Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

mmmm och sen får vi ju inte glömma av alla Ida som dinglar i en flaggstång. För att inte tala om alla busiga Emil. Hoppas att alla som heter Lotta inte bor på samma gata...:eek:

Här förstår jag inte hur du menar! Förklara gärna om du vill.

Men att tvinga dem slå ur underläge genom att ge dem ett belastande namn - det hjälper knappast i någon kamp.

Eftersom man inte vet vad man får för barn tycker jag det är mycket mer medvetet att välja ett rätt neutralt namn som inte betyder något jobbigt för barnet än att på TROTS ge det ett trash-namn för att på något konstigt sätt låtsas som att verkligheten inte ser ut som den gör utan som man VILL att den ska göra.
Jag tror att de flesta föräldrar när de vill namnge sitt barn faktiskt ger dem ett namn de gillar. Inte är det ju så att man själv tänker sig att barnet ska bli retat. Om man gillar namnet så tror man ju inte att andra ska komma att ogilla det. Och det kan de ju bli (retade) även med ett rätt vanligt svenskt namn som går bra att rimma på. Eller om de har ett för sin generation mycket ovanligt namn. En kusin till mig heter Agnes och det var fullkomligt ute i hennes generation. I tonåren fick hon nog av att bli retad för detta och vägrade lyssna till annat än Anki. Nu har hon dock (som vuxen) åter börja använda sitt namn.

Hur långt ska man tänka/planera? Varför ska man inte kunna välja ett namn man helt enkelt tycker om och gillar?

Är man av invandrarbakgrund och vill namnge barnet med ett traditionellt namn från det förra hemlandet så skulle/borde man alltså låta bli pga av fördomar? Nej, jag håller fortfarande inte med. En kusin till vår son heter Emil; ett ganska vanligt, traditionellt, enkelt svenskt namn. Men nu råkar han ha flyttat till Australien med sin mamma för några år sen och då har han blivit lite småretad för sitt "konstiga" namn. Borde hon ha tänkt på detta när han var liten och gett honom ett mer internationellt gångbart namn? Australienflytten var ju inte direkt planerad då. Eller bör hon byta namn på sonen nu?

Jag kan ju inte föreställa mig att vår son kommer få problem med sitt namn (Viggo), men om det nu råkar bli så att alla i "white-trash"-gruppen väljer det namnet de närmaste åren så finns ju risken att även han råkar ut för ngn fördomsfull arbetsgivare som vuxen. Hur f-n ska man kunna anpassa sig till alla? Och jag tycker som sagt inte ens att man bör behöva göra det.

belastande namn - det hjälper knappast i någon kamp.

Eftersom man inte vet vad man får för barn tycker jag det är mycket mer medvetet att välja ett rätt neutralt namn som inte betyder något jobbigt för barnet än att på TROTS ge det ett trash-namn för att på något konstigt sätt låtsas som att verkligheten inte ser ut som den gör utan som man VILL att den ska göra.

Men ett trash-namn blir ju ett trash-namn först när en grupp väljer namnet och en annan väljer bort namnet. Att välja bort ett namn man tycker är fint för att inte trash-stämpla stödjer ju att trash-stämplingen kan finnas kvar. Min sons kompisar reflekterar inte ens över att han har ett ovanligt namn. Min son vet inte om att hans kompis Kevin har ett namn som är ansett som trash-namn. Jag tänker inte tala om det för honom heller, jag ser ingen anledning till det. När jag ser namnet Tommy så tänker jag inte heller att han kanske är kriminell. När jag ser en nyfödd Liam så tänker jag definitivt inte stackars barn som blivit stämplat i så unga år av sina egoistiska föräldrar. Nej det ingår inte i min värld, så ser inte min verklighet ut. De barn jag känner som blivit reatade för sina namn så har bara namnet varit en ursäkt, orsaken har varit föräldrarnas fördommar om barnets familj.

Men ett trash-namn blir ju ett trash-namn först när en grupp väljer namnet och en annan väljer bort namnet. Att välja bort ett namn man tycker är fint för att inte trash-stämpla stödjer ju att trash-stämplingen kan finnas kvar.

Jag håller med i varenda stavelse. Kunde inte uttryckt det bättre själv alls. :)

Det handlar inte om hur BARN möter BARN.

De struntar väl i namnet bara de går att uttala.

Det handlar om hur vuxna ser på barn med olika namn.

Och att det är oerhört onödigt och omedvetet att välja en trash-stämpel på sitt barn.

Jag tycker man ska tänka längre än att man "gillar" ett namn. Varför gillar man det?? Vad betyder namnet och vad står det för i andras ögon?

Namnet STÄMPLAR barnet.

Jag tycker det är helt ofattbart att folk ägnar månader av språkstudier och diskussioner om betydelser och uttal när de ska namnge ett FÖL, men sedan bara "tar något på känn" när det gäller det egna barnet.

Kanske ska vi börja döpa dressyrhästarna till typiska travarnamn - det skulle väl genast radera ALLA fördomar om travare som ridhästar :idea::cool:

Jag vet inte..men jag börjar misstänka att du vill provocera och skrattar lite bakom datorskärmen i den här tråden.:D

Got you Silverkedjan!
Du har nog en del humor trots allt ändå!;)

Senast ändrad:

Det handlar inte om hur BARN möter BARN.

De struntar väl i namnet bara de går att uttala.

Det handlar om hur vuxna ser på barn med olika namn.

Varifrån kommer fördommarna? Om barnen är fria från dem från början varför kan inte vi vuxna lära oss av med att dömma folk

Jag tycker man ska tänka längre än att man "gillar" ett namn. Varför gillar man det?? Vad betyder namnet och vad står det för i andras ögon?

När jag valt ovanliga namn till mina barn, (tilltalsnamn och mellannamn) så har jag funderat på det länge. Men det är ingen slump att sonens namn är förknippat med sorg, alla alternativen var förknippade med sorg, mellannamnet är dock vanligt och efter en vetenskapsman. Dotterns mellannamn är ingen slup att det är en mäktig gudinnas namn alla alternativen var starka och mäktiga kvinnor. Omedvetet eller medvetet, det säger något om mig och mina värderingar mina känslor och mina val om hur jag vill forma mina barn och vad jag känner för dem. Omständigheterna kring min sons födelse var förknippade med sorg och han bär en sorg men hans mellan namn är Isak vilket betyder må han skratta. Undermedvetet tyckte jag namnen var vackra

Namnet STÄMPLAR barnet.

Nej namnet stämplar inte barnet MÄNNISKOR stämplar barnet

Jag tycker det är helt ofattbart att folk ägnar månader av språkstudier och diskussioner om betydelser och uttal när de ska namnge ett FÖL, men sedan bara "tar något på känn" när det gäller det egna barnet.

Jag tror att de som väljer namn till föl med stor omsorg även väljer namn till sina barn med stor omsorg. Namnet kanske inte faller dig i smaken men det kan ändå vara valt med omsorg

Kanske ska vi börja döpa dressyrhästarna till typiska travarnamn - det skulle väl genast radera ALLA fördomar om travare som ridhästar :idea::cool:

Jag har inga fördommar mot travare som ridhästar. Men den som dömmer ut en travare efter namnet utan att ha sett hästen anser jag ha fördommar. Namnet är av ganska liten betydelse även i dessa sammanhang, det är själva utrsprunget, härstamningen människor väjer sig emot. Även en travare utan typiskt travarnamn eller en travarkorsning möter fördommar eller hur.

Senast ändrad:

Då är frågan:

FINNS det fördomar i samhället?

FÖRELIGGER skillnader mellan grupper?

ÄR en person utsatt för fördomar ifall man bara ser namnet? (tex jobb- eller bostadsansökan)

Jag pratar inte om hur vi VILL att det ska vara.

Sanningen brukar inte försvinna för att man inte låtsas om den.

Jag står helt på din sida i denna frågan. Det är jätteviktigt när man väljer namn på barnet att det inte bara är ett namn man gillar, utan även ett namn som inte kommer att vara till besvär för barnet som vuxen.

Men hur tycker du att vi ska göra för att bli fria från sådana här fördomar?

Det kan jag inte utläsa någonstans av dina inlägg att döma?

Det framstår som om ditt recept mot den här sortens fördomar är att kringå problemet genom att välja bort namn som kan väcka negativa reaktioner!

På så sätt är "problemet" löst.

Borde hon ha tänkt på detta när han var liten och gett honom ett mer internationellt gångbart namn?
Jag tycker att det är viktigt att barnen får namn som är internationellt gångbara. Men att Emil inte skulle vara internationellt gångbart håller jag inte med om. Emile är väl ganska så vanligt i fransktalande länder? Men man får ju inte uttala det Émil. Utan mer Ämill för att det ska funka på engelska.

Men att namnen ska vara internationellt gångbara tycker jag är en självklarhet. Världen krymper och fler och fler människor jobbar i mycket internationella miljöer. Jag tackar mina föräldrar att trots att det är ovanligt i Sverige så funkar mitt namn internationellt. Skulle hata att heta Åsa, Örjan, Björn eller liknande.

Då är frågan:

FINNS det fördomar i samhället?

FÖRELIGGER skillnader mellan grupper?

ÄR en person utsatt för fördomar ifall man bara ser namnet? (tex jobb- eller bostadsansökan)
.

JA.

Men jag är som sagt inte övertygad om att det är rätt väg att gå att undvika namn. Det känns som om man spelar fördomarna i händerna på så sätt.
Personligen skulle jag dock inte välja några av de trashnamn som är populära just nu.

Hade ALLA som heter Conny varit kriminella eller kommit ifrån en lägre socialgrupp så hade det varit fakta!

Hade ALLA Kevin haft en framtid på Kumla hade det varit fakta det med!

Jag förstår inte vad skillnaden är mellan rasistiska fördomar som att alla invandrare är kriminella och att namn som Benny borgar för det samma!
VAD är skillnaden?

F.ö så hade jag tyckt att det vore jättetrist om alla namn var lika världen över!
Att tex. dom franska och afrikanska namnen "utplånades" och att Asiatiska och Norska namn var dom samma!

*knapp*

Appråpå namn och sånt..

Min kompis fick barn på julafton. Hans namn blev Ted. När min sambo hörde det sa han "Jasså? Efter seriemördaren Ted Bundy?"

Ehm..

På sjukhuset sa dom "Åh, är han döpt efter Ted Gärdestad?"

Vårt första barn döpte vi till ett namn som vi tyckte om men som visade sig vara väääldigt vanligt! Inte så kul med 3st som heter samma på dagis(samma avd).
Linus heter han.

Vårt andra barn hade vi bara bestämt att det skulle börja på L sedan var vi inte övverens alls. Min sambo ville ha Levi men det kunde jag inte alls tänka mig... vi enades vid Levis:love:. Vissa tycker det är tokkonstigt andra gillar det, jag bryr mig inte i vilket för vi gillar det.

Mitt råd är att använda sig av ett namn som inte är så vanligt. Då kommer man ihåg dem bättre ;) Vår Linus fick heta lillaLinus väldigt länge på dagis!

Det var menat att alla associerar till ett namn. Blir alla Jenny, Jerry, Benny mm kriminella så blir väl alla Emil busiga.

Du har fortfarande inte förstått att det itne är namnet som skapar beteendet utan att det beror på att namnet är överrepresenterade i en viss socialgrupp som är mer benägna att begå och åka dit för brott?

Det var menat att alla associerar till ett namn. Blir alla Jenny, Jerry, Benny mm kriminella så blir väl alla Emil busiga.

Sådär resonerar iallafall inte jag och har inte påstått något sådant heller. Jag håller med escodobe, se hennes senaste inlägg.

I det inlägg jag citerade påstod jag inte heller något av detta utan konstaterade bara att det förekommer skämtande och fördomar kring uppväxtförhållande och familj kring barn med en viss typ av namn.

Detta som ett tecken på att det inte är Silverkedjan som hittar på att det finns fördomar utan att dessa faktiskt förekommer.

Jag efterlyser fortfarande hur ni -som anser att man ska välja bort den här typen av namn- tycker att vi ska lösa problemet?

Ni har konstaterat att det finns fördomar om vissa namn och vissa har ifrågasatt föräldrar som ger sina barn sådana namn men ingenstans ser jag ett svar på hur vi ska göra för att få slut med det där tramset.

Ska jag tolka det som att ni är medvetna men att ni skiter i det?:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 725
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 592
Senast: Seabaz
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 870
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar