Upplägg nybörjarlektioner ridskola

Ja vi vet att du var ett underbarn som kunde lära dig själv rida, utan häst till och med. Om du nu inte var född med förmågan.
Och faktiskt just det att hålla still händerna.. min ridlärare skrek på mig hela tiden de första lektionerna angående det men lektion 10 ungefär sa hon istället åt mig att böja på armarna, blev en aha-upplevelse direkt. Hon behövde aldrig säga åt mig att hålla still händerna efter det eftersom hon löste grundproblemet. Med en annan ridlärare kanske jag hade fått skumpa runt med flaxande händer i ett par år eller mer vem vet. Beror ju på vem man fått rida för.
 
Det låter inte som särskillt mycket kämpande om du kunde rida lätt och sitta ner i traven redan när du började rida. Det är det jag syftade på.

Alla som fortsäter rida lär sig så småningom.
Kämpade med annat. Men hade ju aldrig klarat av det om jag inte hade övat in lättridning, lodrät och lätt sits i förväg. Lättridningen gjorde jag av en slump när jag skulle prova på att trava.. tänkte att det säkert var lättast att stå i lätt sits men när hästen började trava dunsade jag direkt ner i sadeln och upp igen och så red jag bara lätt.
 
Eh, jo Flyinge och Strömsholm existerade då med. Ridinstruktör har man kunnat utbilda sig till sedan 1949, även om upplägget, pedagogiken och yrket har utvecklats.
Var red du egentligen?
Ok, trodde hippologprogramet startade 92. De hade äldre instruktörer som själva varit elever på ridskolan från början. Den mest populära vet jag säkert inte var utbildad, de andra var bara vad jag hörde när det diskuterades kring deras uppsägning sen. Finns ju ridskolor än idag som saknar utbildad personal även om det kanske inte är så vanligt
 
Ok, trodde hippologprogramet startade 92. De hade äldre instruktörer som själva varit elever på ridskolan från början. Den mest populära vet jag säkert inte var utbildad, de andra var bara vad jag hörde när det diskuterades kring deras uppsägning sen. Finns ju ridskolor än idag som saknar utbildad personal även om det kanske inte är så vanligt
RIK 0-I-ll-lll fanns på 70-talet när jag började rida, vet inte hur gammalt det systemet är.
 
Utbildning fanns såklart 1990 men i alla fall på min ridskola hade inte många mer än högst RIK 0, de flesta utan formell utbildning men å andra sidan hatte ridskolechefen 90% av alla lektioner och han var ordentligt utbildad. Det var ändå en bra ridskola med ordning och reda och nästan alla lektionshästar och ponnyer tävlade regelbundet i hoppning och dressyr upp till dåtidens LA i båda grenarna med bra framgångar.

Vårat lag i ponnyallsvenskan med bara lektionsponnyer kom till och med tvåa i SM så helt galet var det nog inte. Min syrra som är betydligt mer talangfull än mig fick tävla ponnyer efter 2 år på ridskolan, hon var inte ensam. Fanns då inga specialgrupper i hopp eller dressyr, de som var duktiga blev utvalda och hade en egen träningsgrupp 1 gång i veckan.

Fanns regelbundet klubbtävlingar också med de snäppet under tävlingsryttarna och så klart "vanliga" lektioner för de utan tävlingsambition.

Detta var i början på 1990 talet.
 
Senast ändrad:
RIK 0-I-ll-lll fanns på 70-talet när jag började rida, vet inte hur gammalt det systemet är.
Utbildning fanns såklart 1990 men i alla fall på min ridskola hade inte många mer än högst RIK 0, de flesta utan formell utbildning men å andra sidan hatte ridskolechefen 90% av alla lektioner och han var ordentligt utbildad. Det var ändå en bra ridskola med ordning och reda och nästan alla lektionshästar och ponnyer tävlade regelbundet i hoppning och dressyr upp till dåtidens LA i båda grenarna med bra framgångar.

Vårat lag i ponnyallsvenskan med bara lektionsponnyer kom till och med tvåa i SM så helt galet var det nog inte. Min syrra som är betydligt mer talangfull än mig fick tävla ponnyer efter 2 år på ridskolan, hon var inte ensam. Fanns då inga specialgrupper i hopp eller dressyr, de som var duktiga blev utvalda och hade en egen träningsgrupp 1 gång i veckan.

Fanns regelbundet klubbtävlingar också med de snäppet under tävlingsryttarna och så klart "vanliga" lektioner för de utan tävlingsambition.

Detta var i början på 1990 talet.
Låter precis som en ridskola från den tiden. Man fick lov att utmanas och utvecklas i sin takt Tycker det blivit mesigt idag i jämförelse.
 
Och faktiskt just det att hålla still händerna.. min ridlärare skrek på mig hela tiden de första lektionerna angående det men lektion 10 ungefär sa hon istället åt mig att böja på armarna, blev en aha-upplevelse direkt. Hon behövde aldrig säga åt mig att hålla still händerna efter det eftersom hon löste grundproblemet. Med en annan ridlärare kanske jag hade fått skumpa runt med flaxande händer i ett par år eller mer vem vet. Beror ju på vem man fått rida för.
På min ridskola hade man snällt fått flytta ner till nybörjargruppen om man inte kunde grunderna. Folk fick inte flytta upp förrän de kunde grunderna. För att avancera från nyböjargruppen krävdes det att man kunde rida i alla gångarterna och ha hyfsat stilla händer, rida lätt och sitta ner. Men alla ridskolor är väl inte så nogräknade.
 
Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett halvår och att vi inte galopperade första året. Hoppning började vi med när alla i gruppen kunde galoppera i lätt sits och styra hästen.

Har en bekant vars barn börjat rida på ridskola i höstas. Bekantingen är oerhört stolt och har skickat några filmer. Där rider barnet själv i trav och skuttar över ett hinder. Ingen skugga ska falla på barnet, hen är bara sju år, men jag blev förvånad då barnet absolut inte har balans i traven (håller balansen i tyglarna) och skumpar rätt hårt på ponnyns rygg.

Hur ser upplägget ut på ridskolor numera? Är det viktigare att barnen har roligt än att de lär sig att faktiskt balansera sig själv på hästryggen?

Vi hade tex voltige första gångerna vi skulle galoppera, för att kunna sitta och bara känna efter hur det skulle kännas samt ha handtag att hålla i tills man hittat rytmen.
Lite så tror jag ändå det var då jag började rida för över 35 år sedan på ridskola. Vi kunde ju egentligen ingenting någon av oss och fick rida alla gångarter, hoppa etc.
Jag fick börja i slutet av terminen då alla andra redan ridit ett tag. Så jag kastades in lite i att behöva klara sånt jag inte gradvis hade fått lära mig. Fick höra från någon äldre tjej i stallet att d-ponnyn 6-åriga jag fick rida första gången var "så fin att rida". Han hade lite större gång än övriga och jag tänkte att "fin att rida" var bekväm/oskumpig. Så jag undrade ju hur oerhört mycket skumpiga övriga skulle vara. 😅
Jag skulle galoppera själv efter bara några lektioner och det var väl tur att jag var rätt galen och orädd. För som 6-åring hade ju någon kunnat bli rädd för det. Det fanns liksom inte utrymme för att säga nej om man känt sig otrygg.
Vi fick någon vikarie några veckor. Han var kavallerist och jobbade normalt inte på ridskola/med barn. Han fick ju raptus över hur outbildade vi var. Vi ville rida fort och han tyckte vi skulle skritta och lära oss göra korrekta halvhalter. Vi tyckte han var hemsk! Men idag fattar jag ju att han förmodligen hade helt rätt i vad vi egentligen behövde. :laugh:
Sen lärde ju så klart jag mig också en del med tid. Men kollar man på vad jag lärde mig under mina år på ridskola så ser jag som tränare både bättre och sämre kunskap hos folk idag.

Jag tycker nog ändå att det på många ridskolor är bättre idag. Mer kunskap. Men sen finns det absolut de som satsar helt på "roliga timmen" för att de måste få in kunder. Och det blir väl ibland hästarna som får betala för det tyvärr.
Så det kan se rätt olika ut beroende på vilken ridskola.
 
På min ridskola hade man snällt fått flytta ner till nybörjargruppen om man inte kunde grunderna. Folk fick inte flytta upp förrän de kunde grunderna. För att avancera från nyböjargruppen krävdes det att man kunde rida i alla gångarterna och ha hyfsat stilla händer, rida lätt och sitta ner. Men alla ridskolor är väl inte så nogräknade.
Tänker att en mindre ridskola med främst en person som styr upp blir det betydligt mer ordning och reda. På min ridskola red man bara i skritt i nybörjargrupp eller fanns ingen grupp som hette nybörjare.. det var skrittgrupp, travgrupp och sen ridborgargrupp där man fick börja galoppera. Var ridborgargrupp jag började i. Så med de måtten gick ju jag i en nybörjargrupp.
 
Ok, trodde hippologprogramet startade 92. De hade äldre instruktörer som själva varit elever på ridskolan från början. Den mest populära vet jag säkert inte var utbildad, de andra var bara vad jag hörde när det diskuterades kring deras uppsägning sen. Finns ju ridskolor än idag som saknar utbildad personal även om det kanske inte är så vanligt
1994. 🙂 Ja, idag finns det kanske fler som har möjlighet att bli ridlärare? Men håller med om att det är brist på det. När ridinstruktör-utbildningen började fanns RIK-kurser I, II, III. Efter fem år var man ridlärare, om man klarade utbildningen men man var tvungen att kunna rida på en viss nivå för att ta nästa kurs. Msv B skulle man kunna i slutändan bland annat. Men det är väl liknande krav idag förmodar jag.
RIK 0-I-ll-lll fanns på 70-talet när jag började rida, vet inte hur gammalt det systemet är.
Precis, det var det första systemet.
Tänker att en mindre ridskola med främst en person som styr upp blir det betydligt mer ordning och reda. På min ridskola red man bara i skritt i nybörjargrupp eller fanns ingen grupp som hette nybörjare.. det var skrittgrupp, travgrupp och sen ridborgargrupp där man fick börja galoppera. Var ridborgargrupp jag började i. Så med de måtten gick ju jag i en nybörjargrupp.
Större företag/verksamhet har ofta mer rutin och mer ordning och reda, eftersom att de ofta hållt på länge och vuxit sig stora med tiden (mer erfarenhet). Men man kan ju tycka att det borde vara tvärtemot med småskaligt!

Det låter logiskt ändå med skritt, trav, galoppgrupp - ryttarmärke I då, vitt ridborgarmärke. Har varit med om liknande upplägg.
 
Vilken ridskola sliter ens på sina hästar såpass att de går 1.20 på lektion? Det gör inte ens hoppspecialgrupperna


Nej håller med det låter inte rimligt. Jag kommer ihåg att jag vid ett enstaka tillfälle hoppade 110 cm på en lektion. Vi fick testa en gång var på en lektion för att ridläraren tyckte att vi vid ett tillfälle skulle få pröva på ett högt hinder. Alla hästar hade inte kapacitet för det heller så vissa hästar fick gå med två ryttare och därmed hoppa två gånger. Vi fick också en noggrann genomgång om varför det sliter på hästarna och varför man inte ska hoppa högt ofta med en häst så hon betonade att detta var ett undantag. Då hade jag naturligtvis ridit en längre period runt 10 år skulle jag tro. Annars var det betydligt lägre hinder såklart på lektionerna.
 
Eh, jag lärde mig rida på 70/80-talet Förutom Herr och fru Martinnson ( militär och dressyrryttare av äldre skolan tror jag) så var mina ridlärare utbildade vad jag vet. Jag har inte full koll på allas utbildning men det fanns utbildningar långt tidigare än 90-talet. Organiserad och med examen/utbildningsbevis.

Den jag minns bäst hade stallchefsutbildning tror jag det hette, jag tror det var en treårig högskoleutbildning. Det måste varit i början av 80-talet.
När jag började rida på 80-talet var "ridlärarna" i ca 15-17-årsåldern. Sen gjorde jag ett uppehåll och började igen på 90-talet, då tror jag att ridläraren hade nån utbildning men är inte säker. När h*n var frånvarande så tog nån ungdom över som vikarie, vad deras utbildning var har jag ingen aning om, de var nog bara några av de "duktigare eleverna".
 
När jag började rida på 80-talet var "ridlärarna" i ca 15-17-årsåldern. Sen gjorde jag ett uppehåll och började igen på 90-talet, då tror jag att ridläraren hade nån utbildning men är inte säker. När h*n var frånvarande så tog nån ungdom över som vikarie, vad deras utbildning var har jag ingen aning om, de var nog bara några av de "duktigare eleverna".
Det fanns säkert lite av varje och finns fortfarande. Det jag reagerade på var att det inte fanns utbildade ridlärare då det var 90-talet vilket inte stämmer.
 
@SandraUmmIndah Att du tror att en häst kan hoppa en terrängbana när hen skenar visar tydligt att du har missat mycket grundläggande i din ridutbildning. En ridskola som låter eleverna bestämma vilken grupp de vill rida i är osannolikt. Ingen som hade kommit en bit hade velat rida kvar på ett ställe som hade det upplägget.
 
@SandraUmmIndah Att du tror att en häst kan hoppa en terrängbana när hen skenar visar tydligt att du har missat mycket grundläggande i din ridutbildning. En ridskola som låter eleverna bestämma vilken grupp de vill rida i är osannolikt. Ingen som hade kommit en bit hade velat rida kvar på ett ställe som hade det upplägget.
Ja jusr det hade jag säkert fått lära mig i skrtt och travgrupp. De lät inte elevernbestämma hursom helst, om de ansåg att eleven inte platsade fick den inte gå kvar. Jag platsade helt enkelt i de gruppern jag gick i.
 
@SandraUmmIndah Att du tror att en häst kan hoppa en terrängbana när hen skenar visar tydligt att du har missat mycket grundläggande i din ridutbildning. En ridskola som låter eleverna bestämma vilken grupp de vill rida i är osannolikt. Ingen som hade kommit en bit hade velat rida kvar på ett ställe som hade det upplägget.
Och hade du verkligen slutat rida på din ridskola eller före detta ridskola om du uppäckte att någon fått byta grupp utan någon närmre granskning eller ifrågasättande?
 

Liknande trådar

P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 076
Senast: Elizette
·
Hästmänniskan Häromdagen va det en clear round i närheten där många bekanta och deras barn deltog. Så även min dotter,9 år, som för första ggn skulle...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 769
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Vad har ni för upplägg eller terminsplaneringar på era ridskolor? Har ni några sådana överhuvudtaget? Jag sitter och funderar lite i...
Svar
3
· Visningar
2 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp