Sv: Ovanliga namn till barn
Är det inte en fördom att tro att de som ger sina barn trash-namn inte tänker på barnets bästa? Denna fråga vill jag gärna ha svar på av dig silverkedjan.
Alla vill väl sina barns bästa. Alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. Men ingen kan väl vara HELT obildbar?
Självklart hjälper det inte att påpeka det i efterhand. Men det finns förhoppningsvis många barn som inte fötts och fått namn ännu.
Jag tror att de som väljer trash-namn är antingen oupplysta om fenomenet som din syster uppenbarligen var - vilket man faktiskt kan åtgärda - eller någon som medvetet (som Trygg mfl tycker man ska göra) väljer att stämpla sitt barn.
Det senare tycker jag är oschysst mot barnet, och det första nonchalant mot det.
FÖRDOMEN föds inte för att jag påpekar fenomenet. Det verkar vara svårt att förstå? Och vad JAG tycker är helt ointressant för barnet.
Fördomen är tyvärr byggd på FAKTA. Som skapar generaliserande fördomar barnet kommer att möta inom skolan, hos arbetsgivare och hyresvärdar.
Jag är säker på att samma föräldrar som väljer Cewin och Cazzandra skulle rata Ahmed eller Mohammed för att de vet att barnet skulle diskrimineras då.
Ska man då inte upplysa dem om fenomenet att det gäller fler namn?
Om jag kände din syster skulle jag varnat henne i hennes namnfunderingar och bett henne ta reda på vilka fördomar ett barn med det namnet skulle riskera mötas av och vilka han "klumpades ihop" med i skolans, sjukvårdens, arbetsgivares etc ögon.