Upplägg nybörjarlektioner ridskola

Så jag ska bara ge mig och säga att jag red på en dålig ridskola fast jag inte tycker det? Red ju trots allt där till strax innan jag skulle fylla 16 år, är förstås ett tag sen. Ska andra som inte var där veta bättre? Det tycker jag blir knas.
Det räcker väl med "det är min minnesbild, den kan ju vara lite felaktig och färgad men jag tyckte ridskolan var bra och red där tills jag var 16 år"

Vilken ridskola sliter ens på sina hästar såpass att de går 1.20 på lektion? Det gör inte ens hoppspecialgrupperna
Som jag minns det, kan förstås minnas fel fast jag minns det glasklart. Detta är bara mina minnesbilder. Många jag kände som red i de höga gruperna på ridskola, var inte bara på min ridskola hade hoppat 120. Det var som den magiska gränsen "hit men inte längre".

Ja jag svarar ju på det folk svarar mig? De tyckte jag red på en dålig ridskola osv och jag är inte enig och ger min bild om hur det var.

Ok, då använder vi ordet olika. Övedrivelser, ja det kan det vara. Raka motsatsen nej, behöver det inte vara. Räcker att man inte menar det man säger.
Om du berättar historian igen, utan ironi, hur hade det låtit? Det en del reagerar på är nog att du väckte en tråd som senast skrevs i förra året, för att berätta en fantastisk historia om dig själv.

Om du berättar historian igen, utan ironi, hur hade det låtit? Det en del reagerar på är nog att du väckte en tråd som senast skrevs i förra året, för att berätta en fantastisk historia om dig själv.
De flesta trådarna är väl gamla.. är ny och tittar runt och läser och svarar lite här och där och de är de trådarna som är högst upp.. Är det verkligen en fantastisk historia? Min avsikt var inte att hävda mig själv eller framstå som fantastisk. Ironin kom först i de senare inläggen.

De flesta trådarna är väl gamla.. är ny och tittar runt och läser och svarar lite här och där och de är de trådarna som är högst upp.. Är det verkligen en fantastisk historia? Min avsikt var inte att hävda mig själv eller framstå som fantastisk. Ironin kom först i de senare inläggen.
Fantastisk menande från ett barns perspektiv. Det lät lite som att du trodde det skulle mottas med beundran, eller förundran kanske? Men om det inte var din mening så förstår jag. Ser ofta barn och ungdomar lägga ut video och bilder på när de lyckas sitta kvar på den stegrande eller bockande ponnyn/hästen, tämjer "problemhästen", eller när de hoppar en bana i okontrollerad galopp, vilket de ser som häftigt, medan man som vuxen nu ser problematiken i hela scenariot. Säkerheten, hästens beteende - plötsligt är det inte så romantiskt.

Fantastisk menande från ett barns perspektiv. Det lät lite som att du trodde det skulle mottas med beundran, eller förundran kanske? Men om det inte var din mening så förstår jag. Ser ofta barn och ungdomar lägga ut video och bilder på när de lyckas sitta kvar på den stegrande eller bockande ponnyn/hästen, tämjer "problemhästen", eller när de hoppar en bana i okontrollerad galopp, vilket de ser som häftigt, medan man som vuxen nu ser problematiken i hela scenariot. Säkerheten, hästens beteende - plötsligt är det inte så romantiskt.
Räknade inte alls med att det skulle ses som särskillt beundans eller förundransvärt nej utan mer att det inte är något ovanligt att det går så snabbt för vissa eller ganska många rent av. Vad som händer på en ridskola under kontrollerande former kan ju inte jämföras med det du beskriver.. om du syftar på tärrengbanan så är det ju en uppenbar skräckhistoria som inte borde ägt rum och som ingen ville eller var glad över vad som hänt.

Räknade inte alls med att det skulle ses som särskillt beundans eller förundransvärt nej utan mer att det inte är något ovanligt att det går så snabbt för vissa eller ganska många rent av. Vad som händer på en ridskola under kontrollerande former kan ju inte jämföras med det du beskriver.. om du syftar på tärrengbanan så är det ju en uppenbar skräckhistoria som inte borde ägt rum och som ingen ville eller var glad över vad som hänt.
Ja, jag tänkte på terrängbanan. Det uppfattades som att det var något häftigt. Men, vi lämnar det. Jag håller med dig att man kan utvecklas snabbt, men jag tror man också kan gå för fort fram ibland? Ibland har man mer vilja än vett, och det är som att binda ris på ryggen. Alltså att avancera snabbt är inte nödvändigtvis bra för en. Vet själv att jag tyckte jag visste allt och kunde rida så bra, när jag knappt kunde rida alls. Övertro så det heter duga. :p En del saker blir bara bättre med erfarenhet, timmarna i sadeln.

Ja, jag tänkte på terrängbanan. Det uppfattades som att det var något häftigt. Men, vi lämnar det. Jag håller med dig att man kan utvecklas snabbt, men jag tror man också kan gå för fort fram ibland? Ibland har man mer vilja än vett, och det är som att binda ris på ryggen. Alltså att avancera snabbt är inte nödvändigtvis bra för en. Vet själv att jag tyckte jag visste allt och kunde rida så bra, när jag knappt kunde rida alls. Övertro så det heter duga. :p En del saker blir bara bättre med erfarenhet, timmarna i sadeln.
Absolut så är det ju och det kommer ju med tiden. Men jag hade nog inte fixat att göra det annorlunda.. jag blev så frustrerad om jag tyckte dett gick för långsamt. Hade nog aldrig fixat att börja på ridskolan idag så som den är idag. För min dotter som är världens försiktigaste är den perfekt. Hon går på samma ridskola jag gick på. Fanns en ridlärare på min tid som jag inte kunde rida för alls för det blev så trist för hon var så extremt försiktig vilket kan jämföras med hur det är idag, var hon som var ridlärare på ridlägret med tärrengbanan så det var ironiskt att något sådant skulle hända just henne.

Ja jusr det hade jag säkert fått lära mig i skrtt och travgrupp. De lät inte elevernbestämma hursom helst, om de ansåg att eleven inte platsade fick den inte gå kvar. Jag platsade helt enkelt i de gruppern jag gick i.
Och jag hade bytt om någon komplett nybörjare fått börja i en mer avancerad grupp (läs icke nybörjare) . Det är en sak att avancera snabbt, helt okej, en helt annan att hoppa över och börja spinga innan man ens testat att gå och krypa. Lite respekt för övriga i gruppen och hästarna är rimligt.

Och jag hade bytt om någon komplett nybörjare fått börja i en mer avancerad grupp (läs icke nybörjare) . Det är en sak att avancera snabbt, helt okej, en helt annan att hoppa över och börja spinga innan man ens testat att gå och krypa och inte ens ha testat. Lite respekt för övriga i gruppen och hästarna är rimligt.
Jaja, det var väl världens sämsta ridskola som lät mig fortsätta i den gruppen. Nöjd?

I det fallet hade det varit instruktören jag hade varit arg på. Att försätta barn och hästar i en sådan situation är inte okej. Att någon skulle bli uppflyttad pga en sådan händelse är dock helt orimligt.
Det är inte direkt ngon merit. Det säger en del om de generella ridkunskaperna i gruppen. Att inte få stopp på hästarn direkt är en sak, men att inte få koll på dem när de förmoligen mest bara springer och vill hem till stallet borde funka om man har lärt sig grunderna i hur man bör göra, jag utgår från att det är hyfsat miljötränade och välridna ridskolehästar och inte ett gäng halvtokiga hästar.

Sen tycker jag inte man kan döma ridläraren för hårt.. Det finns inga garantier, olyckor kan hända.

Värdens sämsta vet jag inte det är hård konkurrens om den titeln, och problemet var inte att du fick fortsätta utan att du ens fick börja.
Men hur ska de veta innan de ens sett någon rida.. de får ju utgå ifrån vad personen som ska börja uppger och placera i en passande grupp.. egentligen hade jag tänkt en travgrupp men fanns ingen ledig så fick börja i en ridborgar som precis börjat galoppera. I min 11-åriga värld kunde ju jag skritta, trava och galoppera eftersom jag visste hur man gjorde i teorin.

Det är inte direkt ngon merit. Det säger en del om de generella ridkunskaperna i gruppen. Att inte få stopp på hästarn direkt är en sak, men att inte få koll på dem när de förmoligen mest bara springer och vill hem till stallet borde funka om man har lärt sig grunderna i hur man bör göra, jag utgår från att det är hyfsat miljötränade och välridna ridskolehästar och inte ett gäng halvtokiga hästar.

Sen tycker jag inte man kan döma ridläraren för hårt.. Det finns inga garantier, olyckor kan hända.
Om du klarade av detta på ridborgarnivå så grattis till talangen! Med en lös häst de andra drar efter kan det vara svårt även för en erfaren ryttare. Den som red först trillade ju av direkt i en buske när hästen plötsligt hoppade åt sidan och drog iväg. Är ju inget man fått öva inanför ridhusets väggar direkt.

Men hur ska de veta innan de ens sett någon rida.. de får ju utgå ifrån vad personen som ska börja uppger och placera i en passande grupp.. egentligen hade jag tänkt en travgrupp men fanns ingen ledig så fick börja i en ridborgar som precis börjat galoppera. I min 11-åriga värld kunde ju jag skritta, trava och galoppera eftersom jag visste hur man gjorde i teorin.
Fast här är lite problemet och det som åtminstone för mig spär på misstron. Nu ville du gå i travgrupp men fanns ingen ledig så du fick därför gå i en grupp som precis börjat galoppera.

I början av tråden skrev du "Men det var för att jag från början var helt orädd och hela tiden väldigt på.. började i grupp som galopperade direkt för jag vägrade gå i någon trist nybörjargrupp."

Det du skriver nu är mycket mer rimligt. Men så lät det inte från början tyvärr.

Om du klarade av detta på ridborgarnivå så grattis till talangen! Med en lös häst de andra drar efter kan det vara svårt även för en erfaren ryttare. Den som red först trillade ju av direkt i en buske när hästen plötsligt hoppade åt sidan och drog iväg. Är ju inget man fått öva inanför ridhusets väggar direkt.
Men hade ni inte några som ledde hästarna? Eller tappade alla ledare dem?

Fast här är lite problemet och det som åtminstone för mig spär på misstron. Nu ville du gå i travgrupp men fanns ingen ledig så du fick därför gå i en grupp som precis börjat galoppera.

I början av tråden skrev du "Men det var för att jag från början var helt orädd och hela tiden väldigt på.. började i grupp som galopperade direkt för jag vägrade gå i någon trist nybörjargrupp."

Det du skriver nu är mycket mer rimligt. Men så lät det inte från början tyvärr.
Med nybörjargrupp menade jag skrittgrupp. Tänkte inte att en travgrupp var nybörjare.

Liknande trådar

P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 082
Senast: Elizette
·
Hästmänniskan Häromdagen va det en clear round i närheten där många bekanta och deras barn deltog. Så även min dotter,9 år, som för första ggn skulle...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 800
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Vad har ni för upplägg eller terminsplaneringar på era ridskolor? Har ni några sådana överhuvudtaget? Jag sitter och funderar lite i...
Svar
3
· Visningar
2 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Mineraler
  • Dressyrsnack 17
  • Ber om hjälp inför föl

Omröstningar