Jag har alltid varit nervös/osäker till när det kommer till olika situationer så som ridning på äng, hoppning och galoppera flera stycken ute i skogen. Men jag har lyckats trycka undan det och göra sakerna ändå.
Jag har ändå ridit i mer än 10 år men lyckas alltid skada mig vid ovanstående situationer när jag trillat av och detta har gjort så min rädsla blivit mer befäst.
Har till exempel haft 4 st svåra hjärnskakningar då jag oftast landar på huvudet pga min otroligt dåliga balans. Trillade av en gång och hade 10 sekunders minne en hel dag. Det vid säga jag upprepade samma 3 frågor i 9 timmar.
Men med min förra häst försvann de mesta av min osäkerhet/rädsla då han va trygg, snäll och rörde inte en fena. Men sen efter ca 2 år så skenade han med mig i skogen när vi red med två andra, de andras hästarna sprang upp i min häst rumpa och han som hatade att ha hästar i rumpan sparkade bakut. Jag som stod upp i fältsits och försökte lugna, stoppa hade inte en chans.
Hade jag inte haft säkerhetsväst så hade jag brutit ryggen. Hade rehab i 4 månader då allt annat gick sönder och efter det så blev min häst helt personlighets förändrad, kastade sig för allt ute, försökte dra iväg och allt.
Men jag kämpade på med honom och det blev bättre men sen fick jag en kroniskt magsjukdom som gjorde så att jag knappt kunde lämna min lägenhet på 1 år.
Var därför tvungen att sälja min häst. Ångrar det ännu.
Det har nu gått 4 år sedan jag sålde och letar nu efter en ny häst.
Men det är omöjligt att hitta en snäll, trygg allround som jag känner att jag vågar satsa på. Har ridit kompisar hästar, turidning och hyrt häst då och då.
Jag märker att jag är väldigt avslappnad och rider hyfsat bra tills jag känner att hästen spänner sig, tittar på något. När det händer så får jag sån ångest och vill bara hoppa av.
Förstår att detta sitter i sedan min förra spände sig och sen bara skenade men vet inte riktigt hur jag ska jobba bort det. Eller vart man hittar en häst som inte spänner sig vid såna situationer. Min gamla gjorde ju aldrig något innan den sken turen där han för den dagen va för pigg.
Jag hatar att jag är såhär rädd och vill så gärna kunna vara den vanliga jag oavsett situation.
Ber om ursäkt för texten är flummigt och lång men hur kommer man vidare?
Hur man kommer vidare är nog rätt individuellt. Men en mkt stadig häst brukar vara positivt för alla.
Är det så att du kan tänka dig annan ras än halvblod så ökar ju chansen att hitta något tryggt som inte kostar multum. Kanske kan det vara värt att köpa ngt stadigt som inte har så mkt gång, som kanske inte är jätteskolad inom dressyr. Men som är lugn och sansad.
Jag hade en elev som köpte första häst lite naivt. Det var en rätt välstammad häst med trevlig exteriör och gång. Men 5 år och efter i utbildning. Hästen kom hem, den var lite svår och någon annan red den. Den blev till slut väldigt farlig. Då kopplades jag in. Den var 3,5-gradigt halt runt om. Efter rehab och efter att den var helt bombsäker var ägarinnan fortfarande för rädd.
När det efter att ha varit hästlös i något år var det dags för häst. Hon hade då funderat på hästar jag ansåg totalt olämpliga till henne. Hon är en viljestark person. Så jag tänkte att bäst att hon får se hur det kan gå för en duktigare ryttare med ny häst som stått hos proffs 2 år och där varit supersimpel. När den stora hästen flängde runt och härjade i ridhuset och hon stod på marken insåg hon att hon nog skulle följa min linje.
Vi hittade en superstadig D-ponny till henne. Hon som hade den hade fött upp den och ridit mkt ute i trafik etc. Den var inte direkt skolad. Men lugn, orädd och trevlig. De red först med hjälp varje pass på ridbanan, sen lite själva där och till slut kunde vi rida ut med sällskap. Jag red hästen en hel del under tiden.
Jag tror inte hon alls hade kunnat se sig med en D-ponny innan köpet av egna hästen. Men så kul hon haft med sin häst!
Har haft fler som vid byte till stencool häst av annan ras än halvblod fått tillbaks självförtroende. Det har generellt varit raser som är ngt tyngre.
Jag minns en äldre kvinna som var hos mina tränare samtidigt som jag var där och tränade. Min tränare berättade att hon förut haft högblodiga hästar hela livet. Nu hade hon haft en Lusse på 5 år som verkligen skickat av henne. Inte bara bockat etc utan dunkat av upprepade gånger. Till slut vågade hon inte ens upp och bli ledd i skritt. Tränaren i stort sett tvingade henne att sälja sin älskade Lusse. Och tvingade henne att köpa en vänlig, stadig, ganska loj Knabstrupper. Om den protesterade var det mer bara att den typ vägrade galoppera eller slöade sig. Tanten tyckte den var urtråkig då den visades. Men hästen köptes. Först vågade hon skritta själv i ridhuset, sen trava, sen galoppera. Och till slut också rida ut lite lugnt. Och åka på träning på utebana. Hon var så glad att hon grät. Och hon älskade den där hästen som hjälpt henne tillbaks. Det hade ju varit totalt uteslutet för bara 1 år sedan.
Har också en kompis som gjort samma resa med att åka av för mkt på fint halvblod. Inte riktigt haft råd att köpa en väldigt stadig halvblodshäst. Hon köpte också en lugn knabstrupper. Den var ju också lite mindre i mankhöjd. Så härligt att se ridglädjen hon fått tillbaks! Och knabisen har blivit riktigt fin!
Mina tränare köpte också en Haflinger till ena tränarens pensionerade mamma som ville börja rida. Den är liten men mkt bred/grov bål och sväljer betydligt större ryttare än lilla mormor. Han är också så där superstadig. När jag skulle rida honom första gången då jag jobbade där sadlade jag och stack ut barbacka i skogen själv. Det hade jag inte gjort på någon annan häst där, eller knappt öht. Men han var så bombsäker! Han var ändå kul att rida iom välskolad och välvillig. Han var perfekt för lilla mormor som lätt blev orolig.
Det går ju också att lära hästar hjälper för att tex ta ned huvudet och slappna av. Är man ridrädd reagerar man ju ofta på att hästen spänner sig, att den tappar fokus och att inte "hör en". Om du lär in hjälper för att ta ned huvud och slappna av så brukar flyktinstinkt/spänningar etc lugna sig.
Har man god balans blir man oftast tryggare i sadeln. Så att träna balans avsuttet och uppsuttet brukar vara gynnsamt.
Tyvärr har jag hos flera av de som ramlat av och slagit i huvudet mkt sett en försämrad balans och lite fördröjd motorik. Så det är nog ngt man får ta med i beräkningen också och inte utmana sig själv mer än vad som är rimligt där.
När man rider med andra får man ju också kalkylera för om övriga kan hantera sina hästar och om man kan hantera sin om de inte lyckas.
Man får ju bryta ner vad man är rädd för och försöka hitta strategier för att förhindra såna situationer/reaktioner. Ju mer kunskap och förmåga att läsa hästen desto mindre rädd brukar man bli i situationer som faktiskt inte är direkt farliga.