Rättegången mot Svanstedt

Sv: Rättegången mot Svanstedt

För att detta inte är barn det handlar om utan VUXNA människor. Alltså folk som har tillgång till tekniken det har inte barn alltså kan man inte bedöma ett barn ärende på samma sätt som ett vuxenärende. Det är ett faktum som väldigt många på detta forum inte begriper sig på alls.:crazy::crazy:

Så om jag blir våldtagen ska jag alltså vara redo med kameran.... *check* :idea:

PS Hur kan det komma sig att väldigt många av ÅS,s hästar tävlar med öppet huvudlag och utan käk, hmmmmmm :angel:

Hur kan det komma sig att just Åkes hästar hoppar i så stor utsträckning när han vrider ut dem och påbörjar drivningen i ett lopp? Det borde man nästan föra statistik på.

Glöm inte heller att det var några år sedan dessa aktiviteter verkar ha förekommit. Varje Svensson var fortfarande inte en fullfjädrad paparazzi då.

kl

Jag har jobbat på den gården (99-02) (inte hos åke)
och det finns (iallafall inte då) några ställen man kunde gömma sej med en kamera för att ta kort.. inte för att få ett kort som kan bevisa något.. inte heller att filma med en mobil kamera hade funkat, för en sådan bild/fil från de ställen lite längre bort från banan som du kunde stå gömd så hade du behöver en riktig Kamera/ filkamera.. inget som vi amatörer håller på med.

Jag har mycket svårt att se så många riskera så mycket bara för att dom skulle vara avundsjuka. Dom har inget att vinna..Även om åke & company blir fällda så kommer det alltid finnas folk som kollar snett på dom, snackar skit och som kankse gör sina hot till verklighet.. tyvärr

Ngn som vet om GP har några "kontakter" med HA? För om inte lär han få/fått "böter" av dessa... För att ha hotat med deras namn.
Och de "böterna" är väl säkrast att betala:cool:

Undrar om de begärt % på Åkes inkörda...

kl

Jag är lite kluven angående detta. Jag hade, innan rättegången, hoppats att han var oskyldig men efter att ha lyssnat på väldigt trovärdiga rykten så har jag tänkt om lite.
Även om han bli dömd eller inte så kommer travsporten att få sig en känga. Är han skyldig så kommer nog många icke trav-angängare att fråga om även vi använder grisfösare. Och kommer han undan så kommer folk ifrågasätta VARFÖR han inte blev dömd. "Det är ju ett solklart fall", och vi får folk efter oss som tycker att de svenska rättssystem är skit och att alla som sysslar med trav borde låsas in för gott pga utförd djurplågeri.
Så jag vet inte vad jag ska tro..

Och luddigt blev det, men jag ligger i feber så jag får väl skylla på det ;)

Hur kan det komma sig att just Åkes hästar hoppar i så stor utsträckning när han vrider ut dem och påbörjar drivningen i ett lopp? Det borde man nästan föra statistik på.

Troligtvis av den kraftiga tempoökningen som Åke begär utav sina hästar i just de skedet.
Att Åke håller på med grisfösare än idag och att de är den som står för alla framgångar är nog inte sant. Åke har säkert använt grisfösare men är nog (ja, bara nog) ingenting som han håller på med i nuläget.

kl

Även om han bli dömd eller inte så kommer travsporten att få sig en känga. Är han skyldig så kommer nog många icke trav-angängare att fråga om även vi använder grisfösare. Och kommer han undan så kommer folk ifrågasätta VARFÖR han inte blev dömd. "Det är ju ett solklart fall", och vi får folk efter oss som tycker att de svenska rättssystem är skit och att alla som sysslar med trav borde låsas in för gott pga utförd djurplågeri.
Så jag vet inte vad jag ska tro..

Åker han dit tror jag bara att det här är toppen på ett isberg, för det är väl lite väl naivt att tro att Åke är den enda i hela Sverige som inte har rent mjöl i påsen? Rykten om att Åke använt el har så vitt jag vet diskuteras i många år, trodde dock det var ett skämt, och dessa skämt (?) och storys(?) har i alla fall jag hört om en hel del andra tränare (både mer och mindre framgångsrika) på olika sätt också, så frågan är vem som blir nästa att anmäla då?

Det intressanta blir väl att se vad STC kommer med för dom, eftersom de i princip friat andra som åkt dit i hovrätten nu med motiveringen att "han har redan fått sitt straff av oss" (en månads avstängning)....

..det är kanske därför alla tränare håller tyst, om det varit evert olsson från gnoträsk hade det säkert varit annorlunda tongångar.

Jo men precis.

Jag visste inte hur en grisfösare såg ut innan fallet med Åke togs upp och nu på senare har olika travfolk talat om för mig att Åke knappast är ensam om att ha använt detta redskap. Jag å andra sidan skäms. Jag skäms som något fruktansvärt att något sådant över huvudtaget har förssigått. Visst, jag visste att travsporten var långt ifrån ren från rötägg, men detta? Folk frågar mig ofta hur jag över huvudtaget kan vara stolt över mig själv som sysslar med trav... Men aldrig att jag lämnar denna sporten. Jag vet iaf att jag inte misshandlar mina hästar..

..det är kanske därför alla tränare håller tyst, om det varit evert olsson från gnoträsk hade det säkert varit annorlunda tongångar.

Håller med... Amatörer överhuvudtaget döms ofta hårdare än proffsen. För att Bergharns fall, även om det inte syndes på hästen, så åkte han dit i hovrätten för djurplågeri, vilket troligen var helt rätt (man slår inte sina djur...) men STC dömmer honom till en månads avstängning bara... Sedan kan de dra licensen i ett halvår (eller var det ett år?) för amatören på Mantorp... Och tre månaders avstängning för den andra amatören... Varför ska inte alla vara lika inför lagen? Jag tycker de ska dömma hårt, när det gäller sånt, att spöa sin häst 30 slag är inte förenligt med god horsemanship. Men varför kommer proffsen undan så billigt? Och vad gör de med dessa tre om de är skyldiga, kommer de också billigt undan? Eller ska de i så fall åka dit på fusk och inte på djurplågeri (som man väl också får anse att det handlar om?).

Näe, jag har heller aldrig sett en grisfösare... Dock har jag hört talas om att det använts hos både större och mindre tränare (även en som nämns vid namn i den här tråden) och om nu det är sant att Åke använt sig av det, varför skulle inte dessa rykten vara sanna?

I ett stall där jag jobbade berättade en anställd om att spikklubban brukade åka fram i ett stall där han jobbat innan på lata hästar, det var med glimten i ögat under ett skämt då en annan anställd inte fick fart på sin häst, ingen og det på allvar). I ett annat som en vän jobbat i berättade han att en del hästar redan var körda när personalen kom till stallet klockan 06 på morgonen (och det kan man ju fråga sig varför?), men personligen har jag svårt att se att det skulle ge någon vettig effekt, man kan förstöra en häst med spö (vi har en sådan) så den knappt går att köra, vad borde man inte kunna göra med el då? Men som sagt, att tro att Åke skulle vara den enda i Sverige i så fall som har provat det här, det tycker jag är väldigt naivt. Däremot tvivlar jag stark på att det är en metod som används idag utan det har säkert prövats i många fall men inte gett särskilt stor effekt...

Håller med... Amatörer överhuvudtaget döms ofta hårdare än proffsen. För att Bergharns fall, även om det inte syndes på hästen, så åkte han dit i hovrätten för djurplågeri, vilket troligen var helt rätt (man slår inte sina djur...) men STC dömmer honom till en månads avstängning bara... Sedan kan de dra licensen i ett halvår (eller var det ett år?) för amatören på Mantorp... Och tre månaders avstängning för den andra amatören... Varför ska inte alla vara lika inför lagen? Jag tycker de ska dömma hårt, när det gäller sånt, att spöa sin häst 30 slag är inte förenligt med god horsemanship. Men varför kommer proffsen undan så billigt? Och vad gör de med dessa tre om de är skyldiga, kommer de också billigt undan? Eller ska de i så fall åka dit på fusk och inte på djurplågeri (som man väl också får anse att det handlar om?).

En månads avstängning för en kusk som kör så mycket som Robert Bergh motsvarar kanske 5 år för en amatör som sina egna hästar? (Sett till antal lopp och utebliven körprovision, alltså.) Så Bergh fick nog sitt straff, i alla fall enligt mig.

Sedan blev han väl inte fälld djurplågeri i hovrätten, utan för brott mot djurskyddslagen?

En månads avstängning för en kusk som kör så mycket som Robert Bergh motsvarar kanske 5 år för en amatör som sina egna hästar? (Sett till antal lopp och utebliven körprovision, alltså.) Så Bergh fick nog sitt straff, i alla fall enligt mig.

Sedan blev han väl inte fälld djurplågeri i hovrätten, utan för brott mot djurskyddslagen?

Jag håller med i ditt resonemang, men samtidigt tycker jag en profil inom travsporten även ska dömmas för den skada han gör för travsportens anseende.
Jag har väldigt svårt att förstå hur travsporten kan acceptera aktiva som är dömda för brott mot djurskyddet, travsporten handlar om djur?

Lika lite som jag tycker att en pedofil ska jobba med barn, ska inte en person som är dömd för djurplågeri/brott mor djurskyddet få jobba med djur!

Jag är nog benägen att hålla med Humlan...

Jag tycker verkligen inte att det är en ursäkt att säga att den ena är yrkesverksam och den andra inte är det...Jag trodde man valde att jobba med djur för att man älskade djuren, då spöar man inte upp dem, elar dem, tillfogar annan smärta, startar dem under smärtstillande... Whatever. Gör man det så ska man givetvis ta ett långt straff. Ser ingen skillnad där på en amatör eller ett proffs... Eller jo, proffsen ska väl i ännu högre grad veta vad de håller på med än amatörerna... Men naturligtvis ska alla vara lika inför lagen.

Jag håller med i ditt resonemang, men samtidigt tycker jag en profil inom travsporten även ska dömmas för den skada han gör för travsportens anseende.
Jag har väldigt svårt att förstå hur travsporten kan acceptera aktiva som är dömda för brott mot djurskyddet, travsporten handlar om djur?

Lika lite som jag tycker att en pedofil ska jobba med barn, ska inte en person som är dömd för djurplågeri/brott mor djurskyddet få jobba med djur!
Vi är nog överens om det mesta och jag förstår hur du menar, även om det finns nyans-skillnader.

Den som kört för fort med bilen ska aldrig få tillbaka körkortet heller? ;)

Pedofili är oavsett nyans ett alldeles för grovt brott för att få jobba med barn någonsin mer, tycker i alla fall jag.

I Berghs fall har han ju faktiskt även blivit friad i lägre instans, så det var inget solklart fall. Veterinären har inte hittat någon skada på hästen. Jag känner ägarna till hästen rätt så väl och vet att de heller inte hittat någon skada på hästen vare sig fysiskt eller psykiskt. Enligt mig har Bergh fått ett tillräckligt hårt straff, även med hänsyn till hans "status" inom travsporten.

Det vore väl med "alla lika inför lagen-mentaliteten" fel att straffa bättre kuskar hårdare? :confused: Då är ju inte alla lika inför lagen...

Jag tycker verkligen inte att det är en ursäkt att säga att den ena är yrkesverksam och den andra inte är det...

..Gör man det så ska man givetvis ta ett långt straff. Ser ingen skillnad där på en amatör eller ett proffs... Eller jo, proffsen ska väl i ännu högre grad veta vad de håller på med än amatörerna... Men naturligtvis ska alla vara lika inför lagen.
Men jag försvarar inte de brott som de blir dömda för, men straffsatserna är vi inte överens om. Där tycker vi olika.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 746
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat