Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Ska en sådan murbräcketaktik fungera skulle man f.ö. snarast behöva göra TVÄRTOM, dvs välja namn ur MOTSATT samhällsklass - annars skapas ju ingen debatt.

Med andra ord borde min sambo och jag välja ett förhatligt y-namn till nästa ifall det blir en pojke till. Conny eller Ronny kanske. Fast då blir han ju automatiskt kriminell och det vill vi inte. Så jag tror vi får en flicka istället och döper henne till Matilda. :love:

Skalle-Per?:D

Jaja, jag tycker i alla fall att det är både tramsigt och förj-ligt att vissa namn anses vara whitetrash och att man uppmanas att inte använda dessa namn för att inte skuldbelägga barnen!

Så ni mammor och pappor till Kevinar, Sonnyar, Melissor och Cassandror som har läst den här tråden, alla har inte den åsikten som framkommer här!

Ni som vill stava era barns namn annorlunda fortsätt med det!

En ankdamm med fördomar stinker. Oavsett i vilket dy som fördomen föddes ur...

Cevin uttalas Kevin. Det tog LÅNG tid innan jag förstod att Cewin också uttalades Kevin, och trodde att det var ett helt nytt namn, Sevin. :o

Att däremot stava sina barns namn medvetet fel känner jag dock skapar mer problem än att ge sitt barn ett "trash"-namn.

Vad är att stava ett barns namn fel? Catrine eller Katrin, Mari eller Marie, Isac eller Isak. Många jag känner måste förklara sin stavning ofta på grund av dessa stumma bokstäver eller de som utalas likadant.

KL

Jaha och vad säger ni om mitt mellannamn Thereze då? Det är kroatisk stavning, och inte av krångel :D Fast med e som på svenska på slutet, så lite jobbiga vara mina föräldrar allt med sitt internationella tänkade. Skulle hellre hetat Thereza faktiskt...

Jag kopplar direkt t.ex. namnet Kevin som ett "white-trash" namn. Det kan bero på alla unga (läs: tonåriga) mammor som döpt sina barn det.

Intressant. Så alla unga (dvs tonåriga) tjejer som blir gravida är white trash per automatik? I så fall är väldigt många white trash eller komna ur white trash. När mina föräldrar var unga så var det kutym att man gifte sig och fick barn i 19-20-års åldern. Genomgående. Och det hade inte med vilken klass man kom ifrån, utan samhället och tiden. Men jag har mycket svårt att tro att ALLA var white trash på den tiden. Mina föräldrar var det i alla fall inte, även om de föll för bondromantiken och blev Gröna Vågare.

Det finns fördommar mot i stort sett allt. Jag riskerar ju ex att bli diskriminerad på grund av mitt kön. Visst finns det skillnader mellan grupper, kulturela skillnader men inte skillnader i människovärde. Den som dömmer och nedvärderar människor enbart för namnet är ute på hal is, de riskerar att göra bort sig. sedan undrar jag också vad som är trash-namn och vem som bestämmer att det är det. Att Liam klassades dit hadde jag ingen aning om.

På ett dagis en gång stötte jag på namnet Kristoffer. Du vet, man kan skriva f med ph. Sen "kan" man skriva ff med phph!!!:eek: Min finkänslighet förbjuder mig att skriva ut hela namnet - men fattar du hur fel det kan bli när man leker med stavning och inte helt har språkhistoria och dylikt i huvudet?!

Ungefär som den unga man som hette Reneé :crazy:

Både accent och genus fullständigt om bakfoten.

Lite som de där frisörsalongerna som blandar bestämd artikel hej vilt och förväxlar apostrofer och accenter.

När mina föräldrar var unga så var det kutym att man gifte sig och fick barn i 19-20-års åldern. Genomgående. Och det hade inte med vilken klass man kom ifrån, utan samhället och tiden.

Hur gamla är dina föräldrar?

Mina är båda födda på trettiotalet och var fullt upptagna med sina utbildningar (i min mammas fall på universitet) i den åldern. Och sen etablerade de sina karriärer ett par år också. De var klart över 25 när jag föddes, jag är äldst av syskonen.

Min mormor resp farmor var båda trettio fyllda när de fick sina första barn. (De var födda 1896 resp 1906.)

Hur kan du tro att det inte har med samhällsklass att göra hur vi lever våra liv och bildar våra familjer? Jag skulle säga att klassmässiga kopplingar och villkor är närvarande i princip hela tiden i våra liv.

Mina föräldrar är i 60-års åldern. De var 19 och 22 när de gifte sig och pappa var i full färd med sin högskoleutbildning. Min farmor var närmare 30 när hon fick barn, nog ganska ovanligt då, hon fyllde 90 i somras.

För någon generation sedan var det mycket vanligt att man bildade familj i 20-års åldern, oavsett klass. Något som är desto ovanligare idag, även om det såklart förekommer. Jag menar rent generellt, i stort sett. Självklart spelar klass och samhällstillhörighet in, men kulturella strömningar har ju skiftat genom tiderna, oavsett klass.

Jag är 23. De som fick barn där jag bodde när jag var yngre (15-19) var oftast det man skulle kalla "white-trash" (jag gillar inte riktigt uttrycket men det är det som har använts genomgående i tråden). De döpte sina barn till vad som i denna tråden har kallats för "white-trash namn". Jag säger inte att det är ett medvetet val av mig att tänka på det sättet utan det är det första som ploppar upp i mitt huvud när jag hör namnet. Och det var väl lite det som diskuterades.

Jag pratar alltså inte om hur det var när dina föräldrar var unga eftersom jag absolut inte under några som helt omständigheter kan ha erfarenheter av det. Eller hur? Däremot är jag mycket medveten om att tiderna förändras. Där jag bor (och har bott) så är förstföderskan närmare 30 om jag inte minns fel så de som får barn tidigt (där JAG kommer ifrån) tenderas att ses som lite "white-trash". Därmed inte sagt att jag tycker att de är det eller tycker att det ska vara så.

Jag är 23. De som fick barn där jag bodde när jag var yngre (15-19) var oftast det man skulle kalla "white-trash"

Jag gillar inte heller uttrycket!

Det är rätt tydligt bland fattiga i USA och UK att de får barn oerhört tidigt, redan i tonåren. Sociologer och likartade brukar förklara det med att dessa personer ser så få möjligheter i sina liv. De har så få vägar in i vuxenlivet - med hög arbetslöshet och bristfällig skolgång bakom sig - att just detta att få barn är i stort sett den enda vuxengrejen de har tillgång till. Det är ju ofta rätt lätt att göra barn, mycket lättare än att hävda sig på bostadsmarknaden utan pengar.

Den här europeiska trenden med barn sent - bortåt 40 - är ju också en rätt tydlig stadsgrej och medelklassakademikergrej, vad jag förstått. Folk som först levt livets glada dagar, utbildat sig, skaffat spännande och krävande jobb och sen i sista rycket försöker hinna få barn.

De kretsar i Sverige där man idag upplever att "alla" har fått 2-3 barn när de fyller 26, det är nog kretsar där evinnerligt långa utbildningar och jordenruntresor med ryggsäck och hyreslägenhet i femte hand inte är det vanligaste sättet att vara ung på.

Den här europeiska trenden med barn sent - bortåt 40 - är ju också en rätt tydlig stadsgrej och medelklassakademikergrej, vad jag förstått.

Ja, åldern på förstföderskorna är högst där.

Men även genomsnittsåldern på svenska förstföderskor är historiskt sett väldigt hög: 29 år. En effekt av bristen på jämställdhet, verkar det som.

Man är vad man heter.

Oj, stackars vår son då då. Jisses vad skallig han kommer att bli. Hoppas han slipper tappa allt håret som väldigt ung i alla fall. :D

Ska du citera mig så får du citera rätt! Det du citerar är inte ett uttalande jag gör utan namnet på bok.
Så här löd mitt inlägg;

Charlotte Hagström: "Man är vad man heter. Namn och identitet" har skrivit en bok i ämnet.

*KL*

Men de unga föräldrarna som döper sina barn till trash-namn tycker ju att de har valt fina namn! Så nu måste man inte bara vara högutbildad, bo i Täby eller Nacka, döpa sina barn till Charlotte eller Carl, man får inte heller vara UNG?

Jisses vad jag har stigmatiserat mina barn!! Jag var 25årig 2barnsmor. Vi bor dessutom på landet (iof i villa, ett plus där!) & även om maken har högskoleutbildning så har jag inte ens avslutade gymnasiestudier även om jag numera studerar på universitet (men märk väl, dn utbildningen är inte slutförd ännu så jag är väl inte akademiker än) & inte har de några särdeles bra namn heller ungstackarna... Jisses Amalia.

Mina föräldrar var unga (21 & 22) & vi bodde i Botkyrka när vi var små. Vi har väl iof inte stigmatiserande namn (Kari & Therese) men ändå. Att vi slutade som medelklassbarn till akademikerföräldrar (Lärare & Psykolog) är ju ett fasligt under!!

:rofl:

Jag tycker att det är viktigt att barnen får namn som är internationellt gångbara. Men att Emil inte skulle vara internationellt gångbart håller jag inte med om. Emile är väl ganska så vanligt i fransktalande länder? Men man får ju inte uttala det Émil. Utan mer Ämill för att det ska funka på engelska.

Men att namnen ska vara internationellt gångbara tycker jag är en självklarhet. Världen krymper och fler och fler människor jobbar i mycket internationella miljöer. Jag tackar mina föräldrar att trots att det är ovanligt i Sverige så funkar mitt namn internationellt. Skulle hata att heta Åsa, Örjan, Björn eller liknande.

Med internationellt gångbara menar du då att namnen skall vara lätta att uttala och minnas för engelskspråkiga? Varför det? Varför kan inte de lära sig utländska namn precis som vi andra hamnar att göra? SÅ svårt är det ju inte.

Själv heter jag Britt-Marie, vilket verkar vara extremt svårt att få till för amerikaner :smirk:, har fått frågan" May I call you Britt" några gånger....nä, jag heter faktiskt Britt-Marie brukar jag svara :devil:.

Vad är att stava ett barns namn fel? Catrine eller Katrin, Mari eller Marie, Isac eller Isak. Många jag känner måste förklara sin stavning ofta på grund av dessa stumma bokstäver eller de som utalas likadant.

Namn som helt enkelt stavas så att det uttalas fel. Som Cewin är ett kristallklart exempel på. Ett annat exempel är Thindra som altså bör uttalas Sindra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 722
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 592
Senast: Seabaz
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 870
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar