Jag har alltid varit nervös/osäker till när det kommer till olika situationer så som ridning på äng, hoppning och galoppera flera stycken ute i skogen. Men jag har lyckats trycka undan det och göra sakerna ändå.
Jag har ändå ridit i mer än 10 år men lyckas alltid skada mig vid ovanstående situationer när jag trillat av och detta har gjort så min rädsla blivit mer befäst.
Har till exempel haft 4 st svåra hjärnskakningar då jag oftast landar på huvudet pga min otroligt dåliga balans. Trillade av en gång och hade 10 sekunders minne en hel dag. Det vid säga jag upprepade samma 3 frågor i 9 timmar.
Men med min förra häst försvann de mesta av min osäkerhet/rädsla då han va trygg, snäll och rörde inte en fena. Men sen efter ca 2 år så skenade han med mig i skogen när vi red med två andra, de andras hästarna sprang upp i min häst rumpa och han som hatade att ha hästar i rumpan sparkade bakut. Jag som stod upp i fältsits och försökte lugna, stoppa hade inte en chans.
Hade jag inte haft säkerhetsväst så hade jag brutit ryggen. Hade rehab i 4 månader då allt annat gick sönder och efter det så blev min häst helt personlighets förändrad, kastade sig för allt ute, försökte dra iväg och allt.
Men jag kämpade på med honom och det blev bättre men sen fick jag en kroniskt magsjukdom som gjorde så att jag knappt kunde lämna min lägenhet på 1 år.
Var därför tvungen att sälja min häst. Ångrar det ännu.
Det har nu gått 4 år sedan jag sålde och letar nu efter en ny häst.
Men det är omöjligt att hitta en snäll, trygg allround som jag känner att jag vågar satsa på. Har ridit kompisar hästar, turidning och hyrt häst då och då.
Jag märker att jag är väldigt avslappnad och rider hyfsat bra tills jag känner att hästen spänner sig, tittar på något. När det händer så får jag sån ångest och vill bara hoppa av.
Förstår att detta sitter i sedan min förra spände sig och sen bara skenade men vet inte riktigt hur jag ska jobba bort det. Eller vart man hittar en häst som inte spänner sig vid såna situationer. Min gamla gjorde ju aldrig något innan den sken turen där han för den dagen va för pigg.
Jag hatar att jag är såhär rädd och vill så gärna kunna vara den vanliga jag oavsett situation.
Ber om ursäkt för texten är flummigt och lång men hur kommer man vidare?