Jag har envisast med att ha för svåra hästar för mig själv. Och få ger tips om hur man kan lösa problemen utan det är mer "jag bröt ryggen 25ggr och red dagen efter" eller "skulle aldrig tillåta mig begränsas av hästen". Jag tycker det du nämner är en viktig diskussion, vi behöver lära oss hantera de reaktiva hästarna. Jag har funnit mitt sätt, inte optimalt och rätt långsamt men hittills skadefritt.
Om det var mer ok att vara rädd i hästvärlden tror jag fler skulle våga ta hjälp. Och slippa bli skadade eller behöva sälja.
Jag ser flera skäl till problematiken.
Att våga erkänna rädsla är som du säger inte ngt alla gör. Jag har ju haft en hel del folk som varit livrädda. Det är tydligt för exakt alla som ser dem. Men de vägrar själva erkänna det. Och då kan man ju inte hjälpa dem med rädslan. De som talar om att de är rädda och man tillsammans kan hitta vad som triggar rädslan och då eventuellt ge dem verktyg för att undvika sina triggers kan ju bli av med dem rent av.
Ett annat problem är ju att så många anser att träning i hantering eller problemlösning är så konstigt och onödigt. Och även rent fult i mångas ögon. Nu börjar ju fler och fler förvisso vilja miljöträna etc. Men det är ju rätt ofta lite väl basic och för folk som inte så mkt kan. Plus att det sällan blir ett helhetsgrepp där man får med allt. Det blir lite om att du lär dig skriva vissa bokstäver. Men inte så många att du kan skriva fulla meningar.
Och många har tyvärr inte förmågan att läsa de små signaler som kan förvarna om att ngt kan ske.
Plus att många liksom kan rida i ridhus men saknar kunskap om hur man rider ut och reder ut situationer ute.
Och att grundridning innan man går upp i klasser(och då ev köper bättre häst) någonstans vattnats ur. Att spänning misstolkas för korrekt energi, bjudning, schwung etc.
Men samtidigt måste folk få känna att det är för svårt, för läskigt etc. För just iom att alla brister ovan är rätt vanliga så blir det liksom inte bra att bara tvinga folk fortsätta. Många har ju inte råd att ta hjälp dagligen i 1 års tid. Jag har haft folk som gråtit, velat spy etc innan ridpass av rädsla. Det är ju ändå en hobby. En dyr sådan. Det ska väl ändå vara lite skoj, för både ryttare och häst.
Problemet blir också när folk "vill ha tips". Man ber ju inte om tips för att rida svårklass om man är på LB-nivå. Det krävs en ordentlig grundutbildning först. Det handlar om så mkt mer än enstaka tips i att problemfritt kunna hantera väldigt reaktiva, explosiva hästar/problemhästar/sadeltvångshästar/unghästar etc.
Och jag tycker faktiskt inte alla ska rida reaktiva hästar. Vissa blir rädda, vissa är för långsamma, vissa har för dålig balans, vissa har för lite kunskap, vissa kan inte läsa av etc.
Det finns ju många som när de blir rädda ger väldigt tvetydiga signaler till hästen. Tex en elev var rädd för att galoppera. När hon då skulle fatta galopp sa hon ju liksom omedvetet till hästen att inte galoppera. Alla hästar tål inte sånt. Och om den eleven nu vågade galoppera på en d-ponny/äldre häst så är ju det ett bättre väl för allas skull.
Just sadeltvång kommer ju inte sällan från ryggen. Så där kan man ju rota en del med en BRA veterinär och en BRA kiro om man vill det. Men de kommer ju alltid vara mer sannorlika kandidater för ett "tvång-återfall". Och just sådana hästar tycker jag man måste vara väldigt försiktig med vart de hamnar.