Pitbull i Aftonbladet!

Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Såg detta på nyhetsmorgon på tv4 och de var inte lika finkänsliga som aftonbladet. De visade en skjuten och blodig hund som blev bortburen. :( Kan inte låta bli att tycka synd om hunden.

Det var väl just av den anledningen som polisen ville fånga in hunden först för att avliva den sen på annan plats.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Såg detta på nyhetsmorgon på tv4 och de var inte lika finkänsliga som aftonbladet. De visade en skjuten och blodig hund som blev bortburen. :( Kan inte låta bli att tycka synd om hunden.

Tro mig, det var mer läskigare att se hunden bli skjuten -försöker få bort bilderna från hjärnan-
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Synd att don inte sköt hunden på en gång istället för att den fick lida.

i artikeln "här finns de farliga hundarna" tycker jag att dom lyckats riktigt bra! :bow: till aftonbladet! I "normala" fall så skriver dom som att det är hunden som är boven.

kopierat från aftonbladet:

Farligheten beror på ägaren
Hans Rosenberg som är presstalesman på Svenska Kennelklubben känner sig kluven inför fenomenet.
– En golden retriever kan vara lika farlig som en kamphund, det beror helt på hur hundens ägare har uppfostrat den, säger han.
Men Hans Rosenberg tycker sig se att det främst är människor med liten hundvana och med mycket attityd som väljer just kamphundsraserna.
– Den som skaffar sig en kamphund gör det ofta för att vara lite udda och för att hundarna har rykte om sig att vara farliga och tuffa. Dessutom är det ofta nysvenskar med liten erfarenhet av att äga hund som har de här raserna, säger Hans Rosenberg.

De flesta är seriösa
Han är dock noga med att påpeka att de allra flesta som håller på med kamphundsraser är seriösa.
Helena Johansen är förundersökningsledare på närpolisen i den kamphundstäta kommunen Botkyrka. Hon ser inget större problem med kamphundar.
– Kamphundar är inte oftare inblandade i incidenter än andra hundar. Däremot blir ju skadorna värre med sådana hundar, säger Helena Johansen.


Hans Rosenberg har skrivit ett öppet brev till aftonbladet om det där..

"Spånga 07-01-17/HR
Aftonbladet och Kamphundar

Flera personer har hört av sig till Svenska Kennelklubben med anledning av Aftonbladets artikel tisdagen den 16 januari angående kamphundar.

Återigen kan vi bara konstatera att trots lämnade sakuppgifter valde Aftonbladet och Jesper Björnstedt Qvarsell att redovisa osanna uppgifter, felaktiga citat samt uppgifter om hämtad källa.
Att jag, Hans Rosenberg skulle ha uttalat mig om att golden retriever är den hundras som orsakar mest olyckor, vill jag här på det bestämdaste dementera!
Ett sådant uttalande kräver statistiska uppgifter från en officiell undersökning, och någon sådan har enligt min uppfattning aldrig gjorts i Sverige.
Svenska Kennelklubben har inte heller några utländska uppgifter i påståendet att tillgå. Vad jag däremot har sagt, som Jesper Björnstedt Qvarsell skriver, är att en golden retriever kan vara lika farlig som en kamphund, det beror helt på hur hundens ägare har uppfostrat den.
Vad jag med detta vill säga är att problemen inte är bundna till någon speciell ras utan ett hundägarproblem.
Likaså hänvisar Aftonbladet till Svenska Kennelklubbens kamphundslexikon, SKKs hemsida, www.skk.se under Om SKK/pressrum/kamphundslexikon, att dogo argentino samt fila brasileiro är kamphundar. Om Aftonbladets reporter hade läst nämnda lexikon hade de sett att dessa raser aldrig nämndes där! Anmärkningsvärt är också att Aftonbladets journalist, Jesper Björnstedt Qvarsell ringde mig speciell för att höra sig för om Svenska Kennelklubben ansåg att dogo argentino samt fila brasileiro var kamphundar? Jag svarade honom att dessa två raser inte var några kamphundar utan var framavlade som jakt och boskapsväktare samt trogen vakthund för familjen. (Går bland annat att läsa i boken All världens hundar av Renée Willes).
Likaså anger Aftonbladet Svenska Kennelklubben som källa när man nämner att Pitbull är ett samlingsnamn på raserna american pittbullterrier, american staffordshireterrier, staffordshire bullterrier samt de blandraser som har dessa raser i sig. Även här ställer sig Svenska Kennelklubben frågande till både var detta samt övriga påståenden kommer från?
En sista reflektion över Aftonbladets text är: Glöm aldrig att vara kritisk till kvällstidningarnas skrivna ord, det är dessvärre inte alltid som fakta eller sanning går att läsa!

Hans Rosenberg
Presstalesman för Svenska Kennelklubben"
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

*kl*
Citat från aftonbladet...

"Men den var fortsatt mycket aggressiv och orolig trots att den redan var skadad. "

No shit...
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

tänkte åxå på det. va konstigt. jag trodde hundar bara la sig ner å hoppades på att människorna skulle sluta slå den å spruta pepparspray.:smirk:
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Är det öht. väsentligt hur gammal hunden är? Vart den har bott? Vem som har ägt den? Vad mamman till hunden heter? Hur många syskon den hade etc?

Det väsentliga är väl att hunden attackerat och skadat en människa allvarligt och sådana hundar kan man inte ha i samhället. Visst, ägaren kan ha provocerat fram attacken, men till syvende och sist spelar det ingen roll för det är det faktum att hunden attackerade på det sätt den gjorde som är det viktiga.

Skulle man kunna rehabilitera hunden om man kände dess historia menar du, eller? Hur är hundens historia annars relevant?

Helt rätt att avliva hunden och jag tror att poliserna på plats gjorde det bästa de kunde för att få slut på eländet så fort och skonsamt (för alla parter) som möjligt.

Nu överdriver du mina förfrågningar här i början till vad som inte stog i artikeln. Ålder, ja det har betydelse. det har med betydelse för om hunden i fråga är valp så var det nog något fel i psyket på det. är det en vuxen hund som har varit hos någon annan ägare tidigare å någon sedan har tagit över hunden så kan mycket väll hunden ha blivit fel uppfostrad d.v.s. fått lära sig att attackera. Så ja jag tycker det har betydelse.

Hunden kunnde ju ha blivit provocerad att attackera men det vet man ju aldrig, å jag personligen tycker det inte låter särskilt troligt iochmed att den inte lugnade ner sig senare. Utan fick avlivas.

Å jag frågade inte efter tidigare ägarens namn sådant får man faktiskt inte lägga ut. Uatn ville väll snarer tänka till på situationen hunden kunnde ha gått igenom.

det jag syftar på att oim hunden blivit omhändertagen skulle den gått igenom ett flertal test för att visas om den är rehabiliteringsbar å med detta beteende skulle jag tro att hunden blivit avlivad istället för rehabiliterad. Det jag syftar på.

Jag tror oxå polisen gjorde en bra sak, en hund som attackerar människor bör avlivas om det ens någon gång kan ens ifråga sättas om man ska elelr inte ska avliva hunden.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Det är hemskt att hunden bet sin ägare. Men som sagt var hade denna ägare bara haft den i tre dagar det jag syftar på var om hunden eventuelt vart provocerad och därför attackerade. Dock tror jag inte att det e särskilt troligt iochmed att den inte lugnade ner sig senare.

och jag tycker man bör avliva en hund som attackerar, oavsett vem den attackerar.

Det jag syftade på var om hunden hos tidigare ägare blivit upplärd till att attackera, kan ju ha varit felhanterad på annat sätt oxå. Kamphundar kan inte vara tillexempel vakthundar och familje hundar antingen är dom en vakthund eller en familje hund. Deras psyke är utformat så. Själv har jag dock bara träffat på trevliga hundar som varit utav kamphundsraser. rätt uppfostran e ju viktig med alla raser.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

ber om ursäkt om någon redan postat den här länken

Sydsvenskan

Tack för den länken, det hade jag inte läst innan!

Mina egna tankar om filmen var att det INTE var en aggressiv hund utan en skrämd hund :crazy:

Att spreja den med peppar spray på det sättet tycker jag var ganska onödigt för att inte tala om grymt :mad:
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

KL

Det jag reagerar mest över vad gäller hunden är nog att polisen sköt FEMTON skott! Hunden hann ju, skadeskjuten, springa en bra bit innan den verkligen dog. Jag som trodde att polisen fick träna på att träffa sitt mål, så att det hade räckt med ETT välplacerat skott. Fruktansvärt! :(
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Hans Rosenberg har skrivit ett öppet brev till aftonbladet om det där..

"Spånga 07-01-17/HR
Aftonbladet och Kamphundar

Flera personer har hört av sig till Svenska Kennelklubben med anledning av Aftonbladets artikel tisdagen den 16 januari angående kamphundar.

Återigen kan vi bara konstatera att trots lämnade sakuppgifter valde Aftonbladet och Jesper Björnstedt Qvarsell att redovisa osanna uppgifter, felaktiga citat samt uppgifter om hämtad källa.
Att jag, Hans Rosenberg skulle ha uttalat mig om att golden retriever är den hundras som orsakar mest olyckor, vill jag här på det bestämdaste dementera!
Ett sådant uttalande kräver statistiska uppgifter från en officiell undersökning, och någon sådan har enligt min uppfattning aldrig gjorts i Sverige.
Svenska Kennelklubben har inte heller några utländska uppgifter i påståendet att tillgå. Vad jag däremot har sagt, som Jesper Björnstedt Qvarsell skriver, är att en golden retriever kan vara lika farlig som en kamphund, det beror helt på hur hundens ägare har uppfostrat den.
Vad jag med detta vill säga är att problemen inte är bundna till någon speciell ras utan ett hundägarproblem.
Likaså hänvisar Aftonbladet till Svenska Kennelklubbens kamphundslexikon, SKKs hemsida, www.skk.se under Om SKK/pressrum/kamphundslexikon, att dogo argentino samt fila brasileiro är kamphundar. Om Aftonbladets reporter hade läst nämnda lexikon hade de sett att dessa raser aldrig nämndes där! Anmärkningsvärt är också att Aftonbladets journalist, Jesper Björnstedt Qvarsell ringde mig speciell för att höra sig för om Svenska Kennelklubben ansåg att dogo argentino samt fila brasileiro var kamphundar? Jag svarade honom att dessa två raser inte var några kamphundar utan var framavlade som jakt och boskapsväktare samt trogen vakthund för familjen. (Går bland annat att läsa i boken All världens hundar av Renée Willes).
Likaså anger Aftonbladet Svenska Kennelklubben som källa när man nämner att Pitbull är ett samlingsnamn på raserna american pittbullterrier, american staffordshireterrier, staffordshire bullterrier samt de blandraser som har dessa raser i sig. Även här ställer sig Svenska Kennelklubben frågande till både var detta samt övriga påståenden kommer från?
En sista reflektion över Aftonbladets text är: Glöm aldrig att vara kritisk till kvällstidningarnas skrivna ord, det är dessvärre inte alltid som fakta eller sanning går att läsa!

Hans Rosenberg
Presstalesman för Svenska Kennelklubben"

på jobbet idag lyssnade jag på en intervju med någon som jag uppfattade var presstalesman från skk. han sa tydligt att det inte är etthundprombem utan ett hundägar problem.
MEN-personen i fråga sa att enligt bettstatestiken leder schäfer!
men att det finns fler schäfrar i sverige typ. vem personen var vet jag ej då jag missade det.
detta var på radio p4 jönköping. någon som lyssnade på det?
finns det attladda ner i efterhand? skulle gärna vilja lyssna på den intervjun igen då jag missade stora delar av det pga oljud på jobbet.


tycker synd om hunden, visst, den kan juh ha varit en av de få på riktigt sjuka hundar som faktisktfinns. men det tror jag inte. fel uppväxt i fel händer.

någon som känner för att göra en riktig kampanj gällande hundkörkort? hade ju varit fantastisk bra istället för att förbjuda hundraser.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Själv har jag inte klarat av att se filmen.. Bilderna var mer än tillräckligt. :(

moonlightgarden: "Kamphundar kan inte vara tillexempel vakthundar och familje hundar antingen är dom en vakthund eller en familje hund." ?

Vilka raser syftar du på? Och vad menar du? De flesta s.k. kamphundar har inte speciellt mycket vakt i sig.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Tänkte också på det. Hur svårt kan det vara att träffa en hund på ett par meters håll? :crazy: De kanske borde ha lite mer skytteträning på polisutbildningen....
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

detta var på radio p4 jönköping. någon som lyssnade på det?
finns det attladda ner i efterhand? skulle gärna vilja lyssna på den intervjun igen då jag missade stora delar av det pga oljud på jobbet.

Ja, en del program brukar gå att ladda ner i efterhand på www.sr.se. Titta om intervjun kanske finns med där.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Det är svårare att träffa ett litet, rörligt föremål än ett stort eller stillastående. Frågan är hur många skott som i verkligheten avlossades och hur.

En annan fråga: Ska vi kritisera polismännen?
Ponera att dom inte har hundvana. Dom kommer till en plats där det ligger en svårt sargad person och där folk med div föremål hållit undan hunden. Vad ska poliserna göra?
Ingenting?
Eller försöka neutralisera hunden? Det är vad dom normalt använder pepparsprayen till, dvs mot människor.

När dom så inser att sprayen inte hjälper, vad ska dom då göra?
Ingenting?
Eller avliva hunden efter bästa förmåga?
Betänk att dom är i en stressig situation, med en hund som bevisat är livsfarlig och som i varje ögonblick kan flyga någon i strupen, t o m polismannen själv. Dessutom finns folk runt omkring vilket försvårar "avlivandet". Dom måste ju både undvika att kula eller rikoschett träffar en människa liksom att bespara stadsbon det hemska (en smula ironi här) i att se en hund bli avlivad.

Så ni med facit i handen, sittandes i er lugna vrå framför datorn och med fikakoppen inom räckhåll... Hur skulle polismännen gjort istället?

LIA
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Tycker polismännen gjorde vad de kunde. Hur de än reagerat så hade de fått kritik!
Jag tänkte direkt jag läste , oj vad föga förvånande! Ung kille känd av polisen som skaffar vuxen pitbull.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Det är svårare att träffa ett litet, rörligt föremål än ett stort eller stillastående. Frågan är hur många skott som i verkligheten avlossades och hur.

Tittar man på sekvensen där hunden skjuts (bl.a. Expressen/Kvällsposten har hela filmen på sin hemsida) ser man att det verkligen är så många skott som avlossas, och att hunden gnyr till och fortsätter springa efter de första. Och nog tycker jag att de hade ganska många tillfällen att skjuta hunden på, för att ha klarat det med ett skott.

Därmed inte sagt att polisen handlade fel, för de gjorde nog så gott de kunde med tanke på alla inblandade. Men med facit i hand hade det varit betydligt humanare att direkt när tillfälle gavs avliva hunden med ett skott. Med tanke på allmänheten hade det tillvägagångssättet nog varit säkrare också, för åtminstone jag skulle nog inte tycka att det kändes särskilt säkert att ha en polis som skjuter hej vilt omkring sig (okej, det var en smula överdrivet), i min närhet.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Då är vi av olika åsikter här för jag anser att hundens historia är helt oväsentlig när det väl gått så långt att den attackerar på detta sätt. Hundar som har agerat ut på detta sätt ska tas av daga, punkt. Det handlar ju inte om ett litet nafs för att hunden blev rädd utan om en attack som mycket väl hade kunnat ge dödlig utgång.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Detta visar ännu en gång att jag har rätt i det jag säger :bump:

Dessa raser har gjort sitt!!!.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 546
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp