Pitbull i Aftonbladet!

Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Sol, jag kan inte annat än att hålla med!

Bifogar vad en annan har skrivit på ett annat forum!

"När det gäller ANTALET skott var det en korrekt sak att göra OM det var nödvändigt att avliva hunden. Jag har förklarat skillnaden melan pistoler och gevär i ett par andra inlägg, men ingen orkar läsa alla inläggen, så här kommer det igen.

Med en älgstudsare eller annat gevär hade en kula räckt för att döda hunden tämligen omedelbart. Detta då en gevärskula träffar med en hastighet som överstiger ljudets hastighet i vatten.

Kulan skapar då en chock i kroppen på djuret och gör att icke-elastiska organ som lungor lever och mjälte krossas när kulan passerar dem. Det är därför som t ex en älg kan fällas även om kulan inte träffar hjärtat. Lungorna krossas och älgen får en katastrofal blödning i bröstkorgen och dör av intern blodförlust och chock.

Men även detta kan ta ett par sekunder. Det är inte som i hollywoodfilmer utan hjärnan har (beroende på djur) fem till tjugo sekunders syre innan döden inträder även om hjärtat blir genomskjutet.

Det enda sättet att få "knall-och-fall-effekt" är att orsaka kraftig skada på hjärna eller ryggmärgens övre del.

Nu till polisens agerande. En pistolkula träffar med (för skjutvapen) låg hastighet. Det gör att effekten från en 9mm Gold Dot är ett hål tvärs genom hunden som är 7-12mm i diameter, ungefär som att sticka den med en tjock syl. Hunden dör av inre och yttre blödningar. Om lungor och hjärta genomborras minskar tiden det tar för detta att hända. Ju fler hål som görs desto snabbare går det. Hunden blir medvetslös när blodtrycket sjunker och den går i chock.

Att med ett välriktat skott avliva hunden genom att skjute den genom hjärnan GÅR, men hjärnan är ett litet mål, mycket mindre än hundens huvud. Pistolkulor kan lätt vika av när de träffar solitt ben, och om kulan viker av mot skallbenet och bara ger en lättare hjärnskada kan hunden bli skadad men fortfarande springa och eventuellt försvinna i buskage el dyl och lida en lång stund.


Om nu hunden ska dödas är det rimligt att polisen skjuter tills hunden faller omkull och sedan går fram och skjuter den i huvudet från mycket kort håll. Och då helst vinkelrätt mot skallbenet så att kulan går in i hjärnan på hunden.

För övrigt är femton skott på tio sekunder en mycket mycket snabb serie. Jag rekommenderar de som inte tror mig att besöka en skytteklubb och från fem meter försöka skjuta så många skott i en 30-cm tavla på den tiden. Det är få nybörjare som klarar det.

Pröva sedan att ta en paintbollpistol, (INTE EN RIKTIG!) binda en snusdosa i ett snöre, och medan någon springer och drar snusdosan så springer ni efter och försöker skjuta snusdosan. Det är ungefär träffytan som ni har om ni försöker träffa en hunds hjärnhåla. Lycka till."
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Det är just det som är saken :smirk: Att det hade varit betydligt lättare för dem att inte skjuta hunden när den försöker springa ifrån dem utan när den är mitt framför dem istället

Sedan spelar det ingen roll vad vapnet har för verkan anser jag.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Detta visar ännu en gång att jag har rätt i det jag säger :bump:

Dessa raser har gjort sitt!!!.

Ska du dra alla pitbullar över en kam? Det finns hundar av den rasen som är sjukt underbara, ska man döma alla pitbullar p.g.a en ägare som inte fattade att h*n inte har tillräcklig kunskap om just den rasen?:smirk: :cool:
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

För mig såg det ut som att polisen var på väg att skjuta när hunden kletade av sig pepparspray, men att den satte av innan polisen han lägga ett skott. När väl hunden springer iväg är det klart att poliserna måste följa efter och få stopp på den. Skulle de låtit den springa iväg och eventuellt gett sig på någon fler?

Anser inte heller att polisen sköt besinningslöst. Tycket han verkade sikta bra och var målmedveten.

Så du tycker att de poliser som går fram och sprutar pepparsprej på hunden när den försöker torka av sig den andra pepparsprejen inte går till överdrift??

Det tar mer än 1 minut med pepparsprejsjagande innan de skjuter hunden. I mina ögon ser jag INTE någon aggressiv hund utan ett djur som mår dåligt pga pepparsprejen och försöker komma undan.

Jag undrar var någonstans den aggressiva hunden är????

Man får inte glömma att ägaren hetsade hunden tills den anföll honom.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Det ärväl klart att det spelar roll vad vapnet har för verkan, har det dålig verkan= dessto fler skott för att vara säker på att hunden dör.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

jag ser ett långt onödigt avlivande av hunden! :mad:

Polisen gjorde ändå så gott dom kunde. Visst, dom kunde kalalt dit en hundpatrull, men tyvärr, som en annan skrev, finns det inte alltid hundpatruller tillgängliga under dag tid.

Jag tror inte heller att alla 15 skott träffade hunden.. :crazy:
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Så du tycker att de poliser som går fram och sprutar pepparsprej på hunden när den försöker torka av sig den andra pepparsprejen inte går till överdrift??

Det tar mer än 1 minut med pepparsprejsjagande innan de skjuter hunden. I mina ögon ser jag INTE någon aggressiv hund utan ett djur som mår dåligt pga pepparsprejen och försöker komma undan.

Jag undrar var någonstans den aggressiva hunden är????

Man får inte glömma att ägaren hetsade hunden tills den anföll honom.

Ägaren hade haft hunden i 3 dagar...
Det kanske var en sak poliserna inte tänkt igenom, men hur ska en polis lära sig hur man dödar ett djur på så sätt utan någon som helst utbildning? (så vitt jag vet så är det ingen kurs man kan gå på polishögskolan som lär ut hur man hanterar dessa situationer)
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Så du tycker att de poliser som går fram och sprutar pepparsprej på hunden när den försöker torka av sig den andra pepparsprejen inte går till överdrift??

Det tar mer än 1 minut med pepparsprejsjagande innan de skjuter hunden. I mina ögon ser jag INTE någon aggressiv hund utan ett djur som mår dåligt pga pepparsprejen och försöker komma undan.

Jag undrar var någonstans den aggressiva hunden är????

Man får inte glömma att ägaren hetsade hunden tills den anföll honom.

Jag ser en oberäknelig och trängd hund (som inte att förglömma har tuggat sönder sin husse minuterna innan). Jag gissar att pepparsprayen användes delvis för att pacificera hunden så att polisen skulle kunna få ett "clean shot". Det gick inte vidare bra och då får man byta strategi helt enkelt.

Vem har sagt att husse hetsade hunden? Han säger själv att han släppt hunden för att leka med den. Vem har sagt/skrivit att det handlat om hundhetsning?
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Vittnen som såg allt säger att han hetsade hunden. Den mannen som tog bort hunden vittnar dessutom om att den inte var aggressiv efteråt.

Ha sa till den att sitta och den satt!

Händelsen vid pepparsprejandet var lite mer än ett par minuter efter.

Nej jag ser inte en trängd hund utan bara en hund som försöker komma undan. Pepparsprej gör inte så lite ont i ögonen :crazy:
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Nej jag ser inte en trängd hund utan bara en hund som försöker komma undan. Pepparsprej gör inte så lite ont i ögonen :crazy:

DOm har OCspray, ej pepparspray. Min lilla vetskap får jag det till att det inte är samma då pepparspray ger inga rektioner hos djur.. eller har jag heeelt fel nu?
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Jodå, pepparspray tror jag ger effekt på djur. Däremot fungerar inte tårgas på hundar iallafall.

I övrigt håller jag med Sol om att jag uppfattade själva skjutandet som väldigt kontrollerat och målmedvetet. 10 sekunder är inte lång tid från det att första skottet är avlossat tills dess att hunden är död. Jag ser inte någon anledning att haka upp sig på antalet skott, risken är stor att hunden levt(och lidit) längre om polisen som sköt bara avlossat ett par skott för att sedan kontrollera om ytterligare skott var nödvändiga.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Ah ok.

Ne, antalet skott bryr jag mig egentligen inte om jag heller. Dom gjorde det bästa av situationen.. och hur mycket än en polis gör så får dom alltid kriktik! Hunden kanske var död innan han hann skjuta klart alla, men sköt extra för att verkligen se till att hunden var död.. ingen som tänkt på de banorna?
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

hur många kurser ska poliser gå?

de ska kunna hantera hundar, hästar, katter, smådjur, stora djur, barn, ungdomar, vuxna, chockade, skadade, aggressiva, rädda.

jesus, det är människor!
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

ohh! våran instruktör är med och pratar=)
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

hur många kurser ska poliser gå?

de ska kunna hantera hundar, hästar, katter, smådjur, stora djur, barn, ungdomar, vuxna, chockade, skadade, aggressiva, rädda.

jesus, det är människor!

Och påtända människor, fulla människor, förståndshandikappade människor...
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Åh, går du kurs hos henne? Vad kul! Hon verkar bra, har hört mycket om henne.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 546
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp