Resor och samvete

@corzette försöker åtminstone inte skylla ifrån sig i sitt deklarerande av att nöjet går före klimatpåverkan; det kan man ha åsikter om men att ärligt ta på sig ansvaret för sina egna handlingar har ju något av en frisk fläkt i sig.

Nä. Det blir ytterligare klimatpåverkan, inga friska fläktar. Bara unkna sådana, där man minsann hävdar sin rätt att förstöra planeten - helt utan samvete. Top-line egoism, utan andra tankar än på sig själv. Unken fläkt.

Om någon istället velar och förskjuter ansvar och är lite motsägselsefull så kan man ju alltid argumentera och få personen att ta ett tankevarv och kanske justera sin inställning.

Jag kopplar tillbaks till min förra tråd om ”världens undergång” och funderar på hur ni tänker kring semesterresor i dagens läge? Jag har rest mycket under åren och vill gärna resa mer men det börjar kännas helt olämpligt att belasta klimatet bara för nöjes skull. Just nu har jag en tanke om att iallafall resa mer sällan, men egentligen borde jag sluta helt. Samtidigt är Fb fullt av resebilder från hela vänkretsen...

Hur tänker ni?
Jag reser sällan med flyg och har inte flugit på 5 år. När jag studerade var det främst ekonomin som fick avgöra men på senare år är det faktiskt till mångt och mycket på grund av miljön som jag inte flyger. Inrikesflyg är inte ett alternativ för mig utan tar hellre tåg eller bil.

Om jag ska åka utomlands så är det enbart för nöjes skull. Har varken familj utomlands eller ärenden i jobbet. Jag skulle däremot väldigt gärna vilja resa vilket står i konflikt med att jag inte gärna flyger. Vi (maken och jag) har titta på att åka med tåg till olika ställen i Europa och om vi ska längre vill vi välja resa med omsorg.

Att resa är ett bra sätt att ta till sig andra kulturer och få förståelse för andra människor. Inte minst, som några redan nämnt i tråden, för att förstå att vi människor är så lika trots att vi lever i vitt skilda kulturer. Dock är det inte anledning nog för mig att resa mer än vad jag gör idag på grund av miljöbelastningen.

Nä. Det blir ytterligare klimatpåverkan, inga friska fläktar. Bara unkna sådana, där man minsann hävdar sin rätt att förstöra planeten - helt utan samvete. Top-line egoism, utan andra tankar än på sig själv. Unken fläkt.

Om någon istället velar och förskjuter ansvar och är lite motsägselsefull så kan man ju alltid argumentera och få personen att ta ett tankevarv och kanske justera sin inställning.

Jag tänker tvärt om.
Den som är medveten om att det är en egen åsikt, egen vilja kan vara påverkbar.
Den som lägger ansvaret utanför sig själv är mer opåverkbar för den ser inte det egna valet.

Fast jag tror att @MiniLi ifrågasatte nödvändigheten med den utveckling man menar är nödvändig och som man enbart kan få av att resa.

Att man har ett nöje och personligt utbyte av resorna är det nog ingen som ifrågasätter.

Det jag ifrågasatte med ditt inlägg var att du skyllde ansvaret hos samhället i stället för individen; det jag uppfattar att MiniLi ifrågasätter är att en del skribenter sätter det internationella resandet som något slags högre ändamål.
Där man liksom försöker motivera det personliga nöjet med ett högre ändamål.
Man förskjuter argumenten från "jag vill" till något större och därmed "bättre" försvar.
Du försköt "jag vill" till "samhället".

Att förskjuta ansvar är ju väldigt vanligt, och kan göras på olika sätt.

@corzette försöker åtminstone inte skylla ifrån sig i sitt deklarerande av att nöjet går före klimatpåverkan; det kan man ha åsikter om men att ärligt ta på sig ansvaret för sina egna handlingar har ju något av en frisk fläkt i sig.
Jag kan inte göra något åt att du ser funderingar på politiska lösningar som att förskjuta ansvaret. Jag vet inte om du genomgående hyser så ultraliberala uppfattningar, eller om det är en del av något mindre systematiskt, så att säga.

För mig tyder det helt enkelt på helt olika sätt att se på samhället och på politiken. När du sedan tolkar det, gör du istället mig ansvarslös. Då ser jag inte att det går att komma vidare på den grenen. Där finns inget av det jag tycker är intressant.

Att det är utvecklande att resa, behöver givetvis inte betyda att det berättigar vilka miljö- eller andra kostnader som helst. Men det betyder inte att resor inte är, eller kan vara, rätt lärorika. Jag tycker att det är rejält bekymmersamt, i tider av globalisering, att det är så svårt att resa inom ramen för vad planeten tål.

Diskussioner om vem som "skyller ifrån sig", är jag inte intresserad av. Det är som jag ser det ett sätt att helt avpolitisera den fråga som jag försöker göra politik av, eller som jag önskar att vi alla kollektivt gjorde politik av. Du tycks agera i motsatt riktning, vilket man så klart kan göra. Men jag förstår inte varför det måste åtföljas av nedlåtenhet och kommentarer om vem som "skyller ifrån sig".

Nar vi forst kom till Mellanostern var det svaraste att handla. Alla forpakningar sag annorlunda ut (vem hade hort talas om mjol i nagot som sag ut som en stor kaffeburk?) och jag kunde for det mesta inte lasa texten som var pa Arabiska.
/

Exakt. Och sånt tycker jag är roligt. När jag har varit i Asien har jag gått in i mataffärer bara för att titta på sånt, se vad jag kan avkoda, se hur sortimentet ser ut. Det var roligt i Grekland också förr, innan jag kunde någon grekiska och innan de kom med i EU så att utbudet slätades ut till europeiskt.

Om man vill resa och inte vill orsaka lika stor skada på miljön kan man göra som i gamla tider och åka tåg eller båt. Själva resan kommer att ta betydligt längre tid - räkna med dagar inte timmar - men vill man uppleva andra kulturer och länder och den personliga utveckling och möte med människor som det ger, då tar man sig den tiden. Plus då att själva resan dit blir en lika stor upplevelse.

Alternativt kan man göra som en del, cykla genom Europa eller andra världsdelar, luffa runt med häst och vagn. Det finns absolut flera sätt att resa på förutom att flyga, men det tar den tid den tar, och antagligen är det få som vill/kan göra det.

Ett sätt är kanske att baka ihop all semester per år, eller tom varannan år, spara pengar (miljöförstöring) som istället skulle läggas på flera kortare resor, och sedan göra en riktig långresa där du inte behöver flyga.

Om man vill resa och inte vill orsaka lika stor skada på miljön kan man göra som i gamla tider och åka tåg eller båt. Själva resan kommer att ta betydligt längre tid - räkna med dagar inte timmar - men vill man uppleva andra kulturer och länder och den personliga utveckling och möte med människor som det ger, då tar man sig den tiden. Plus då att själva resan dit blir en lika stor upplevelse.

Alternativt kan man göra som en del, cykla genom Europa eller andra världsdelar, luffa runt med häst och vagn. Det finns absolut flera sätt att resa på förutom att flyga, men det tar den tid den tar, och antagligen är det få som vill/kan göra det.

Ett sätt är kanske att baka ihop all semester per år, eller tom varannan år, spara pengar (miljöförstöring) som istället skulle läggas på flera kortare resor, och sedan göra en riktig långresa där du inte behöver flyga.

Håller i viss mån med, men i praktiken är vi ju många som har annat vi inte kan vara borta ifrån hur länge som helst. Jag lämnar ogärna hästen eller min gamla mamma längre än en dryg vecka, till exempel. Och alla arbetsgivare kan inte avvara personalen hur länge som helst.

Tror du på allvar att det finns någon som inte vet att det finns tåg och båtar? Och att det är färdmedel som tar längre tid än flyg?

Cykel och häst och vagn tror jag att jag lämnar därhän.

Tror du på allvar att det finns någon som inte vet att det finns tåg och båtar? Och att det är färdmedel som tar längre tid än flyg?

Cykel och häst och vagn tror jag att jag lämnar därhän.

Nej, jag vet att alla är medvetna om alternativen till att flyga. Jag tror däremot att ytterst få är villiga att acceptera konsekvenserna av att flyga och att inte istället använda de mer miljövänliga alternativen som finns.

Hmm... Inser att jag kanske är något av en udda fågel vad gäller nöjesresor - har kanske varit på ett 10-tal nöjesresor med flyg i hela mitt liv, är 46 år. Hela min uppväxt var i stort sett "flygfri", jag flög första gången när jag var 16, och jag har fortfarande aldrig varit utanför Europa. Skulle helt utan problem kunna avstå semesterresor med flyg, känner inte att det är viktigt för mig. Och för att spinna vidare på en av "deldiskussionerna" i tråden så anser jag nog att jag har och har haft en fullt normal personlig utveckling även utan många och långa resor. ;)

I jobbet reser jag desto mer - i vissa perioder har jag flugit varje vecka, även om jag försöker göra inrikesresorna med tåg när jag kan. Ser att många av er tycker att jobbresor är mer "okej" än semesterresor, men samtidigt så ger det ju samma avtryck på planeten och jag tycker nog att det finns visst fog för att ifrågasätta det mönster som finns inom min bransch. Att skicka konsulter kors och tvärs över Europa kanske inte är helt optimalt, liksom...

Mitt största avtryck miljömässigt sker nog annars med bil. Min dotter tävlar med våra hästar och det blir en hel del resor med bil + transport under en tävlingssäsong. Men å andra sidan kan vi åka på rätt många tävlingar innan vi kommer upp i samma miljöavtryck som en enda thailandsresa... :)

Att det är ett medvetet val varje individ gör. För egen bekvämlighet, tid, andra faktorer så väljer man flyg. Men det är inte något man kan låtsas att man inte vet om, att om resor är en viktig del av ens liv så är flyg inte det enda alternativet.

Att flyga är mycket lättare, tar mindre tid och är billigare men har mycket mer negativ miljöpåverkan än alternativa metoder.

@Roheryn varför säger du ens det där om ”normal personlig utveckling”? Vem i tråden har antytt att man inte får det? ”Normal” personlig utveckling. När vi försöker förklara hur vi känner att resande kan utveckla oss.

KL

Den här tråden känns dödfödd. Vi är några som tycker att det är utvecklande att resa. Vi försöker förklara varför - det går inte in. Den enda nivån som tillåts i tråden är ”hur kan era nöjen vara viktigare än PLANETEN?” Som om flygtrafiken vore ensam ansvarig för planetens framtid och som om hela det ansvaret bärs av resenärerna. Förlåt, ”nöjesresenärerna”.

Vi är också några som sagt att självklart är flyget åt helvete för miljöbelastande. Inte heller det går in.

Det är nog bättre att lämna diskussionen åt miljöhjältarna att fortsätta putsa på sin gloria. Jag utgår från att de lever off grid långt ute i skogen utan bil och äter rötter och bär, helt utan att göra miljöavtryck alls.

Att det är ett medvetet val varje individ gör. För egen bekvämlighet, tid, andra faktorer så väljer man flyg. Men det är inte något man kan låtsas att man inte vet om, att om resor är en viktig del av ens liv så är flyg inte det enda alternativet.

Att flyga är mycket lättare, tar mindre tid och är billigare men har mycket mer negativ miljöpåverkan än alternativa metoder.
Ja? igen. Det är väl självklart, ingen har förnekat det. Du slår in vidöppna dörrar.

Inte bara riktat till dig nu utan ni alla som skrivit om liknande..
Okej. Jag förstår att resor kan ge någon slags utveckling. Men kan någon förklara mer exakt vad det är ni tänker utvecklas av resor, på vilket sätt den utvecklingen skiljer sig från annat och varför den är nödvändig?

Det är en uppriktig fråga för jag förstår inte. Jag försöker tänka på vilka delar av människans person som är så viktiga att utveckla på just detta sätt eftersom argumentet används för att rättfärdiga något som typ tar död på planeten.
Jag tycker ju att jag är rätt så bra på det här med vad människor behöver för att utvecklas väl men ingenstans poppar det upp "resor".

För min del har det varit utvecklande då jag "hittat mig själv". Jag har pressat mig själv senaste 3 åren genom att resa solo och bo på hostels.
Dels har vi språket (språken). Att vara tvungen att använda sig 24/7 av mitt andra språk.
Sen också att våga be om hjälp. Alltifrån vägbeskrivning till vad något heter på engelska tex.
Att acceptera att saker är ok. Tex att gå ut och äta middag på resturang ensam.

Man (jag) blir mer och met öppen och tolerant av andra människor. På hostel där man delar rum med andra gäller det att både visa respekt samt vara tolerant. Detta är inte självklart för alla.

Förutom detta så får man vänner över hela världen av alla möjliga nationaliteter! Jag har i år varit och hälsat på 3st vänner i deras hemland, folk jag mött på resor. Har även en inbjudan till Tokyo att bo med en rese-vän om jag vill under Olympiska spelen 2020!
(Och självklart står min dörr öppen för vänner med. Vi har ett gästrum. Nån från Buke som vill komma och hälsa på?) :D

Hmm.. vad mer. Man lär sig packa och bo och leva med bara det nödvändigaste. Har inte kollat på tv på 3 år. Reser jag någonstans under en vecka idag så reser jag enbart med handbagage!

Man ser och upplever olika kulturer men jag tycker inte man lär sig något om man verkligen inte går in för det. Jag har sett otaliga tempel i Bali tex. Jag vet inte alls vad de heter/kallas, varför de är bra eller vad man ska göra där eller varför jag måste täcka min kropp för att gå in.
Jag antar det är för att si eller så men man måste nog vara väldigt intresserad. Kulturen kommer inte till dig bara för att du reser till ett annat land.
Jag tycker det är roligare att prata med lokalbefolkning så som cafe- eller resturangägare, folk som jobbar i butiker eller säljer frukt på gatan!

Jag kan säkert komma på mycket mer! För yngre barn som reser tror jag det är mer miljön. Tex Värme och stränder som imponerar då det ofta är så olikt Sverige. Också andra språk såklart beroende på ålder på barnen. Mina syskonbarn 9 och 12 pratade engelska med min pv när jag tog med honom till Sverige i somras.

Han hade aldrig innan varit utanför Australien. Han skaffade sitt första pass för 6 månader sedan (han är 36 år) och fortf har han Aldrig sett snö i sitt liv! :D

@Roheryn varför säger du ens det där om ”normal personlig utveckling”? Vem i tråden har antytt att man inte får det? ”Normal” personlig utveckling. När vi försöker förklara hur vi känner att resande kan utveckla oss.

KL

Den här tråden känns dödfödd. Vi är några som tycker att det är utvecklande att resa. Vi försöker förklara varför - det går inte in. Den enda nivån som tillåts i tråden är ”hur kan era nöjen vara viktigare än PLANETEN?” Som om flygtrafiken vore ensam ansvarig för planetens framtid och som om hela det ansvaret bärs av resenärerna. Förlåt, ”nöjesresenärerna”.

Vi är också några som sagt att självklart är flyget åt helvete för miljöbelastande. Inte heller det går in.

Det är nog bättre att lämna diskussionen åt miljöhjältarna att fortsätta putsa på sin gloria. Jag utgår från att de lever off grid långt ute i skogen utan bil och äter rötter och bär, helt utan att göra miljöavtryck alls.
Slentrianmässiga nöjesresor.

Hmm... Inser att jag kanske är något av en udda fågel vad gäller nöjesresor - har kanske varit på ett 10-tal nöjesresor med flyg i hela mitt liv, är 46 år. Hela min uppväxt var i stort sett "flygfri", jag flög första gången när jag var 16, och jag har fortfarande aldrig varit utanför Europa. Skulle helt utan problem kunna avstå semesterresor med flyg, känner inte att det är viktigt för mig. Och för att spinna vidare på en av "deldiskussionerna" i tråden så anser jag nog att jag har och har haft en fullt normal personlig utveckling även utan många och långa resor. ;)

I jobbet reser jag desto mer - i vissa perioder har jag flugit varje vecka, även om jag försöker göra inrikesresorna med tåg när jag kan. Ser att många av er tycker att jobbresor är mer "okej" än semesterresor, men samtidigt så ger det ju samma avtryck på planeten och jag tycker nog att det finns visst fog för att ifrågasätta det mönster som finns inom min bransch. Att skicka konsulter kors och tvärs över Europa kanske inte är helt optimalt, liksom...

Mitt största avtryck miljömässigt sker nog annars med bil. Min dotter tävlar med våra hästar och det blir en hel del resor med bil + transport under en tävlingssäsong. Men å andra sidan kan vi åka på rätt många tävlingar innan vi kommer upp i samma miljöavtryck som en enda thailandsresa... :)
Jag tycker inte att jobbresor är mer okej. Tvärtom tycker jag att just jobbresor är något som man bör organisera bort så långt det är möjligt.

Jag reser i jobbet mestadels till Stockholm, följt av Oslo och Köpenhamn. Sådana sträckor får man inte flyga enligt miljöpolicyn på mitt jobb, och jag är en av dem som skulle gå i taket om policyn tillät sådana resor.

Har varit på semester 2 gånger där resan dit varit med flyg, ena i mitten av 90 talet och andra nu i år.

Gjorde valet när jag var runt 20 att antingen ha djur eller resa (resa som i månader i taget för att riktigt hinna med att uppleva landet och inte bara åka till turist mål), valet blev djuren.
Testade i år att åka till Färöarna i 10 dygn, landet är ju ändå ganska litet så tycker jag borde hinna med mer än att bara skrapa på ytan, han med 2 öar:cautious:.

Nu väljer jag att ha djur och gård, i framtiden kanske jag väljer annorlunda och reser halvåret i taget.
Vet bara att flyga inte var min grej utan kommer vilja passa på att uppleva även på vägen så tåg eller båt blir det troligen

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 553
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 976
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 428
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 563
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka