Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag är övertygad om att olika socialgrupper ger barnen olika namn.
Däremot så vet jag inte om det bästa är att undvika att ge barnen sådna namn. Det känns då som man legitmerar fördomar.

MEN Handen på hjärtat Trygg. Ser du "Ali Reza Hussien" i papprena så hade du hajat till om det var en vit kille med backslick och dyr kostym som kallade sig så. Precis som "Gunilla" inte ger kopplingar till tjugoåriga tjejer (Än! Det kommer...) Marie tänker jag på som kvinna - men det är ett mans namn i vissa länder.

Självklart hade jag reagerat!
Men frågan är vad för slags reaktion man ger ifrån sig!

När jag jobbade som Hotellreceptionist slogs jag ofta av hur "illa" någons namn rimmade med personen när den väl stod framför en!
Det lade väl en extra sten på den naiva mur jag har byggt om att aldrig döma någon efter dess namn!

Född i Tvillingarnas tecken så hade jag älskat att möta en vit överklasskille som heter Ali Reza Hussien!:love:
Det hade fått mig att "älska världen"!

F.ö så håller väl just överklassens Stockholm på att genomgå en otrolig förändring när det gäller namn eller hur?
Richardo och Ali tillhörde inte överklassen för 20 år sedan.

Min bästa väns bror tillhörde det "fräcka" gayfolket i stan.
Många av dom roade sig med After-Darkgänget och vi hade hysteriskt roligt när dessa killar gjorde (misslyckade :angel:) försök att klä sig i kvinnokläder på samma eleganta sätt.
Det roliga bestod ofta i att finna "rätt" namn till deras transfigur så där har vi väl ytterligare ett bevis på hur vi uppfattar namn.

Victoria valdes inte av den feta killen i gänget liksom..

Men hur gör man bäst för att motverka fördomarna och även hur gör man bäst för att motverka att barnen får en stämpel av ett visst namn ?

Jag gör det enkelt för mig genom att slå näven i bordet och stint stirra med ögonen och utbrista;

-TRAMS!

Detta vill jag inte överföra till mina barn eller kommande generationer så jag kommer aldrig kommentera och alltid försvara någons namn!!

Möjligt, men ska vi verkligen tillåta det då? Vill du verkligen ha det så om det är på det viset? Gillar du det?

Har jag påstått att det är rätt att dömma folk efter deras namn? Och att alla ska döpa sina barn till ett slags standardnamn? Läs om mina inlägg om du tror det.

Fransktalande. Jean-Marie.

Hade vi en kille på skolan som hette!
Tyvärr blev han oundvikligen Janne hos oss...

Kan inte minnas att han blev retad för namnet (han blev Janne av lathet kan jag tänka) utan det sågs som någonting exotiskt med en fransman i kvarteret!:love:
Dessutom hade han en jättesamling med fransk synthpop på rummet.
Bara en så´n sak..;)

Självklart hade jag reagerat!
Men frågan är vad för slags reaktion man ger ifrån sig!

När jag jobbade som Hotellreceptionist slogs jag ofta av hur "illa" någons namn rimmade med personen när den väl stod framför en!
Det lade väl en extra sten på den naiva mur jag har byggt om att aldrig döma någon efter dess namn!
.

Var har jag sagt att man ska dömma folk efter namnet? Vad jag har sagt är att vissa namn är överrepresenterade i tex brottstatestik pga att namnen till största delen används av en viss socialgrupp - en socialgrupp som oftare än andra hamnar i fängelset.

Vad jag HAR sagt är att namn har olika karaktärer. Du reagerar själv när namnet "inte passade" personen.
Ingen är någonsin neutral inför intryck.

Senast ändrad:

Åh, jag är så dålig på fonetisk skrift eller hur man skulle kunna skriva det annars. Mari med franskt skorrande r, men Jean ... hur tusan skriver man det på "svenska"?

Edit:
Tack ameo! Men det ljudande sjjjj-et...knepigt

Jag har inte sagt att du har sagt att jag har sagt osv osv...;)

Det var mer ett förtydligande -som inte var riktat till dig!-över att visst kan vi reagera över ett namn men våra reaktioner kan te sig olika!
Även OM vi reagerar över ett namn så är det inte alla som lägger in några negativa värderingar i reaktionen om du förstår vad jag menar?

Jag har hittills inte satt några samband mellan tex. Benny eller Kevin och whitetrash.
Något som andra gör.

Jag undrar varifrån dom här tankarna kommer ifrån början egentligen?

Men ok,
det här börjar likna en egen talk-show med mina -inte intressanta för någon utan mig själv-personliga erfarenheter och betraktelser så jag lämnar tråden med att även om vi heter Cassandra eller Charlotte så är vi bara människor...

http://www.youtube.com/watch?v=0JiWFz36C6w

Senast ändrad:

Jag tycker det är fel. Vi måste få stopp på denna rasism. Inte hjälper det om vi ska ha folk som ska söka jobb anomymt eller?
Ja det är fel och ja vi behöver få stopp på rasismen. Men problemet FINNS mitt ibland oss, just nu. De som blir diskriminerade på detta sätt kan ju inte leva på luft och kärlek tills rasismen är bortrationaliserad.... För dem är kanske den anonyma jobbansökan inkörsporten till arbetsmarkanden och livet som svensk!

För övrigt så hoppas jag att vi lyckats välja ganska neutrala namn till våra barn...

Edit:
Tack ameo! Men det ljudande sjjjj-et...knepigt
om man ska uttala det korrekt på franska ja...
Fast det jag skrev ger ju en fingervisning i alla fall.

Min make jobbar för övrigt ihop med en Jean-Michel - där bägge sj-ljuden uttalas likadant till vardags...

*KL*
Jag tycker att det är bra att de som rättar tentorna på universiteten inte vet vad personen som skrivit tentan heter. Att de har gjort på det viset innebär ju uppenbarligen att det har varit problem.

Men i så fall ska/bör ju inte jag klä min 5veckorspojk i rosa kläder?

En bebis bryr sig knappast om vad den här på sig. Mina har haft det som varit skönast. Jag TATUERAR inte in rosa eller blå färg i pannan liksom. Ett namn är en helt annan stämpel.

Däremot kan man väl ge barnet oavsett kön en chans att upptäcka HELA färgskalan, och ALLA typer av leksaker.

För att utvecklas utan begränsningar.

Jag förstår vad du menar, men håller fortfarande inte med dig om att det rätta är att låta bli att ge barnet vissa namn för att andra har åsikter om det namnet.

Det står SJÄLVKLART barnet fritt att ta upp en klasskamp och en kamp mot all form av diskriminering.
Jag hoppas jag kan inspirera dem till det.

Men att tvinga dem slå ur underläge genom att ge dem ett belastande namn - det hjälper knappast i någon kamp.

Eftersom man inte vet vad man får för barn tycker jag det är mycket mer medvetet att välja ett rätt neutralt namn som inte betyder något jobbigt för barnet än att på TROTS ge det ett trash-namn för att på något konstigt sätt låtsas som att verkligheten inte ser ut som den gör utan som man VILL att den ska göra.

Då kan man fråga sig: borde mina mor- och farföräldrar samt mina föräldrar genomgått barndopet för att slippa riskerna att andra omkring oss såg familjen och barnen som "konstiga"? Borde de ha anpassat sig för att barnen skulle slippa ta en strid som de själva inte valt att ta?

Jag tycker det skulle vara olagligt att tvinga omyndiga in i en religion.

Självklart borde alla vara odöpta eftersom man kan VÄLJA att döpa sig, men inte välja att vara odöpt om man blivit döpt.

Alltså - jag tycker man ska försöka SKADA och BEGRÄNSA så lite som möjligt med de val man gör för barnets räkning.

Jag tror inte det har med namnet att göra. Jag tror det är så enkelt att folk inte vill ha invandrare. Idag vet man ju inte om det är en svenskfödd som söker jobbet eller inte på bara namnet. Sorry men jag köper inte det där. Det där var bara att göra det smidigt för företag som ratar invandrare. (undra vem som kom på den korkade idén)

Idén är rätt bra tycker jag... (som ju jobbar delvis med såna frågor). Men det finns svårigheter. Dels handlar det om tid och ekonomi; vi har inte infört avpersonifierade ansökningar hos oss (och kommer troligen ej göra det) eftersom det tar tid att göra just denna avpersonifiering. Det handlar ju inte bara om att maskera namnet utan även om att ta bort annat i ansökningarna som tex tydligt visar kön ("Jag är mamma till 2 barn", "Jag är med i ett kvinnligt nätverk", "Efter att jag blev pappa så...."). Vem ska göra det utöver alla andra arbetsuppgifter som finns på ens bord?
Dessutom så blir det ju ändå alltid ett skede när man ändå får träffa personen och se vilket kön, vilken hudfärg osv personen har. Så; någonstans på vägen så blir det ändå liksom avslöjat. Man kan ju inte anställa någon enbart utifrån ett papper så att säga.

Att avpersonifierade handlingar skulle ge STÖRRE möjlighet att diskriminera är nog ganska uteslutet. Lagstiftningen är rätt tydlig vad gäller sånt. Om du som arbetsgivare konsekvent skulle välja bort fel kön, fel namn (ursprung) osv utifrån att du specifikt uppmärksammat dessa (genom att avpersonifiera) så har du väldigt svårt att i en domstol hävda att du bara valt på kompetens. Det bör vara ganska lätt att bevisa att urvalet gjorts utifrån andra kriterier. Lättare än när man inte har avpersonifierat.
Ett företag som redan medvetet diskriminerar och vill fortsätta med det skulle heller knappast införa avpersonifierade handlingar...

Å andra sidan, det kan vara diskriminerande med långhåriga killar, tatueringar och piercing också ! Minst lika skrämmande.

Ja, fast inte olagligt att diskriminera pga såna faktorer. Man får diskriminera som arbetsgivare utifrån utseende tex. Och det kommer man troligen fortsätta få göra. Tex vill de flesta företag (rätt eller fel) ha en så "neutral" person som möjligt i en reception. Man vill inte att gäster till företaget ska reagera för att det står någon med tuppkam, 25 ansiktspiercingar eller dylikt i receptionen.
Det handlar ju också ibland (eller kanske rätt ofta) om kulturer; ett multinationellt företag vill ofta ha än mer "neutrala" receptionister, eftersom man kanske vet att kunder från xxxx-land skulle bli negativt inställda om den första de möter ser "konstig" ut på ngt sätt

Jag kan ha förståelse för den saken. Däremot skulle jag som person bara tycka det vore skithäftigt om receptionisten hade tuppkam!! Och jag tycker det borde ha NOLL betydelse i många andra jobb - i roller där man INTE jobbar direkt med kundkontakt. I vissa lägen måste det ju dessutom vara bättre att ha en receptionist med dessa attribut; tex i en tatuerarstudio.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 726
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 592
Senast: Seabaz
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 870
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar