Rida på isen?

Sv: Rida på isen?

Pojkvännen min letade upp tjockleken när ja ville ut me häste förut, får som MINSTA va 17 cm :laugh:

okej! :) Får hoppas isen är tillräckligt tjock nudå! ^^
Men hörde att det skulle börja regna i helgen, hoppas inte :cry:

Farligt? Att gå igenom? Halka? Hur menar du?

Det är alltid farligt att rida, kan ju lika bra hända en olycka på t.ex. asfalt. På isen är det ju dessutom nästan ingen trafik alls. Men klart att det finns risker men det finns det ju hela tiden. Livet är fullt av risker! ;)

Jag håller mig ifrån isarna!!! Van vid att den är ca metern tjock i Hälsingland (inte sista åren dock), spelar ingen roll. Jag utsätter inte hästen för den risken att det är någon svaghet någonstans som man missat. Åkte inte ens bil över isvägen i Hassela, trots att bussar gick där dagligen. Här i Småland behöver man inte ens tänka på det...inga isar att tala om här alls.:cool:

ja fy ja, sådär vill man ju inte det ska gå! ;) :eek:
Men har man kollat upp isen före borde det väl gå bra?

Just så! Intressant att höra olika synpunkter och erfarenheter! :)

ja fy ja, sådär vill man ju inte det ska gå! ;) :eek:
Men har man kollat upp isen före borde det väl gå bra?
Räcker med en källa som gör att det rör sig på ett enda ställe under isen för att den ska försvagas. Svårt att kolla var dessa dyker upp...

Farligt? Att gå igenom? Halka? Hur menar du?

Det är alltid farligt att rida, kan ju lika bra hända en olycka på t.ex. asfalt. På isen är det ju dessutom nästan ingen trafik alls. Men klart att det finns risker men det finns det ju hela tiden. Livet är fullt av risker! ;)

Om man åker i vattnet har du kollat den andra tråden?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11934455#post11934455

Jag tycker folk är galna som åker skriskor på sjöar med is också.

Jämfört med vadå?

Förövrigt är det dunderkul att rida islandshäst på is, speciellt min favvis i tölt ^^ :)

ja men om man vet att det 'är tillräckligt tjockt så är det ju ingen fara .

För att veta att isen är tillräckligt tjock överallt bör man mäta med särskilda instrument och det har inte de flesta tillgång till. Som jag nämnde i ett inlägg nyss, isen kan vara jättetjock där den mäts men några meter ut finns en källa som underminerar den...personligen skulle jag aldrig utsätta hästen för risken att gå igenom och låter därför bli isen helt.

jo det förstår jag mkt väl men det beror ju helt på vart man är i sverige,hur kallt det är och hur tjock isen är ? sen så mäter man givetvis där man ska rida alltså hela området och inte på ett ställe så är det nog säkert.

Vad skulle det vara för källor?

Jag rider hellre rakt ut på en is istället för längst kanterna, bäckar, rinnande vatten gör isarna svagare.

Fast stor skillnad på neråt i landet och norrländskt klimat som här och uppöver. Skulle inte heller våga mig ut om jag bodde som ni gör där neröver.

Cinora: Som jag nämde nu här ovan, jämnför bara inte era isar med våra här uppöver, här travtränades det mycket flitigt på isarna för några år sedan när vi hade kalla vintrar, aldrig någonsin har någon häst gått genom isen här. Nu har vi haft milda vintrar några år men nu är det riktig norrländsk vinter igen, underbart!

jo det förstår jag mkt väl men det beror ju helt på vart man är i sverige,hur kallt det är och hur tjock isen är ? sen så mäter man givetvis där man ska rida alltså hela området och inte på ett ställe så är det nog säkert.

Vad skulle det vara för källor?

Jag rider hellre rakt ut på en is istället för längst kanterna, bäckar, rinnande vatten gör isarna svagare.

Fast stor skillnad på neråt i landet och norrländskt klimat som här och uppöver. Skulle inte heller våga mig ut om jag bodde som ni gör där neröver.

Cinora: Som jag nämde nu här ovan, jämnför bara inte era isar med våra här uppöver, här travtränades det mycket flitigt på isarna för några år sedan när vi hade kalla vintrar, aldrig någonsin har någon häst gått genom isen här. Nu har vi haft milda vintrar några år men nu är det riktig norrländsk vinter igen, underbart!
Det förekommer överallt att källor håller vattnet igång under isen, kan vara mitt i en sjö som intill en strand. Det underminerar isarna. De sjöar som var runt i området jag bodde i till 2004 (Norra Hälsingland) var alla kända för detta. Sen är vissa delar av sjöarna också mer underminerade än andra så de som hågade sig ut på isen var ofta välinformerade om var dessa platser var, men inte alla vilket resulterat i flertalet som gått igenom till fots eller i maskiner som skotrar. Ibland dök det upp en källa där ingen trott att det skulle dyka upp någon...De flesta sjöarna har dessutom tillflöden från bergen och det rör vattnet hela tiden = underminering.

De mysko vintrar vi haft senaste 10 åren lägger dessutom risk för dubbla isar. En tjock is i botten, vatten och sen en tunnare is ovanpå och ibland fler lager än så. Det är stor skillnad nu mot förr vad det gäller temperaturen.

Återigen, personligen utsätter jag inte något annat levande för risken att gå igenom.

Nej det förstår jag mycket väl :) Men hemma när isen har varit jättetjock har våran kompis travtränat på isen och hon jag rider hos ibland och tränat tölt på isen :d men det är inte ofta isen har varit tillräckligt tjock.

Vi har haft milda vintrar hemma många år också men nu har vi haft mer än 5 dm snö och mellan 15 och 20 - grader hemma :d Min kompis har varit ute på isen i år faktiskt och den var jättebra att rida på då. Därför stör jag mig på att jag är nere i tråkstaden halmstad på vintern :(

Is är ju ett FANTASTISKT underlag att rida på! Ett fast underlag med lagom svikt!!! Då är ju skaderisken oerhört mycket större på andra underlag där folk rider utan att tveka. Tjocka, tunga ridhusbottnar t ex... Hästarna ÄLSKAR det dessutom - särskilt som man oftast har så fria vidder att man utan risk kan låta dem hålla ett högt tempo! Jag har alltid fyra broddar runt om på vintern - och då är det inga som helst problem att rida på isen.

Här i Luleå finns flera mil isvägar (för bil) upplogade ute i skärgården - samt en jättefin sträcka inne i centrum av stan, från norra till södra hamnen samt ut till den närmaste lilla ön som heter Gråsjälören. Lions har servering ute på ön på helgerna och när jag passerade förra söndagen var det i princip svart ute på isen av människor som åkte skoter, skidor, skridskor, promenerade! Vi brukar rida dit ut också med vår islandshästförening Midur.

Jag har även ridit ca 1 mil ut på havsisen längs en av isvägarna ute i skärgården. Hästarna gillade verkligen det!!! Min man hade kört ut med bilen till ett ställe och stannat för att fota när vi red förbi. För att han skulle få fler chanser till bilder red vi fram och tillbaka förbi honom flera gånger. Varje gång vi vände tillbaka mot land tappade hästarna lite energi men varje gång vi vände tillbaka utåt havet kom energin tillbaka igen. För en gång skull VILLE de alltså inte gå hemåt!

Dessa isvägar kontrolleras förståss löpande och stängs så snart det är minsta tveksamhet om deras skick. Jag åker dessutom på isväg över Luleälven varje dag när jag kör till stallet. Denna väg sköts av Vägverket och den senaste månaden har den varit godkänd för fordon upp till 12 ton. Då håller det även för en häst...

I en by i utkanten av Luleå med mycket travhästar brukar de ploga upp en isbana på en sjö där de kan träna hästarna. Har aldrig hört talas om att någon gått igenom isen där. Håller den för en traktor som plogar så håller den nog för en häst!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 962
Senast: Ponsa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka