Rida ut själv

Sv: Rida ut själv

Ja jag rider ut ensam, i alla gångarter. Hoppar dock aldrig själv ute, eftesom jag inte har egen häst utan rider en tjejs tävlingshästar och inte vill "riskera någonting". Det blir mest att jag rider ut själv, har gjort det sedan jag började rid (13 år då, 17 nu), men det är alltid kul med sällskap!

Jag rider gärna ut själv, eller ja... Nästan alltid med hunden som sällskap till mig och hästen.
Det är så härligt att vara ute i naturen och bara vara tyst. Sitta där på hästryggen och kliva över stock och sten, ta en spruttgalopp över ängarna om det känns så... I sällskap måste man alltid anpassa sig till de andra, rätt ofta tycker jag att jag måste anpassa mig hela dagarna. Då vill jag rå mig själv i stallet!
Rider i alla gångarter, all terräng alla tider på dygnet. Hoppar om det finns något att hoppa över.
Älskar att rida i mörker, det är så mysigt! Jag är alldeles i fred, då kan jag bara sitta och fundera i timmar!
Har ridit ut själv sen jag var 9, 10 sådär. Är 34 nu. Har inga barn, men nog ska de ut i skogen själv när de är redo för det!

kl

jag började rida ut längre turer sommaren när jag fyllt fjorton, alla gångarter och även små hopp både ute och i paddock (dock inte högre än max 80 och max 2 hinder dvs ingen bana!). Rider alltid barbacka oavsett var jag ska rida.
Fyller femton till sommaren.

Hade jag haft barn hade jag inte satt någon åldersgräns- en åttaåring kan ju vara bra mkt bättre än en sjuttonåring! Kanske om jag haft flera att jag satt en gräns för att det inte ska bli orättvist.
annars gäller att det är en trygg ponny som inte bryr sig om konstiga ljud, älgar, bilar what so ever. mobiltelefon med högt ljud så att om något hämder och ryttaren kanske svimmar kan man ringa till mobilen och höra vart dom är. reflex om det är den tiden på året och att man vet ungefär vart dom ska rida, och hur länge dom är borta.

(jobbigt att skriva med en hand- käkar ostbågar:p)

KL
Jag rider nästan alltid själv eller så brukar mina föräldrar gå brevid för deras egen skull. Jag har alltid mobilen med mig,men jag brukar dock aldrig säga vart jag ska eller hur lång tid jag blir borta :o
Men så är hästen oftas lugn och trygg, han tar väll ett eller två glädjeskutt ibland och blir rädd ibland och kan sticka,men han är ändå trygg för det mesta. Jag rider mest själv för att jag inte har så många ridkompisar, så är det skönare eftersom man kan bestämma allt själv då :D

Jag fick rida ut själv från dess att jag fick min första häst vid 14 år. Föredrar faktiskt att rida ut själv, men rider med sällskap någon gång ibland. På sommaren blir det en del samridning.
Dottern är 3 år och rider en del, men jag håller alltid i hästen. Och när hon blir större så har jag svårt att tro att jag vågar släppa iväg henne i skogen själv... Skulle nog inte låta henne rida ut själv innan 14-15 års ålder iaf.... Men det säger man nu.. blir kanske inte så sen. Beror lite på häst också.

Tänkte på det där faktiskt, det är lustigt hur man kan ändras när man får barn. Jag har ju ridit ut själv sen jag var tonåring och längs stora vägar och utan mobiltelefon, en mil hemifrån (där låg stallet så det var cykel dit som gällde). När jag var mindre cyklade jag varje dag 8 km till min bästa kompis på somrarna till deras sommarställe och 8 km hem på kvällen. Då var man kanske 8 år och det var längs stora vägen. Nu har jag en tjej som snart är åtta och hon får inte göra någonting ensam. Det är ju farligt! :O

Nu har vi iofs kanske en inte helt normal situation men jag undrar om det är så att man blir medveten om sin egen/ barnens dödlighet på ett annat vis? När man var liten och ute och flängde i skogen, red in på okända ställen osv var man aldrig rädd att man skulle ramla av och svimma så att ingen hittade en. Det tänker jag jämt på nu när jag rider ut ensam, för vad händer då? Min dotter har ju ingen annan...
Där vi står nu skulle jag inte låta henne rida ensam alls eftersom man måste rida längs bilväg vart man än ska, men hade det funnits en liten skog just i anslutning hade det kanske varit en annan sak.

Jag är 16 år, och jag rider ut själv ganska ofta. Beror egentligen till största delen på att ingen annan i min familj är intresserad av hästar och jag har hästen i ett stall med bara massa travgubbar (3 gånger i veckan kommer en annan ridtjej). Men jag tycker det är skönt att komma iväg och samla tankarna, jag rider då i samtliga gångarter, och ofta får man ut mer av passet när man rider själv (så har jag uppfattat det iaf) för då kan man koncentrera sig enbart på hästen och sitter inte och pratar med någon annan under tiden.

Har inga barn så det kan jag inte svara på xD

Tänkte gå lite mot strömmen nu då! Jag rider sällan ut själv, tycker de är lite små läskigt. Om man skulle ramla av och bli liggandes där... Om jag rider själv blir det bara någon kort runda nära stallet i skritt och trav. Annars brukar min mamma få cykla med mig när jag rider. Så hon kan varna bilister och annat på vägen. I mörker vill jag inte rida ensam, är extremt mörkrädd och hästen också!

Kan tillägga att jag är 19 år!

På min förra häst red jag själv eller med sällskap...

När jag red själv var det i alla gångarter + ev något litet skutt eller klättring i backar. Sa alltid till vart jag skulle ta vägen och hur länge jag tänkte vara ute. Har ALLTID mobilen med mig när jag rider ut.

Dottern får rida ut själv om hon vill, alla gångarter är tillåtna + hoppa över våra fasta hinder i skogen (dom är låga). Hon får låna min mobil då så hon kan ringa min sambo (han rider ju också) om det skulle hända något. Frågar henne vart hon tänker rida.

Jag rider nästan alltid ut själv, finns inte så många runt omkring att ta sällskap med, och så trivs jag bäst själv.
Jag rider alla gångarter och hoppar även, men inga höjder. Allt efter förnuft.
De hästar jag haft har alltid varit positiva till att ridas ut utan sällskap.
Är förövrigt 16 i år.

Ja, just nu har vi ju lite problem med detta med hästen vi har hemma på prov, men JA, jag rider ut själv, i alla gångarter. Jag har det till och med det som krav när jag ska köpa häst att det går att göra detta, då det tyvärr är så att alltsom oftast så finns det ingen att rida tillsammans med i vårat stall.

Jag har nog ridit ut själv sen jag va typ 11-12 år gammal, och då på vårat varmblod, som verkligen är änglahästen nummer ett, världens underbaraste och snällaste och har aldrig försökt sticka med mej. Däremot har han gjort det med andra ute i skogen, helt enkelt bara bestämt sej för att nu får det vara nog, och så har han sprungit hem :D Men aldrig med mej... Gud va jag har lärt mej mycket på den hästen...:love:

Jag är 23 år, kanske jag ska nämna.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama