Rida ut själv

Sv: Rida ut själv

*kl*

Jag rider ut ensam ibland. På min ena kan jag bara hoppa upp och ge mig iväg barbacka var som. Hon är lugnet själv (förutom i galoppen när hon blir en busa) och då känner jag mig helt trygg.
Den andra (Dockan) rider jag ut ensam med ibland, fast det är inte direkt ensam man känner sig. ;) Vi pratar hela tiden, jag pratar, sen frustar hon till svar. Jag pratar och hon frustar lite. Så gör vi hela tiden när vi är ute ensamma. Möter man nån tror de nog inte man är riktigt klok. ;) Men det bjuder jag på. Ibland sjunger vi också, jag sjunger och hon små'mullrar' och frustar lite i takt. :)

Rider i alla gångarter och känner mig inte orolig. Har alltid mobilen med mig dock. och meddelar någon att Nu rider jag ut och Nu är jag tillbaka. :)

Min dotter får inte rida ut själv, men hon är bara 7 år. Hon rider själv när vi rider ut tillsammans, alltså jag har inte henne 'på släp'. Men eftersom vi måste rida längs vägar vart vi än ska så kommer det dröja innan hon får rida iväg ensam.

*kl*

Jag rider nästan alltid ut själv och har gjort så sen jag var runt 11. Ponnyn jag hade då var visserligen 16 år men inte varken särskilt lugn eller barnvänlig.;) Det hände mer än en gång (första åren kanske 2-3 ggr/mån:p:angel:) att häst kom hem utan mej. Som tur var var det inga större vägar omkring stallet/skogarna där jag red.
Vi var några stycken i stallet där jag hade ponnyn dom första åren, men folk red väldigt olika tider. Skrev aldrig vart man red någonstans (hade nog inte vart någon som sett det heller i första taget) och mobiler fanns/användes inte då.
Det togs aldrig ens upp hemma men visst blev mamma orolig ibland när man kom hem väldigt sent.. Mest kanske för att man tjuvrökt dock.:angel:

Nu är jag i princip ensam i stallet, dom som äger det har bara en shettis och är där på morgonen. Dock skulle dom nog notera om min nuvarande häst kom hem utan mej iom att nästan alltid någon av dom är hemma. Försöker att komma ihåg mobilen när jag rider ut.
Min nuvarande häst har jag visserligen bara ramlat av ca 4 ggr på 7 år men man kan aldrig veta.

När jag rider ut rider jag i alla gångarter och hoppar hinder upp till 80 cm. Även barbacka.

I efterhand tycker jag vi var ganska galna när vi var små (nästan värre när vi red flera då vi gasade runt i skogarna och hoppade allt vi kom över, även barbacka och såklart flög av hela tiden..) men vi blev väldigt säkra i sadeln, det är väldigt svårt att få av oss numera:p, och lärde oss mycket om hästarna och oss själva!:idea: Dessutom hade vi ju löjligt kul!:bump:

Jag (vuxen) rider ut själv i alla gångarter. När min dotter (10 år) rider går/springer jag än så länge med. Jättebra motion att försöka hinna ikapp:D Vi rider samma ponny.

Jag rider ofta ut själv. I alla gångarter. Brukar alltid ha mobil med mig.
Jag litar på min häst och ser inga problem med det, rider tom ut i mörkret med pannlampa själv.

Min gamla häst red jag däremot aldrig ut själv på, eftersom jag ofta flög av honom ute i skogen så tog jag det säkra före det osäkra.

Började rida ut själv när jag var runt 12 år.

Senast ändrad av en moderator:

Rider nästan alltid ut själv, oftast på förmiddagen eller kvällen, då ingen annan kan ändå. Rider i alla gångarter och har gjort sedan jag var i 12-års åldern. Tycker det är skönt att rida själv, umgås med häst och hund, lyssna på iPod:n och slippa anpassa sig till någon annan. Är 22 år nu och har samma häst som när jag var 12 år :D
Har med telefonen eller skriver på white boarden var jag tänkt rida.

HeJ!

Jag rider ut själv, då det mycket sällan är andra människor i stallet samtidigt som jag är där. Jag rider alla gångarter och hoppar om jag hittar nåt kul hinder.

Hade jag haft barn hade dom inte fått rida ut utan sällskap, då jag tycker att man egentligen alltid ska vara minst 2. Så dubbelmoralisk är jag.

/ Lavinia

Jag är 14 år. Jag rider ut själv i samtliga gångarter.

Aa jag tycker att barn ska få, fast det är ju såklart bättre att vara fler(och mycket roligare:D) Men då ska man ha kontrol över hästen.

Jag skulle aldrig kunna säga vart jag ska när jag rider i väg för det vet jag oftast inte sj'lv och jag brukar ändra mig nägra gånger under ritten....

Min häst vägrar läman gården själv fortfarande (hon har varit här en månad ungefär) så med henne rider jag inte ut själv. Däremot rider jag ut ensam på pojkvännens häst och på de andra jag rider här. Jag rider i alla gångarter. Har nog ridit ut ensam sedan jag var 7-8 år... (hade själv inte släppt ut en så ung tjej ensam kan jag säga!)

Ptja, skulle jag inte rida ut själv skulle jag mycket sällan rida öht. Är i princip alltid ensam i stallet och rider ut på både vuxna storhästen och ungponnyn. För övrigt rider jag mer eller mindre alltid utomhus så har inte mycket till val.
Mina föräldrar har aldrig sagt något om saken så jag har nog ridit ut själv "alltid". Dock hade jag ofta ridsällskap ändå som yngre eftersom jag hade hästar i samma stall som, eller i närheten av, flera kompisar.

Dessutom tycker jag att det är rätt trevligt att rida själv. Jag kan anpassa ridningen efter mig och hästen jag sitter på. Brukar lyssna på radio eller musik under tiden. Kan ibland gilla sällskap, främst om jag ska galoppträna ungponnyn. Hon tänder till lite mer om man galopperar bredvid någon :laugh:

Rider ut både med sällskap och själv, men helst inte i stora grupper då min häst inte är så förtjust i mycket hästar på en och samma gång. Rider i alla gångarter.

Började väll rida ut själv när jag fick min ponny sommaren jag fyllde 14.

På min förra häst red jag gärna ut själv, i alla gångarter. Jag tycker att det är mysigare på något vis, och man slipper anpassa sig efter någon annan. Väldigt avslappnande att komma ut själv i skogen och bara vara jag och hästen.
På den jag har nu så varierar det om jag rider ut själv eller inte. Har inte haft honom speciellt länge, och han är ganska fjompig av sig. Rider därför med fördel ihop med någon, då han känner sig tryggare, även om jag själv egentligen föredrar att rida ensam.

Jag rider ut själv, i alla gångarter. Jag är 20 år... Fick nog börja med det när jag var 13-14 år ungefär, innan jag fick egen häst.

Har inga barn men ena 15 åringen som jag delar stall med rider ut själv, den andra inte, bara för att nämna exempel ;)

Senast ändrad:

Ja jag rider ut själv ... finns ingen annan att rida med. jag bor på en ö med min häst :( det är jätte tråkigt.. jag rider i alla gångarter..:laugh:

När jag var nio och ett halvt fick jag rida ut själv på våran kallblodstravare (146 cm i mankhöjd), i både skritt, trav och galopp. Visserligen fick jag säga till vart jag skulle rida och det skulle alltid vara en vuxen hemma för säkerhetens skull. När jag var tio och ett halvt år fick jag rida ut själv på min morfars stoooora kallblod (165 i mankhöjd och väldigt kraftig i typen). Då ända upp till galopp. Han är jättestark men han är ändå kontrollbar.

Nu vet jag inte helt exakt vad som gjorde att jag fick börja rida ut själv men på ett ungefär: Att jag kände hästarna bra och ridit med en person som gick bredvid i något år innan och att jag klarade av hästarna bra samt att jag var "mogen". Det var faktiskt inte min idé, konstigt nog, utan mammas :D

Eftersom jag är själv i mitt stall har jag inget annat val än att rida ut själv.

Allt har gått bra tills för 3 veckor sedan, min häst ramlade ute iskogen och då menar jag ramla. Annars när man ramlar av brukar man hinna tänka och känna att detta går "åt fanders", allt går i slow motion. Men inte denna gång... Jag bara vaknade till av att det "tjongade" till i huvuvdet och att jag hade hästen mellan mina ben liggandes, vi hade ramlat. Jag vet inte om hon tappade balansen eller vad som hände, vi bara föll handlöst åt höger (på plan gräsäng). Som tur vad höll jag krampaktigt i tyglarna när hon reste sig, men jag såg ingenting, var helt borta i huvudet. 25 minuter hemifrån, ja det var bara att hoppa upp igen och linka hem. Ut med hästen i hagen, vingla hem ringde sjukvårdsupplysningen som skickade ambulans på en gång då jag var helt borta i huvudet och hade dubbelseende, in till sjukhus... Där konstateradet en rejäl sträckning i nacke samt hjärnskakning. Hästen klarade sig bra, har haft vet ute som känt igenom henne, inga problem.

Saken är den att jag inte vågar rida ut igen ensam (iallafall just nu), vet ej vad jag ska göra. Är inte rädd för hästen på någotvis men omständigheterna, har små barn hemma att tänka på. Ridningen har jag tagit paus ifrån tillsvidare, longerar och tömkör. Stallet består bara av två boxar samt att jag hyr det så jag kan inte ta dit ridsällskap. Funderar skarpt på att lägga ridningen åt sidan, men vem vill köpa ett gammalt varmblod. Fy vad livet är trist!!

Rider nästan alltid ut och nästan alltid själv när jag rider, och jag är 15. Alla gångarter hur jag vill olika turer i skogen ibland 5 timmar ibland 30 min.

Jag rider ut själv för det mesta, föredrar det!! Jag är 27 år nu och började rida ut själv i 12 års åldern (hade inte häst innan det)!!
Jag har alltid mobilen med mej och brukar skriva upp vart jag rider, när jag red iväg och är jag beräknar vara tillbaka!!
Jag rider i alla gångarter!!

*kl*

Jag brukar rida ut själv, och i alla gångarter. Brukar dock alltid berätta ungefär vilken väg jag ska rida och till vilken tid jag senast ska vara tillbaka på.

Jag är 16 år, har ridit ut själv i.. minst 5 år gissar jag.
Rider i alla gångarter. Har glömt mobilen några gånger och nästan varje gång har jag trillat av - och gjort mig rejält illa :angel:
Inte så jättekul att halta hem en halvmil och inte veta om ponnyn hittat hem eller dragit nån annanstans.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama