Jag har haft samma häst i över femton år och vet folk som har avverkat säkert fem-tio hästar under den perioden.
Om man nu inte är proffs och lever på att utbilda och sälja hästar undrar jag lite om det verkligen är ”fel” på alla hästar.
Eller vad beror det på att en del alltid har skadade hästar som döms ut och sen köper man ny.
Uppfödarens spontana svar var varför hon hade avverkat så många hästar på så kort tid och nej hon ville inte sälja till någon med den historiken.
Blir så ledsen av sånt här tänk..
Jag är en person som haft otur, massor vill jag påstå.
Haft 6 hästar som varit mina egna.
1 häst lever idag, min nuvarande som skadade sig i hagen 4 månader efter köp.
Tack och lov verkar hon bli helt återställd.
Och det är under perioden 2010 fram till nu.
Klinikbesiktar vid köp och röntgar(vid behov), samtliga hästar utan anmärkningar med betydelse.
Jag använder mig av utbildade hovslagare som har full rätt att bestämma intervaller vad som ska skos osv, vet checkar på klinik om behovet uppstår.
Använder mig av ET rekommenderade av min hovslagare/vet
Använder mig av välutbildad och duktig sadelutprovare då jag inte anser mig att tillräcklig kunskap där.
Använder mig av duktiga tränare, om jag nu kommer till träning.
Lyssnar och bollar gärna fram och tillbaka.
Alltid delat stall med min bästa vän, beridare/tränare/person allmänt duktig på problemlösning.
Mina hagar ja..
Dom är utan större faror, och noga att ha små välfungerade flockar.
Fri tillgång till mat av bra kvalite.
När jag har haft tillgång till bra lösdrift har dom gått där, annars ute långa dagar.
Så upplys mig gärna tack .. varför mina hästar lyckas med helt obegripliga saker!
Jag har undrat mig själv till sömns x antal nätter kan jag tala om.
Analyserat sönder allt kan jag lova.
jag är så glad och tacksam när jag får läsa sånt här att jag hittade min nya häst och kunde vara helt öppen med mina hästars skadehistorik utan att bli dömd!