Pitbull i Aftonbladet!

Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Tack:o .............

:o

men du förstår vad jag menar!! det är inte sådana som dig jag menar med dom orden. utan om vi slapp dessa som jag pratar om så skulle du få det bättre med din hund. jag har själv haft amstaff så jag menar inte alla ägare. men de kriminella är överrepresenterade när det gäller dessa tyvärr - och med licens så skulle vi slippa det och denna underbara ras skulle få lugn och ro och inte bli onödigt avlivade.

så ta det lugnt ;)
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

och jag måste bara påpeka att äter du kött och dricker mjölk bidrar du dagligen till långt mycket mer lidande. grisar kastreras utan bedövning och skållas levande, mjölkkor hålls uppbundna hela sitt korta liv och kalvarna tas direkt från modern och placeras i miniboxar.
Nja, det där var inte riktigt riktigt.
Djurhållningen i Sverige kunde gott ha mycket hårdare grundkrav, men fullt så illa som du beskriver det, är det inte.

Jag har/ har haft både grisar och hundar och ser faktiskt fler likheter än olikheter dom emellan, om vi betänker att dom är 2 olika arter. En gris har minst lika bra luktsinne, är lika (c:a) intelligent som en hund, går utmärkt att lära kommandon och lydnad, är rumsren och renlig i övrigt, mycket social osv.
Därför skär det i hjärtat när man ser dom i små betongboxar.

En smula OT? :angel:

LIA
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Nja, det där var inte riktigt riktigt.
Djurhållningen i Sverige kunde gott ha mycket hårdare grundkrav, men fullt så illa som du beskriver det, är det inte.

Jag har/ har haft både grisar och hundar och ser faktiskt fler likheter än olikheter dom emellan, om vi betänker att dom är 2 olika arter. En gris har minst lika bra luktsinne, är lika (c:a) intelligent som en hund, går utmärkt att lära kommandon och lydnad, är rumsren och renlig i övrigt, mycket social osv.
Därför skär det i hjärtat när man ser dom i små betongboxar.

En smula OT? :angel:

LIA

vad är det som inte stämmer? jag har sett allt utom skållningen med egna ögon. eftersom jag gick hästinriktning och inte jordbruks- så gjorde jag inte något studiebesök på ett slakteri. men de som var där berättade att grisarna gasades (till medvetslöshet) och sedan blev de skållade. dock ska det förekomma att grisarna inte blir djupt medvetslösa utan bara lite omtöcknade, och då är det säkert väldigt obehagligt att bli skållad.

jag vet att grisar är väldigt trevliga djur. pappa hade några när han bodde på landet. men de avlivades hemma på gården med skott i pannan när de mumsade på äpplen.

obs att jag inte ens tagit upp transporterna, de är det vidrigaste av allt.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

jo men man kan se till att alla ägare av så kallade kamphundar och kamphundsblandning - hur man nu ska tolka det, ska ha det. då kommer man ju undan rätt lindrigt och resten får dispens till dom skaffar ny hund. och som du sa att alla nya ägare från datum X skall ha bevis. då får man ju bort alla äckliga sluskkriminella som annvänder hundarna som statuspryl och vapen. för det är väl dom vi i första hand vill ha bort??

Hur ska man sålla ut de hundägarna? När man registrerar sin hund hos SJV och har en blandras skriver anmäler man väl inte vilka raser som finns i hunden utan det blir helt enkelt en blandras. Och det blir väl lite samma sak med det här som med ett rasförbud, märker folk att det blir svårt att hålla just den här typen av hund pga. att man måste ha förarbevis... ja, då satsar man helt enkelt på en ras som inte kräver förarbevis. Antingen får det gälla alla eller ingen, om det ska ge någon verkan.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

grisar kastreras utan bedövning och skållas levande, mjölkkor hålls uppbundna hela sitt korta liv och kalvarna tas direkt från modern och placeras i miniboxar.
Nyfödda kultingar får (fick?) kastreras utan bedövning (diskuterat tidigare på Buke). Vi har gjort det ett antal gånger och vår bestämda uppfattning är att kultingen inte reagerar för snittet. Ej nyfödda kultingar bedövas innan ingreppet.

Grisar skållas inte levande. Enstaka fall finns där misstag skett, men det är just undantag.

Mjölkkor måste vara ute under sommaren. Dispenser har förekommit, men jag tror inte att sådana ges längre.

Betr kalvarna har du rätt i att det görs och får göras. Däremot inte alltid och överallt. Inte i kravgårdar t ex och inte i många andra gårdar heller, där man insett vikten av att ko och kalv får vara tillsammans åtminstone de första dagarna.

Det faktum att jag äter kött och dricker mjök betyder inte att jag stöder dålig djurhållning eller hantering. Det är heller inte orsaken till den dåliga djurhållning som förekommer. Det går utmärkt att låta djuren leva ett anständigt liv till slakt. Mest en fråga om inställning.

F ö är vi på samma spår vad gäller trådens tema, händelsen och hundfrågan.
LIA
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Fast där måste jag protestera. Transporterna har blivit betydligt bättre. När vi skickar våra grisar brukar jag kika in i bilen, och jag måste säga att så fint och rent har nog ingen människa hemma ;) Sen finns det säkert de som slarvar, man han som hämtar här har en jättefin bil, rent och snyggt med mycket sågspån.
Sen kanske djuren står lite trångt, men finns också en anledning. Grisar slåss ju som tokar om de släpps ihop med nya grisar, och står de då trångt, så finns inte den möjligheten. Ja, sen handlar det ju om att få plast med så många djur som möjligt, men jag föredrar nog att de står trångt och inte kan slåss.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Ja jag menar fullt allvar!

Dessa raser fyller ingen som helst funktion i samhället förrutom och ställa till panik och oreda.

SÅ jag tycker att dom har gjort sitt.

Finns ingen anledning och ha raser med extrem kamplust som sällskapshundar, till det finns det vettiga raser till i såna fall. Sen som TJH är dom ju totalt odugliga till. Så dom har ingen kategori som passar in på dom så väck med dom.

Intressant att du som Rottweiler ägare anser att e hund som är så agressiv som pittbullen borde "utrotas". Sist jag kollade på så var det så att rottisarna hade högre angrepps statistik på folk än vad pittbullen hade, och fler av dessa med dödlig utgång, så du kanske skall ta och se över din egen bakgård först innan du börjar gnälla på grannens som man säger. En rottis kan vara precis lika farlig som en pittbull om den hamnar i fel händer,eller om den kommer från ngn oseriös uppfödare. Men med hundvana människor så är detta en underbar hund. Precis som en Rottweiler..
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

nej du måste missförstått mig=)

Jag tackade för dom stående ovationerna=)
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

kan en hund bli så aggressiv å flyga på sin ägare bara sådär eller ligger det oftast nånting bakom? den kanske hade blivit misshandlad
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

och Grana: jag säger inte att djuren behandlas extremt illa. jag är inte heller veg av den anledningen. men hade man kommit på en tanke att hålla hundar på samma vis som man håller grisar hade det räknats som djurplågeri.

sedan är jag medveten om att det händer mycket på "matdjursfronten", med lösdrift, robotar, bättre transporter osv. men tyvärr är det inte sällsynt att kossorna fortfarande står uppbundna ca 10 månader om året, eller att deras kalvar bara ser solen genom fönster.

LIA: jag är inte alls beredd att köpa argumentet att det inte gör ont att bli kastrerad utan bedövning. sååå länge sedan var det inte sedan man sa att också spädbarn saknade känsel. tänk så fel man hade...
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Det finns ingen veterinär eller fysiolog som idag skulle hålla med LIA om att grisar inte känner smärta vid kastrering!
PL
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Intressant att du som Rottweiler ägare anser att e hund som är så agressiv som pittbullen borde "utrotas". Sist jag kollade på så var det så att rottisarna hade högre angrepps statistik på folk än vad pittbullen hade, och fler av dessa med dödlig utgång, så du kanske skall ta och se över din egen bakgård först innan du börjar gnälla på grannens som man säger. En rottis kan vara precis lika farlig som en pittbull om den hamnar i fel händer,eller om den kommer från ngn oseriös uppfödare. Men med hundvana människor så är detta en underbar hund. Precis som en Rottweiler..

men rottweilern har ett (lagligt och nödvändigt) användningsområde som kräver lite krut. nu är det få som har tillräckligt med krut längre, så deras användbarhet har minskat. pibullen behöver bara "aggressiv" när den ska slåss med andra hundar, vilket varken är lagligt eller nödvändigt.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Jag tycker mycket av det jag sett av grishållning är djurplågeri. Tveklöst.

Jag skrev att vår bestämda uppfattning är att kultingen inte reagerar för snittet. Vad och hur mycket den känner kan jag inte uttala mig om, och förmodligen ingen annan heller, men jag är säker på att ev smärta inte är stark. Om du har skurit dig på ett rakblad eller annan mycket skarp egg, vet du vad jag menar. Man känner inte ens att man fått ett jack.

Jag säger alltså inte att kultingar saknar känsel!!! Jag finner det självklart att både dom och spädbarn har känsel.

Jag skrev inte att du hade helt fel! :) (Nja, det där var inte riktigt riktigt.) Om du kikar tillbaka. Du har ju själv korrigerat dig betr korna.

LIA
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

men rottweilern har ett (lagligt och nödvändigt) användningsområde som kräver lite krut. nu är det få som har tillräckligt med krut längre, så deras användbarhet har minskat. pibullen behöver bara "aggressiv" när den ska slåss med andra hundar, vilket varken är lagligt eller nödvändigt.

Alla pittbulls är INTE aggressiva. Men det var inte det jag ville komma fram till, en rottis är jätte bra som bruks/vakthund. MEN det finns ju tyvär ingen lag på vem som får köpa dessa hundarna, i fel händer kan även det bli en "mördarhund"som en del väljer att kalla dem. de flesta hundar kan man säkerligen träna till att attakera folk och tom döda.
Förbjuder man pittbullen så kan jag nästan lova att alla små killar i behov av en penisförlängare kommer att skaffa en rottweiler eller dyl hund i stället, och dom är också helt kapabla till att döda en människa om det skulle gå så långt, vad skall ske sedan? Problemet med idioter till hundägare utan vett i skallen kommer aldrig att försvinna om man inte börjar sätta krav på vilka som får bli hundägarna, även dom som "bara" har en tax, hundarna skulle må bättre om alla ägare var kunniga. Detta kan nog bara ske genom att införa hundkörkort. För det är där det stora problemet ligger, hundägarna. Och sedan hos alla dessa pengakåta personer som parar hundar ur samma kull tom för att få fram snabba valpar. Men hade pittbullen vart accepterad som en ren ras, och man hade fått regga och ställa den så hade ju dom som vart seriösa kunnat få fram bra hundar. För det finns många bra pittbullar i Sverige och ägare som vetvaddom gör
Jag har själv en liten staffe som jag vet enligt mig aldrig kommer att röra en människa, annat än med pussar, men det är fortfarande ett djur, det måste man ha i åtanken, och deras sätt att försvara sig är att bita om det går så långt. Han är snäll, inte dum. Alla djur försvarar sig om dom kommer till en situation där det behövs.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Men hade pittbullen vart accepterad som en ren ras, och man hade fått regga och ställa den så hade ju dom som vart seriösa kunnat få fram bra hundar. För det finns många bra pittbullar i Sverige och ägare som vetvaddom gör.

Det är inga som helst problem att som svensk uppfödare registrera sina hundar hos tex. ett amerkanskt hundportförbund. Det går alldeles utmärkt att registrera sina renrasiga pibulls och få ut stamtavlor på dem. Att SKK inte godkänner pitbull som ras har, tycker jag, ingen som helst betydelse. Är det seriös avel dessa seriösa pitbullägare och uppfödare är intresserade av är det fullt möjligt att bedriva och jag tror säkert att de få seriösa pitbulluppfödare som finns i Sverige reggar sina hundar hos något amerikanskt hundsportsförbund.

Så ur den synvinkeln finns det ingenting som hindrar seriöst folk från att föda upp bra pitbulls.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Intressant att du som Rottweiler ägare anser att e hund som är så agressiv som pittbullen borde "utrotas". Sist jag kollade på så var det så att rottisarna hade högre angrepps statistik på folk än vad pittbullen hade, och fler av dessa med dödlig utgång, så du kanske skall ta och se över din egen bakgård först innan du börjar gnälla på grannens som man säger. En rottis kan vara precis lika farlig som en pittbull om den hamnar i fel händer,eller om den kommer från ngn oseriös uppfödare. Men med hundvana människor så är detta en underbar hund. Precis som en Rottweiler..

Du är ju go du!

Jag har alltid sagt att rottisar inte är till för alla. jag har dessutom gjort BH-prov(Behörighets prov för skyddshund) med min egen och är helt inne på förarbevis på hundar som är skarpa.Sen har du inte läst mina inlägg heller för jag har alltid sagt att Pitbull inte är aggressiva de har knappt agression i kroppen för dom löser allt med sina enorma kamplust.

Men pitbulls är inte lämplig som sällskapshundar för dom är inte framtagna som det. Man ser ju fler o fler incidenter med dom. De flesta Kamphundsägare på denna sida ex fattar ju inte vad dom har i kopplet utan dom tror det är nån kelgris som inte har nån kamp. många här på sidan och i samhället är så fruktansvärt okunniga när det gäller hundar så dom skulle inte ens få ha hund ens.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Men pitbulls är inte lämplig som sällskapshundar för dom är inte framtagna som det. Man ser ju fler o fler incidenter med dom. De flesta Kamphundsägare på denna sida ex fattar ju inte vad dom har i kopplet utan dom tror det är nån kelgris som inte har nån kamp. många här på sidan och i samhället är så fruktansvärt okunniga när det gäller hundar så dom skulle inte ens få ha hund ens.

:bow: :bow: :bow: Håller med helt och hållet. Om folk slutade förneka och inse vad de har i kopplet skulle många olyckor kunnat undvikas.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Hur ska man sålla ut de hundägarna? När man registrerar sin hund hos SJV och har en blandras skriver anmäler man väl inte vilka raser som finns i hunden utan det blir helt enkelt en blandras. Och det blir väl lite samma sak med det här som med ett rasförbud, märker folk att det blir svårt att hålla just den här typen av hund pga. att man måste ha förarbevis... ja, då satsar man helt enkelt på en ras som inte kräver förarbevis. Antingen får det gälla alla eller ingen, om det ska ge någon verkan.

om du läser vad jag skrev så skrev jag att dessa som man kan sortera ut ska man göra nu - och de andra hundägarne (allta alla nadr raser) ska skaffa licens innom ett datum av tex 2 år. men att kamphundsraser skall göra det snarast.

alltså MÅSTE man ha licens för att få äga hund - man kommer inte att kunna skaffa en annan ras att ha som vapen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 542
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp