut ensam nu på vardagarna, tycker dock inte om att rida ut fast jag har en någolunda säker häst pga säkerhetsskäl.. jag är permanent barbacka rytatre och rider alla gångarter även då jag är ensam.

tycker däremot bättre om att rida ensam på det sättet att jag själv får bestämma farten, ridkompisarna (haha alla över 40) skall bara rejsa på i galopp för alla backar men jag tycker bättre om att klättra i dem på tygel eller göra intervaller- ngt som de inte fattar ngt av ;D
började rida ut ensam då jag var 15 och fick min egna häst, innan det hade hag hyrt en ponny som var helgalen att rida ut mej själv, testade nån gång som 13 åring (med ägarens tillstånd såklart) men hon stegrade och skenade hem med eller utan mej så jag slutade ganska snabbt med det..

Senast ändrad:

rider ut själv ofta. Rider i alla gånger arter och det blir mer effektiv ridning när jag är ensam. Rider vi ihop med någon blir det mer prat och lite mer okoncentrerad ridning.

Sonen får inte rida ut själv, han är snart 12 år, det beror på att vi alltid rider en bit på trafikerad väg och där får han inte vara ensam. Däremot får han rida ensam med kompisar men de finns inga i närheten här som har häst utan då kör vi honom + häst dit han ska rida. Han rider då i alla gångarter.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama