Hans Rosenberg har skrivit ett öppet brev till aftonbladet om det där..
"Spånga 07-01-17/HR
Aftonbladet och Kamphundar
Flera personer har hört av sig till Svenska Kennelklubben med anledning av Aftonbladets artikel tisdagen den 16 januari angående kamphundar.
Återigen kan vi bara konstatera att trots lämnade sakuppgifter valde Aftonbladet och Jesper Björnstedt Qvarsell att redovisa osanna uppgifter, felaktiga citat samt uppgifter om hämtad källa.
Att jag, Hans Rosenberg skulle ha uttalat mig om att
golden retriever är den hundras som orsakar mest olyckor, vill jag här på det bestämdaste dementera!
Ett sådant uttalande kräver statistiska uppgifter från en officiell undersökning, och någon sådan har enligt min uppfattning aldrig gjorts i Sverige.
Svenska Kennelklubben har inte heller några utländska uppgifter i påståendet att tillgå. Vad jag däremot har sagt, som Jesper Björnstedt Qvarsell skriver, är att en golden retriever kan vara lika farlig som en kamphund, det beror helt på hur hundens ägare har uppfostrat den.
Vad jag med detta vill säga är att problemen inte är bundna till någon speciell ras utan ett hundägarproblem.
Likaså hänvisar Aftonbladet till Svenska Kennelklubbens kamphundslexikon, SKKs hemsida,
www.skk.se under Om SKK/pressrum/kamphundslexikon, att dogo argentino samt fila brasileiro är kamphundar. Om Aftonbladets reporter hade läst nämnda lexikon hade de sett att dessa raser aldrig nämndes där! Anmärkningsvärt är också att Aftonbladets journalist, Jesper Björnstedt Qvarsell ringde mig speciell för att höra sig för om Svenska Kennelklubben ansåg att dogo argentino samt fila brasileiro var kamphundar? Jag svarade honom att dessa två raser inte var några kamphundar utan var framavlade som jakt och boskapsväktare samt trogen vakthund för familjen. (Går bland annat att läsa i boken All världens hundar av Renée Willes).
Likaså anger Aftonbladet Svenska Kennelklubben som källa när man nämner att Pitbull är ett samlingsnamn på raserna american pittbullterrier, american staffordshireterrier, staffordshire bullterrier samt de blandraser som har dessa raser i sig. Även här ställer sig Svenska Kennelklubben frågande till både var detta samt övriga påståenden kommer från?
En sista reflektion över Aftonbladets text är: Glöm aldrig att vara kritisk till kvällstidningarnas skrivna ord, det är dessvärre inte alltid som fakta eller sanning går att läsa!
Hans Rosenberg
Presstalesman för Svenska Kennelklubben"