Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Räcker med en källa som gör att det rör sig på ett enda ställe under isen för att den ska försvagas. Svårt att kolla var dessa dyker upp...ja fy ja, sådär vill man ju inte det ska gå!
Men har man kollat upp isen före borde det väl gå bra?
Farligt? Att gå igenom? Halka? Hur menar du?
Det är alltid farligt att rida, kan ju lika bra hända en olycka på t.ex. asfalt. På isen är det ju dessutom nästan ingen trafik alls. Men klart att det finns risker men det finns det ju hela tiden. Livet är fullt av risker!
Jämfört med vadå?
ja men om man vet att det 'är tillräckligt tjockt så är det ju ingen fara .
*kl*
Tänk om det blir så här då? apropå en tråd på gnägg
http://www.hestafrettir.se/Efni.asp?Skoda=Article&ID=1672&VT=551 Urch!
jo det förstår jag mkt väl men det beror ju helt på vart man är i sverige,hur kallt det är och hur tjock isen är ? sen så mäter man givetvis där man ska rida alltså hela området och inte på ett ställe så är det nog säkert.
Det förekommer överallt att källor håller vattnet igång under isen, kan vara mitt i en sjö som intill en strand. Det underminerar isarna. De sjöar som var runt i området jag bodde i till 2004 (Norra Hälsingland) var alla kända för detta. Sen är vissa delar av sjöarna också mer underminerade än andra så de som hågade sig ut på isen var ofta välinformerade om var dessa platser var, men inte alla vilket resulterat i flertalet som gått igenom till fots eller i maskiner som skotrar. Ibland dök det upp en källa där ingen trott att det skulle dyka upp någon...De flesta sjöarna har dessutom tillflöden från bergen och det rör vattnet hela tiden = underminering.Vad skulle det vara för källor?
Jag rider hellre rakt ut på en is istället för längst kanterna, bäckar, rinnande vatten gör isarna svagare.
Fast stor skillnad på neråt i landet och norrländskt klimat som här och uppöver. Skulle inte heller våga mig ut om jag bodde som ni gör där neröver.
Cinora: Som jag nämde nu här ovan, jämnför bara inte era isar med våra här uppöver, här travtränades det mycket flitigt på isarna för några år sedan när vi hade kalla vintrar, aldrig någonsin har någon häst gått genom isen här. Nu har vi haft milda vintrar några år men nu är det riktig norrländsk vinter igen, underbart!