Ovanliga Raser i Agility

Sv: Ovanliga Raser i Agility

Jag har dömt både Grand Danois och mops. Bichon Havanais har jag åxå dömt. Kromfohrländer har jag inte heller sett så himla många, ett par stycken bara. Sen finns det ju vanliga raser som är väldigt ovanliga på agilitybanorna, tex Schäfer.

Själv tänkte jag skaffa mig en Schapendoes, inte nån jättevanlig ras och rätt ovanlig på agilitybanan åxå, men jag hoppas ju såklart att min ska bli en liten stjärna :)

Ja anser att det beror på ägaren hur hunden blir till STOR del,

:crazy:

Du har helt rätt i att cykelturer inte är den typ av motion/arbete som är att föredra med BC. BC har ffa behov av att arbeta med både hjärna och kropp. Huskey däremot, har ett otroligt stort behov av rörelse. Vad tror du själv blir resultatet av att korsa dessa två raser?

Visst formar miljön hunden, men bara till en viss gräns. Jaktinstinkt, vallanlag och andra drifter kan man inte bara "träna bort" de finns med i ekvationen hur många kilometer man än cyklar, hur många timmar man än spårar. Det är därför jag reagerar så starkt på just denna kombinationen; det är två otroligt driftstarka raser, inget som man önskar ens sin värsta fiende att arbeta med!

/Migo

Lagotto?
Jag vet inte om de är så vanliga men min dam älskar det verkligen!!:) jag hade oturen att hon började löpa mitt i förra kursen men vi får ta igen det till sommaren:)

Shiba? ; )
det finns ett par som håller på, och jag tänker definitivt hoppa på agilitytåget om jag har möjlighet till sommaren!

Korkad? Bara för den har liiiite husky i sig så ska hunden vara total knäpp? .. Nej du nu blir ja smått arg här . Ja känner många fina blandraser med just som ni kallar många "korkade" blandningar. Har de blivit knäppa i psyket? NEJ! De gäller rätt träning och framförallt ägaren i första hand hur hunden blir!

Och som ja vet enligt andra som har denna uppfödning ska hundarna vara jätte trevliga och inget alls korkade och de ska ha mer husky än min i blodet ? Hmm!..

Jag tror nog att de redan hade fått dåligt rykte om hundarna skulle bli totalt korkade .. Och de är inte ås de bara sålt några valpar utan ja ska man ränka ihop av de kullar de haft nu så har de sålt sisådär över 20 hundar!..

Ska en fullt frisk hund avlivas bara sådär? En helt perfekt hund men som ingen nu ska tycka om (enligt er) tack vare att de är BLANDRAS? Det låter ju helt sjukt!.. Är de inte bättre då hunden hamnar hos någon person som då verkligen kan hantera den och gör rätt för hunden? Som JAG/VI kan! .. Är de bättre hunden hamnar i några händer som inte fattar bättre? Så de blir rent livsfarligt för både hunden, ägaren och andra djur och hundar!..

De handlar ofta om både pappan och mamman och förstås ägaren hur hunden blir och som vi vet ska de vara trevliga individer men såklart ska vi kolla på de lite extra oxå innan vi bestämmer oss för att köpa en valp!..

Sen som ni tycker att renrasiga är så mkt bättre! De stämmer INTE!... Visst man vet lättare då hunden blir som hund MEN man kan aldrig riktigt veta där heller. De är en liten chansning och skaffa hund och detta gäller INTE bara för blandraser!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, avel handlar om så mycket mer än föräldradjuren. Om det inte är svårare än att trevlig hund + trevlig hund = ännu trevligare valpar, så finns det ingen anledning att selektera bland avelsdjuren och alla hundar hade varit lika bra på allting. Så är det ju inte.

En klok forummedlem skrev en gång att man kan säga att alla hundar föds med en palett färger. Vilka färger det är, och hur mycket av varje, är bestämt sedan födseln. Det du som ägare kan göra är att försöka forma konturer och blanda färgerna så att resultatet liknar det du vill ha. Hur resultatet blir beror visserligen på hur skicklig du är med penseln, men också på nyansen, mängden och kvaliteten på färgerna.

När du säger att du vill ha en snäll familjehund att tävla agility, och att denne ska bo hos ett äldre par, och i nästa mening säger att du ska ha en BC-huskykorsning, då är det som att säga att du vill måla havet med en röd och en grön palett. Rött och grönt blir brunt när man blandar, inte blått.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 572
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 176
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka