Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Piercing?

Blueeyes skrev:
Nej skulle mitt svar vara även fast jag nu är 16 år och gärna vill pierca mig, men som sagt så får jag inte för min kära mor.

Vet hon om det ;) :rofl:
 
Sv: Piercing?

Jag tog hål i öronen när jag var 6 år första gången.
Fick ta om dem när jag var typ 8, för de växte igen och var allmänt :devil:. Jag var helt enkelt för ung för att sköta om dem som jag skulle!

Mina piercings tog jag när jag var 21 och 23, och även då krånglade iaf naveln i över ett år!!!! Var ingen lek, det gjorde ont och var riktigt jobbigt, kunde inte ha alla mina byxor etc.
Tungan hade jag inga problem med dock.

Så nej.. barn ska icke ha piercings förrän de verkligen är mogna nog att ta hand om dem VARJE dag under läkningen, vilket ju kan vara ganska lång tid.
Det finns "lös-piercings" de kan använda om de vill vara fina på ngn klassfest eller ngt, det räcker.

För övrigt: piamar, om du förväntar dig att jag ska acceptera att du av ngn anl inte kan skriva särskilt bra, då får du nog acceptera att jag har piercings om du skulle se mig på stan. Ja, vi bor rätt nära varandra, och jag är i Falun ibland. Skulle ALDRIG acceptera att ngn kom fram och skällde på mig för jag hade piercings.
 
Sv: Piercing?

Den som har ett barn som fått ta hål i öronen bör nog vara tyst angående vidare håltagning (piercing eller fler öronhål), en vacker dag lär sig barnet vad ordet "dubbelmoral" betyder.

Den som nekat sitt barn håltagning i allmänhet kan fortsätta neka, utrustad med vettiga argument.

Det finns ju en viss risk med håltagning...nickelallergi har jag förstått är ett helvete och då ett bra argument.

Själv är jag ganska förundrad när jag ser en massa småflickor (dagisålder) med hål i öronen...är föräldrar så pass oförståndiga eller har de redan förlorat kontrollen över barnet?
 
Sv: Piercing?

jag tror inte att folk/föräldrar förstår att det är lika "farligt" att ta hål i öronen som det är att ta hål någon annanstans.

och oftast så tar ju folk hål i öronen med pistol vilket är ännu farligare och dummare
 
Sv: Piercing?

Du...Tungan hur kändes de?
(sry en avstickare från tråden men då slipper jag starta en ny)
är så sugen, men undrar om det gööör jäätteont? Går det att jämföras med hål i brosket i örat? på nått sätt?
Hört nått om bedövning, går det? eller är det farligt?

(sry igen.. :p )
 
Sv: Piercing?

jag har alltid haft en ,ja vad ska man kalla det fri uppväxt,komma hem när jag ville,göra nästan vad jag ville. det har funkat mkt bra. jag piercade näsan första gången som 11 åring,sen 13 och som 15åring.sen navel 13år,15år och 17år.sen en gång i läppen när jag var 17år. men varför är det ok att ta hål i öronen som 11åring?? och inte piercing? för mig är det samma sak,bara att det är på olika delar på kroppen. kommer ihåg när jag praktiserade i en affär inne i stan,där man kunde ta hål i öronen,då kom det in en mamma med sin son på 1år och ville ta hål iöronen och det var lite att ta i,butiksägaren sa nej,barnet ska minst vara 8år.
 
Sv: Piercing?

Efter hål i öronen så hade hon allvarlig nickelallergi, hon hade sitt armbandsur (med tjockt läderarmband) hängande i bältet hon fick utslag av det. Byxknappar/blixtlås var problematiska och även om hon kunde hantera mynt så märkte hon av det. Nickelallergi kan var mycket besvärligt. Jag vägrade att ta hål i öronen trots att de där hemma tjatade, ville inte få det som min kompis, trots att jag inte då till fullo insåg hur otäckt nickelallergi kan vara om man har riktig otur.
 
Sv: Piercing?

Jag tog hål i öronen när jag var 5-6 år och jag har dem fortfarnde kvar. Har aldrighaft något krångel med dem.

Varför tycker ni att det är så himla farligt att få nickelallergi?
Jag har det och för mig är det inget problem, jag vet vad jag kan använda för smycken och jag får hålla mig därefter.
Har aldrig varit något problem för mig.
 
Sv: Piercing?

Nuförtiden använder man för det mesta smycken som inte utlöser nickelllergi, jag vet massor som är piercade å har nickelallergi ´men kan vara piercade tack vara dessa nickelfria smycken.
 
Sv: Piercing?

Det var ingen fara alls för mig att ta den. Gjorde inte alls ont (eller ja, ett litet stick bara). Det som var lite obehagligt var väl när han skulle "pricka rätt" på undersidan av tungan och fick vrida nålen lite, det knakade till.
Men blödde inte en droppe, och behövde ingen bedövning.
Det som gjorde mest ont var eg den klämman han hade för att hålla i tungan med! :smirk:

Men den svullnade ganska så rejält, och man får vara duktig och inte försöka leka med smycket för tidigt, för fastnar man gör det jäkligt ont.
Nu skulle jag dock bli knäpp om jag inte hade den i, kan inte prata ordentligt utan den... hehe.
 
Sv: Piercing?

Trodde att dina bilder och era samlade argument skulle göra susen... nu har jag en dot som sitter och istället tjatar "varför kan jag inte få ta hål i örat då?" (Uppe) :crazy:

Men, det är ju så det är att vara förälder... ;)

Tack alla buke-medmänniskor! :love: Stärkt tar jag raskt beslutet, oavsett tjat :mad: NEJ, inte så länge jag kan bestämma!

Hur nu länge det blir... :crazy: ;)
 
Sv: Piercing?

Synd att jag inte har ngn bild på hur mitt öra såg ut när mitt ena örhänge fastnade INUTI hålet.. Och det var ett ganska "taggigt" örhänge. Skrek som en stucken gris när vi fick lov att slita ur det.
Det hände mig två ggr det, en gång när jag var 6-7 och en gång i början av tonåren.
Lovar den synen avskräcker de flesta.. *ryser vid minnet*
 
Sv: Piercing?

Varför skulle man av fåfänga utsätta sig för en allergirisk ??

Min nickelallergi är ett h-e. Får blödande sår på magen om jag glömmer tejpa över jeansknappen, kan inte ha 99% av allt smink etc etc.

Och, det handlar inte om att ha nickelsäkra smycken, det hade jag också. Det är själva sårytan som gör att man kan utveckla allergier. Du kan ha nickelmolekyler på fingrarna (från tex mynt) och sedan pilla runt.

Dessutom är det ofta en inkörsport till fler allergier :(
 
Sv: Piercing?

Aj...
På min kusin åkte pluppen in i örat för några år sen. Fy fan vad hon skrek :crazy: Sen dess har både mamma och moster förbjudit allt vad pluppörhängen heter...
 
Sv: Piercing?

jag tycker nog att du bör låta henne göra det. Idag är det ganska lätt att hitta en peircare som tar emot minderåriga, eftersom det faktiskt inte är lag på 18års gräns, utan endast en rekommendation.
Följ istället med henne och hitta ett bra och seriöst ställe så du ser till att det går till på rätt sätt. Hon kommer förmodligen att göra det förr eller senare, och nu har du chansen att faktiskt se till så att det blir bra gjort.
 
Sv: Piercing?

Btw. Titan får man inga allergier av, och det är det enda en seriös piercare använder.
 
Sv: Piercing?

De piercare som är seriösa och BRA tar INTE emot BARN utan har 15-16 års gräns.
Orsaken till varför man ska inte ska pierca barn är för att dom är inte färdigt växta och kommer bara få en sned och ful piercing sen när dom har växt färdigt och det är ju bra onödigt.
Sen så är navelpiercing en SVÅRläkt piercing och många har problem med dom.


sen tycker jag att du ska läsa silverkedjans inlägg en gång till.
det spelar ingen roll vad det är för smycke i piercingen.. det är ett öppet sår och det kan lätt komma in bakterier som inte här hemma där och då kan man utvekla nickelallergi. och en navel som det tar runt 6-12 månader för att läka så kan man lätt råka göra så att man blir utsatt för nickel i närheten av såret och då kan man som sagt få nickelallergi
 
Sv: Piercing?

Hände mig med en gång, men för mig gjorde det inte ont att ta ut den. Jag tog tag i det jag kunde och ryckte till och sen torkade jag upp lite blod. Jag måste vara totalt okänslig :D
 
Sv: Piercing?

som flera andra sagt: håll hårt på din regel!
möjligtvis att hon skulle få ta hål vid 15-16 om du anser henne mogen för det då (om hon då fortfarande vill ha det)
själv fick jag tidigt veta att jag inte ens skulle få ta hål i öronen förrän jag var 15 (hade exem när jag var yngre och är känsligare för sånt än många andra). fast jag har aldrig heller velat ha hål i öronen.
nu är jag 16, vill ha en piercing i läppen - men skulle aldrig våga, så det får vara. dessutom syns det ju väldigt väl där ifall det skulle bli fult och infekterat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 860
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 510
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 184
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag har en 12 årig dotter (13 i höst) som fick sin första ponny i augusti förra året. Vi har ponnyn inackorderad på bilavstånd. Hittills...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 668
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp