Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Hade ALLA som heter Conny varit kriminella eller kommit ifrån en lägre socialgrupp så hade det varit fakta!

Hade ALLA Kevin haft en framtid på Kumla hade det varit fakta det med!
Fast det är ingen som säger att alla Conny var kriminelle eller att alla Kevin kommer att bli det. Vad man säger är att det reflekterar över vilken social grupp de kommer ifrån. Och sen kommer fördomarna därur.

F.ö så hade jag tyckt att det vore jättetrist om alla namn var lika världen över!
Att tex. dom franska och afrikanska namnen "utplånades" och att Asiatiska och Norska namn var dom samma!
Fast det kommer ju inte att hända! Man kan ha ett svenskt namn fast det är internationellt gångbart.

Fast man måste ju ändå börja funder på vilka som är de mest vanliga namnen och vad de har för stuk.
Anna, Sara, Maria, Klara, Matilda, Sofie, Amanda, Tindra, Lisa, Hilda, Emma, etc är alla namn som är vanliga i Sverige, men som funkar utomlands. Precis som Peter, Markus, Linus, Adam, Karl, Fredrik och Kristoffer.

*KL*

Den djupare frågn är HUR blir vi av med fördomarna & klassystemet som håller kvar alla Connys & Kevins i kriminalitet eller fattigdom.

Gör vi det genom att "medvetandegöra" Kevins mamma om "trashstämpeln" som namnet bär med sig så att hon istället döper sin lille parvel till Carl, Didrik , Fredrik eller ngt annat adelsklingande?

Kan man inte bara köpa henne ett exemplar av boken "Fredrik & Charlotte" så kan hon köpa alla överklassattribut såsom den obligatoriska fiskskärbrädan från svenskt tenn & därmed utplåna riskerna att hennes telning hamnar i kriminalitet?

Skulle det lösa problemet?

För du kan inte få mig att för ETT ÖGONBLICK tro att namnet är det mest stigmatiserande i Kevins vardag, Silverkedjan.

För du kan inte få mig att för ETT ÖGONBLICK tro att namnet är det mest stigmatiserande i Kevins vardag, Silverkedjan.

Nej.

Men det är VÄLDIGT lätt att undvika att ge sitt barn ett trash-namn.

Det är kanske lite svårare att göra en "klass-resa".

Men att stämpla kvar ungen med ett namn ser jag ingen poäng med.

Kanske dum fråga, men hur avgörs det huruvida ett förnamn skall klassificeras som ett trashnamn eller inte?

Jag efterlyser fortfarande hur ni -som anser att man ska välja bort den här typen av namn- tycker att vi ska lösa problemet?

Ni har konstaterat att det finns fördomar om vissa namn och vissa har ifrågasatt föräldrar som ger sina barn sådana namn men ingenstans ser jag ett svar på hur vi ska göra för att få slut med det där tramset.

Ska jag tolka det som att ni är medvetna men att ni skiter i det?:angel:

Men alltså jag har ingen lösning på det här! Och jag har inte sagt att man ska välja bort det som Silverkedjan kallar trashnamn. Det betyder inte att jag skiter i diskriminering och fördomar!

Men jag skulle i vilket fall som helst funderat i samma banor som Silverkedjan innan jag gav mitt barn ett namn. Det tycker jag alltid man ska göra som förälder, fundera över vilka konsekvenser ens handlingar och val får för ens barn och jag tycker man har en skyldighet att göra det.

Sedan är det kanske lite lättare för mig att välja bort den här typen av namn eftersom jag helt enkelt inte tycker att de är fina. Det beror antagligen på att jag inte känner mig "hemma" med dem, på samma sätt som jag inte heller skulle känna mig hemma med att döpa mina barn till Beatrice och Carl-Magnus som är typiska överklassnamn. Vi är väldigt påverkade av vår omgivning, av vår kultur i kulturen så att säga. Med det menar jag exempelvis att det inte är någon i min bekantskapskrets som skulle ens överväga att ge sina barn sådana namn som vi diskuterat ovan (alltså varken Cewin eller Carl-Magnus). Sådant påverkar. Även om det inte är medvetet alla gånger.

Jag kan faktiskt inte svara på hur jag hade gjort om jag verkligen tyckte att Cewin var ett urfint namn.

Ska man bli bankdirektör har man en extra lång väg att gå om man heter Cewin. ;)

och, nej, alla barn har inte trashnamn, vad umgås du i för kretsar :crazy: ?

Klart att inte alla barn har trashnamn, sen är ju en annan fråga VILKA namn är trashnamn, helt upp till var och en att avgöra. Jag tycker inte att min dotter har ett trashnamn, nån annan kanske tycker det?

Däremot har jag rätt bra koll på vilka namn småbarn får nu för tiden, och de så kallade white trash namnen är INTE helt ovanliga... ;)

Jag efterlyser fortfarande hur ni -som anser att man ska välja bort den här typen av namn- tycker att vi ska lösa problemet?

Ni har konstaterat att det finns fördomar om vissa namn och vissa har ifrågasatt föräldrar som ger sina barn sådana namn men ingenstans ser jag ett svar på hur vi ska göra för att få slut med det där tramset.

Ska jag tolka det som att ni är medvetna men att ni skiter i det?:angel:

Det som känns viktigt för mig är att vara medveten om att människor till viss del stämplas för sina namn. Skulle jag då välja att döpa mitt barn till ett namn många andra ansåg som trashnamn så gör jag isåfall ett medvetet val där jag övervägt både för- och nackdelar.
Sedan är jag övertygad om att ett personligt möte "suddar" bort ev. dåliga vibbar inför ett namn men innan man har mötts är man ju bara ett namn på ett papper.

Sedan finns det ett helt gäng med namn och stavningar jag inte har någon tanke att stå på barrikaderna för utan hellre hade föredragit att de glömdes bort, Cevin ex.vis.

Något att fundera över är väl om verkligen alla namn har ett berättigande?!

Då blir min följdfråga;

-Vem eller vilka ska avgöra om ett namn har ett berättigande eller inte?

Du?
Jag?

Nej.

Men det är VÄLDIGT lätt att undvika att ge sitt barn ett trash-namn.

Det är kanske lite svårare att göra en "klass-resa".

Men att stämpla kvar ungen med ett namn ser jag ingen poäng med.

Nu har flera användare frågat hur bla. du tycker att vi ska luckra upp dom här fördomarna.
Ditt svar uteblir samtidigt som du lägger tyngdpunkten på att vi belastar barnen med sådana namn.

Njea, jag tror fortfarande att du utmanar i den här tråden.:D
Kanske en omvänd parallell med din rättighet att klä din pojke i rosa papiljotter?

Nu har flera användare frågat hur bla. du tycker att vi ska luckra upp dom här fördomarna.
Ditt svar uteblir samtidigt som du lägger tyngdpunkten på att vi belastar barnen med sådana namn.

Njea, jag tror fortfarande att du utmanar i den här tråden.:D
Kanske en omvänd parallell med din rättighet att klä din pojke i rosa papiljotter?

Nu svarar jag fast det var till Silverkedjan du ställde frågan.

Silverkedjan har en uppfattning om hur hon vill göra och hur hon anser att andra bör göra för att skydda barn mot fördomar och diskriminering. Varför måste det innebära att hon ska lösa hela fördoms- och diskrimineringsproblemet? Det är väl inte hennes ansvar mer än någon annans? Hon gör vad hon kan, på det sätt hon tycker passar henne bäst.

Och om du tycker att hon kör en omvänd parallell, gör inte du också det? Du tycker inte att pojkar ska gå i klänning för att de blir utsatta för fördomar, men du tycker inte att föräldrar ska fundera över vilka namn de ger sina barn fast det kan innebära att barnen utsätts för fördomar. Det är väl samma sak, fast tvärtom mot Silverkedjans resonemang.

Frågan var lika mycket ställd till dig!:idea:

Jag finner bara det lite olustigt och märkligt att vi tar strid för tex. dom stereotypa könsrollerna och alla fördomar som följer i dess spår.

Jag har inte heller sett en enda tråd/inlägg som avhandlar ämnet rasism och fördomar om tex. homosexuella som behandlas likadant som den här tråden som handlar om förnamn!

Tänk OM jag hade resonerat så här kring rasism tex;
-Det är väl inte mitt ansvar mer än någon annans? Jag gör vad jag kan, på det sätt jag tycker passar mig bäst. ..Dvs. jag tycker att invandrarföräldrar är skyldiga att ge sina barn ett namn som inte ger fördomar.

Den som skrev så hade fått ett nackskott!!

Hmmm

Senast ändrad:

Och om du tycker att hon kör en omvänd parallell, gör inte du också det? Du tycker inte att pojkar ska gå i klänning för att de blir utsatta för fördomar, men du tycker inte att föräldrar ska fundera över vilka namn de ger sina barn fast det kan innebära att barnen utsätts för fördomar. Det är väl samma sak, fast tvärtom mot Silverkedjans resonemang.

Om du hade läst mina inlägg så hade du kanske förstått att jag inte hyser fördomar om pojkar i rosa klänningar...;)

Jag kopplar direkt t.ex. namnet Kevin som ett "white-trash" namn. Det kan bero på alla unga (läs: tonåriga) mammor som döpt sina barn det.

Sedan finns det ett helt gäng med namn och stavningar jag inte har någon tanke att stå på barrikaderna för utan hellre hade föredragit att de glömdes bort, Cevin ex.vis.

Varifrån kommer detta Cevin? Uttalas det Sevin? Jag kan inte göra ett sånt där franskt c med tagg på som uttalas s, vet inte vilken tangent det ska vara, men annars borde det väl vara så Cevin skrivs.

På ett dagis en gång stötte jag på namnet Kristoffer. Du vet, man kan skriva f med ph. Sen "kan" man skriva ff med phph!!!:eek: Min finkänslighet förbjuder mig att skriva ut hela namnet - men fattar du hur fel det kan bli när man leker med stavning och inte helt har språkhistoria och dylikt i huvudet?!

Cevin uttalas Kevin. Det tog LÅNG tid innan jag förstod att Cewin också uttalades Kevin, och trodde att det var ett helt nytt namn, Sevin. :o

Att däremot stava sina barns namn medvetet fel känner jag dock skapar mer problem än att ge sitt barn ett "trash"-namn.

Det värsta är att det är tänkt att uttalas "Kevin" men man ville gärna vara lite orginell stavningsmässigt (också trashvarning) och plitade dit ett c istället. Det tragiska är att de som bestämt namnet inte har någon aning om att stavningen påbjuder att man uttalar namnet som "Sevin".
Jag har också sett det hemska phph-exemplet. *ryyys*

En till mig närstående person har döpt sitt barn till det (i mitt tycke) vackra namnet Isak men plitat dit ett c i slutet som också stör mig gruvligt men det förändrar mig veterligt inte uttalet. Hon ångrar sig nu.:crazy:

Frågan var lika mycket ställd till dig!:idea:

Jag finner bara det lite olustigt och märkligt att vi tar strid för tex. dom stereotypa könsrollerna och alla fördomar som följer i dess spår.

Vem tar strid för detta?

Jag har inte heller sett en enda tråd/inlägg som avhandlar ämnet rasism och fördomar om tex. homosexuella som behandlas likadant som den här tråden som handlar om förnamn!

Tänk OM jag hade resonerat så här kring rasism tex;
-Det är väl inte mitt ansvar mer än någon annans? Jag gör vad jag kan, på det sätt jag tycker passar mig bäst. ..Dvs. jag tycker att invandrarföräldrar är skyldiga att ge sina barn ett namn som inte ger fördomar.

Den som skrev så hade fått ett nackskott!!

Nu bara spånar jag lite, men jag föreställer mig att de namn som diskuteras i denna tråd ges till barn för att föräldrarna tycker att de är fina, inte för att de är en del av föräldrarnas identitet som namn från särskilda länder och kulturer. Fast å andra sidan förekommer det att utländska föräldrar ger sina barn svenskklingande namn just för att barnen ska slippa diskriminering. Det har ju förekommit exempel på det i tråden till och med.

Jag fattar inte riktigt hur resonemanget kan appliceras på homosexualitet.

Angående ansvar så skrev jag som jag gjorde för att det verkade på dig som om det var Silverkedjans särskilda ansvar att komma på en lösning för att komma tillrätta med diskriminering och fördomar. Jag tycker att vi alla har ett ansvar men att det inte ligger ett större ansvar på Silverkedjan än på någon annan.

Hmmm

....................

Att invandrade är överrepresenterade i fängelser beror inte på att invandrade är genetiskt mer benägna att begå brott utan till stor del att de ligger längst ner i samhällskiktet.

Och för att invandrare i högre grad döms för brott. En utländsk man löper större risk att dömas för den våldtäkt han åtalats för, än en sk svensk man. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 722
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 592
Senast: Seabaz
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 870
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar