Rida på isen?

Sv: Rida på isen?

låter ju verkligen jättehärligt ja! :D :bump:
riktigt så tjocka isar tror jag dock inte att vi har ännu, frågade min kompis pappa hur tjocka isarna är just nu så han gissade på runt 25-30 cm, detta varierar ju förstås från ställe till ställe ;) Så får se hur vädret är om 2 veckor, till sportlovet ska jag få hem min lilla nallebjörn :) Förhoppningsvis är det kallt och supertjocka isar så vi vågar oss ut :angel:

Fortsätt skriv om vad ni tycker om att rida på isen, tjocklek, tips, erfarenheter osv, jättekul att läsa! :bump:

Om man rider på isen - ska det då vara snö på eller kan man rida direkt på isen? (förutsatt att man har broddar såklart :P )
Är det någon som ridit på is i stockholm?

hejsan ninen!

jag har inte ridit på isen men några från stallet red från näse in till vasa över isen förra vintern, de red i ett "spår" där bilar hade kört, och det gick undan sa de! ;D snön är ju ganska packad ovanpå så jag tror inte chansen att de ramlar är så stor, men och de skulle braka igenom skulle ju inte direkt vara kul :cool: såg just från en annan tråd där 15 isisar for igenom vattnet, det var som tur nära land men det så HEMSKT ut iaf!! :crazy: (oj ngn hade redan länkat till den, iaf ;) )

tror inte att jag skulle väga rida där

(ha du köpt häst??)

Senast ändrad:

Hos mig va det en travtränare som har plogat runt hela våran stora sjö och kör nu sina travhästarn där i fullt tempo och tränar och isen är just nu mellan 10-15 cm... Jag skulle alltid våga rida ut på isen.. Min häst halkar bara i skogen när det är en liten isfläck över marken....... och att borrmaskinen hos hovlsagaren hade gått sönder så det blev bara 2 broddar i varje hov nu....

Om man rider på isen - ska det då vara snö på eller kan man rida direkt på isen? (förutsatt att man har broddar såklart :P )

Jag tycker att om din häst har tillräckligt med broddar så skall det nog inte vara någon fara med att rida utan att det är snö på :) Jag har iaf aldrig varit med om att någon häst har halkat ens på blankis då de har varit broddade. Men kanske det varierar beroende på häst och broddar? ;)
Om det är lite packad snö på är det ju perfekt underlag :D

hejsan! :D
Ja just så, de e just där vi Näse jag funderar att fara ut o rida ^^
Om dom vågade rida där förra vintern borde det ju gå rätt bra nu i vinter, är ju mycket bättre och kallare vinter iår! ;) Men ja, hemskt om man skulle gå igenom :eek:

och jepps, en finnhäst flyttar hem till oss på sportlovet :) Vi har ju redan två ponnyer (Ami & Milla) hos oss så nu får de en till kompis :D

Lägger in en bild på söta Hessu (ja han är klippt) ^^
26057725.jpg

ja just ;)

om det blir kallare gåår de no säkert o riddär i vinter, kolla om du sku sii nå bilar som kört där just.. kan ju säjj att di red lite för hårt ;) saa di iaf (hennes häst e de så himla mkt turbo i!)

e int de lite svårt o mäta tjockleken på isen? alltså kan inte den vara ojämn?

aa, va sööt! du har alla tri på foder ellerär de dina egna? såg dem då vi red förbi en dag fö läänge sedan ;)

Senast ändrad:

KL
Nu har jag inte läst hela tråden.
Men om sjön är plogad så lär det gå. Mkt snö isolerar som bekant.

Man bör ha speciella isbrodd- vassare saker. o helst 6 st
nu ser jag att du har en isis med små fötter, då räcker nog 4 st.

jonå, jag antar att man måst veta hur man ska mäta isen, tänkt jag sku borda fråga någon fiskare eller liknande ;)

Ami & Milla e no som mina ponnyer men int i papprena. Di e som här hos oss på pension ungefär ^^
Hessu blir min helt egna, både i papprena o "på riktit" :D :bump:
Kanske vi kan rida tillsammans nångång? ;D

nu ser jag att du har en isis med små fötter, då räcker nog 4 st.

hihi, måste bara säga att det är ingen isis utan en finnhäst ^^ :rofl:
Men han är inte så värst stor och han har 6 broddar på varje hov :)

Jag skulle ALDRIG rida ut på isen även om jag vet att det är tillräckligt tjockt! Det är inte naturligt för hästar att gå på en sjö!Visst, om hästen tycker att det är jättekul då är det ju en sak...men jag tror inte att många hästar tycker det är kul, deras sinne är väl utvecklat så de vet att isen kan brista, hästar är inte dumma. Mina hästar skulle ALDRIG våga att gå ut på isen, de hoppar jämfota bara de går i en liten vattenpöl med is på. Och man ska ALDRIG tvinga en häst att göra något! Man ska försöka att få hästen att vilja göra något! Som, man ska aldrig tvinga en häst att hoppa, man ska få den att vilja hoppa! Så därför skulle jag aldrig tvinga en häst att gå ut på isen!

den var bra :rofl:

Det är inte heller naturligt att hästen rids men vi avlar fram hästarna till det ;) (lite ironisk här)

Lolami: jag har ridit på is med en kompis häst, underbart och jo hästen gillade det bra underlaget. Tro det eller ej ;)

Jag skulle ALDRIG rida ut på isen även om jag vet att det är tillräckligt tjockt! Det är inte naturligt för hästar att gå på en sjö!Visst, om hästen tycker att det är jättekul då är det ju en sak...men jag tror inte att många hästar tycker det är kul, deras sinne är väl utvecklat så de vet att isen kan brista, hästar är inte dumma. Mina hästar skulle ALDRIG våga att gå ut på isen, de hoppar jämfota bara de går i en liten vattenpöl med is på. Och man ska ALDRIG tvinga en häst att göra något! Man ska försöka att få hästen att vilja göra något! Som, man ska aldrig tvinga en häst att hoppa, man ska få den att vilja hoppa! Så därför skulle jag aldrig tvinga en häst att gå ut på isen!

Vilda djur har passerat sjöar och hav i alla tider under vintertid. Inget konstigt med det. Händer ofta att djur trampar igenom och drunknar också vid såna passage. Det har gett det vilda möjlighet att sprida sig över länder från öar, till öar o.s.v.

Ber jag min häst gå ut på isen gör den det. Jag har lärt henne att gå igenom vatten på vägar och passera vattendrag. Hon litar på att jag har "koll". Däremot undviker jag isar på sjö då JAG inte vill riskera att hon trampar igenom i hål, sprickor eller att isen är svag på nåt ställe.

Ja må ha knäppa hästar, idag ville gammelhästen ta vägen ner till isen när vi skrittade på långa tyglar, fick övertala honom att vi skulle gå åt andra hållet ;)

Dock vill han ogärna gå på en vattenpöl med is på eftersom han tycker det är suspekt att vi ska kliva på en liten yta som avviker från det övriga underlaget. Rider hellre på bra isar än i ett tråkigt ridhus och det gör åtminstone mina hästar också. De litar på mig och går dit jag ber dom, över och genom vatten utan bekymmer. Man stärker inte ett företroende att få hästen att gå ut på sånt som inte håller för hästarna.

Senast ändrad:

Jag var ute å pimplade för någon vecka sedan, då kom det en trktor och skottade på isen (stor sjö, mynnar ut i ångermanlandsälven)
och efter det kom det kanske 5-8 travhästar och for runt på isen..

:D

haha, om det är naturligt för hästen att gå på is eller inte är nog det minsta jag oroar mig för faktiskt :rofl: Jag tycker nog att det skulle vara normalare för hästen att gå på isen än på en smal liten vattenpöl täckt med is, det är ju lite annat. Tror nog att det flesta hästarna skulle gå ut på isen förutom om de har några dåliga minnen därifrån (ex. gått igenom)

Ja må ha knäppa hästar, idag ville gammelhästen ta vägen ner till isen när vi skrittade på långa tyglar, fick övertala honom att vi skulle gå åt andra hållet ;)

Dock vill han ogärna gå på en vattenpöl med is på eftersom han tycker det är suspekt att vi ska kliva på en liten yta som avviker från det övriga underlaget. Rider hellre på bra isar än i ett tråkigt ridhus och det gör åtminstone mina hästar också. De litar på mig och går dit jag ber dom, över och genom vatten utan bekymmer. Man stärker inte ett företroende att få hästen att gå ut på sånt som inte håller för hästarna.

Vilken hemsk hästägare du är :eek:
Du har tvingat din häst ut på isen så många gånger att han självmant går dit för att slippa bråka.

Eller nått ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 960
Senast: Ponsa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka