Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lambi

Vad tycker ni? :confused:

Min dotters önskelista (12 snart 13 år) toppas av en piercing, gärna i naveln. Själv är jag mycket konservativ -NEJ! :mad:

Lite rädd är man dock att hon går till en mindre seriös, (man får ju inte göra det innan man fyllt 18 utan föräldrars godkännande) eller försöker själv, hemska tanke :eek: Hon har dessutom ganska hög smärttröskel vilket gör att hon nog skulle kunna... :(

Vad tycker ni om piercing och barn?

Har någon några bra "skräckexempel" :devil: jag kan dra för henne eller annat bra att säga?
 
Sv: Piercing?

Infektions- och allergirisk. Inget man vill utsätta sina barn för :mad:

Själv fick jag nickelallergin vid håltagning i öronen, fy så onödigt :eek:
 
Sv: Piercing?

Jag hade sagt ja till öra (öronsnibben), näsvinge och navel.
Då kan jag själv följa med och kolla upp den aktuella studion..

Min lillebror, kom hem med piercing i näsan ("tjurring") när han var 15-16 år, som han, pga att han inte fick tillstånd av mamma och pappa gjort på en mindre seriös studio (som då inte alltsid är så nogranna med åldern på den som ska piercas).

Jag och kompisen piercade oss i tragus (har jag för mig att det heter...den lilla "broskflärpen" på örat, längst mot huvudet).
Och pga pebgabrist gjorde vi det hos en guldsmed, med "pistol".
Hon tappade hörseln på det aktuella örat pga infektion i hörselgången (men det var tillfälligt, hon fick tillbax hörseln då infektionen lade sig), och jag blev supersupersjuk (feber m.m, som vägrade släppa ordentligt på många veckor).

Ändå skulle jag säga ja, till vissa piercingar, eftersom jag själv har / har haft flera piercingar.
Jag skulle ex inte tillåta ögonbryn, tunga, läppar... inte på ett så ung människa.

Pratar man dessutom om infektionsrisker m.m så kan man ju förhindra ev infektioner. De flesta piercingar "mår bra" om man sköter dem ordentligt.
De som jobbar på salongerna (i alla fall de jag träffat) är extremt proffsiga och lägger stor vikt vid att berätta om hur man ska sköta sin piercing.
 
Sv: Piercing?

Jo, jag fick också nickelallergi... :eek:

Hål i öronen gick ju ganska bra och hon ser inte smärta som en anledning till att avstå, även om det skulle bli trassel efteråt. :(

En morsa som är tjatig och töntig lyssnar hon inte så mycket på, så det allmänna med allergier osv är som att prata med ett hologram...

Har försökt att säga att modet ändrats :angel: men det tror hon inte på då flera i klassen/skolan gjort det nyligen och det syns i alla tidningar och TV-program.
 
Sv: Piercing?

hej det finns bara ett svar nej!från föräldrar tills dom blir 18 år
man får allergi och det så fult ut på minderåriga det är dessutom risk
för infektioner och fastnar över allt i kläder med för ökad olycks risk.
inte snyggt heller ser ut som tjurar hela bunten.usch inte ens sexit!
det set anskrämligt ut även på vuxna jag kommenterar alla som är piercade för det mesta.nej fy sjutton.
nej tack smycken går heller inte på mig.
och mycket lite smink om inget alls! :banana:
 
Sv: Piercing?

corona skrev:
Ändå skulle jag säga ja, till vissa piercingar, eftersom jag själv har / har haft flera piercingar.
Jag skulle ex inte tillåta ögonbryn, tunga, läppar... inte på ett så ung människa.

OM jag nu skulle överväga det... Är det inte så att man får "mersmak"? Var skall jag då sätta min "nya" gräns? :confused:

Om man nu slipper infektioner, hur ser det ut om man senare inte vill ha det kvar? Syns det?

Tänker att jag kanske blir anklagad senare för att inte sagt nej...
 
Sv: Piercing?

TACK! Vi har samma grundinställning. Men jag börjar vackla... :confused: Hjälp! :eek:
 
Sv: Piercing?

Navlen hade jag nog tyckt vart Okej,om dottern är mogen för det själv,dvs kan hålla ordning på rengöring och sånt utan att salrav med det.

Som skräckexempel kan jag ju ta min egna piercing i naveln som håller på att växa utåt,blir inte snyggt när man tar ur den heller då det inte längre är två hål man ser utan två streck som nog aldrig kommer att gå bort.Dessutom var det rätt infekterat i början och jag tyckte den skavde mycket om jag hade byxor med hög midja.

Har hennes kompisar fått pierca sig? Eller hur har hon kommit på denna idén?

Minns inte vad de använde för material i staven/ringen i naveln om man kan få nickelallergi,i piercingen i tungan fick jag från början en titanstav,den blir man ju inte allergisk emot.

Som sagt tolv-13 är väl en rätt okej ålder,då tycker jag det är värre med dessa mammor som envisas att göra hål i öronen på sina nyfödda bebbar.Ser i mina ögon helt sjukt ut.

Mvh Zaria
 
Sv: Piercing?

Mina föräldrar hade en gräns på mig.
jag var i o för sig lite äldre (ca 16 år) när jag fick godkänt av mina föräldrar, att göra min första piercing.
De sade Ok till vissa sorters piercingar, och absolut nej till andra piercingar + alla sorters tatueringar.
Min tungpiercing och mina tatueringar, fick jag alltså snällt vänta med, tills jag fyllt 18 (vilket jag är tacksam för... annars hade jag nog tauterat mig i "unga år"... FÖR unga år... :crazy: ).

Jag tycker gott att du kan sätta en gräns nu, och hålla på den tills barnet är 18, om du inte själv känner att ngt som inte är ok nu, kommer vara ok när hon är 16 exempelvis..
Dessutom tror jag inte piercingar och tatueringar kommer "dö ut" för att det är en sk "modegrej" som bara försvinner. Jag anser att piercingar, tatueringar m.m är en sorts utsmyckning, precis som nagellack och hårfärgning. Visst, det går moden, ibland är det inne med kort hår, rött hår eller rakat, ibland med permanentat eller blont. Jag anser att det är samma sak med piercingar....
Dessutom är det ju så himla lätt att plocka ut en piercing om man tröttnar. Värre med en tatuering... :crazy:

Jag hade en gång en ögonbrynspiercing, som jag misskötte, dels på för lite kunskap (ngt du som förälder kan motverka, genom att själv "läsa på") och dels pga ett olämpligt jobb (fick inte ha den på jobbet och den blev infekterad då jag fick ta i och ur den om och om igen...).
Jag har ett litet är i ögonbrynet nu.
Min sambo, har också haft piercingar, en i näsan (näsvingen) och en i ögonbrynet. Båda har vuxit igen nu, och det syns inte ett spår efter dem.
Anledningen till att jag har ett är, är helt enkelt för att jag misskötte den...
Sen kan man ju få ärr av att piercingen ex "vandrar ur" kroppen. Min kompis´piercing gjode det (naveln), men hon fick inga ärr alls... det är säkert olika, beroende på hur det har gått till.
 
Sv: Piercing?

Om man är orolig för allergi så kan ju titan vara bra...
Jag har själv gjort i naveln och tyckte att det läkte fint om man tvättade noga.
 
Sv: Piercing?

Zaria skrev:
Som skräckexempel kan jag ju ta min egna piercing i naveln som håller på att växa utåt,blir inte snyggt när man tar ur den heller då det inte längre är två hål man ser utan två streck som nog aldrig kommer att gå bort.

Växa utåt ??? :eek: :eek: :eek:

Förstår nog inte riktigt... :confused:
 
Sv: Piercing?

Alltså att kroppen stöter ut piercingen så den växer utåt,vet inte hur vanligt det är i naveln men i ögonbryn är det väldigt vanligt,blir fula ärr av det också.

När kroppen stötet bort smycket så växer det alltså utåt...Svårt att förklara men hoppas du fått ett hum om det.

Mvh Zaria
 
Sv: Piercing?

Har inget bra att säga, men rent spontant säger jag som du: NEJ!!
Hål i öronen fick min dotter vänta med tills hon fyllt 8, delvis därför att jag fick ta när jag var 4 (efter läkarkonsultation av min mamma) och hade stora problem. Kan fortfarande bara ha guld i öronen, och bara ringar. Andra örhängen bara kortare stunder, annars blir det varigt och sårigt.
 
Sv: Piercing?

haha, jag gjorde en i navlen på hultsfred när det begav sig. Hygien vad är det? :angel: Men jag är faktiskt den enda i min bekantskapskrets som inte har haft problem med den.
Hur snyggt det är nu efter 2 graviditeter kan man diskutera :D

Lambi:I 12års-åldern tog vi hål i öronen hej vilt med nål och is, så risken är rätt stor att din dotter gör det själv om hon verkligen vill ha en piercing.
 
Sv: Piercing?

Man skulle kanske kunna säga, att den "drar sig utåt"...
Om man piercar ex naveln, låt säga 0,5 cm från "navelkanten" (drog bara till med ngt, har ingen aning om hur en navelpiercing sitter...)...
Efter en tid sitter den kanske bara 0,4 cm från kanten. sedan 0,3 och sedan 0,2 cm... och till slut en dag, sitter man där med smycket i handen och ett "trasigt hål", om man inte tar ut smycket i tid vill säga...

Hoppas min lite "luddiga" beskrivning gjorde det lite klarare... :crazy:
 
Sv: Piercing?

Mina kompisar också... de tog enisbit, en synål och valfri kroppsdel (allt ifrån öronsnibb till bröstvårta...) och det slutade alltid med att det, efter timmar av pressande (innan de vågade trycka igenom nålen :eek: ), blev en infektion som inte var av denna värld... :crazy:

Det gick en historia på skolan om att en kille i min parallellklass piercat sin bröstvårta med hjälp at en bit av en spiral från ett kollegieblock :eek: ...vet inte om det var sant eller skitsnack.. :confused: :crazy:
 
Sv: Piercing?

Hade jag haft barn hade det jag tillåtit varit hål i örsnibbarna. Annars tycker jag att piercing är något för myndiga.
 
Senast ändrad:
Sv: Piercing?

så unga barn ska inte ha hål i naveln.

fråga henne detta:

vill du ha en sned och ful piercing? (hon växer)
vet du om att det är 6-12 månaders läktid på en navelpiercing?
Vet du om hur du ska hålla det rent och kommer du orka göra det varje dag?


"Lite rädd är man dock att hon går till en mindre seriös, (man får ju inte göra det innan man fyllt 18 utan föräldrars godkännande)"

det finns inga åldersgränser på piercing, det är piercaren själv som sätter gränsen och de som är seriösa har oftast 15-16 år gräns med förälder.


jag kan försöka hitta skräckbilder på navlar som blivit piercade om du vill
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 860
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 510
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 184
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag har en 12 årig dotter (13 i höst) som fick sin första ponny i augusti förra året. Vi har ponnyn inackorderad på bilavstånd. Hittills...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 668
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp