Pitbull i Aftonbladet!

Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Jag tycker det e väsentligt iochmed att det e anledningen till att hunden attackerade.

Å om du missade det tycker jag oxå att man bör avliva hundar som attackerar.

Det jag säger är att det kan finnas en anledning bakom att hunden attackerade, så som att den lärt sig attackera. Däremot säger jag inte att den går att rehabilitera. En hund som attackerar går inte att rehabilitera utan bör avlivas.

Men man bör även titta bak på livet hunden har haft, hur ska man annars kunna rätta till eventuella fel? Så som att ge männsikan som eventuelt har lärt hunden att attackera och förbjuda denna från att ha djur + fängelse/skadestånd. Någon som gör så att dessa problem minskar, å då menar jag inte bara att försöka få bort hundfrare som lär hundar att attackera utan all form utav misskötsel av djur.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Jag tycker det e väsentligt iochmed att det e anledningen till att hunden attackerade.

Å om du missade det tycker jag oxå att man bör avliva hundar som attackerar.

Det jag säger är att det kan finnas en anledning bakom att hunden attackerade, så som att den lärt sig attackera. Däremot säger jag inte att den går att rehabilitera. En hund som attackerar går inte att rehabilitera utan bör avlivas.

Men man bör även titta bak på livet hunden har haft, hur ska man annars kunna rätta till eventuella fel? Så som att ge männsikan som eventuelt har lärt hunden att attackera och förbjuda denna från att ha djur + fängelse/skadestånd. Någon som gör så att dessa problem minskar, å då menar jag inte bara att försöka få bort hundfrare som lär hundar att attackera utan all form utav misskötsel av djur.

Det är klart man kan analysera hur mycket man vill, men vad gör det för nytta? Absolut ingen alls. Det hade inte förändrat utgången.

Skälet till att hunden attackerade är totalt oväsentlig vad gäller hanterandet av situationen.

Vill man däremot på lång sikt minska den här typen av händelser är det klart att man måste dela ut djurförbud och bötfälla alla as som behandlar sina hundar illa, men det är en helt annan diskussion.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Håller med, klart det inte ändrar utgången.

För situation, men som sagt är bra för en långsiktig lösning. Åh ja det kan man nog disskutera i evigheter.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Detta visar ännu en gång att jag har rätt i det jag säger :bump:

Dessa raser har gjort sitt!!!.

Menar du allvar?!?

Du tyckar alltså att det är rasens fel?

Jag skulle säga: Dessa MÄNNISKOR har gjort sitt!!!

Förbjud dessa ägare istället!
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

*kl*

Hela filmen går att ses på www.newshunter.se

Vad jag ser är en hund som försöker bli av med pepparspray genom att gnida sitt ansikte i gräset. Den går bort från poliserna. Poliserna springer efter. Poliserna avrättar sedan, en vad jag kan se i just det ögonblicket, oattackerande hund.

Mycket möjligt (snarare högst troligt) att hunden behövt avlivas men under kontrollerade former. I USA o andra länder använder man sig av en snara på en "pinne" för att fånga in hundar. Varför inte göra så i Sverige?

Och vem eller vad blir lugnat av att någon slår o skriker o sprayar papparspray i ögonen?

Förbjuda pitbulls? Förbjud poliser som avrättar hundar bland civila människor!
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

*kl*

Hela filmen går att ses på www.newshunter.se

Vad jag ser är en hund som försöker bli av med pepparspray genom att gnida sitt ansikte i gräset. Den går bort från poliserna. Poliserna springer efter. Poliserna avrättar sedan, en vad jag kan se i just det ögonblicket, oattackerande hund.

Mycket möjligt (snarare högst troligt) att hunden behövt avlivas men under kontrollerade former. I USA o andra länder använder man sig av en snara på en "pinne" för att fånga in hundar. Varför inte göra så i Sverige?

Och vem eller vad blir lugnat av att någon slår o skriker o sprayar papparspray i ögonen?

Förbjuda pitbulls? Förbjud poliser som avrättar hundar bland civila människor!

Det skjuts hundar i USA också, ofta i situationer liknande den i Malmö. Långt ifrån alla aggressiva hundar fångas in av djurpoliserna.

Tänk att det ska vara så förbannat lätt att sitta här och döma poliserna. Du var inte på plats antar jag? Man ska inte behöva riskera sin hälsa, sitt liv för att fånga in en hund som redan orsakat stora skador på sin ägare. Att avliva hunden framför civila är såklart inte optimalt, men de hade inte så mycket till val.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

På filmen ser det inte ut som om hunden är någon fara för någons hälsa. Det är det som upprör mig. Att den varit det innan när den attackerade sin ägare, ja, det finns det inga tvivel om, men vid polisens avrättning ser den inte särskilt farlig ut. Tycker du det?

Självklart skjuts det aggressiva hundar i USA också. Säger jag inget om.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

På filmen ser det inte ut som om hunden är någon fara för någons hälsa. Det är det som upprör mig. Att den varit det innan när den attackerade sin ägare, ja, det finns det inga tvivel om, men vid polisens avrättning ser den inte särskilt farlig ut. Tycker du det?

Självklart skjuts det aggressiva hundar i USA också. Säger jag inget om.

Skulle du gå nära en hund som nyss tuggat i sig sin husses fötter och börjat gnaga på armen? Skulle du våga lita på att hunden lugnat ner sig just för att den för tillfället inte attackerar?

Om inte, varför skulle poliserna göra det?

Sedan är det just det där med "på filmen". En situation kan förefalla vara väldigt annorlunda på film mot för hur den var verkligheten.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Nu har jag sett hela filmen som finns tillgänglig på internet och poliserna springer efter hunden och skjuter den.

Hunden försöker alltså inte anfalla dem som de säger utan försöker komma ifrån deras pepparsprej sprutande :crazy:

Finns ju alla möjliga sätt att infånga hundar på utan att behöva riskera ngt. Kan man i USA göra det så borde man kunna göra det här utan att behöva peppra en hund full med 14st skott
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Drygt 10% var alltså kamp-hundar.
Vad är kamp-hundarnas procentuella andel totalt?

Mao, är dom överrepresenterade här?

Följdfråga:
Hur ser siffrorna ut för angrepp som resulterat i riktigt allvarliga skador?

LIA
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Knapplån

Om man ska se till minsta möjliga lidande för hunden är ju helt klart det bästa att skjuta den direkt istället för att snara den och sedan köra den till veterinär för avlivning. Det är ju betydligt mer stressande för hunden än ett välriktat skott.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Nä och det har jag inte heller sagt. Det va mer som svar till de som tycker att man skulle ta den till vet. istället för att skjuta den.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Också från aftonbladet:

Polisen har särredovisat kamphundar i sin statistik. Definitionen som använts är den från hundansvarsutredningen:
”En kamphund är en hund, oavsett ras, som har tränats eller tränas med syftet att den skall bli framgångsrik vid slagsmål med andra hundar.
Med en hund av kamphundsras avses en hund tillhörande någon av de raser till vilka kamphundar historiskt hört. Exempel på sådana hundar är bullterrier, amerikansk staffordshire terrier, tosa inu, bulldogg, amerikansk pitbullterrier (pitbull) och staffordshire bullterrier.”

Eftersom de inte säger exakt vilka raser de syftar på, eller om blandraser ingår, vet jag inte om det stämmer med "kamphundarnas" procentuella antal..
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Nu har jag sett hela filmen som finns tillgänglig på internet och poliserna springer efter hunden och skjuter den.

Hunden försöker alltså inte anfalla dem som de säger utan försöker komma ifrån deras pepparsprej sprutande :crazy:

Finns ju alla möjliga sätt att infånga hundar på utan att behöva riskera ngt. Kan man i USA göra det så borde man kunna göra det här utan att behöva peppra en hund full med 14st skott

Vet du hur oförutsägbara djur i denna situation är? Hunden hade lika gärna kunnat göra en tvärvändning och anfallit poliserna... hunden gjorde inte det den här gången, men hur ska poliserna kunna veta det?
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Man springer inte efter en hund och skjuter besinningslöst :crazy:

Varför inte skjuta den när den försökte torka av sig pepparsprejen istället!

Nej jag anser att deras handlande var fel rent djurrättsmässigt

Att dessutom vittnen sett att hunden inte visade ngt hotfullt beteende när man tagit bort den från ägaren gör ju saken värre.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Man springer inte efter en hund och skjuter besinningslöst :crazy:

Varför inte skjuta den när den försökte torka av sig pepparsprejen istället!

Nej jag anser att deras handlande var fel rent djurrättsmässigt

Att dessutom vittnen sett att hunden inte visade ngt hotfullt beteende när man tagit bort den från ägaren gör ju saken värre.

För mig såg det ut som att polisen var på väg att skjuta när hunden kletade av sig pepparspray, men att den satte av innan polisen han lägga ett skott. När väl hunden springer iväg är det klart att poliserna måste följa efter och få stopp på den. Skulle de låtit den springa iväg och eventuellt gett sig på någon fler?

Anser inte heller att polisen sköt besinningslöst. Tycket han verkade sikta bra och var målmedveten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 546
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp