Ja, men känns det utbytbart? Kommer skiftet att ske helt på individers helt fria initiativ?Har man råd med flygresan så har man väl råd med dojorna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men känns det utbytbart? Kommer skiftet att ske helt på individers helt fria initiativ?Har man råd med flygresan så har man väl råd med dojorna?
Jag har funderat på det där! Jag har varit på charterresa en gång i mitt liv, och knappt ens pratat med någon som reser till all-inclusive. Jag tror att jag skulle få syn på många för mig nya saker på en all-inclusive.Jag skulle vilja tillägga, att beroende HUR man reser, så varierar också vilken effekt resan har på "förståelse" för hur det är på resmålet.
Jämför t.ex. effekten av en all-inclusive badresa med en självanordnad flera veckor lång resa-runt- tur där även småorter utanför allfarvägarna besöks...
Tvåa på den bollen...
Ja, för familjer utan invandrarbakgrund måste det där vara en rätt kul effekt!Jag har inte sällan upptäckt sådant som kan antas vara ”typiskt svenskt” när jag märkt hur jag reagerat på människor eller händelser. Det är rätt kul.
Ja, man behöver ju komma hemifrån för att upptäcka det!Ja, för familjer utan invandrarbakgrund måste det där vara en rätt kul effekt!
Att bo i invandrartät förort några år är också bildande på liknande vis.Ja, man behöver ju komma hemifrån för att upptäcka det!
Ja, liknande men inte exakt som att resa, tänker jag. Utomlands är du i absolut minoritet, inget av ditt välbekanta gäller. Förorten behöver du ju bara ta bussen från. Plus att mycket i förorten är välbekant också.Att bo i invandrartät förort några år är också bildande på liknande vis.![]()
Inte exakt. Men bra. Och ger man det några år hinner man lära sig mycket. (Och jag längtar ofta tillbaka nuförtiden.)Ja, liknande men inte exakt som att resa, tänker jag. Utomlands är du i absolut minoritet, inget av ditt välbekanta gäller. Förorten behöver du ju bara ta bussen från. Plus att mycket i förorten är välbekant också.
Att bo i invandrartät förort några år är också bildande på liknande vis.![]()
Ja, liknande men inte exakt som att resa, tänker jag. Utomlands är du i absolut minoritet, inget av ditt välbekanta gäller. Förorten behöver du ju bara ta bussen från. Plus att mycket i förorten är välbekant också.
I den här frågan ser jag en annan bild än du.Då har vi delvis olika bilder. Fast det du talar om låter inte heller som integration, det låter mer som avancerad segregation.
För att komma in i arbetsliv, föreningar och kultur, kräver vi en hyfsat höggradig assimilation - följer man inte det receptet så hamnar man ofta utanför, i segregation. Min bild.
Nedlåtande?För att säga vad du själv tycker i sakfrågan, är det nog strikt räknat inte helt nödvändigt att du är nedlåtande mot - i det här fallet - mig.
Inte bara riktat till dig nu utan ni alla som skrivit om liknande..Jag tänker snarare att resor är eller kan vara utvecklande på sätt jämförbara med att läsa skönlitteratur, gå på teater, träna en idrott eller spela något instrument.
Arslena behöver dock både det och andra insatser.
Provocerande och nedlåtande är väl inte synonymer.Nedlåtande?
Nej, jag är nog ungefär lika provokativ som du är fast åt andra hållet.
Du är provokativ i mina ögon genom att framhålla privatresande som något som samhället ska åtgärda men inte individerna.
Synnerligen provocerande!
Jag kan nog inte förklara exakt vad i en person som utvecklas av något alls, är jag rädd. Jag tror tex att det är lite utvecklande för barn att ha relationer till djur, men jag kan inte säga exakt hur. Detsamma gäller tex att läsa sagor för barn, jag tror att det är utvecklande, jag kan inte säga exakt hur. Resor - att se olika saker och platser - hamnar för min del där någonstans också. Man måste inte ha allt som kvalar in där, men något av det är det väldigt bra om man kan få.Inte bara riktat till dig nu utan ni alla som skrivit om liknande..
Okej. Jag förstår att resor kan ge någon slags utveckling. Men kan någon förklara mer exakt vad det är ni tänker utvecklas av resor, på vilket sätt den utvecklingen skiljer sig från annat och varför den är nödvändig?
Det är en uppriktig fråga för jag förstår inte. Jag försöker tänka på vilka delar av människans person som är så viktiga att utveckla på just detta sätt eftersom argumentet används för att rättfärdiga något som typ tar död på planeten.
Jag tycker ju att jag är rätt så bra på det här med vad människor behöver för att utvecklas väl men ingenstans poppar det upp "resor".
Inte bara riktat till dig nu utan ni alla som skrivit om liknande..
Okej. Jag förstår att resor kan ge någon slags utveckling. Men kan någon förklara mer exakt vad det är ni tänker utvecklas av resor, på vilket sätt den utvecklingen skiljer sig från annat och varför den är nödvändig?
Det är en uppriktig fråga för jag förstår inte. Jag försöker tänka på vilka delar av människans person som är så viktiga att utveckla på just detta sätt eftersom argumentet används för att rättfärdiga något som typ tar död på planeten.
Jag tycker ju att jag är rätt så bra på det här med vad människor behöver för att utvecklas väl men ingenstans poppar det upp "resor".
Inte bara riktat till dig nu utan ni alla som skrivit om liknande..
Jag kan nog inte förklara exakt vad i en person som utvecklas av något alls, är jag rädd. Jag tror tex att det är lite utvecklande för barn att ha relationer till djur, men jag kan inte säga exakt hur. Detsamma gäller tex att läsa sagor för barn, jag tror att det är utvecklande, jag kan inte säga exakt hur. Resor - att se olika saker och platser - hamnar för min del där någonstans också. Man måste inte ha allt som kvalar in där, men något av det är det väldigt bra om man kan få.
Motsvarande gäller väl för vuxna. Man utvecklas av att göra lite olika saker, se olika saker, komma i kontakt med olika saker, kunna hantera olika typer av miljöer och situationer, prova sina gränser lite (däremot inte av att få dem kränkta av andra).
Men om vi talar om utveckling i någon väldigt fundamental mening, typ grundläggande anknytningsmönster och förutsättningar för att alls växa upp till och förbli en människa med normal ansvars-, relations- och omsorgsförmåga, då antar jag att allt det där kan kvitta lika - möjligen med undantag för att det är bra att ha ett hyfsat rikt språk.