Gällande att avancera fort i början tänker jag att det kanske inte är så konstigt? För mig tog det ett och ett halvt år att avancera 3 grupper.
Min ridskola har 4 kategorier (och två specialgrupper) där man lite löst kan säga så här:
1 - Skritt och trav. Galopp längs en långsida med ledare typ... varannan lektion kanske. I början av terminen alltid med ledare. Sedan med en ledare som inte håller i hästen utan bara springer med. Till slut kan ledaren gå in på mitten och man byter gångarter och styr själv, dock alltid med ledare i galoppen. Märker ledaren att ryttaren är lite osäker kommer hen och leder en stund. Pratar sits. Där var jag i en termin, men ridläraren meddelade att jag skulle få flytta upp följande termin redan efter två månader, men att det inte gick att flytta upp mig mitt i terminen.
2- Helt utan ledare. Skritt, trav och galopp. Man förväntas sitta på rätt sittben i traven. Lär sig ridvägar. Får rida ut i trav och skritt, då brukar det i början av terminen vara 3 ledare (en i början av ledet, en i mitten, och en längst bak). Man kan få hjälp i galoppen av ridläraren i början om man känner sig osäker kring galoppen men ju längre terminen går och man utvecklas rider man galoppen helt själv. Börjar kräva mer koll på sitsen.
Tempoväxlingar. "Hoppa" minihinder. "Hoppa" minibana. Mot slutet av terminen nosar man lite försiktigt på vad en skänkelvikning är och att rida lite mer avancerade övningar i olika gångarter.
Jag var där två terminer.
3- Alla gångarter. Skänkelvikningar och sidvärts. "Bättre" tempoväxlingar. Rider ut och ridläraren går med eller rider med, i alla gångarter. Formar hästen. Renodling av hjälper. Balansgången mellan att kräva av hästen och att skapa en glad och lugn häst. Öka och minska galopp. Galoppera på mindre volter. Nosar på bogen in om det är en bra dag. Hoppar större hinder (tror det kan vara upp till 50cm?) samt banor med kanske 5-6 hinder. Rider på terrängbanan och hoppar hinder där i galopp. Har lektioner ute i hagen om underlaget funkar. Pratar om känsla. Sitstjat. Framdel och bakdelsvändningar etc.
Där fastnade jag i många år pga en incident som gjorde mig rädd för galopp. Här fastnar ganska många innan de får komma upp i nästa nivå oavsett.
4- Allt ovan plus mer krav på att sitsen är riktigt bra och inte stör hästen. Rider självständigt. Rider ut själva i alla gångarter utan ridlärare eller med. Förvänd galopp. Galoppbyten. Bogen in. Rider de knepigare hästarna. Stort krav på att kunna förstå vad hästen behöver och hur man ska nå dit. Yttepyttefinlir både för ryttaren och hästen (typ att få hästen 100% optimalt böjd och rörelse i en volt för att stretcha ytter bakben specifikt) Hästen går i form. Strävan efter perfektion i alla gångarter, rörelser och ridvägar. Man tillåts experimentera självständigt så länge man kan förklara för ridläraren hur man tänkte (exempel vi rider egentligen en övning i skritt men jag väljer att fatta galopp några gånger på övningen för att se om jag inte kan bättre komma åt bakbenen på en häst som är lite slö.) Väldigt avancerade övningar med många moment. Med mera. Har säkert glömt en hel del.
Där är jag i dag.
Sedan Dressyr och Hopp special. Där jag lätt hade passat i dressyrspecial. Hade gärna testat hopp specialen också för att jobba bort min underliga hopprädsla som inte handlar om själva hoppet, utan om att jag är ivägen och tar värdefull hopptid för de andra när det är min tur att hoppa bana. Har dock inte råd.