Upplägg nybörjarlektioner ridskola

Vad är ridborgar nivå?

Jag har sett folk ta ridborgarmärket första gången de rider. Då kunde de inte rida alls i och för sig.

På min gamla ridskla så ingår både hoppning på låg nivå och gslopp innan man avancerar från nybörjare till grupp 1. Jag tror målet för flrsta terminen är att kunna trava utan ledare bland annat.

Det där med att kunna stoppa en häst som springer hem till stallet handlar mycket om kunskap hur och att man är sadelfast. Inte om att man behöver rida på hög nivå. Sen ska man ju försöka och inte tycka det är coolt att få galoppera på terrängbanan utan stoppa direkt.

Grejen är också att ofta så händer just ingenting om en häst blir rädd och springer lite. Då övriga normalt får stopp på sina hästar direkt. Om en grupp hästar verkligen blir vettskrämda och skenar (är okontaktbara) så är de svåra att stoppa. Då behöver man kunna fixa one rein stopp eller i vartfall kunna styra hästen in på en stor volt och ta det från där.
Ridnorgarnivå är ridborgarmärket. Det var målet i den grupp jag började i och fortfarande red i då. Jag tänkte att nybörjargrupp var första gruppen som var skrittgrupp men med de måtten det har vi ju kommit fram till tidigare i tråden att det i så fall var en nybörjargrupp jag gick i trots allt. Kan lova dig att ingen av oss tyckte det var coolt eller försökte med något annat än att stoppa våra hästar, har beskrivit det med att jag inte skrivit något för att försöka verka ball på något vis, vem skulle rimligtvis tycka det? Vi hade inte fått lära oss hur man agerar i en sådan situation, ingen av oss.
 
Du hade tur att du fick oförskämda opedagogiska ridlärare som skrek åt barnen? Det skulle jag kalla otur
Jag tyckte de var väldigt bra. Skulle aldrig fixat en massa dalltande och det var många med mig som var eniga.
Det låter inte som de var så värst intresserade av att ha bra samansatta grupper.

Om du rider lektion idag, skulle du gilla att lektionen anpassades efter en kaksig nybörjare som vill hoppa över nybörjar och fortsttningsgruppen?

Om inte, tycker du fortfarande din ridskola var så bra? Inte ditt fel alltså men det var det som hände i den grppen du började i.
Tror den var för stor för att kunna vara petnoga med det. Skulle säga att den grupp jag började i motsvarade dagens fortsättningsgrupp.. var som sagt en i gruppen som red med ledare till och med.
 
Det låter som att ridläraren var lärd från den militäriska grunden som ridskolorna härstammar från. Säkert lärd med samma ton, men det är oturligt. Jag har stött på typen, min uppfattning är dock att det inte var så på alla ridskolor. Samtidigt, jag kan hålla med om att det var mer vilda västern 70-90 talet.
Jo men precis "Trav, framåt march!"
 
Ridnorgarnivå är ridborgarmärket. Det var målet i den grupp jag började i och fortfarande red i då. Jag tänkte att nybörjargrupp var första gruppen som var skrittgrupp men med de måtten det har vi ju kommit fram till tidigare i tråden att det i så fall var en nybörjargrupp jag gick i trots allt. Kan lova dig att ingen av oss tyckte det var coolt eller försökte med något annat än att stoppa våra hästar, har beskrivit det med att jag inte skrivit något för att försöka verka ball på något vis, vem skulle rimligtvis tycka det? Vi hade inte fått lära oss hur man agerar i en sådan situation, ingen av oss.
I gängse termer om utbildningsnivå (även dagens) så red ni alltså alla i nybörjargrupp. Jag travade min allra första lektion i en helt vanlig nybörjargrupp (1970) talet.

Då ska man rida på säkra hästar i turridningsformat om man rider ut.

Du kanske kan vara lite mer kaxsig när det gäller avancemang i grupperna, ni verkar ha en mycket liten nivåskillnad. Jag tror det finns mycket få ridskolor som i dagsläget har grupper som bara skrittar, möjligen bortsett från de allra första gångerna och det finns många grupper som räknas till nybörjare som klarar av ridborgar märket och en hel del till innan de avancerar.
 
Senast ändrad:
Får man rida med ledare så är det nog få ridskolor som skulle kalla det fortsättninsgrupp. Behöver man ledare är man på låg nybörjarnivå.
Vi hade teorigrupp, skrittgrupp, travgrupp, ridborgargrupp, grupp 1, grupp 2, grupp 3. Fanns inget som hette nybörjargrupp. Med "trist nybörjargrupp" tänkte jag teorigrupp och skrittgrupp. Sen om det jag började i var en låg nybörjargrupp så fine. Vi har helt enkelt tänkt helt olika. Om ni trodde jag började i en grupp som motsvarar vit grupp idag så förstår jag att ni tyckte det var väldigt konstigt.
 
Vi hade teorigrupp, skrittgrupp, travgrupp, ridborgargrupp, grupp 1, grupp 2, grupp 3. Fanns inget som hette nybörjargrupp. Med "trist nybörjargrupp" tänkte jag teorigrupp och skrittgrupp. Sen om det jag började i var en låg nybörjargrupp så fine. Vi har helt enkelt tänkt helt olika. Om ni trodde jag började i en grupp som motsvarar vit grupp idag så förstår jag att ni tyckte det var väldigt konstigt.
Du skrev kaxigt om att hoppa över två gupper och så börjar du i en där folk rider med ledare. Så ja ett klart missförstånd. Jag förstår att du ville hoppa över skrittgruppen.

Vad man kallar grupperna är säkert olika men grupp1 eller nybörjare är nog rätt vanligt att kalla den lägsta nivån.

Att hoppa över 2 grupper i min ridskola på 70/80 -talet hade inneburit att du hamnade i en gupp där man normalt hoppade upp till 50-70 cm (som mest hopoade jag 110), hoppade banor och serier, Jobbade med sidvärtsövninga, exempelvis ökade och minskade volter i galopp (med 4-5 personer på volten) mm. Det finns liksom ingen chans att en aldrig så begåvad nyböjare som aldrig ridit hänger med.
 
Du skrev kaxigt om att hoppa över två gupper och så börjar du i en där folk rider med ledare. Så ja ett klart missförstånd. Jag förstår att du ville hoppa över skrittgruppen.

Vad man kallar grupperna är säkert olika men grupp1 eller nybörjare är nog rätt vanligt att kalla den lägsta nivån.

Att hoppa över 2 grupper i min ridskola på 70/80 -talet hade inneburit att du hamnade i en gupp där man hoppade 50-70 cm (som mest hopoade jag 110), hoppade banor och serier, Jobbade med sidvärtsövninga, exempelvis ökade och minskade volter i galopp (med 4-5 personer på volten) mm. Det finns liksom ingen chans att en aldrig så begåvad nyböjare som aldrig ridit hänger med.
Jaha oj vilket missförstånd! Det där gjorde jag först i grupp 2 eller 3.. 2-3 grupper över ridborgargruppen där vi skrittade, travade, red över kavalettibommar och lärde oss att galoppera.
 
Jaha oj vilket missförstånd! Det där gjorde jag först i grupp 2 eller 3.. 2-3 grupper över ridborgargruppen där vi skrittade, travade, red över kavalettibommar och lärde oss att galoppera.
Hahaha jag kan ju bara förställa mig hur det hade låtit från ridläraren om jag kommit till en sådan grupp.. andra visor var det!
 
I gängse termer om utbildningsnivå (även dagens) så red ni alltså alla i nybörjargrupp. Jag travade min allra första lektion i en helt vanlig nybörjargrupp (1970) talet.

Då ska man rida på säkra hästar i turridningsformat om man rider ut.

Du kanske kan vara lite mer kaxsig när det gäller avancemang i grupperna, ni verkar ha en mycket liten nivåskillnad. Jag tror det finns mycket få ridskolor som i dagsläget har grupper som bara skrittar, möjligen bortsett från de allra första gångerna och det finns många grupper som räknas till nybörjare som klarar av ridborgar märket och en hel del till innan de avancerar.
Det gjorde jag också.

I vår nybörjargrupp fick vi lära oss en lodrät sits, att rida lätt och att inte flaxa med armbågarna. När vi skulle lära oss galoppera ställde hästarna upp sig på spåret i en rad, man fick galoppera en långsida och en kortsida. När man klarade det fick man flytta upp till nästa grupp.
 
Det gjorde jag också.

I vår nybörjargrupp fick vi lära oss en lodrät sits, att rida lätt och att inte flaxa med armbågarna. När vi skulle lära oss galoppera ställde hästarna upp sig på spåret i en rad, man fick galoppera en långsida och en kortsida. När man klarade det fick man flytta upp till nästa grupp.
Ja ungefär så, men jag har noll minne av hur man blev uppflyttad till grupp 2. Jag tror jag red i nybörjar gruppen ett bra tag men ridskolan hade nästan bara stora hästar och jag var 8 år när jag började. I grupp två red jag inte länge, Ja försov mig en dag och fick rida i gruppen efter som var en 3:a och ridläraren tyckte det funkade så jag blev kvar.
 
I gängse termer om utbildningsnivå (även dagens) så red ni alltså alla i nybörjargrupp. Jag travade min allra första lektion i en helt vanlig nybörjargrupp (1970) talet.

Då ska man rida på säkra hästar i turridningsformat om man rider ut.

Du kanske kan vara lite mer kaxsig när det gäller avancemang i grupperna, ni verkar ha en mycket liten nivåskillnad. Jag tror det finns mycket få ridskolor som i dagsläget har grupper som bara skrittar, möjligen bortsett från de allra första gångerna och det finns många grupper som räknas till nybörjare som klarar av ridborgar märket och en hel del till innan de avancerar.
Detta var som sagt över 25 år sedan. gruppindelningen är helt annorlunda idag.. Ja detta blev ju väldigt komiskt, jag förstod inte alls varför det jag beskrivit skulle vara något anmärkningsvärt eller särbegåvat men förstår ju nu hur tokigt det blev.
 
Vi hade teorigrupp, skrittgrupp, travgrupp, ridborgargrupp, grupp 1, grupp 2, grupp 3. Fanns inget som hette nybörjargrupp. Med "trist nybörjargrupp" tänkte jag teorigrupp och skrittgrupp. Sen om det jag började i var en låg nybörjargrupp så fine. Vi har helt enkelt tänkt helt olika. Om ni trodde jag började i en grupp som motsvarar vit grupp idag så förstår jag att ni tyckte det var väldigt konstigt.
Tack för att du förtydligade. Det blev klarare nu. 😅 Jag hade också viljat ha en större utmaning än att skritta. Låter som att de hade väldigt många nivåer, kanske onödigt många.
 
Gällande att avancera fort i början tänker jag att det kanske inte är så konstigt? För mig tog det ett och ett halvt år att avancera 3 grupper.

Min ridskola har 4 kategorier (och två specialgrupper) där man lite löst kan säga så här:
1 - Skritt och trav. Galopp längs en långsida med ledare typ... varannan lektion kanske. I början av terminen alltid med ledare. Sedan med en ledare som inte håller i hästen utan bara springer med. Till slut kan ledaren gå in på mitten och man byter gångarter och styr själv, dock alltid med ledare i galoppen. Märker ledaren att ryttaren är lite osäker kommer hen och leder en stund. Pratar sits. Där var jag i en termin, men ridläraren meddelade att jag skulle få flytta upp följande termin redan efter två månader, men att det inte gick att flytta upp mig mitt i terminen.

2- Helt utan ledare. Skritt, trav och galopp. Man förväntas sitta på rätt sittben i traven. Lär sig ridvägar. Får rida ut i trav och skritt, då brukar det i början av terminen vara 3 ledare (en i början av ledet, en i mitten, och en längst bak). Man kan få hjälp i galoppen av ridläraren i början om man känner sig osäker kring galoppen men ju längre terminen går och man utvecklas rider man galoppen helt själv. Börjar kräva mer koll på sitsen.
Tempoväxlingar. "Hoppa" minihinder. "Hoppa" minibana. Mot slutet av terminen nosar man lite försiktigt på vad en skänkelvikning är och att rida lite mer avancerade övningar i olika gångarter.
Jag var där två terminer.

3- Alla gångarter. Skänkelvikningar och sidvärts. "Bättre" tempoväxlingar. Rider ut och ridläraren går med eller rider med, i alla gångarter. Formar hästen. Renodling av hjälper. Balansgången mellan att kräva av hästen och att skapa en glad och lugn häst. Öka och minska galopp. Galoppera på mindre volter. Nosar på bogen in om det är en bra dag. Hoppar större hinder (tror det kan vara upp till 50cm?) samt banor med kanske 5-6 hinder. Rider på terrängbanan och hoppar hinder där i galopp. Har lektioner ute i hagen om underlaget funkar. Pratar om känsla. Sitstjat. Framdel och bakdelsvändningar etc.
Där fastnade jag i många år pga en incident som gjorde mig rädd för galopp. Här fastnar ganska många innan de får komma upp i nästa nivå oavsett.

4- Allt ovan plus mer krav på att sitsen är riktigt bra och inte stör hästen. Rider självständigt. Rider ut själva i alla gångarter utan ridlärare eller med. Förvänd galopp. Galoppbyten. Bogen in. Rider de knepigare hästarna. Stort krav på att kunna förstå vad hästen behöver och hur man ska nå dit. Yttepyttefinlir både för ryttaren och hästen (typ att få hästen 100% optimalt böjd och rörelse i en volt för att stretcha ytter bakben specifikt) Hästen går i form. Strävan efter perfektion i alla gångarter, rörelser och ridvägar. Man tillåts experimentera självständigt så länge man kan förklara för ridläraren hur man tänkte (exempel vi rider egentligen en övning i skritt men jag väljer att fatta galopp några gånger på övningen för att se om jag inte kan bättre komma åt bakbenen på en häst som är lite slö.) Väldigt avancerade övningar med många moment. Med mera. Har säkert glömt en hel del.
Där är jag i dag.

Sedan Dressyr och Hopp special. Där jag lätt hade passat i dressyrspecial. Hade gärna testat hopp specialen också för att jobba bort min underliga hopprädsla som inte handlar om själva hoppet, utan om att jag är ivägen och tar värdefull hopptid för de andra när det är min tur att hoppa bana. Har dock inte råd.
🙈
 
Gällande att avancera fort i början tänker jag att det kanske inte är så konstigt? För mig tog det ett och ett halvt år att avancera 3 grupper.

Min ridskola har 4 kategorier (och två specialgrupper) där man lite löst kan säga så här:
1 - Skritt och trav. Galopp längs en långsida med ledare typ... varannan lektion kanske. I början av terminen alltid med ledare. Sedan med en ledare som inte håller i hästen utan bara springer med. Till slut kan ledaren gå in på mitten och man byter gångarter och styr själv, dock alltid med ledare i galoppen. Märker ledaren att ryttaren är lite osäker kommer hen och leder en stund. Pratar sits. Där var jag i en termin, men ridläraren meddelade att jag skulle få flytta upp följande termin redan efter två månader, men att det inte gick att flytta upp mig mitt i terminen.

2- Helt utan ledare. Skritt, trav och galopp. Man förväntas sitta på rätt sittben i traven. Lär sig ridvägar. Får rida ut i trav och skritt, då brukar det i början av terminen vara 3 ledare (en i början av ledet, en i mitten, och en längst bak). Man kan få hjälp i galoppen av ridläraren i början om man känner sig osäker kring galoppen men ju längre terminen går och man utvecklas rider man galoppen helt själv. Börjar kräva mer koll på sitsen.
Tempoväxlingar. "Hoppa" minihinder. "Hoppa" minibana. Mot slutet av terminen nosar man lite försiktigt på vad en skänkelvikning är och att rida lite mer avancerade övningar i olika gångarter.
Jag var där två terminer.

3- Alla gångarter. Skänkelvikningar och sidvärts. "Bättre" tempoväxlingar. Rider ut och ridläraren går med eller rider med, i alla gångarter. Formar hästen. Renodling av hjälper. Balansgången mellan att kräva av hästen och att skapa en glad och lugn häst. Öka och minska galopp. Galoppera på mindre volter. Nosar på bogen in om det är en bra dag. Hoppar större hinder (tror det kan vara upp till 50cm?) samt banor med kanske 5-6 hinder. Rider på terrängbanan och hoppar hinder där i galopp. Har lektioner ute i hagen om underlaget funkar. Pratar om känsla. Sitstjat. Framdel och bakdelsvändningar etc.
Där fastnade jag i många år pga en incident som gjorde mig rädd för galopp. Här fastnar ganska många innan de får komma upp i nästa nivå oavsett.

4- Allt ovan plus mer krav på att sitsen är riktigt bra och inte stör hästen. Rider självständigt. Rider ut själva i alla gångarter utan ridlärare eller med. Förvänd galopp. Galoppbyten. Bogen in. Rider de knepigare hästarna. Stort krav på att kunna förstå vad hästen behöver och hur man ska nå dit. Yttepyttefinlir både för ryttaren och hästen (typ att få hästen 100% optimalt böjd och rörelse i en volt för att stretcha ytter bakben specifikt) Hästen går i form. Strävan efter perfektion i alla gångarter, rörelser och ridvägar. Man tillåts experimentera självständigt så länge man kan förklara för ridläraren hur man tänkte (exempel vi rider egentligen en övning i skritt men jag väljer att fatta galopp några gånger på övningen för att se om jag inte kan bättre komma åt bakbenen på en häst som är lite slö.) Väldigt avancerade övningar med många moment. Med mera. Har säkert glömt en hel del.
Där är jag i dag.

Sedan Dressyr och Hopp special. Där jag lätt hade passat i dressyrspecial. Hade gärna testat hopp specialen också för att jobba bort min underliga hopprädsla som inte handlar om själva hoppet, utan om att jag är ivägen och tar värdefull hopptid för de andra när det är min tur att hoppa bana. Har dock inte råd.
🙈
Nej det är ju inte det. Det du beskriver tog mig 5 år. Vissa går det snabbare för.
 
@SandraUmmIndah Det första inlägget du gjorde i den här tråden var tydligt en historia du brukar dra. Den kan säkert ha imponerat på endel icke hästmänniskor genom åren men här fick det helt motsatt effekt. Du börjar då skriva att vi tydligen inte förstår ironi och senare kommer det fram att du har en helt egen definition av ordet ironi.

Du gör såklart precis som du vill men ett tips är att använda orden som de brukar användas och förtydliga att det handlar om ironi genom att skriva "Obs! Ironi!" i inlägget. Då slipper man många missförstånd.
 
@SandraUmmIndah Det första inlägget du gjorde i den här tråden var tydligt en historia du brukar dra. Den kan säkert ha imponerat på endel icke hästmänniskor genom åren men här fick det helt motsatt effekt. Du börjar då skriva att vi tydligen inte förstår ironi och senare kommer det fram att du har en helt egen definition av ordet ironi.

Du gör såklart precis som du vill men ett tips är att använda orden som de brukar användas och förtydliga att det handlar om ironi genom att skriva "Obs! Ironi!" i inlägget. Då slipper man många missförstånd.
Men räcker det inte nu? Kan inte minnas att jag beskrivit min tid på ridskolan tidigare och vem skulle rimligtvis bli imponerad och varför? Vissa är bättre att uttrycka sig än andra jag gjorde mitt bästa och det jag skrev i ironi var uppenbart. Men jag förstår hur som helst inte varför det är så viktigt. Vi har nu rätt ut i tråden att det blev ett ordentligt missförstånd med eller utan ironi pga att olika ridskolor hade olika gruppindelningar. Men om det fortfarande är någon som tänker att jag försökte framstå som något anmärkningsvärt och imponera så får det vara så, jag ser inte vad som skulle vara imponerande så jag kan inte riktigt bemöta det känner jag.
 
Det är ju jättekul att du är nöjd med ridskolan men från en utomståendes perspektiv så är det där ganska galet. Att ta med elever som bara kan trava utan ledare på uteritt utan ledare är inte säkerhetsmässigt alls, vilket ni ju upptäckte. Att man kan hålla sig kvar i traven på ridbanan är ju långt ifrån att kunna hålla sig kvar om hästen hoppar till för något i busken.
Blev nyfiken och kollade vad som gäller idag och det är samma som då.. idag är guppindelningen lite annorlundamen i första gruppen "nybörjargrupp" får man skritta och trava med ledare och då får man skritta ut med ledare. I nästa nivå "fortsättningsgrupp" ska man rida utan ledare i skritt och trav samt prova på att galoppera. Rida ut i skritt och trav med eller utan ledare. Jag tycker ju inte att det är särskillt galet men förstår hur du tänker.
 
Blev nyfiken och kollade vad som gäller idag och det är samma som då.. idag är guppindelningen lite annorlundamen i första gruppen "nybörjargrupp" får man skritta och trava med ledare och då får man skritta ut med ledare. I nästa nivå "fortsättningsgrupp" ska man rida utan ledare i skritt och trav samt prova på att galoppera. Rida ut i skritt och trav med eller utan ledare. Jag tycker ju inte att det är särskillt galet men förstår hur du tänker.
När jag var yngre så hade jag så tyckt det vore toppen att rida ut utan ledare, minns att jag tyckte det var störande att rida ut med ledare längre än jag då tyckte att jag behövde. Men som vuxen och mer hästerfarenhet har man ju ett helt annat konsekvens- och säkerhetstänk. Är man ute får man vara beredd på att hästarna kan hoppa till för saker och då tycker jag att man ska vara hyfsat säker på att ryttaren sitter kvar även fast hästen tar ett litet skutt åt sidan. Och om hästen tar ett par galoppsprång (antingen för att den är lite pigg eller för att den blir rädd för något) ska eleven vara så säker att den inte tappar balansen hur som helst eller får panik utan gör ett gott försök att stanna hästen. Barnen vill ofta galoppera men tycker ändå att det är läskigt när hästen gör det från ingenstans innan de är bekväma i gångarten. De är sällan så bekväma i galoppen efter att ha testat bara några gånger, risken är att de helt fryser fast eller bara skriker rätt ut. Jag har varit med om både och (i ridhuset).

Det är helt enkelt för höga risker att ha med barn när man inte är på en inhägnad bana. Någon trillar av och en häst är lös och kan stissa upp de andra hästarna. Någon häst galopperar ett par språng, barnet får panik och stimmar upp hästen som helt plötsligt galopperar om hästen framför eller in i en annan häst och får en spark. Helt plötsligt har man hästar på väg ut i skogen eller ut på bilvägen. Det är i min åsikt inte försvarbart att utsätta barn och hästar för den risken innan de är tillräckligt sadelvana och sadelfasta och det är man inte när man provat på galopp några gånger, man behöver ha gjort mer. Jag tycker att det är väldigt oansvarigt och visar på att instruktören saknar ett säkerhetstänk kring hästar och elever.
 

Liknande trådar

P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 076
Senast: Elizette
·
Hästmänniskan Häromdagen va det en clear round i närheten där många bekanta och deras barn deltog. Så även min dotter,9 år, som för första ggn skulle...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 769
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Vad har ni för upplägg eller terminsplaneringar på era ridskolor? Har ni några sådana överhuvudtaget? Jag sitter och funderar lite i...
Svar
3
· Visningar
2 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp