Pitbull i Aftonbladet!

Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Tanken förstår jag, men hur hade du tänkt att det skulle fungera rent praktiskt?

jag har inte tänkt ut det i detalj - men kan man ha förarbevis på bil, skoter traktor å ja vet allt möjligt - så borde det gå att ha på hund med.

varför inte ordna en period då alla hundägare reggade hos jordbruksverket får ta licens (de flesta bör ju kunna klara det - annars är det ju skam) tillsammans med sin hund där man utsätter och provocerar hunden även för att se hur den är i kamplust/mentalitet.

sen efetr den perioden då det skall vara lag på att ha beviset kan en polis i stan när dom ser en mska med en pitbull eller what ever fråga om förarbevis - saknas det i regeister (som man slår på skoterförare exempelvis) så tar dom hand om hunden.

nu är detta bara en tanke som slagit mig - jag har absolut inte sagt att det funkat - men rent teoretiskt borde det göra det (visst det komemr att kosta - men det är det väl värt om amn kan rädda både människoliv och hund liv!!). sen borde det gå att göra även praktiskt.

men sen så frågade jag ju även om för och nackdelar från er!:smirk:
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Jag tror det är praktiskt omöjligt att förse Sveriges 800 000 hundars ägare med förarbevis. Skulle sådant införas skulle man nog vara tvungen att ge alla nuvarande hundägare dispens, men alla som blir med hund efter 1 januari XXXX måste ha förarbevis för att få ha hund.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Ingen har väl haft en åsikt om att den INTE skulle avlivas, MEN att spruta pepparsprej på den så som de gjorde anser jag vara väldigt onödigt.

När det dessutom vara flertalet vittnen som sa att hunden INTE var aggressiv vilket polisen gick ut med att den var!!

På filmen så är inte hunden det minsta aggressiv utan försöker bara komma undan. Att den bitit sin ägare är ju rena fakta.

hunden var ju bevisligen livsfarlig eftersom den hade ätit på sin husse. det spelar ingen roll om hunden inte visade några aggressiva tendenser just vid det tillfälle som polisen sprayade hunden. de utsatte sig för stor fara bara genom att vistas på platsen. med en oberäknelig hund tar man inga onödiga risker. visst hade det varit enklare om de bara skjutit hunden direkt, men tro inte att de hade sluppit kritik för det.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Jag tror det är praktiskt omöjligt att förse Sveriges 800 000 hundars ägare med förarbevis. Skulle sådant införas skulle man nog vara tvungen att ge alla nuvarande hundägare dispens, men alla som blir med hund efter 1 januari XXXX måste ha förarbevis för att få ha hund.

jo men man kan se till att alla ägare av så kallade kamphundar och kamphundsblandning - hur man nu ska tolka det, ska ha det. då kommer man ju undan rätt lindrigt och resten får dispens till dom skaffar ny hund. och som du sa att alla nya ägare från datum X skall ha bevis. då får man ju bort alla äckliga sluskkriminella som annvänder hundarna som statuspryl och vapen. för det är väl dom vi i första hand vill ha bort??
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

nej dom hade inte sluppit kritik. men den stackars hunden hade sluppit lida!
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

eh va? du tror att den tänkte och planerade att den skulle vara elak å bitas lite eller? det är ett djur! det har instinkter!
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

naturligtvis ska man inte plåga ett djur i onödan, men det var inte heller polisernas avsikt. de värnade bara om sin egen säkerhet och försökte skona civila från blodiga scener.

och jag måste bara påpeka att äter du kött och dricker mjölk bidrar du dagligen till långt mycket mer lidande. grisar kastreras utan bedövning och skållas levande, mjölkkor hålls uppbundna hela sitt korta liv och kalvarna tas direkt från modern och placeras i miniboxar.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

inte för att jag tycker det är okej att behandla djur på det sättet men jag kan inte jämföra en hund med en gris. och uppenbarligen är det lagligt att ha det så i sverige. det är det inte att hälla en burk pepparspray på en hund. nu råkade det vara polisen som gjorde detta. men hade en vanlig människa gjort det (med skunkspray då eftersom pepparspray är olagligt) hade det varit djurplågeri.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Jag har snart amstaff igen och jag tycker att en licens är på sin plats så vi seriösa ägare kan få lite lugn och ro.Det kan inte vara så svårt att införa,du måste ha vapenlicens för att äga ett vapen så varför inte för att äga hund?
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

precis. man får ju ha ett långtidsprojekt. man kan ju inte ta alla hundägare på en vecka direkt. Men jag förstår inte heller varför det skulle vara så avårt att införa hundkörkort/licens när man måste ha körkort å licens till så mycket annat
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Kanske de sprayade hunden för få den att tänka på annat när de skulle skjuta den. Hade den inte blivit sprayad kanske den hade sprungit iväg, eller försökt gå till attack.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

jag är också helt klart för någon form av licens på vissa hundtyper. och jag tror inte heller att det hade varit omöjligt att genomföra. dessutom hade det blivit mycket enklare att beslagta denna typ av hundar från oseriösa ägare.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

du förvränger ju allt jag skriver.

JAG kan inte jämföra en hund med en gris.

Jag har hundar själv och haft i hela livet. Jag har känslor för dessa djur.

Grisar därimot gick jag väldigt motvilligt in hos på skolan och tycker inte ett dugg om dom. Den enda relationen till grisar jag har är att jag äter dom.

Jag säger inte att det är okej att plåga en gris för det. men uppenbarligen är det lagligt i sverige att behandla dom som dom behandlas eller?

sen så tycker jag inte att det här har med tråden att göra heller...
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Grisar är visst söta:D Så länge dom inte har rymt och bökat upp hela trädgården för en på en natt:crazy:
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Inför hundskatt igen, cirka 10.000:-
Skattebefria dom som visar kompetensbevis.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 542
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp