Rida på isen?

Sv: Rida på isen?

jag skulle aldrig våga rida på isen tänk om hästen halkar?

Eller ännu värre den galopperar på ett fiskehål:eek:

*kl*

Finns f.ö både travlopp och galopplöp som går på is.
I svensta tränar dom alla travare på is vintertid. Dom plogar upp en bana runt sjön och kör där sen.
Jag har nog aldrig halkat på en norrlänsk sjö och tror inte hästarna skulle göra det heller.

*kl*

Jag har gjort/gör det, men det är efter jag sett att de varit ute och kört med bil innan. Då vet jag att det är okej.

jag skulle aldrig våga rida på isen tänk om hästen halkar?

Eller ännu värre den galopperar på ett fiskehål:eek:

Åtminstone i norrland broddar alla normalt med fyra eller fler broddar och är utrustade med snösulor. Har aldrig någonsin varit med om att mina hästar har halkat på någon slags is, trav och galopp ger ett kraftigare nerslag med hovarna - bättre fäste. Men asfalt däremot är högre halkrisk.

Man ska aldrig ge sig ut och galoppera på okända underlag, vart man än är. En ryttare med sunt förnuft kollar alltid okända vägar/fält/isar efter risker innan man utöver några andra gångarter än skritt.

Om isen är tillräckligt tjock är det inga problem. Har varit ute med bil på isen häromkring.
Anledningen till att jag inte skulle våga ut är att jag är rädd för att någon har borrat upp hål i isen och pimpelfiskat. Dom hålen bryter ju hästen benen av sig i om man inte ser det och hästen råkar trampa ner :crazy:

Såg nu när jag läste igenom hela tråden att ngn redn tagit upp det, och går man en runda där man tänker rida och kollar efter fiske hål så skulle inte jag tveka att ge mej ut :)

Red mycke på is när ja va yngre. 4 brodd och dessutom var det skare på isen, inte så halt :) Var härligt en solig vinterdag.

Senast ändrad:

Varför rida på isen?
Är ju ändå en risk att hästen halkar och går omkull.

Har ni ingen is där du bor? Alltså under vintern på vägarna? Rider du ingenting alls då?

Har aldrig någonsin varit med om att en häst går omkull på isigt underlag som är ordentligt broddad och har snösulor. Nu har jag ridigt aktivt ute längst is/snöklädda vägar i nästan 5 år och aldrig haft en häst som gått omkull eller halkat på isunderlag.

Därför att bor man i urskogen med halvmeterdjup snö, så är isen på sjön det bästa stället att rida på!
:D

Tror faktiskt att det är större risk att gå omkull på en halkig landsväg än på en snöbelagd is...
Och man har alltid fullbroddat runtom.

Haha, tycker det är lite komiskt att vissa oroar sig mer för att hästen ska halka än att den ska gå igenom isen... Jag har ju i alla fall broddar på vintern och av vad jag vet är det just halkan de skyddar mot :rofl:

Om du har möjlighet så är det ju bara att prova köra ut med bil på isen! Håller den för en bil håller den garanterat för en häst.
Vore himla mysigt med lite isgalopp, men tyvärr litar jag inte alls på isen här i Stockholm, vågar inte ens gå på den!

men den isen på island då hade dom kört med stora maskiner innan ändå gick hästarna igenom.

*kl*

oj vad kul när så många har svarat! :D vill gärna höra mera tips och erfarenheter! :bump:

och ang. halkan, som Noffepoffe sa, så oroar jag nog mig mer över att vi skulle gå igenom isen än halka ;) Hästen har som sagt 6 broddar på alla hovarna + snösulor fram så någon stor risk att han halkar tror jag inte att det är. Snön är rätt bra packad ovanpå isen också :)

tack för alla tips, ska definitivt gå och kolla både tjocklek på isen och eventuella pimpelhål! Har själv stigit ner i ett pimpelhål för några år sedan, det var inte så skoj :angel: och fy om hästen skulle stiga ner i ett sånt när man galopperar, brr! :crazy:

Jag har aldrig ridit på en sjö elr likanande, men har hört talas om att det är otroligt bra underlag.
Så påhittig som man är så fick jag en fundering på om man kunde spola en stor plan så som man gör för skridskoåkning men för ridning?
Bara en tanke, då slipper man oroa sig för att hästen ska gå igenom :angel:

hahah ja det skulle kanske vara något! :D :rofl: Men skulle kanske få vara lite packad snö ovanpå då också ^^

Haha jaa :) Det är ju långt ifrån alla ridbanor som går att använda nu på vintern då de blir hårda och ojämna, någon som är på att spola ridbanan på vintern? :angel:

Varför inte? Motivera! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 960
Senast: Ponsa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka