Rida på isen?

Sv: Rida på isen?

jonå, jag antar att man måst veta hur man ska mäta isen, tänkt jag sku borda fråga någon fiskare eller liknande ;)

Ami & Milla e no som mina ponnyer men int i papprena. Di e som här hos oss på pension ungefär ^^
Hessu blir min helt egna, både i papprena o "på riktit" :D :bump:
Kanske vi kan rida tillsammans nångång? ;D

va härligt! han ser inte så hög ut, hur stor är han? pratade med anna (amis förra typ ägare du vet) att hon står hos dej nu på pension o hon blev så glad att höra att hon har det bra (rider lite me henne ibland)

jo, skulle just föreslå det! roligt med nya ridkompisar! :D :idea:

för att mitt inlägg inte skall bli helt o hållet ett trådkap så frågar jag om en stor sjö utan forsar elr liknande e jämntjock? ;)

herregud då är ju jag djurvanvårdare??!! min ponny tycker inte så mycket om banan, han går ju nog in men inte självmant, dessutom så tycker han inte om att få bettet i munnen,och mina planer på attt bygga muskler, skall de gå i stupet då pålle inte vrålgillar cavaletti och jag måste styra honom upp för backar och mellan stenar osv?

oh my god var kan jag anmäla mej som djurmisshandlare??

nej men förlåt, tyckte bara att det lät så roligt.. hoppas du inte tar så illa vid.. men om man inte skulle tvinga sin häst till nåntind, så skulle den ju bara kunna gå i hagen hela tiden! man börjar ju med att "tvinga" fölen att ha typ grimma osv, redan där går ju din plan i kras, men fina (hmm) tankar om det där

förresten, sa ninen att hon måste tvinga ut sina hästar på isen?

Senast ändrad:

den var bra :rofl:

Det är inte heller naturligt att hästen rids men vi avlar fram hästarna till det ;) (lite ironisk här)

Lolami: jag har ridit på is med en kompis häst, underbart och jo hästen gillade det bra underlaget. Tro det eller ej ;)

Jaha så vi har också avlat fram hästarna att gå över is då?

:rofl:
Det är naturligare för dem att gå i ett ridhus med ryttare på ryggen menar du?

Ja, och du kan ju ta bort "med ryttare på ryggen" för det har dom när ni rider på isen också! Då blir meningen: " Det är naturligare för dem att gå i ridhus menar du" och JA självklart är de det! Hästen VET att det är farligt på isen och vet också att dom inte kan braka igenom i ett ridhus!!

herregud då är ju jag djurvanvårdare??!! min ponny tycker inte så mycket om banan, han går ju nog in men inte självmant, dessutom så tycker han inte om att få bettet i munnen,och mina planer på attt bygga muskler, skall de gå i stupet då pålle inte vrålgillar cavaletti och jag måste styra honom upp för backar och mellan stenar osv?

oh my god var kan jag anmäla mej som djurmisshandlare??

nej men förlåt, tyckte bara att det lät så roligt.. hoppas du inte tar så illa vid.. men om man inte skulle tvinga sin häst till nåntind, så skulle den ju bara kunna gå i hagen hela tiden! man börjar ju med att "tvinga" fölen att ha typ grimma osv, redan där går ju din plan i kras, men fina (hmm) tankar om det där

förresten, sa ninen att hon måste tvinga ut sina hästar på isen?

Jag vet inte vad det är för skillnad på mig och er men jag är en god hästägare och skulle aldrig tvinga ut mina på isen eftersom jag vet att de inte skulle våga, jag skrev också att: OM HÄSTEN TYCKER DET ÄR KUL ÄR DET EN ANNAN SAK! Ni missade nog den meningen!

Man "tvingar" inte på fölen grimman man vänjer dem vid den så man kan sätta på grimman utan att fölet blir rädd! vilken kurs har du gått? om du tror att man "tvingar" på fölen grimmorna?

Jag sa inte heller att man är djurmisshandlare för att man tvingar sin häst att göra något! Det jag menade var att man ska försöka uppnå att sammarbeta med sin häst så man inte "tvingar" hästen till någon den verkligen inte vill och är rädd för. För att bygga upp en god grund i sin ridning med sin häst ska man ju sammarbeta inte tänka: "nu är det jag som rider på dig och du ska f*n ta och lyda varken du vill eller inte" och hällre tänka "nu gör vi detta tillsammans, jag vägvisar dig och du hjälper mig"

Hoppas ni förstår för det var inte alls så jag menade som ni uppfattade det.

Inte ett dugg naturligt för hästen att gå i ridhus. Vet hästar som går instängda i ridhus 5 ggr per vecka och ägaren låter den bara skritta ute i skogen :confused:

Så man kan inte vara i samspel med hästen om man rider på is ? :confused:

Min förra häst litade på mig till 100 %, vi red i halsring och hoppade löst. löslongerade,red i skogen och hade jätteroligt och hon lyssnade och litade på mig hela tiden. Hon gick ut på is utan att känna sig tvingad, likaså hade jag bett henne om något som krävde stort mod hos hästen hade hon gjort det. Jag vet inte hur bra samspel du är med dina hästar men mitt sto gjorde allt för mig med vilja tack vare NH

Sorry för trådkap men förstår inte Lomali helt enkelt...

*kl*

Idag är det tävlingar på is för islandshästar i närheten där jag bor. Jag själv skulle ha startat om inte hästen min blev skadad för ett tag sen och är under igångsättning nu. Jag ska nog vara med nästa år tror jag :angel:

Du har nog lite övertro till hästarnas förmåga att tänka. Hästar har ingen instinkt som säger dom att vissa underlag är farliga. Dom kan bli rädda för att gå på små vattenpölar som är frusna pga att det avviker från övriga terrängen. Men att dom skulle vara rädda för att gå på is för dom vet att dom kan gå igenom, så kan inte en häst tänka.

Det händer alltid något fall varje år med hästar som rymt ur hage och gått ut på is. Finns en här på buke var häst överlevde men 2 andra dog. En bekant höll på att förlora en av sina hästar då den tagit sig igenom ett staket och gick ner sig i en gammal gödselbrunn.

ja alltså jag läste nog alla meningar.. just den meningten läste jag lite extra noga, det var därför jag frågade om ninen tvingade ut sina hästar på isen.. alltså varför blev du så upprörd om de tycker det är roligt att vara på isen? nu har jag inte läst tråden helt jättedetaljerat men har någon påstått att de har tvingat ut sina pållar på isen?

men kanske man vä'njer hästen att gå på isen som man vänjer fölen att ha grimma då? vad är skillnaden??

ville bara överreagera lite då jag inte förstår hur du kan bli så upprörd? hehe,

Senast ändrad:

Vad skoj. du ska väl dit å fota ? :d hihi , vart bor du ? hur tjock är isen där nu?

Tyvärr inte då jag är sjuk och även ska bort snart men nästa år kanske jag fotar. :D Jag bor i Hälsingland, ingen aning om hur tjock isen är nu men den bör vara väldigt tjock där tävlingarna hålls, annars skulle dom ställa in antar jag :p Vi vill ju inte att det ska hända samma sak som i reykjavik :crazy:

hehe okejokej, ne Reykjavik var ingen trevlig syn. Men 15 hästar på samma plats blir ju lite mycket också :eek:

Så det är ännu mer naturligt för hästarna att gå i ett ridhus UTAN ryttare menar du?
Ta o läs på vartifrån hästar härstammar hörru.

ja alltså jag läste nog alla meningar.. just den meningten läste jag lite extra noga, det var därför jag frågade om ninen tvingade ut sina hästar på isen.. alltså varför blev du så upprörd om de tycker det är roligt att vara på isen? nu har jag inte läst tråden helt jättedetaljerat men har någon påstått att de har tvingat ut sina pållar på isen?

men kanske man vänjer hästen att gå på isen som man vänjer fölen att ha grimma då? vad är skillnaden??

ville bara överreagera lite då jag inte förstår hur du kan bli så upprörd? hehe,

Jag fattar inte varför ni tror att jag är upprörd?? :confused: Det ända jag menat med mina texter är att jag skulle inte vilja rida på is för jag vet att mina hästar inte skulle våga!! Vad är de som är så svårt att förstå? Jag har också nämt många gånger att: om hästen tycker det är kul så är det ju inget att snacka om!

Men det jag menar är: jag skulle inte rida på isen för jag vet att mina hästar inte skulle våga det för det är inte naturligt för MINA hästar. Hallå?? jag snackar om MINA hästar inte om era det var därför jag skrev att om hästen gillar det är det ju helt okej!!

Och Nej, ingen har skrivit att de tvingat ut sina hästar på isen, jag skrev/menade att OM jag skulle rida på en häst som inte skulle våga skulle JAG inte tvinga ut den!

Så det är ännu mer naturligt för hästarna att gå i ett ridhus UTAN ryttare menar du?
Ta o läs på vartifrån hästar härstammar hörru.

Nej det menar jag inte!! Varför skulle jag mena det?

Det jag menade med mitt svar var: varför skulle det inte vara naturligt för hästar att gå på sand? (eller vad det nu är för underlag i ridhuset)?

Hur kunde du ens tolka det som att jag menade att det är naturligt för dem att gå i ridhus utan ryttare? Ta gärna och läs meningen igen! Hur KAN man ens tolka det så......

du skriver på ett sätt som får dej att verka upprörd.

dessutom skrev du inte att du pratade om dina hästar...

men okey, fattar noll vad du menar och du fattar säkert noll vad jag menar, låt oss glömma och sluta göra trådkap.. :D

Senast ändrad:

va härligt! han ser inte så hög ut, hur stor är han? pratade med anna (amis förra typ ägare du vet) att hon står hos dej nu på pension o hon blev så glad att höra att hon har det bra (rider lite me henne ibland)

jo, skulle just föreslå det! roligt med nya ridkompisar! :D :idea:

för att mitt inlägg inte skall bli helt o hållet ett trådkap så frågar jag om en stor sjö utan forsar elr liknande e jämntjock? ;)

oj oj, jag är lite efter här i tråden jag nu, har varit lite oaktiv :angel:

Nä han e int så värst stor, runt 155 cm kanske?
Liten o kompakt med mycke muskler! ^^

aj va roligt! :) du kan ju hälsa åt henne att hon e no välkommen o hälsa på!

Jeps, vi kan ta o bestämma nån dag så far vi o rider tillsammans ^^

Måste bara ta och lägga in två bilder på mig & Hessu från förra helgen :)

26260069.jpg

26260073.jpg

Senast ändrad av en moderator:

... låt oss glömma och sluta göra trådkap.. :D

haha det låter bra ^^ :angel:

Enligt dagstidningen är isarna 20-35 cm tjocka här runt Vasa, om man kollar upp isen innan man rider ut, skulle ni våga er ut?

Någon som har vågat sig ut på isen nu när det är sportlov? :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 935
Senast: Ponsa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka