Ovanliga Raser i Agility

Sv: Ovanliga Raser i Agility

Jag har faktiskt inte heller hört eller sett någon annan Norrbottenspets som tävlar agility, men inom lydnaden finns det faktiskt några stycken. Men de väcker rätt stora reaktioner på tävlingarna och framförallt äldre jaktgubbar som är och tittar när barnbarnen tävlar klämmer och känner gärna lite extra på honom, gärna innan start när vi försöker hitta koncentrationen:devil:.

Och jag måste säga att vi slog verkligen till med ett pang år nu sista året och det var riktigt härligt att få ställa sig på pallen för första gången efter allt tragglande. Nu ska vi gå över till Rallylydnad och freestyle och lämna farten till de yngre förmågorna ;)

Skoj! Jag har nog inte sett någon i lydnad heller, ganska synd faktiskt, tror de har stor potetial inom annat, jag har med kört freestyle och tävlat i freestyle, emn det har jag lagt på hyllan lite nu med min hund, för han skäller så mkt inne på banan osv och det är inte önskvärt i freestyle, men i agilityn är det fullt tillåtet, så jag gör det nu mest för roliga trix och för kontaktens skull, men nästa hund jag skaffar ska jag försöka satsa en del på freestylen också.;)

För att vara en så ovanlig ras/varianter så är Berger des Pyrénées à poil long och Berger des Pyrénées à face rase ovanligt vanliga att se på Agilityplanerna.

Har varit frånvarande från tävlingsbanorna ett år men ska komma ut denna säsongen med mina hundar.

Brukar inte vara så många Bichon havanais eller Australiska terriers på agilityplanen. OM jag får Jämthunden så pass lydig och taggad på agility att jag vågar ha henne lös kommer även hon att starta. Finnspetsen är precis över måttet till large så hon kommer inte att starta, tanten är 9 år så jag tycker hon är för gammal för att hoppa largehöjderna, men vi kommer att träna på mediumhöjden som aktivering :D

Håller med vallhund om att det är väldigt många bergers på agilitytävlingarna.

Dock lära henne att man INTE hoppar från toppen av A:et :crazy:

Vadå?
Du menar alltså att man inte ska göra så här?
HoppochskuttApril2010159.jpg

:D

När Miiko blir tillräckligt stark i benet tar vi upp agilityn igen, fast nu i handikapp klassen;)

Dom där snurrarna är "fulsnurrar" och beror oftast på att föraren inte är tillräckligt snabb att ge nästa kommando/signal och därför väntar hunden in föraren och frågar vart den ska.

Irish soft coted wheaten terrier är inte heller så väl representerad. Men går riktigt bra på banorna:)

Har även sett några Corgi och taxar även en munsterländer:)

Det är så kul att se olika raser ute på banorna.

Dom där snurrarna är "fulsnurrar" och beror oftast på att föraren inte är tillräckligt snabb att ge nästa kommando/signal och därför väntar hunden in föraren och frågar vart den ska.

Irish soft coted wheaten terrier är inte heller så väl representerad. Men går riktigt bra på banorna:)

Har även sett några Corgi och taxar även en munsterländer:)

Det är så kul att se olika raser ute på banorna.

Ja det är sådana där "fulsnurrar" jag menar, jag har sett en och annat "softis" men ja de är riktigt duktiga på banorna. När border colliesarna går som dom ska så går de jättebra! Har ju ingen erfarenhet av att köra med dom själv så jag ska inte säga så mycket. En del flatcoated retrivers har jag med sett ute på banorna.:)

Står det inte "ovanligt vanliga" i sista meningen?

Jag kanske förstår det fel dock, är inte insatt i agility öht och kan inte dividera hurvida en ras är vanlig eller inte.

Står det inte "ovanligt vanliga" i sista meningen?

Jag kanske förstår det fel dock, är inte insatt i agility öht och kan inte dividera hurvida en ras är vanlig eller inte.

Ja det gör det ju, är nog lite trött idag ;)

För att vara en så ovanlig ras/varianter så är Berger des Pyrénées à poil long och Berger des Pyrénées à face rase ovanligt vanliga att se på Agilityplanerna.

Samma sak skulle jag nog säga om Kooikerhondje och kanske till och med lapphundarna överlag. Tränar själv med min Finska lapphund och trots att hon är en liten large går det fort även över de stora hindrena:laugh: Har vi(läs jag) inte rostat ihop helt över vintern så är tanken att vi ska ut och tävla iår, även om det nog bara blir hoppklass till en början för gungan och balansen är liite för läskig säger Ziva

Samma sak skulle jag nog säga om Kooikerhondje och kanske till och med lapphundarna överlag. Tränar själv med min Finska lapphund och trots att hon är en liten large går det fort även över de stora hindrena:laugh: Har vi(läs jag) inte rostat ihop helt över vintern så är tanken att vi ska ut och tävla iår, även om det nog bara blir hoppklass till en början för gungan och balansen är liite för läskig säger Ziva

Åh en annan med Lapphund :), hon kommer nog över den lilla läskighetskänslan sen, min LVH tyckte med det var läskigt ett tag men nu går det som på en räls, de behöver lite vinterpaus ibland, det gör susen!;) Vilken kennel kommer din finska ifrån?

Jadå hon var inte det minsta rädd för balansen innan hon rusade upp på gungan och skrämde sig själv så det ska allt gå bara det får ta lite tid ;)

Hon kommer ifrån kennel Min bästa vän, deras första lapphundskull:laugh:

Jadå hon var inte det minsta rädd för balansen innan hon rusade upp på gungan och skrämde sig själv så det ska allt gå bara det får ta lite tid ;)

Hon kommer ifrån kennel Min bästa vän, deras första lapphundskull:laugh:

Okej, har läst lite här på buke där du förklarat kenneln lite närmre, verkar som en jättebra kennel! :) Ja bara hon får lite tid så kommer hon springa över balanshindrerna som ingenting;)

Vadå?
Du menar alltså att man inte ska göra så här?
HoppochskuttApril2010159.jpg

:D

När Miiko blir tillräckligt stark i benet tar vi upp agilityn igen, fast nu i handikapp klassen;)

Det där gjorde min rottweiler om jag inte hade tummen i ögat på honom :crazy:
Fanskapet kunde smita upp på ett sådant hinder om han var lös bara för att hoppa ut.
Inte underligt kanske att han fått spondylos.

Jag tävlar med kooikerhondje och man möter fler och fler ute på tävlingarna vilket är jätteroligt. I Finland är kooikern en väldigt populär ras att tävla agility med. De har ju kooikrar i sitt landslag och det har gått bra även individuellt för dem på VM. :D

Och för att vara en ganska ovanlig ras så tycker jag att det är kul att en korthårig collie knep en fjärdeplacering totalt individuellt på SM 2009. :laugh:

Jag ska skaffa en valp o börja träna o tävla agilty med :)

Ska ringa på en urgullig valp hane idag som e blandras med bordercollie, husky & labrador :D De där med husky e ja lite osäker med, de e oerhört gulliga men agilty, ja de e ju snabba bara de inte gåååååår för fooooort :D ..

Men den har mest border collie i sej så de ska nog gå bra får man hoppas ;) ..

Alla valpar gulliga, gullighet borde vara det sista man går efter när man skaffar sig en hund.
vad gäller BC så är det många som inte klarar av att tävla i Agility, eftersom de kan ha väldigt lätt att gå upp i stress.
Med en blandras så har man inte den minsta möjlighet att veta hur vare sig mentaliteten ellr kroppen kommer att bli.

Det där gjorde min rottweiler om jag inte hade tummen i ögat på honom :crazy:
Fanskapet kunde smita upp på ett sådant hinder om han var lös bara för att hoppa ut.
Inte underligt kanske att han fått spondylos.

Ja hoppa är kul:D Den här bilden är en ren lek-bild och ingen seriös träning, men visst, med Miiko får/fick man anstränga sig oerhört mycket för att hon inte skulle fuska i hopp eftersom hon tycker det är det roligaste man kan göra ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 572
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 176
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka