Ponnyakuten - lastning

Svamlan

Trådstartare
Vår ponny var lite trilsk i går vid lastningen när vi skulle hem från ett ställe. Någon frågade om vi sett på Ponnyakuten och att deras "metod" kanske skulle funka. Jag svarade att det såg vi men nu kan jag för mitt liv inte riktigt komma på hur de gjorde med ponnyn som lastades, bara att de hade ett dressyrspö:D. Så - någon som lite snabbt och enkelt minns huvuddragen av övningen?

Sv: Ponnyakuten - lastning

Den som lastade stod och höll rätt bestämt i hästen och petade/viftade (OBS inte slog!) den på rumpan tills den blev less och gick framåt.

De ställde upp ponnyn på rampen, som fick inte titta åt något annat håll än rakt in i transporten - vilket är mycket viktigt.
Sedan så petade den som höll i hästen på rumpan med ett dressyrspö.

Som dom andra sagt, hästen skulle hela tiden kolla in i transporten och med hjälp av ett långt spö petar man på den tills den blir less och går in, säger som Linda8142, verkligen inte slå! Men samtidigt skulle den väl hållas rak också med hjälp av spöet? Alltså, inte stå snett osv utan om hästen gick åt ena hållet petar man lite med spöet så den går tillbaka och står rakt igen och kollar in i släpet.

Jag fick uppfattningen om att det var viktigt att ha tålamod, inget gastande och flängande kring häst och transport.

Lugnt och konsekvent visa hästen, "här är transporten, hit ska vi" med hjälp av spöet (eller pekpinnen som de sa i ponnyakuten).

Jag fick uppfattningen om att det var viktigt att ha tålamod, inget gastande och flängande kring häst och transport.

Lugnt och konsekvent visa hästen, "här är transporten, hit ska vi" med hjälp av spöet (eller pekpinnen som de sa i ponnyakuten).

Precis. One step, two step-principen.

Men hur gör man om hästen reser sig och kastar sig och faktiskt inte står stilla på rampen? Hade också en dust med ponnyn igår - hon gick in till slut, genomsvett och darrande. Känns jättejobbigt att "tvinga" in, men vi skulle till vet, tog god tid på oss, men...

Den här ponnyn har tidigare gått att lasta utan problem, men en tid utan transporter har tydligen suddat ut allt hon lärt sig. Inget har hänt, vad jag vet.

Då får man träna på att hästen ska känna sig lugn på rampen. Dvs man får hålla på tills den är lugn där innan man begär att den ska gå in. Tålamod tålamod.. träna hemma varje dag till det blir en rutin sak att stå på rampen.

Glöm inte eftergiften så fort hästen gör rätt.

Det som också är viktigt är att man ska kunna kontrollera varje steg. Det ska inte vara så att hästen står på rampen och sen rakt in. Du ska kunna stå på rampen och när hästen väljer att gå in ska den bara få gå typ två steg och sen stanna. Och två steg fram sen igen och stanna. Det ska vara du som visar hästen vad som ska göras inte att den bestämmer. Samma sak på vägen ut. Backa två steg. Sen stanna. Backa två steg stanna. Sånt kan ju tränas annars också inte bara i transporten.

Tack ska ni ha! Bäst att börja öva då, så jobbigt med hästar som inte bara går rätt in. Fast det brukar hon oftast göra när man åker iväg, det är när man ska hem i gen som hon tycker att hon åkt färdigt för dagen och då blir det jobbigt att börja strula på annan plats.

ja nu vet vi ju faktiskt inte hur varmt det var.
Sen är det ingen ovanligt om man är på tex tävling att ha hästen i transporten mellan klasserna.
Vad har detta med tråden att göra?
Men det är väl så vissa bara måste ifrågasätta allt.....

Varför ha hästen stående där i 3 timmar på en varm sommardag?

Varför inte ha hästen i en transport i tre timmar? Det är väl inget ovanligt att tävlingshästar står flera timmar i sträck i en transport? Varför skulle inte ponnyn i Ponnyakuten klara av det då? Den stod ju jättesnällt och fint hela tiden och såg inte alls ut och lida.

Ja varför inte ha hästen i en transport ett par timmar? Min egen har jag gjort samma sak med, flera veckor i rad!
Hon tyckte inte om transporten, så jag fick vänja hästen vid att tycka om den igen. Det vill säga, hon fick sin mat inne i transporten.

Ååå vad irriterande! Skrev precis ett jättelångt svar och så försvinner alltihop :cry:. Aja. Hur som helst så tycker jag att det var ett märkligt sätt att lastträna sin häst på. Ser det inte som så mkt. lanstträning med att ha hästen stående där 3 timmar. Jag tycker att man ska skicka in hästen flera gånger, en gång är ingen gång. Det kallar jag lasträning, allt annat är ren lathet ;).

Men gör ni på det sättet om ni vill, "dra" in hästen. många gör ju det. Jag är emot det att man går före hästen. Jag har däremot gjort det en del oxå om jag vet att det disskuteras mellan häst och människa, för detta sätt tar längre tid, men är värt det i längden. En ledarhäst skickar alltid in en annan häst i det "okända" tex. en transport, inte för att man transporterar hästar emellan, men jag hoppas ni fattar. tex. över nåt läskigt dike el. vad som hälst.

Hoppas ni förstår hur jag tänker. Ser jag någon som lastar sin häst på ett mer traditionellt sätt så kommer inte jag med pekpinnar och säger såhär ska du göra istället. Det är ofta inte värt det för många människor vill inte ta till sig. Men jag kan säga istället "såhär gör jag" och då kan det vara lättare för människan att ta till sig det.

Så dom lasttränade på PAkuten tycker jag är tråkigt, då många ser programmet och tar till sig kunskapen. Men det är ju ett barnprogram, så jag har överseende.

Lastningen var bara ett av problemen. De hade också problem med att ponnyn var orolig i transporten.

Delv KL. Hur man går tillväga vid träning beror på ekipaget (den som ska lasta + hästen). Det verkade iaf som det fungerade för tjejen & ponnyn i PA. Om lastning fungerar (hästen går på) har jag inga principiella synpunkter på hur man gör. Det är inte säkert att det som fungerar för oss fungerar för andra. När det gäller PA är det inte säkert att träningen hade sett likadan ut för ett annat ekipage. För kommande säsong vore det intressant att få ta mer del av analysen och vad det är som gör att man väljer de olika metoderna för problemlösning (gäller inte bara lastning).

Ja absolut. Håller med! Men det hade varit intressant att höra hur de gått tillväga om hästen vägrat gå in. Skulle de ta till skarpare metoder, skicka in hästen eller ge upp? Nu var det ju inga problem egentligen, men jag som varit med om riktiga problemhästar vad gäller traditionell lastning och då har jag behövt gå den vägen att jag lär hästen att skickas in i fållor sedan i transporten. men detta tar som sagt ofta längre tid, då många hästar har mkt. motstånd. Men när man får igenom det så har ledarskapet hos människan förstärkts och hästen acepterar detta.

Men då var det ju jättebra träning för hästen att stå där inne om den varit orolig innan med att stå i transport. Sa de det på programmet? Måste ha missat det.

Den fick panik när de stängde, visades flera gånger.
Att skicka in min som var svårlastad skulle inte fungerat. Han behöver stödet o hjälpen. Jag har inte träffat en häst som inte har fungerat att lasta på det sättet, dvs man talar om för hästen att det bara finns en väg o det är framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 054
Senast: soom
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar