cowgirl81

Trådstartare
Jag har nog världens dummaste fråga nu. Jag käkar p-piller sen snart 4 månader, dom två första perioderna kom som dom skulle, men den tredje vill inte komma och har inte kommit än, skulle haft den för 9-10 dagar sen. Jag har två funderingar, antingen stressad på grund av vi ligger ute med att köpa hus och väntar på att hon ska ta vårat bud, det är vårat drömhus. Det andra att jag är med barn igen, och då min dumma fråga. Hur vanligt är det att man blir gravid om man käkar p-piller. Har inte missat och ta en enda sen jag börja. Tacksam för svar. Mvh Hanna

Sv: P-piller

P-piller ger väl inte 100% skydd även om det tas korrekt. Saker som kan spela in är dålig mage, andra mediciner osv. Jag kan tex inte äta p-piller då min medicin jag äter kan ta bort skyddet. Och har man tex lös mage eller magsjuka ska man ju använda kådis ett tag för att gardera sig.

Ta ett test :idea:

Jag blev gravid trots p-piller. Hade slarvat en del med dom, men det var månaden innan. Sen glömde jag första pillret i nya månaden, men hade inte sex alls varken månaden innan eller första 10 dagarna i nya månaden så då "ska" slarvet inte ha spelat någon roll. Men antagligen gjorde det det, eller så fungerade dom inte den månaden.

Jo men har inte varit magsjuk, klarat mig hittils ifrån det. Alla andra i min närhet har haft det.
Men ska fråga på bvc när jag ska upp dit nästa vecka. Vill inte vara med barn igen.

När jag åt p-piller så stod det i bipacksedeln att om mensen uteblir under 2 perioder efter varandra ska man göra ett graviditetstest/kontakta BM.

Period 1:
När de blå tabletterna är slut övergår du till att ta de gröna tabletterna, en om dagen i 7 dagar. Under dessa 7 dagar inträffar vanligen menstruationen. Får du ingen menstruationsblödning skall du ändå påbörja en ny 28-dagarsbehandling efter de 7 dagarna med gröna tabletter.

Peiod 2:
Skulle menstruationen utebli även efter andra behandlingsmånaden bör du kontakta läkare/barnmorska.

Aha du äter mini-piller. En mycket vanlig biverkning av cerazette är att mensen uteblir. Eftersom hormonhalten är så hög i cerazette att man inte får någon ägglossning :idea:

Jag hade inte mens när jag åt cerazette, fick någon liten blödning någon gång ibland.

I motsats till kombinerade p-piller kan Cerazette användas av kvinnor som inte tål östrogen eller kvinnor som ammar. En nackdel är att blödningarna kan bli mer oregelbundna när man använder Cerazette. Det kan också hända att du inte får några blödningar alls.

Vanliga (förekommer oftare än hos 1 på 100 kvinnor)
humörförändringar,
minskad sexuell lust (libido),
huvudvärk,
illamående,
akne,
bröstspänningar,
oregelbundna eller uteblivna menstruationer,
viktökning

Blödningar från underlivet blir ofta oregelbundna när man använder Cerazette. Det kan röra sig om en stänkblödning som inte ens kräver binda, eller blödningar som liknar en sparsam mens och kräver menstruationsskydd. Det kan också hända att menstruationen helt uteblir. De oregelbundna blödningarna är inte tecken på att graviditetsskyddet med Cerazette har minskat.

Jag har blivit gravid trots P-piller, och även haft P-piller (Exlutena, även de minipiller) som gav biverkningen att jag bara hade mens ca 2-3 ggr/år (mkt trevlig biverkning, men man kunde bli nojjig också ;))

Vore jag dig så skulle jag avvakta någon vecka och invänta mensen, och om den inte kom så skulle jag ta ett test. (dessutom, så nu när du väntar otåligt på att mensen ska komma så kan den ju dra över lite extra pga den stressen också)

Jag började med cerazette 6 veckor efter förlossningen och har nu ätit dem i 8 månader och inte haft min mens. Jag har inte heller haft någon mindre blödning eller nåt. Precis som Pmm skrev så är det vanligt att mensen uteblir av cerazette.

jo stress är de ju, men kanske släpper nu då vi fick veta att huset vi ville köpa är sålt. :( Så kommer den inte i slutet av nästa vecka tar jag ett test, men kan ju hoppas på att de är biverkning då. :) Får hemsk värk i samband med peridoden.

när jag började med dom mini-pillrena så försvann mensen direkt. hade ingen mens på 3 år. och flera av mina kompisar som äter/ätit dessa har haft samma biverkning

Äter oxå dom. Min BM sa att mensen kan komma regelbundet eller utebli helt.
Skönt att inte ha mens men den är ju ändå ett tecken på att man inte är gravid och att allt funkar som det ska.
Min är regelbunden med dom pillerna, men kolla för säkerhets skull. Tror inte du är gravid. Är säkert oregelbunden nu i början för det var ju ett tag sen du hade mens. Tar väl ett tag innan mensen rättar till sej efter en graviditet.

Jo det är nog så. Jag hade dom innan jag blev gravid och då kom den regelbundet. Men det kanske blir olika efter varje gång man har dom efter uppehåll.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 388
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar