Ovanliga Raser i Agility

Rezak

Trådstartare
Tänkte starta en tråd om Agility nu när våren sakta kommer insmygande.

Agility är mitt stora hundsportsintresse, jag tränar även annat men det är främst Agility jag och min hund brinner för.

Tänkte att denna tråden kunde handla om allt möjligt inom agility, men jag skulle vilja veta vad för ovanliga raser ni har sett i Agility? De ledande raserna är dock Border collie och Sheltie och Aussie tycker jag, jag har sett en med en Irländs Varghund, det tyckte jag va ganska ovanligt att se hur den klarade sig igenom hindrerna :)

Sv: Ovanliga Raser i Agility

Vet om en grand danois som tränar agility faktiskt :p

Ska iväg och träna ikväll faktiskt, dock i "fel" lokal så det blir bara hinderträning (främst slalom), ingen bana. Har en dvärgschnauzer.

Det finns många, men jag känner en som kör briard, den ser jättekul ut när den böjer sig ner för att satsa in i tunnlarna. Sen såg jag en jättesöt chihuahua en gång som verkligen fick anstränga sig för att kunna hoppa över hinderna. Det var kul på ANAM (ras-SM) i Alingsås förra året att se så många duktiga hundar av olika raser :) Undrar just om det blir något i år?

Oj ja Grand Danois var med ovanligt, jag tycker det är kul att se så många olika raser ute på banorna när man tävlar :) Själv har jag en Lapsk Vallhund som jag tränar och tävlar med :).

En bekant tävlar med sin afghantik. Tiken är dock ganska ung så jag vet inte hur långt dom har kommit ännu, jag har inte så bra koll på agility.

Sommaren -09 såg jag en hamiltonstövare som tävlade hoppklass II med en yngre kille på mellan 12-14 år. Det gick inte så fort men det var bra lydnad o kontakt. Blev mycket imponerad.. o ännu mer då matte talade om att pojken gått kurs o sen tränat hunden själv. Den var duktig på jakten också så..... :laugh:

Kör med weimaraner och vet en kille som kör med korthårig vorsteh. Tror att han är i klass 3. Själv debuterar vi i klass 1 i år. Fågelhundarna är duktiga och snabba men mellan varven lite för självständiga - fort men lite fel brukar jag sammanfatta vår insats med :D

Jag har en malle som jag ska tävla med och en cavve som jag har tävlat med. Så ska ag även tävla med en koikjerhondje (stavning?) :D

Jag har whippet som jag ska börja träna agility med till våren (hon blir 1 år nästa vecka så)

Vi har ju testa A:et + balansen och små hopp innan i försiktigt tempo och hon gillar det :bump: så det ska bli skit skoj o träna agility med henne. Dock lära henne att man INTE hoppar från toppen av A:et :crazy:

*KL*

Jag har en kompis med en rottis some har "Excellent" vilket har ar den hogsta titteln. Han ar jatte dukting nar matte inte gar i vagen for honom:p

Sommaren -09 såg jag en hamiltonstövare som tävlade hoppklass II med en yngre kille på mellan 12-14 år. Det gick inte så fort men det var bra lydnad o kontakt. Blev mycket imponerad.. o ännu mer då matte talade om att pojken gått kurs o sen tränat hunden själv. Den var duktig på jakten också så..... :laugh:

Det är kul med jakthundar som håller på med annat också, tycker jag :D

Min ras är nog ganska ovanlig, här är en film på när vi tränar slalom. Den är några veckor gammal och han har blivit mycket bättre sedan dess.

Nästa helg blir det slalomkurs igen och veckan efter det börjar vi på en nybörjarkurs. Det ska bli så skojigt :bump::banana::bump:

När jag var på en agilitytävling och tittade var det en som tävlade med amstaff eller staffe (har inte riktigt koll på dom där).

När jag var på en agilitytävling och tittade var det en som tävlade med amstaff eller staffe (har inte riktigt koll på dom där).

Ja jag har med sett Amstaff, Det är en riktig fart på den hunden och både husse och hunden är jätteduktiga! Jag har tävlat mest nu under året som va 2010, så jag längtar tills alla tävlingar detta året drar igång igen, då det gick så bra sist :) Min hund Zakko (Lapsk Vallhund) han är inte den allra snabbaste men har en helt okej fart och ibland går det ganska snabbt men han är väldigt noga när han hoppar och han vet var han har bakbenen så det blir sällan fel för att han river hinder och det tycker jag är skönt :)

Jaa tränade emmellanåt med min dvärgschnauzer när han fortfarande var ung, mest för att jag tyckte det var kul.
Han klarade alla hindrena bra, var duktig på kontaktfälten och så. Men fort, det gick det inte. Han tyckte helt enkelt inte att det var så kul.

Jag och min Norrbootenspets har tävlat agility i 3 år. Han är ingen farthund utan snarare låångt därifrån men han är säker, otroligt säker! Jag blir lika förvånad varje gång vi inte går felfritt och han har rivit ett hinder på tävling en (1) gång. Vi har varit på ungefär 4 tävlingshelger per år i 3 år och gått inom tidsramen 2 gånger, annars har vi alltid haft lite tidsfel. Men vi har haft otroligt roligt och det kändes inte speciellt viktigt att vara bra.

Under 2010 var vi på 3 tävlingar och plockade hem ett första pris, ett andrapris och ett tredjepris samt hjälpte till att placera vårt lag på en andra plats.
Men nu är han 9 år och vi har lagt Agilitytävlandet på hyllan, vi kommer träna lite oseriöst och tävla när de är tävlingar hemma.

Men jag har bokat en 3 veckors Norrbottenspetsvalp så jag har en ny aktiv agilityhund om ungefär 1,5 år!:)

En norrbottenspets har jag nog aldrig sett på agilitybanan, gud vad skoj att det gått så bra för er! Ja man vinner mycket genom att ha en hindersäker hund, det är inte alltid farten som räknas tycker jag, en del Border collies från min erfarenhet är att de har så mycket vallning i sig att de snurrar runt inne på banan och river hinder som rent slarv och det förlorar man ju på.

Jag har faktiskt inte heller hört eller sett någon annan Norrbottenspets som tävlar agility, men inom lydnaden finns det faktiskt några stycken. Men de väcker rätt stora reaktioner på tävlingarna och framförallt äldre jaktgubbar som är och tittar när barnbarnen tävlar klämmer och känner gärna lite extra på honom, gärna innan start när vi försöker hitta koncentrationen:devil:.

Och jag måste säga att vi slog verkligen till med ett pang år nu sista året och det var riktigt härligt att få ställa sig på pallen för första gången efter allt tragglande. Nu ska vi gå över till Rallylydnad och freestyle och lämna farten till de yngre förmågorna ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 572
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 176
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka