Jag red tre år på större ridskola, fyra terminer, innan jag hamnade hos min tränare. Det här var i millenieskiftet. På ridskolan hoppade jag 120 cm, klarade att rida även de svårare hästarna på ett avslappnat sätt i alla gångarter och ansågs vara en ganska duktig ryttare (för att vara 13 år).
När jag kom till min tränare tittade hon på mig och sa: ”Ja, jag ser att du sitter tryggt i alla gångarter, har en bra grundkänsla och rider mjukt och fint. Men jag tycker att ridning är mer än så, så vi börjar i skritt.”
Det tog bara en lektion för henne innan jag märkte att jag kunde ganska lite om att rida på riktigt. Jag hade aldrig förväntats ä få hästen att arbeta i rätt form (kröka på nacken var tillräckligt), flytta sidledes i någon större omfattning eller göra något annat finlirigt. På den stora ridskolan var man en duktig ryttare om man kunde påverka tempot i alla gångarter, böja och ställa och hoppa högt.
Det tog lång, lång tid innan vi började trava i någon större omfattning, och galoppera på lektion gjorde jag först typ ett år senare och då bara några steg. Men jäklar vad jag lärde mig! Och så fick jag låna ponnyer av tränaren att rida ut på själv, i alla gångarter: ”hästarna tycker bara att det är skönt att få sträcka ut lite!”
Den tränaren arbetar fortfarande likadant. Man ska behärska en gångart innan man går över på nästa. Men på de större ridskolorna känns det som att det blivit svårare att få dit folk (?) för där tycks många, både barn och vuxna, vara mer intresserade av att det ska vara kul än att man ska lära sig konsten att rida.