Rida ut själv

Sv: Rida ut själv

Jag brukar rida ut själv och rider då i alla gångarter. Mamma tycker inte om det men hon har inte så mycket att säga till om längre (jag är 26). Tycker att det är skönt att rida ut själv då jag kan fokusera enbart på hästen. Visst är det trevligt med sällskap också men då blir det rätt mycket babbel och fokus på annat.

[...]Tycker att det är skönt att rida ut själv då jag kan fokusera enbart på hästen. Visst är det trevligt med sällskap också men då blir det rätt mycket babbel och fokus på annat.

Håller med.
Själv rider jag ut själv några dagar i veckan, annars har jag väldigt ofta sällskap av en stallkamrat/kompis. När jag rider själv rider jag i alla gångarter även när det är mörkt, och känner mig trygg på min häst :)

Jag rider ofta ut själv, i alla gångarter. Klättrar, går i risig terräng utan stigar, hoppar skutt (max 80cm pga bara skogens hinder tillgängliga :D), går i lera, skogsvägar, landsvägen...allt jag skulle göra ihop med någon annan.
Jag föredrar faktiskt ofta att rida själv, bara jag och Honey och ljuden omkring oss. Hålla det tempo vi känner för. Ta de vägar vi känner för. Andas, jobba, vara totalt galna ibland...
Sällskap är ingenting jag har behov av, även om det ibland är trevligt. Rider gärna heldagsturer och liknande med hela stallgänget.

Mamma tyckte inte om det i början, när jag började rida ut själv (dåvarande medryttarhästen), men nu har hon inga problem med det vad hon visar iaf.
Egna barn har jag inga :D (fyller 18år i april)

Jag rider ofta ut själv,eftersom jag rider på fm.skritt/trav och galopp när väder och underlaget är bra.

har 4 barn och ingen är ridintresserad ännu...så jag har inte funderat så mkt över den frågan.men om jag tänker lite snabbt hur jag skulle göra:)
skulle för det första se till att barnet rider en trygg äldre ponny/häst och att barnet inte är under 13år gammal.sen beror det väl lite på oxå hur ridvägarna ser ut runtomkring,skulle inte vilja ha mitt barn på trafikerade vägar och liknande även om det bara är några meter för att ta sig till någon skog.

/Arabizar

Ja jag rider oftast ut själv och rider i alla gångarter oxå.
Har alltid mobilen med mig och jag brukar skriva upp på stalltavlan vart jag rider om det skulle hända att hästen kommer hem utan mig.
Då vet dom var dom ska leta efter mig :)

Jag rider i princip alltid ut själv i alla gångarter.
Har alltid väst, mobil och reflexer vid behov.

Jag är 17 år och rider ofta ut själv. Men på vintern när det är mörkt tycker både jag och hästen att det är trevligare att ha någon annan med. Det är fullt med älg i skogen och jag kan inte låta bli att lysa med pannlampan för att se om det finns några lysande ögon i närheten :S

Jag rider ut själv väldigt ofta, i alla gangarter om underlaget tillater och om hästen inte är alldeles för pigg, da undviker jag att galoppera tills hon rastats lite mer ordentligt.

Jag brukar ofta ringa hem för att berätta att jag rider ut och vart och ringer sen hem när vi kommit till stallet igen. Jag har reflexer när det behövs.

Jag är 19 ar nu och har alltid fatt rida ut själv, skaffade hästen när jag var ca 16 ar och började rida ut själv när jag var 17 kanske.

Nej, jag vågar inte rida ut själv, inte sen min olycka i ridhuset, då jag var innerligt, innerligt tacksam för att jag inte var själv när det hände eller ännu värre - bodde i Norrlands inland där det troligen tagit längre tid än 15 min för ambulansen att komma.

Jag var så skadad att jag inte hade kunnat få upp mobiltelefonen själv ur fickan.

Rider ut själv i alla gångarter. Dock inte så mycket nu eftersom jag ofta får sällskap med någon annan.

Att tänka på är att alltid ha med sig mobiltele. En gång hände det nämligen mig att jag gjorde en ofrivillig avsittning och slog i huvudet (hade hjälm) och fick minnesförlust (hjärnskakning). Jag visste inte var jag var trots att jag ridit i de skogarna i 10 års tid! Läskigt. Ingen mobil på mig - vandrade planlöst omkring men kom tillslut fram till en sommarstuga med folk jag kände - rena turen!

Att låta barn rida ut själv beror på ponnyn/hästen och barnets mognad, både psykiskt och ridmässigt, tycker jag, oavsett gångart.

Rider (och kör) alltid själv då jag har häst i eget stall och inget ridsällskap i närheten. Har gjort det sen jag fick häst, då jag var 14 år.

Visst har hästen kommit hemspringandes själv och en annan gåendes arg som ett bi efter, men det har gått bra. Min häst var väl inte den bästa nybörjarhästen när jag fick honom, åkte av mer än jag satt kvar :crazy: Såhär i efterhand förstår jag inte hur mina föräldrar kunde släppa iväg mig. Fast man berättade förstås inte om det gick dåligt :angel:

Jag rider/kör själv. så gott som alltid. 99ggr/100 är jag ensam.
rider alla gångarter.. kör snabbjobb etc..
har så gjort sen jag var i tio-tolvårsåldern..
Men då jag var yngre visste alltid någon var jag red. när jag fick min första egna häst var jag 14år skrev jag på tavlan åt vilket håll jag ridit samt vilken tid jag red iväg.

Nu kör jag mest bara, ofta märks det inte ens att jag är i stallet mer än på att min bil står där och att vagnen är borta från stallplan när jag är ute och kör.
Mobilen har jag alltid i fickan..

Jag rider ut själv i alla gångarter, hoppar om det finns något att hoppa över.

Började rida ut själv i 10-12-årsåldern, det var inte alltid det fanns ridsällskap. Kan inte minnas att vi ens diskuterade det hemma.

Rider ut själv, barbacka i skritt och trav eller sadel alla gångarter och även hoppning då. Rider där jag vet att jag är trygg och på riktiga vägar - ingenstans långt in i skogen. Kan känna att det är dumt att hoppa själv, men är vi hoppsugna så är vi :D

Rider oftast själv, alla gångarter i dagsljus som i mörker. Har egentligen bara två vägar jag rider, gör jag undantag från dem så skriver jag på tavlan.

Mina barn är för små, men de lär ju få sida ut själva sen om de nu skulle kunna tänka sig att bli hästintresserade...;)

Ja jag rider ut själv, rider i alla gångarter och hoppar lite smått och gott också. Hästarna är oftast lugnare och trevligare då än om nån är med och kanske livar upp stäningen lite. :laugh:

Har inga barn själv men skulle inte tveka att låta småkusiner eller förmodligen mina egna gå på kortare skogsturer själv om de har en trygg och lugn ponny. Då pratar jag om barn i elva tolvårsåldern kanske som är van ryttare. Men inte på trafikerade vägar eller om hästen inte alltid är att lita på. Inte på någon av mina ponnyer alltså. Och bara om jag vet att barnet lyssnar om jag ber den ta det lugnt och inte rider som jag gjorde när jag var liten. ;)

Jag rider ut själv. Än så länge bara smårundor då jag är feg av mig (inte pga hästen, han går ju jättebra ute med medryttaren).

Rider i skritt och trav på stigar/vägar. Har ett fält där jag rider även i galopp. Målet är dock att våga rida som jag gör när jag har sällskap. Hoppar aldrig ute om jag är ensam, sparar det till när jag har sällskap.

Skriver alltid på tavlan i stallet om jag ger mig ut själv (vart jag rider och när jag beräknas vara tillbaka) + tar med mobilen.

Jag rider alltid ut själv - har inte så mycket val just nu eftersom det bara står en häst till i medryttarpållens stall för tillfället, och den rids inte alls. Föredrar också för det mesta att rida ut själv, eftersom jag då kan fokusera mer på hästen och ridningen, samt bestämma väg och tempo utifrån det som passar mig bäst. Rider i alla gångarter, rider rätt ofta barbacka (dock enbart skritt och trav), och det händer också att det blir något litet skutt om vi hittar nåt bra "hinder". Har alltid med mobilen, och klär både mig och hästen i reflexer och lampor vid mörker/dålig sikt.

Har ridit ut själv sedan jag var 12-13. Är dock lite tveksam till om jag skulle tillåta mina barn att rida ut ensamma vid den åldern, om jag hade barn. Jag vet ju själv att mitt eget säkerhetstänk inte riktigt var på topp när jag var i den åldern. Ändå var jag en rätt sansad och förståndig unge i jämförelse med många av mina kompisar, men barn är mer impulsiva och mindre konsekvensmedvetna än vuxna, och det kan vara farligt.

Rider nästan alltid ut själv, skönt :).
För det mesta blir det skritt, trav och om jag är på ett stort fält eller en stig med bra väglag galopp.
Men allt beror ju på väglag, hur hästen beteer sig osv.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama