Ja det är ju lov att tänka så och jag förstår som sagt vad du menar, på den nivån,första terminen iaf brukade jag som regel ramla av om hästen galopperade oväntat, det hände ett par gånger men ändå red jag ute utan ledare. Idag är det betydligt högre säkerhetstänk på många vis än innan. Sen får man inte galoppera ute föräns i en väldgt hög grupp så det har ju med förändrats. Idag är det sen länge välutbildad personal och jag litar på att de vet vad de gör. De går väldigt försiktigt fram och jag känner mig trygg med att min dotter rider där.När jag var yngre så hade jag så tyckt det vore toppen att rida ut utan ledare, minns att jag tyckte det var störande att rida ut med ledare längre än jag då tyckte att jag behövde. Men som vuxen och mer hästerfarenhet har man ju ett helt annat konsekvens- och säkerhetstänk. Är man ute får man vara beredd på att hästarna kan hoppa till för saker och då tycker jag att man ska vara hyfsat säker på att ryttaren sitter kvar även fast hästen tar ett litet skutt åt sidan. Och om hästen tar ett par galoppsprång (antingen för att den är lite pigg eller för att den blir rädd för något) ska eleven vara så säker att den inte tappar balansen hur som helst eller får panik utan gör ett gott försök att stanna hästen. Barnen vill ofta galoppera men tycker ändå att det är läskigt när hästen gör det från ingenstans innan de är bekväma i gångarten. De är sällan så bekväma i galoppen efter att ha testat bara några gånger, risken är att de helt fryser fast eller bara skriker rätt ut. Jag har varit med om både och (i ridhuset).
Det är helt enkelt för höga risker att ha med barn när man inte är på en inhägnad bana. Någon trillar av och en häst är lös och kan stissa upp de andra hästarna. Någon häst galopperar ett par språng, barnet får panik och stimmar upp hästen som helt plötsligt galopperar om hästen framför eller in i en annan häst och får en spark. Helt plötsligt har man hästar på väg ut i skogen eller ut på bilvägen. Det är i min åsikt inte försvarbart att utsätta barn och hästar för den risken innan de är tillräckligt sadelvana och sadelfasta och det är man inte när man provat på galopp några gånger, man behöver ha gjort mer. Jag tycker att det är väldigt oansvarigt och visar på att instruktören saknar ett säkerhetstänk kring hästar och elever.