Rida på isen?

Sv: Rida på isen?

Du har nog sett min tråd men vi har varit ute på isen för nu ca 2 veckor sedan, temperaturen har gått lite upp och ner nu samt att solen har legat på rejält så nu har det smällt lite snö så det ligger mellan isen och snön, risk att det bildas dubbelisar så nu får vi vackert hålla oss längst kanterna där det är fint underlag. Vill inte riskera något genomtramp av den översta ishinnan.

26112831.jpg

26112825.jpg

26099380.jpg

26099382.jpg

jaa, dessa bilder är så härliga! :love: Blir verkligen sugen på att fara ut nu! ^^

Fick hem finnhästen idag så tror vi ska prova fara ut en liten bit på isen här någon dag :) :bump:

vi tänkt rida ut på isen idag, men jag fegade ur.. skulle rida vi västeruvi i nå traktorspår.. men ja kan bara tänka på dendär filmsnutten om isisarna :crazy:

haha :D Men om en traktor har kört borde väl isen hålla?
Men skulle säkert vara bra att ha med en människa till fots IFALL man skulle gå igenom :)

Enligt min kompis pappa (som rör sig mycket på isen) så borde isen vara minst 60 cm på "stassfjälin" just nu :bump:

*delvis knapplån*

Jag hade aldrig tvekat att rida på isen om jag visste att den var tillräckligt tjock.. Ser ju urmysigt ut att galoppera på isen :love:

Och angående det någon skrivit om att hästarna inte skulle våga gå ut på isen tycker jag verkar konstigt då jag inte kan förstå hur de skulle kunna se skillnad på en snöbeklädd åker eller sjö..
Det jag kann förstå är om de skulle reagera på knäppningarna i isen.

jaa, pappa saa å, att isen e mellan 50-60 cm tjock nu, då vi ska ta o grääv lite vi villon våron så han vissta de.. de e västeruvi de då ;)

jaa, va bra! :) Ska ta me mej Sia o fota så far jag & Hessu ut på isen nånda ^^ :D

haha ja hon e jättedukti :D

kan ta o ladda opp några bilder hit sen då efteråt ^^

fniisss *visk visk* :devil: haha :D

hördu ja tycker du kapar min tråd lite :D

allså...va-fn ska man ut på isen å göra?? perfekt underlag??? jojo...iskana fläkning...vill du skada eller ta livet av er så varsego...

Om man har brodd i skorna så halkar inte hästen!!!!! Hur gör du på vintern, har du din häst på box dygnet runt eller?:idea: För is finns ju både på vägar och i hagen vid denna årstid och hästen kan halka och skada sig där oxå. Och ja sjöis är ett mkt bra underlag. Man kör travtävlingar uppe i åre nu på isen. Många tränar sina hästar på is nu på vintern. Har även anordnats andra tävlingar på is oxå. Tror inte man skulle göra det om det var fara för livet:cool:

Syftar du på att det är halt? Det är ju mycket sällan det är helt blankis ju! Isen sviktar ju lite och sen ett litet lager med packad snö på gör ju så att det inte alls är halt, hästen har dessutom 6 broddar på varje hov och snowpads fram ifall du missat det.

Eller menar du att det är farligt för man kan gå igenom?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 920
Senast: Ponsa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka