Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi är nog överens om det mesta och jag förstår hur du menar, även om det finns nyans-skillnader.
Den som kört för fort med bilen ska aldrig få tillbaka körkortet heller?
Pedofili är oavsett nyans ett alldeles för grovt brott för att få jobba med barn någonsin mer, tycker i alla fall jag.
I Berghs fall har han ju faktiskt även blivit friad i lägre instans, så det var inget solklart fall. Veterinären har inte hittat någon skada på hästen. Jag känner ägarna till hästen rätt så väl och vet att de heller inte hittat någon skada på hästen vare sig fysiskt eller psykiskt. Enligt mig har Bergh fått ett tillräckligt hårt straff, även med hänsyn till hans "status" inom travsporten.
Det vore väl med "alla lika inför lagen-mentaliteten" fel att straffa bättre kuskar hårdare? Då är ju inte alla lika inför lagen...
Om de inte straffar andra proffs? Vem har blivit dömd och inte straffad? Bergh fick ju direkt en månads avstängning av STC innan fallet nådde åklagaren.Men hur ska då STC kunna straffa Åke Svanstedt om han åker dit när de inte straffar andra proffs?
Där tror jag att jag håller med dig också. Det borde i alla fall vara betydligt hårdare straff än vad det är i dag.Självklart finns nyanser och allt är inte svartvitt
Jag tycker att är man dömd för rattfylla ska man inte heller ha körtkort.
Som sagt...alla brott har sina nyanser och det finns straffskalor för dem alla. Sedan kan man ju ha åsikter om de är rätt. Jag orkar inte gå vidare i den diskussionen längre. Jag försvarar inget brott och rattfylla är ett i mina ögon mycket allvarligt brott.Men yrkeschaufförer som blir dömd för rattfylla då ska ha kvar sina körkort?
Och blir Åke dömd till böter vilket väl är straffet för nämnda brott, så kan alltså inte STC ta hans licens? För han har ju faktiskt redan blivit straffad av dem
Jag håller med i ditt resonemang, men samtidigt tycker jag en profil inom travsporten även ska dömmas för den skada han gör för travsportens anseende.
Jag har väldigt svårt att förstå hur travsporten kan acceptera aktiva som är dömda för brott mot djurskyddet, travsporten handlar om djur?
Lika lite som jag tycker att en pedofil ska jobba med barn, ska inte en person som är dömd för djurplågeri/brott mor djurskyddet få jobba med djur!
Han har ju blivit en profil genom sina stora framgångar. Ska han alltså straffas hårdare för det, än tex en framgångslös tränare som vinner fyra lopp om året och kör in 150.000?
Det är klart att att det ger större klang att det är en person som många känner till, men det ska han inte få extra straff för. Vem törs bli framgångsrik då?
Troligtvis av den kraftiga tempoökningen som Åke begär utav sina hästar i just de skedet.
.
Då ska han nog sluta med det och istället begära en tempoökning i stil med den som alla andra kuskar begär av sina hästar, för det verkar fungera bättre.