Rida ut själv

Sv: Rida ut själv

Rider ut själv. Gör det även med "hjälpa till med" hästarna.
I alla gångarter.
Föredrar faktiskt rida själv för det mesta.
Kan jag koncentrera mig helt på hästen.
Men lugnare turer & skrittturer har jag gärna sällskap.

Har inga barn, men har ridit ut sedan jag var 11-13 själv.
Mobil..och dylikt var alltid med.
Och fick inte rida i trafik själv.

Jag rider ut ensam och ibland med någon som går och ibland med ridande sällskap! =)
Men det beror ju på hur gammal du är och hur länge du har ridit..Hästen är osv..

Hej!

Jag rider ut själv men ser till att ha med min RyttarGPS så att min familj kan hitta mig om någt händer. Jag är inte så förtjust i att släppa iväg barn själva utan den heller, det är lätt hänt att det händer ngt även med den allra säkraste häst.

ja jag rider ut själv, i alla gångarter. skulle hoppa också om det fanns något att hoppa över i närheten.
jag är 23 och därmed vuxen, och anser att jag har kontroll över hästen nog mycket för att göra det. händer det något hade det troligtvis hänt med sällskap också, och området där jag rider är såpass bebyggt att jag aldrig skulle vara speciellt svår att hitta om jag blir liggande.

brukar däremot tala om för folk vart jag ska rida och ungefär hur länge jag blir borta. utifall att.

jag har ridit ut själv sålänge jag haft egna hästar att rida, vilket iofs bara är sen 16-17årsåldern.

hade jag egna barn så skulle dom troligtvis få rida ut själva ifall jag ansåg att de hade vettet och mognaden att klara av det, samt att de kunde hantera sin häst/ponny tillräckligt bra för att göra det.

jag rider ibland ut själv men då berättar jag alltid för ngn vilken "runda" jag tar o har alltid med mig mobilen! brukar aldrig ta ngn långtur, utan max 1 tim. rider i alla gångarter.
föredrar faktiskt att rida ut tsm med ngn, med tanke på om ngt skulle hända. men det är riktigt mysigt att bara vara hästen o jag också :love:

jag rider alltid ut själv, vrf? ingen annan i stallet som rider ut. I alla gångarter och ibland hoppar vi lite 20 cm stockar oxå.
Rider både gamla vägar och försöker hitta nya. Har alltid med mig mobil och skriver på whiteboarden vart jag ska och massor med reflexer och pannlampa om det är mörkt.
skaffade hästen när jag var 15 och har red ut själv redan då

Brukar du bara skritta då elr trava och galoppera också?

Brukar du tilllåta ditt barn göra det? + trava galoppera?

Igentligen är det skritten som är den farligaste gångarten om man tänker efter, för då är man oftast är mer avslappnad och i en egen bubbla, medans i trav och galopp är man mer konsenterad på sin sak. Så är det iallafall för mig.
Men visst man kan ju vrida och vända på det och se det från tusen olika håll, som te.x att det är större risk att hästen går omkull när man galopperar och h*n mosar en, osv.;)

*kl*

Jag rider nästan alltid själv, eget stall. Ja, alla gångarter osv, har gjort sen jag var 11-12 år. (26 nu)

Mitt barn får inte göra det, men han är bara 7 år och inte så jätteduktig. Jag har en longerlina på hans ponny när han är med ut, då jag är mest rädd för att den ska dra iväg ut på stora vägen eller nåt :p

Är 13 år, rider ut själv ca 3 ggr i veckan och ca 1-2 ggr på gärdet vi har (har ingen paddock än, tänkt till i vår att vi ska ha en).

Har mobilen med mig,
rider på min 21 åriga varmblodsvalack, i alla gångarter, hoppar och gör dressyrövningar, rider i mörkret, ibland med bettlöst eller repgrimma.

Rider även ut på 3-åringen jag utbildar åt en tjej just nu,
den står alltså inte hemma hos mig.
En welsh, men jag skrittar och travar bara då, inte för ngt annat än för säkerheten! Har också då med mig mobilen.

Har alltid reflexer från oktober- slutet av mars.

Mobil är bra att ha med sig, men i de allvarligaste olyckorna är det svårt att ringa någon. Och sen är det inte det lättaste att förklara var man är "vid en stor sten, du vet där vi brukar ta höger efter den lilla stigen fast en bit efter"

Jag föredrar hjälpmedel som visar exakt var jag är :banana:

Ja jag rider ut själv. I alla gångarter (rider en unghäst (fullblod) nu och brukar dock ta det lugnare nu av den anledningen). Har gjort så sedan min första medryttarhäst, som jag fick när jag var 13. Det är ju hur gött som helst att rida själv.

Brukar rida ut själv, tycker det är en sak som en häst bör kunna hantera, de måste ju t.ex. vara själv på tävlingsbanan.

Tog lite övning innan jag kunde rida ut med min ponny själv men sedan gick det jättebra, även om han alltid var mer på tårna - men det var ju bara roligt :grin:

Vi (jag då) brukade leka att jag var en spion på hemligt uppdrag i fiendeland, haha

Bor i fyledalen inte så långt ifrån dig antar jag, tyvärr finns det inte så mycket ridsällskap där jag bor. Trots många runtomkring har hästar. Och dalen används flitigt vad jag kan se på hovspåren, mer nu än när jag började rida för snart 7 år sedan i dalen.

Möter ryttare lite då & då, men sällan dom vill hälsa eller lära känna andra verkar det som :(

Rider i stort sett alltid ut själv i alla 3 gångarterna & hoppar småhinder.

Lite ensamt ibland tyvärr...

Jag rider ut själv för de mesta, eller inte så mkt längre men förut red jag alltid själv. När jag rider ut själv så rider jag alltid i alla gångarter + att jag brukar hoppa endel vägbommar^^ Jag har ridit ut själv sen typ 11-12 års åldern, jag började att rida när jag va 10. :D

Jag rider oftast ut själv då vi bara är 3 st i stallet, sällan man är där samtidigt.
Men tycker nog det är skönast att rida ut själv då man kan bestämma precis hur man vill ha det..
Alltid lika jobbigt när man längtat hela dan efter att få "släppa" hästen i galopp på en äng och den andre inte ens vill/kan galoppera eller bara vill galoppera lugnt. Syrran min är dock bra att rida ut med då vi har lika syn på saker och ting..
Rider som sagt i alla gångarter i alla tempon.

Har inga egna barn än, men skulle jag ha det så tycker jag inte att det handlar om en viss ålder på barnet då jag tycker att hästens psyke, hur ansvarsfullt barnet är, hur omgivningen ser ut etc är mycket viktigare.. Sen så finns ju den smarta uppfinningen ryttar gps, det skulle jag absolut se till att mitt barn hade, oavsett ålder.

Jag är 16 och rider ut själv. Hade sommarhäst sommaren 2007 och red ut själv hela den sommaren. Det var då en ponny jag kände utan och innan, så mamma och pappa var väldigt lugna..
Sen har det bara fortsatt i samma veva. Har uppstallat tillsammans med två andra tjejer nu, men då det inte alltid är så att dem är där så rider jag ofta själv. Pärlan är även lugnare då, så jag föredrar att rida själv :)

Rider ut själv ibland(även om det är mörkt) , fast det var oftare förut. Rider i alla gångarter och "skuttar" kanske även över tex en stock ibland (om det är ljust). Har dock alltid med mej mobilen även fall vi rider flera stycken (:

Senast ändrad:

brukar nästan jämt rida ut själv och har gjort det sedan jag var 12 typ.
rider då i alla gångarter.

Jag rider nästan alltid ut ensam, dels p.g.a. bristen på sällskap men även eftersom jag tycker att hästen oftast är mycket trevligare sällskap :) Om hästen är en hispig unghäst eller en riktigt klippa spelar ingen roll, håller man sig bara lugn själv brukar det hela gå bra. Visst har det hänt att jag suttit där mitt på åkern och se hästen glatt galoppera hem, men det är sånt man får förtränga ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama