Ovanliga Raser i Agility

Sv: Ovanliga Raser i Agility

Jo de vet ja men när de inte e så att ja betalar så måste ja rätta mej efter mormor & morfar oxå.. de vill ha en bra hund till ett ganskal billigt pris .. jag hade inte direkt tänkt tävla i så stora klasser mer för skojs kul o passar den inte som en sån hund får man helt enkelt hitta något som passar oss båda eller skippa den delen..

Finns säkert mängder med både billigare och lämpligare valpar där ute, om det nu är priset som spelar roll..

Är din mormor och morfar hundkunniga? Är de och du medvetna om hur extremt aktiveringskrävande och svåra raser både huskey och BC är, och hur extremt svår en korsning av dessa kan bli? Har du själv stor hundträningserfarenhet? har du haft många hundar själv?

Om svaret på dessa frågor är nej, så skulle jag föreslå att ni sätter er och letar efter en annan hund, både för din och för hundens skull. Det ska vara KUL att ha hund, och en oerfaren ägare som får en sådan hund kommer med stor säkerhet stöta på mycket problem som INTE är så roliga. Bättre att lägga till lite pengar och köpa en hund som passar för ens behov och önskningar!

(Jag menar inte att vara hård eller elak, utan talar bara av erfarenhet då jag sett alldeles för många som köpt en hund som de fått stora problem med då de inte kunnat tillgodose ens dess basala krav på aktivering. Som sagt, det ska vara KUL att ha hund, inte vara ett 24/7 jobb...)

Senast ändrad:

Är din mormor och morfar hundkunniga? Är de och du medvetna om hur extremt aktiveringskrävande och svåra raser både huskey och BC är, och hur extremt svår en korsning av dessa kan bli? Har du själv stor hundträningserfarenhet? har du haft många hundar själv?

Om svaret på dessa frågor är nej, så skulle jag föreslå att ni sätter er och letar efter en annan hund, både för din och för hundens skull. Det ska vara KUL att ha hund, och en oerfaren ägare som får en sådan hund kommer med stor säkerhet stöta på mycket problem som INTE är så roliga. Bättre att lägga till lite pengar och köpa en hund som passar för ens behov och önskningar!

(Jag menar inte att vara hård eller elak, utan talar bara av erfarenhet då jag sett alldeles för många som köpt en hund som de fått stora problem med då de inte kunnat tillgodose ens dess basala krav på aktivering. Som sagt, det ska vara KUL att ha hund, inte vara ett 24/7 jobb...)

Min mormor & morfar har alltid haft hund i hela livet. nu har de en stor bjässe med korsning på schäfer och rottweiler .. Min moster kommer oxå träna då hon vet väldigt mkt om hundar, har gått lydnad (o lite agilty) kurser oerhört länge . hon har en border collie blandras som e oerhört snäll o kan extremt mkt . Ja själv har dock bara en liten papillon sedan innan men har handskat mkt med större hundar o tränat i hlea mitt liv ungefär (jag blir 19år)!..

Jag har inte bara gett mig in på , ja den valpen var söt. den vill jag ha utan ja har läst nooga om varje ras och e väldigt förtjust i dem!..

Varför skaffar du då inte en valp som är renrasig, så du vet vad du får? Den korsningen du pratar om låter rent vansinnig, om inte till och med farlig. Borderns signalkänslighet, vallning och enorma energi i kombination med en husky...:crazy:

Förövrigt bör man ifrågasätta valet av föräldradjur till en sån parning, oavsett ingående raser. Ingen borderägare med självrespekt avlar på en hund utan VP, och har hunden gjort det finns ingen anledning att använda den till korsningsavel. Såvida den inte har fått anmärkning i hälsokontrollen... Troligen är det alltså oreggat bakom valpen, och då har du som köpare nada garantier för vare sig fysisk eller mental hälsa.

Det är nog vågspel att köpa en valp efter kontrollerade och meriterade föräldrar, utan att blanda in osund buskavel i ekvationen.

/Migo

Har pratat nu med en som jobbar på ett hundagis som har pratat vidare med chefen där o de känner till den uppfödningen o de e en seriös o bra uppfödare som fött upp många fina hundar med bra psyke men sedan finns de renrasiga där såg tex att de finns en renrasig bordercollie så de e klart man ska kolla på den oxå!..

Senast ändrad av en moderator:

Seriösa blandrasuppfödare, tror du på det själv?

"...som fött upp många fina hundar med bra psyke men sedan finns de renrasiga där såg tex..
Har renrasiga hundar sämre mentalitet än blandisar, eller vad syftar du på?
Hur mäts/beskrivs blandisars mentalitet/psyke?

Medlemmar i SKK/SBK får inte delta/befrämja blandisavel.

*KL*

Nu ska jag vara sur moderator-wannabe.

Blandrashundar är inte speciellt ovanliga inom agility så jag undrar hur en särledes galen blandrasmix kom in i tråden :cool:

Så tillbaka till ämnet:

Såg en mops som gick agility för ett tag sedan, det gick inte fort men den såg rätt glad ut. Vet inte hur vanliga de är i agilitysammanhang. De ligger väl på samma nivå som humlan som i den aerodynamiska teorin, inte kan flyga :angel:

I min träningsgrupp har vi hela 3 petit griffon brabanconer som tränar. Inte en ras/er som jag har sett så många av. Lite ösigare än man kan tro och himla charmiga. :D

Bah, humlor kan visst flyga, det bildas en luftström av vingslagen som gör att den liksom "sugs" upp i luften. :devil: Det kanske är likadant med mopsen? :angel:

Nä, okej, lite allvar. Kul med så många olika raser som räknats upp. Och just mops måste ju vara en syn.

"...som fött upp många fina hundar med bra psyke men sedan finns de renrasiga där såg tex..

För de första. Behöver de vara reggade för att vara seriösa eller .. Det finns mkt gott om denna uppfödningen o de e inte så ja första bästa billiga hund, den tar ja ..

Ja vet va ja ger mej in på, ja vet att de behöver mkt aktivering o den kan ja lova den får av mig o med många fler inom min familj som e hund kunniga .. den har stor tomt o springa av sej på.. den kmr tränas i en valp kurs där ja bor en gång i veckan o även på ett hund dagis där min morfar jobbar inom lydnad o agilty. Moster har även nyckel till brux ett annat träningsställe där vi kan träna hur mycket som helst i lydnad o även agilty bana finns.

Kul att ni ska jämt trycka ner en viss hund ras fast ni kanske inte vet i själva verket så mkt om dem, o att en blandras skulle vara bättre en en renrasig har ja inte sagt men de e ju som att ni säjer blandraser e så himla mkt sämre än renrasiga.. ja vet måååånga mycket bättre blandras hundar än renrasiga... De gäller hund till hund ..

Kul att ni ska jämt trycka ner en viss hund ras fast ni kanske inte vet i själva verket så mkt om dem, o att en blandras skulle vara bättre en en renrasig har ja inte sagt men de e ju som att ni säjer blandraser e så himla mkt sämre än renrasiga.. ja vet måååånga mycket bättre blandras hundar än renrasiga... De gäller hund till hund ..

Det var inte blandrasers vara eller icke vara som kom på tal, inte heller om renraser är bättre. Frågan var om du var insatt i hur krävande dom olika raserna var i din tänka kombination. Huskeyn som är gjord för att dra slädar MIL och åter mil om dagen, BC som är gjord för att arbeta med vallning ibland 6-8 timmar om dagen. I värsta fall sitter du där med en hund som kräver att få arbeta många timmar om dagen. Och då var undringarna om du är beredd att ge dig ut på cykel 2-3-4-5 timmar om dagen, varje dag, året om om hunden kräver det (vilket alltså INTE är en omöjlighet på något sätt).

Största felet med blandraser är att man i måånga fall inte vet vad man får. Vare sig hälsomässigt, eller rent mentalt.

Jag var precis lika gammal som du när jag köpte min första egna hund och nej jag hade inte heller mycket pengar att röra mig med så när stallägarens hund fick valpar så köpte jag en. Mamman var lugn och fin, pappan träffade jag inte men han skulle också vara mycket sansad. Jag köpte valpen som promenadsällskap och lite enklare aktivering. Valpen i fråga är "renrasig" labbe, men några papper fanns naturligtvis inte.

Valpen blev nästan dubbelt så stor som sin mor och mer vild än tam. Det spelade ingen roll hur mycket jag motionerade honom, vi promenerade i flera timmar VARJE dag + att jag cyklade några mil i veckan. Han hade ändå energi kvar att hitta på en massa dumheter. Inte var han särskilt lyhörd eller samarbetsvillig heller, trots att det normalt ska finnas hos rasen.

Någonstans längre bak i släktledet bör det här ha kommit från, och hade det varit en seriöst uppfödd valp så hade jag blivit upplyst om detta. Men att valparna skulle bli så vilda kom som en överraskning för alla. Min hunds kullbror hamnade hos en tjej som haft schäfer innan, och som var rätt duktig. Men hon klarade inte av hunden utan fick omplacera den.

SOM TUR VAR så är jag en tävlingsmänniska som kan lägga ner enormt mycket tid och resurser för att nå mina mål. Jag blev via en privat tränare inslussad på rätt väg och sedan var jag fast. Vi får inte tävla bruks och agility är han för stor och klumpig för, så det fick bli lydnad. När han var ung så blev det lydnadsträning 6 dagar i veckan, några dagar 2 ggr om dagen. Eller så spårade vi, men jag tyckte aldrig att han blev så trött av det. Ovanpå det så fortsatte vi med långpromenader på några timmar om dagen. Du kan ju själv räkna ut hur mycket tid över det fanns till att göra läxor, umgås med vänner eller ha andra fritidsintressen. Det kunde jag bara glömma. Hunden tog all min lediga tid.

Nu fyller han 11 år om ett par månader och han är fortfarande mer gasad än de flesta andra hundar jag har träffat. Vi tränar fortfarande lydnad flera gånger i veckan, han tävlas fortfarande på hög nivå och så spår ovanpå det. Nu har jag snöat in så mycket på det här med hundträning att hela mitt liv är anpassat efter det (utbildning, jobb, sambo är vald på "hundmeriter", bil osv), för det ligger i min natur att vara ganska smal i mina intresseområden.

Den här hunden blev ett ganska dyrt köp såhär i efterhand och jag kommer aldrig, aldrig att göra om mitt misstag. Jag älskar min hund, och han har väldigt många goda egenskaper som gör att han är rolig och enkel att träna med. Men jag inser att jag hade tur i oturen. Det hade kunnat bli så mycket värre.

Vad gör du om du får en hund som ligger lika högt i aktivitet som min gjorde? Som inte nöjer sig med ett kurstillfälle i veckan och att springa lite i trädgården de andra dagarna? Ligger det i din natur att ställa om hela ditt liv efter en hund? Vad gör du om hunden är en "vallidiot", men inte är tillräckligt talangfull? Hur ska du tillgodose den hundens behov?

Hoppas ni har 2 m högt elat staket btw. Huskys är notoriska rymmare.

Börja med att svara på:

För de första. Behöver de vara reggade för att vara seriösa eller .. Det finns mkt gott om denna uppfödningen o de e inte så ja första bästa billiga hund, den tar ja ..

Ja vet va ja ger mej in på, ja vet att de behöver mkt aktivering o den kan ja lova den får av mig o med många fler inom min familj som e hund kunniga .. den har stor tomt o springa av sej på.. den kmr tränas i en valp kurs där ja bor en gång i veckan o även på ett hund dagis där min morfar jobbar inom lydnad o agilty. Moster har även nyckel till brux ett annat träningsställe där vi kan träna hur mycket som helst i lydnad o även agilty bana finns. ..
Uppenbarligen vet du inte vad du ger dig in på, en stor tomt att springa av sig på är inte tillräckligt för vare sig BC eller Husky, valpkurs är inte speciellt ovanligt, det bör de flesta valpköpare gå på med sina valpar.
Vad är det för hunddagis där man arbetar med lydnad o agility med daghundarna?

Nu råkar jag ha haft 6 BC´s o nu råkar jag ha flera vänner som har Husky uppfödning o som är aktiva med drag.
Att många blandisar är underbara hundar har ingenting med seriös avel att göra öht. Att producera BC/Husky korsningar kan aldrig någonsin klassas som seriöst.

Vad gäller priset på hund så har du skrivit i tråden att dina morföräldrar som tydligen skall betala för hunden inte tänker betala för en renrasig hund.
Vem står för försäkringwn o ev vetkostnader?

Att hoppa sådär kan vara farligt oavsett om det är lek eller träning :crazy:

kl

Mops har vi 2 st i träningsgruppen. Ser lite kul ut, små bollar i agility =) Men de är rätt duktiga om än inte de snabbaste.

Ang. rasdiskussionen: Seriös avel har hälsokontrollerade föräldrar och ett tydligt mål. Bland annat.
Och varför ge sig själv sådana begränsningar som en blandras innebär när man dessutom skaffar sig en trolig arbetsnarkoman?

Största felet med blandraser är att man i måånga fall inte vet vad man får. Vare sig hälsomässigt, eller rent mentalt.

Jag måste få säga att så kan det ju faktiskt vara även hos seriösa SKK uppfödare oxå.
Det finns ALLTID risk att få en valp med mental och/eller fysisk ohälsa oavsett hur fina å bra linjer de kommer ifrån.

Trist men sant.

Själv sitter jag ju med en rottishanne som inte alls är utställningssnygg men kommer från en rad utställningschampions, dessutom har han HDgrad D å ED grad 1 men mor, morföräldrar och far å farföräldrar har HD grad A eller B å ED grad 0.
Så om man ska gå efter friska linjer borde ju min lille kille vara helt frisk så som det resoneras!

hur kan alla vara så säkra på det? Det finns ju trots allt ingen statistik på blandisarna! ;)

Att hoppa sådär kan vara farligt oavsett om det är lek eller träning :crazy:

Du kan vara lugn. Jag vet också att det kan vara otroligt skadligt att hoppa sådär, det hände en gång och kom med på bild. Jag trodde det framgick av mitt första inlägg, att bilden användes som ett exempel på ett dåligt hopp...nog om det, jag tror vi tycker samma lika :)

Nu till alla er som inte tycker då ja ska skaffa den där blandras valpen !...

Tror egentligen att många missuppfattat mej ! .. Ja har växt upp med hundar. Min mormor är förtids pensionär och har all tid i världen att gå promenader med hunden . Morfar jobbar på hunddagis och de har båda haft hund inprincip HELA sitt liv!.. både renrasiga hundar o blandraser .. nu har de en blandras rottweiler/schäfer, ingen lätt hund från början .. de har tränat honom och uppfostrat honom till en underbar hund som är väldigt lydig . Det är hos DOM hunden kommer att få bo. deras nuvarande hund börjar komma till åren och de känner behov av en till familje medlem .. De är människor som inte bara skaffar en hund , inte ja heller utan detta är noga genomtänkt och de/vi är mycket väl medveta om att de är aktiva hundar. men som ngn sa att de krävs flera timmars kilometrar promenader stämmer INTE! dock krävs aktivering av hjärnan. i form av träning av olika slag . det gör hunden mer tillfredställ än vad en promenad kan göra . visst skall man promenera men som nåon sa flera timmarp per dag stämmer inte! Ja anser att det beror på ägaren hur hunden blir till STOR del, en rottis i fel händer tex kan gå väldigt fel. Men denna hund hamnar INTE i fel händer . Tror ni missuppfattat mej helt. mormor och morfar har aldrig gjort sej av med en hund eller omplacerat utan de har fått stanna livet ut. blivit trygga individer som mått väldigt bra. förtjänar inte denaa hund det??

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 572
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 176
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka