Resor och samvete

Ja? igen. Det är väl självklart, ingen har förnekat det. Du slår in vidöppna dörrar.

Då har du missförstått mig. Vill man flyga så vill man, jag säger ingenting om det och jag dömer absolut ingen. Jag har själv varit på både semesterresor och jobbresor och kommer att göra det igen. Det jag vänder mig mot är det hyckleri en del rättfärdigar sig själva med att man flyger, med att man försöker uppväga det genom att källsortera och annat och att man samtidigt oroar sig för miljön. Att det inte är ett medvetet val man gör att inte bry sig om framtida miljöproblem genom att flyga.

Visst är det så att man genom att resa upplever andra kulturer och människor och berikar sitt eget liv. Att man utvecklas som människa. Men det har ett pris, miljöförstörelse, och det är man som individ villig att betala. Jag anser också att man inte kan fördöma andra länder för miljöförstörelsen där och peka på hur miljömedvetna och bra Sverige och svenskar är. Arbeta, helst till kraftigt subventionerade priser/gratis, att utveckla alternativ, men det är betydligt mer förståeligt att en familj i Kongo Kinshasa skövlar skogar genom att hugga ner träd för att laga mat och värma sitt hus än att en svensk familj åker till Orlando och går på Disneyland. Och jodå, Sverige har upprepade gånger i internationella sammanhang kritiserat många länder för sin miljöpolitik och stolt berättat hur bra och miljömedvetna Sverige och svenskar är.

Jag flyger, jag soppsorterar inte, jag köper inte KRAV märkt eller ekologiskt. Jag åker buss och tåg eftersom jag misslyckades på körkortsprovet. Men jag accepterar att det är mitt val att medverka till miljöförstörelse genom att ffa flyga, och låtsas inte om att jag är något annat än en miljöbov som inte har mycket rätt att oroa sig för miljön. Särskilt då eftersom jag vet att det finns alternativ till flyget.

Det är nog bättre att lämna diskussionen åt miljöhjältarna att fortsätta putsa på sin gloria. Jag utgår från att de lever off grid långt ute i skogen utan bil och äter rötter och bär, helt utan att göra miljöavtryck alls.

Men jesus christ vilket löjligt inlägg, ärligt talat.
Tänk att man kan bli så jäkla kränkt av att få sina privilegier ifrågasatta.

Det här med att behöva se "andra kulturer" för att växa som människa är verkligen en typisk vit västerländsk grej som jag inte tänker ge en djupare analys annat än att det verkar gå flera förbi att många av dessa kulturer kanske inte finns kvar att "uppleva" för era barn och barnbarn om vi fortsätter leva som vi gör nu.

Det här med att behöva se "andra kulturer" för att växa som människa är verkligen en typisk vit västerländsk grej som jag inte tänker ge en djupare analys annat än att det verkar gå flera förbi att många av dessa kulturer kanske inte finns kvar att "uppleva" för era barn och barnbarn om vi fortsätter leva som vi gör nu.

Växa som människa, skaffa mer kunskap, göra affärer, klara välfärden, jobba mot fattigdom, jobba för mänskliga rättigheter, sprida kunskap. Det finns mycket i både vår inhemska och den globala utvecklingen som förutsätter en global rörlighet som flyget är med att möjliggöra.

Att man ser de ofantligt många positiva sidorna med en global rörlighet betyder inte att man inte kan se problemen densamma skapar för miljön.

Jag anser bara att lösningen att låta bli att flyga är hemskt dålig. Lösningen att flyga mer och bättre är väldigt mycket bättre.

Växa som människa, skaffa mer kunskap, göra affärer, klara välfärden, jobba mot fattigdom, jobba för mänskliga rättigheter, sprida kunskap. Det finns mycket i både vår inhemska och den globala utvecklingen som förutsätter en global rörlighet som flyget är med att möjliggöra.

Att man ser de ofantligt många positiva sidorna med en global rörlighet betyder inte att man inte kan se problemen densamma skapar för miljön.

Jag anser bara att lösningen att låta bli att flyga är hemskt dålig. Lösningen att flyga mer och bättre är väldigt mycket bättre.

Du verkar missa min poäng. Dessutom, "växa som människa" = göra affärer? Det är inte affärsflyg jag sätter mig emot, eller egentligen flyg överhuvudtaget - det är de hycklande privilegierade ursäkterna man använder sig av för framför allt nöjesresor som jag ser rött på. Vit medvetenhet lyser liksom med sin frånvaro i tråden. De där icke-vita, fattigare människorna och deras kultur man reste till och såg med sitt barn för att "växa som människa" riskerar att raderas från jordens yta med nästa extremväder, men det gör inget, för då har man ju redan sett det och lagt ännu ett pussel till sitt lilla identitetsprojekt.

Bara för att förtydliga, jag anser inte att man ska flyga bara för att flyga och är mycket glad över att jag i nuvarande bransch ser en stor minskning av antalet flygresor, och hinner många fler kundmöten, genom att fördela möten över telefon, nätet och personliga möten.

Jag tycker inte att jobbresor är mer okej. Tvärtom tycker jag att just jobbresor är något som man bör organisera bort så långt det är möjligt.

Jag reser i jobbet mestadels till Stockholm, följt av Oslo och Köpenhamn. Sådana sträckor får man inte flyga enligt miljöpolicyn på mitt jobb, och jag är en av dem som skulle gå i taket om policyn tillät sådana resor.

Jag håller med dig, men uppfattade det som att andra i tråden tyckte att jobb liksom var ett "godkänt alibi" för att resa.

För min egen del väljer jag inte alltid själv om/hur jag skall resa i jobbet. Många kunder har "konsulter på plats" som någon sorts mantra och kräver att de konsulter som jobbar i ett projekt också fysiskt är på plats. Jag tycker det är vansinnigt - både av miljöskäl och av hänsyn till folks privatliv. Väljer jag själv så tar jag vissa möten och workshopar face-to-face hos kund, och ägnar mig åt analysarbete på distans och kortare avstämningar på telefon och Skype. Tyvärr så delar långt ifrån alla i branschen min inställning, utan konsulter flygs kors och tvärs över Europa... Helt galet om du frågar mig! Och lite ironiskt med tanke på att det är IT jag jobbar med. Min bransch om någon sitter ju på alla lösningar för att underlätta jobb på distans, uppkoppling, videokonferenser - you name it...

Jag reser också för det mesta inrikes eller inom Norden/Skandinavien. Kan jag så åker jag för det mesta tåg till Stockholm, alltid tåg till Köpenhamn, men mestadels flyg till Oslo (helt hopplöst tidsmässigt med tåg och gillar inte att köra bil, har funderat på buss men funkar inte för "över-dagen-resor" pga dåligt anpassad tidtabell...). Är dock lite "tågtrött" för närvarande, då de tre senaste jobbresorna (med tåg) har varit flera timmar försenade på hemvägen...

@Roheryn varför säger du ens det där om ”normal personlig utveckling”? Vem i tråden har antytt att man inte får det? ”Normal” personlig utveckling. När vi försöker förklara hur vi känner att resande kan utveckla oss.

Som du kanske noterade, så skrev jag det hela med en ;)-smiley för att antyda en något ironisk/skämtsam ton. Och jag uppfattade verkligen dina och andras inlägg, åtminstone sammantaget, som att den individuella utvecklingen mot ökad tolerans och förståelse som skulle kunna komma av att resa verkligen är så önskvärd (eller till och med nödvändig?) att den på något vis rättfärdigar flygandets miljöpåverkan.

Jag och sambon flyger 1-2 ggr om året till England och hans familj, från Sverige då. De kommer även hit 1ggr året.

Har planer på att åka till både Amerika, Spanien, Thailand, Japan och Korea. Och säkert många fler platser, men han är sjukt flygrädd så får jobba med det först.

Jag vill i mitt korta liv få uppleva många olika kulturer och platser.

Du verkar missa min poäng. Dessutom, "växa som människa" = göra affärer? Det är inte affärsflyg jag sätter mig emot, eller egentligen flyg överhuvudtaget - det är de hycklande privilegierade ursäkterna man använder sig av för framför allt nöjesresor som jag ser rött på. Vit medvetenhet lyser liksom med sin frånvaro i tråden. De där icke-vita, fattigare människorna och deras kultur man reste till och såg med sitt barn för att "växa som människa" riskerar att raderas från jordens yta med nästa extremväder, men det gör inget, för då har man ju redan sett det och lagt ännu ett pussel till sitt lilla identitetsprojekt.
Precis så tänker vi alla, men på ett djupt omedvetet vis.

Som du kanske noterade, så skrev jag det hela med en ;)-smiley för att antyda en något ironisk/skämtsam ton. Och jag uppfattade verkligen dina och andras inlägg, åtminstone sammantaget, som att den individuella utvecklingen mot ökad tolerans och förståelse som skulle kunna komma av att resa verkligen är så önskvärd (eller till och med nödvändig?) att den på något vis rättfärdigar flygandets miljöpåverkan.

Ja, jag tycker att det viktiga problemet som löses (transporter) i många fall gör det värt med den miljöpåverkan som sker. Det betyder inte att jag accepterar att miljöpåverkan är så stor. Det betyder att jag inte tycker att lösningen att inte flyga alls är speciellt bra, ur himla många perspektiv. Därför behövs stark politisk styrning för att ta fram bättre transportmedel, och minska användandet av de sämre. Men inte att människor ska resa mycket mindre och isolera sig mer.

Jag kan inte sopsortera, har bara ett kärl.
Dock bränner jag pappersförpackningar o har egen kompost.

Skulle man inte kunna sopsortera för att man bara har ett kärl? Där slänger man ju allt man inte har sorterat..

Det är väl snarare rätt ovanligt att man har fler kärl än två (ev ett för matavfall och sen ett för sopor)?

Vi har bara ett sopkärl och sopsorterar allt. Det sorterade åker vi till återvinningen med. Trodde det var standard.

Kl

Hörde förresten på jobbet om någon kommun (minns inte vilken) som ville testa att göra tvärtom. Dvs hämta allt sorterat avfall medan hushållssopor får slängas på dagens motsvarande ÅVS. Det fanns ju en hel del praktiska problem att lösa och det var på idestadiet. Men tanken var intressant :)

Skulle man inte kunna sopsortera för att man bara har ett kärl? Där slänger man ju allt man inte har sorterat..

Det är väl snarare rätt ovanligt att man har fler kärl än två (ev ett för matavfall och sen ett för sopor)?

Vi har bara ett sopkärl och sopsorterar allt. Det sorterade åker vi till återvinningen med. Trodde det var standard.

Kl

Hörde förresten på jobbet om någon kommun (minns inte vilken) som ville testa att göra tvärtom. Dvs hämta allt sorterat avfall medan hushållssopor får slängas på dagens motsvarande ÅVS. Det fanns ju en hel del praktiska problem att lösa och det var på idestadiet. Men tanken var intressant :)
Jag tänker inte slösa på mina färdtjänstresor för att åka taxi till en ÅVC, det är två mil till närmaste, blir knappast någon miljö vinst heller. Dessutom skulle det kosta mig 280 kr.

Jag tänker inte slösa på mina färdtjänstresor för att åka taxi till en ÅVC, det är två mil till närmaste, blir knappast någon miljö vinst heller. Dessutom skulle det kosta mig 280 kr.

Ah. Jag kan tänka mig massor med anledningar till att det är omöjligt, eller iaf orimligt att sopsortera på återvinning. Din är isf en av av dem :)

Det var kopplingen 1sopkärl = kan inte sopsortera som jag vände mig emot. Att det kan bli så i det enskilda fallet förstår jag ju såklart :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 543
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 405
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 540
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka