Det handlar inte om hur BARN möter BARN.
De struntar väl i namnet bara de går att uttala.
Det handlar om hur vuxna ser på barn med olika namn.
Varifrån kommer fördommarna? Om barnen är fria från dem från början varför kan inte vi vuxna lära oss av med att dömma folk
Jag tycker man ska tänka längre än att man "gillar" ett namn. Varför gillar man det?? Vad betyder namnet och vad står det för i andras ögon?
När jag valt ovanliga namn till mina barn, (tilltalsnamn och mellannamn) så har jag funderat på det länge. Men det är ingen slump att sonens namn är förknippat med sorg, alla alternativen var förknippade med sorg, mellannamnet är dock vanligt och efter en vetenskapsman. Dotterns mellannamn är ingen slup att det är en mäktig gudinnas namn alla alternativen var starka och mäktiga kvinnor. Omedvetet eller medvetet, det säger något om mig och mina värderingar mina känslor och mina val om hur jag vill forma mina barn och vad jag känner för dem. Omständigheterna kring min sons födelse var förknippade med sorg och han bär en sorg men hans mellan namn är Isak vilket betyder må han skratta. Undermedvetet tyckte jag namnen var vackra
Namnet STÄMPLAR barnet.
Nej namnet stämplar inte barnet MÄNNISKOR stämplar barnet
Jag tycker det är helt ofattbart att folk ägnar månader av språkstudier och diskussioner om betydelser och uttal när de ska namnge ett FÖL, men sedan bara "tar något på känn" när det gäller det egna barnet.
Jag tror att de som väljer namn till föl med stor omsorg även väljer namn till sina barn med stor omsorg. Namnet kanske inte faller dig i smaken men det kan ändå vara valt med omsorg
Kanske ska vi börja döpa dressyrhästarna till typiska travarnamn - det skulle väl genast radera ALLA fördomar om travare som ridhästar