Jag tänker att det finns alternativ till att ösa känslorna över partner och göra honom (del)ansvarig för dem å ena sidan, och att ignorera dem å den andra.@Petruska och @mandalaki
Jag förstår vad ni menar, att detta ständiga upprepande av nästan identiska samtal inte löser något. Men hur gör man istället? Likt TS upplever jag att när jag inte pratar om det (säg t ex en händelse som utlöst jobbiga känslor hos mig) och ventilerar det, byggs känslorna upp och konsumerar mig helt till slut. Jag har alltså försökt att ignorera känslorna och på så sätt inte dra in min partner, med värre resultat än förstnämnda strategi.
Kanske någon sorts hantering i stil med "nu känner jag sådär igen, det är verkligen inget vidare, men vad står det för egentligen, vad handlar det om, vem handlar det om?". Känna lite på känslan, testa den lite, prova att inte vara så himla rädd för den och att inte totalt tas över av den, inte ge sig hän åt den. Försöka placera problemet på ett rimligt ställe. Men inte ignorera! Känslor talar ju om för oss att något är på gång, det ska man inte ignorera. Men vad som är på gång, säger känslorna ofta inte riktigt något om, så det måste man fundera på.
Och utifrån de tankarna, kanske helt andra samtal kan komma till stånd?