Resor och samvete

Jag tänker att man måste göra något åt tågen.
Det är helt orimligt att det är dyrare att åka tåg än att åka bil för en ensam person.

Jag föredrar att åka kollektivt, men ibland vinner plånboken och jag tar bilen.

Rent bortsett från att jag nästan aldrig får någon fungerade tågresa. Det är seriöst ungefär 1 på 5 gånger där tåget INTE är försenat eller jag får åka ersättningsbuss eller liknade.
Jag överdriver inte ens!
Ja! Jag skulle gärna åka tåg istället för att köra själv om det inte vore billigare och enklare att köra själv!

Det är helt orimligt att det är dyrare att åka tåg än att åka bil för en ensam person.

Rent bortsett från att jag nästan aldrig får någon fungerade tågresa. Det är seriöst ungefär 1 på 5 gånger där tåget INTE är försenat eller jag får åka ersättningsbuss eller liknade.
Jag överdriver inte ens!

Jag tycker tåg är billigt, betalar typ 200 för göteborg-karlstad. Kör jag bil kostar det långt mycket mer, trots att jag har en snål (iofs stor) miljöbil.

Jag har svårt att förstå det här med att resor skulle vara nödvändiga för människors utveckling och förståelse. Det är ju inte där problemet ligger när folk utvecklas till främlingsfientliga arslen? Inga resor i världen hjälper människor att bli empatiska och vänliga.

Nä, verkligen överdrift.
Det är givande på många sätt att resa till andra kulturer, men det är absolut inte viktigt för att få ett empatiskt och öppet förhållningssätt till omvärlden.

Idag har vi desdutom tillgång till så mkt olika kulturer hemma i vårt lilla sverige tack vare invandringen. Vi kan ju börja med att hitta ett sätt att tillgodogöra oss det istället.

Nu drog du det till sin spets - men jag tror att kunskap om omvärlden är en mycket viktig parameter för en god utveckling. Att resa och faktiskt befinna sig i andra kulturer påverkar den kunskapen mycket positivt, på ett sätt som TV-tittande, surfande och böcker aldrig kan göra.

Det är alltså en starkt bidragande orsak till främlingsfientlighet, avsaknad av kunskap och reell erfarenhet av andra kulturer. Särskilt hur de fungerar i praktiken, inte hur schablonbilder och fördomar om dem ser ut.

Och det sistnämnda har vi inte alls. Vi har varit så in i helvetes noga med att kräva assimilation till det svenska, även fast det kallats integration oftast. Hur personer från en viss annan kultur valt att anpassa sig till Sverige och svenska förhållanden, säger inte alltid speciellt mycket om kulturen.

(För övrigt avsåg jag ffa inte de som är "främlingsfientliga arslen", vilket bör vara en minoritet oavsett. Utan mer generellt än så. Resor som medel till kunskap, kompetens och erfarenhet - genom möten med andra människor)

Jag överdriver inte ens!
Minns ni?

Ja, tåg är ju ett bra förslag! Dyrare biljett för längre restid, kortare distans och mer tidsåtgång!

Jag tänker också att tjänstekonsumtion är en bra sak. (Det ingår i att jag tror på städer för hållbar utveckling. Tex lär det vara mindre energikrävande att servera mig min middag på restaurang, än att jag lagar den hemma.)

Men jag undrar om de skor du så frestande beskriver, är ens i närheten som alternativ för flertalet? Den ekonomi vi lever med uppmuntrar ju väldigt mycket en exakt omvänd konsumtionsstil.

Har man råd med flygresan så har man väl råd med dojorna?

Vi har varit så in i helvetes noga med att kräva assimilation till det svenska, även fast det kallats integration oftast.
Hur menar du här? Där jag bor är majoriteten utlandsfödda och tro mig, det är ingen assimilation vi talar om alls. Tvärtom. Ingen bryr sig om folk lär sig svenska, kommer in i kulturen och samhället, kan börja jobba.

Jag läste en intervju med en nyanländ flykting från Syrien som fått en bostad i mitt område. Han var jättemissnöjd eftersom han ville lära sig svenska men i sitt närområde nästan endast hörde arabiska, dari och kurdiska språk. Fråga honom om han anser att Sverige kräver assimilering.

Jag känner inte en enda invandrare som skulle hålla med dig i ditt påstående.

Hur menar du här? Där jag bor är majoriteten utlandsfödda och tro mig, det är ingen assimilation vi talar om alls. Tvärtom. Ingen bryr sig om folk lär sig svenska, kommer in i kulturen och samhället, kan börja jobba.

Jag läste en intervju med en nyanländ flykting från Syrien som fått en bostad i mitt område. Han var jättemissnöjd eftersom han ville lära sig svenska men i sitt närområde nästan endast hörde arabiska, dari och kurdiska språk. Fråga honom om han anser att Sverige kräver assimilering.

Jag känner inte en enda invandrare som skulle hålla med dig i ditt påstående.

Då har vi delvis olika bilder. Fast det du talar om låter inte heller som integration, det låter mer som avancerad segregation.

För att komma in i arbetsliv, föreningar och kultur, kräver vi en hyfsat höggradig assimilation - följer man inte det receptet så hamnar man ofta utanför, i segregation. Min bild.

Fast det du talar om låter inte heller som integration, det låter mer som avancerad segregation.
Givevis beskriver jag inte integration - jag beskriver segregation.

Att man skulle kräva assimilation låter jättemärkligt. Ofta är det ju språket som är nyckeln men ibland inte ens det.

Och ja, jag tror vi lever i vitt skilda verkligheter du och jag faktiskt.

Givevis beskriver jag inte integration - jag beskriver segregation.

Att man skulle kräva assimilation låter jättemärkligt. Ofta är det ju språket som är nyckeln men ibland inte ens det.

Och ja, jag tror vi lever i vitt skilda verkligheter du och jag faktiskt.

Jag har hört alldeles för många gånger:
"funkar nog inte i gruppen."
"hur ska det gå med kommunikationen."
"vad ska kunderna säga"

som skäl att välja bort en kandidat. Som bara drabbar dem som uppträder bara lite annorlunda än vad vi har som bild av svenskt och "rätt". Det kan vara aldrig så lite som fäller. En höggradig assimilation krävs för att bli accepterad.

Det är min verklighet i yrkeslivet.

Nej det ger inte samma upplevelse men jag tror du kan uppnå samma sak dvs förståelse för andra människors kultur (annars är vi väl tillbaka i kategorin roligt).

Jag som påstår detta anser mig vara hyfsat berest. Har varit i drygt 20-talet länder i och utanför Europa. Ja jag har varit utanför charterparadisen men vet att många har inte varit det.

Och för mig är det självklart att man inte kan uppnå samma förståelse.

Det var inte jag som tog upp charterparadisen, det var du. Jag tänkte det kunde vara skönt att slippa föraktet mot de som väljer att resa på det viset.

Precis.
Det finns inte en chance att man kan uppna samma forstaelse for andra kulturer fran sin bekvama kontorsstol som om man faktiskt ar pa plats ... i varme, eller kyla, med insekter och vilda djur, smuts och avfall ... det ger ett helt annat perspektiv an att lasa eller hora och se om det med kaffe koppen i handen.

/hastflicka som rest och bott i Asien och Afrika i manga ar, men aldrig rest charter/

Jag har kokat ned resandet till en flygresa (tur och retur naturligtvis) per år just pga miljön. Vi har råd men det känns inte alls försvarbart för mig. Min man har inga större åsikter utan han har rest så mycket som barn att det inte är jätteintressant längre tycker han.

Precis.
Det finns inte en chance att man kan uppna samma forstaelse for andra kulturer fran sin bekvama kontorsstol som om man faktiskt ar pa plats ... i varme, eller kyla, med insekter och vilda djur, smuts och avfall ... det ger ett helt annat perspektiv an att lasa eller hora och se om det med kaffe koppen i handen.

/hastflicka som rest och bott i Asien och Afrika i manga ar, men aldrig rest charter/
Jag måste skriva otydligt. Inte SAMMA förståelse. TILLRÄCKLIG!

Argumentet var att man måste vara på plats för att förstå. Jag menar att man kan förstå ändå. Inte en enda gång har jag skrivit att det blir samma upplevelse.

Jag måste skriva otydligt. Inte SAMMA förståelse. TILLRÄCKLIG!

Argumentet var att man måste vara på plats för att förstå. Jag menar att man kan förstå ändå. Inte en enda gång har jag skrivit att det blir samma upplevelse.
Jag skulle vilja tillägga, att beroende HUR man reser, så varierar också vilken effekt resan har på "förståelse" för hur det är på resmålet.

Jämför t.ex. effekten av en all-inclusive badresa med en självanordnad flera veckor lång resa-runt- tur där även småorter utanför allfarvägarna besöks...

Tvåa på den bollen...

Precis.

En annan fiffig grej tycker jag är att man lär sig om sig själv. I främmande miljöer och situationer upptäcker man sidor hos sig själv som aldrig utmanas i det självklara här hemma.

Konsumtion och resande är "samhällsfrågor" där individen väljer hur man gör.
Individer som väljer att resa mycket, gör det sannolikt inte för att "samhället" uppmuntrar eller instruerar dem att resa.
Sannolikt väljer man att resa mycket för att man vill göra det.
Ett visst mått av grupptryck och förväntan utifrån hur bekantskapskretsen reser, förekommer säkert.

Jag tycker att privatresandet bör tolkas som en individuell fråga; politiken kan underlätta eller försvåra med olika skatter som kanske gör flygresandet mindre attraktivt.
Många företag söker andra lösningar för exempelvis möten än resande; så som skype och andra uppkopplade alternativ.

Självklart är miljöfrågor ett område för politik också.
Men att lägga privatresandet på "samhället" att påverka känns som att bara frånsäga sig det individuella ansvaret.
Man skyller på någon annan och slipper att själv ta ansvar. Härligt!
För att säga vad du själv tycker i sakfrågan, är det nog strikt räknat inte helt nödvändigt att du är nedlåtande mot - i det här fallet - mig.

Oh ja. BIG time. Och alla nya insikter om sig sjalv ar inte alltid possitiva. :confused: Vi har alla en tendens att tycka att just var kultur och bakgrund ar "bast".
Jag har inte sällan upptäckt sådant som kan antas vara ”typiskt svenskt” när jag märkt hur jag reagerat på människor eller händelser. Det är rätt kul.

Det var min egen tolkning. Det pratades om att det är bra för människors utveckling att resa till andra kulturer på olika sätt. Men det kanske menades något helt annat än jag tolkade det som. Isf förstår jag ännu mindre varför det skulle vara så viktigt m resor.
Jag tänker snarare att resor är eller kan vara utvecklande på sätt jämförbara med att läsa skönlitteratur, gå på teater, träna en idrott eller spela något instrument.

Arslena behöver dock både det och andra insatser.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 553
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 976
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 428
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 563
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka