Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

och, nej, alla barn har inte trashnamn, vad umgås du i för kretsar :crazy: ?

Mina tonårsvänner?:angel: Eller deras likar snarare om hon inte bor i mina kretsar. De har barn döpta efter dokusåpakändisar, tolkienböcker och likande. Det är normala namn i de kretsarna. Precis som andra namn är de normala i andra kretsar.

Helt ärligt kan jag säga att jag har många gånger hört skämt om barn som heter Kevin, Cassandra, Melissa etc. Att dessa namn ofta ses som representanter för människor från en viss soicalgrupp med tillhörande attribut är inget som Silverkedjan har hittat på. I p3 gör Klara och Mia sketcher om en kedjerökande ensamstående mamma i västergötland vars barn heter Cassandra (och Kevin? Kommer inte ihåg).

Jag hört otaliga skämt om Linda Rosings barn som heter just Kevin och Melissa. Det finns säkert massor av andra exempel.

Det är jättebra att inte du är fördömande men det finns väldigt många människor som tyvärr är just fördömande.

Tillägg: Sedan kan jag tycka att man inte behöver karaktärisera namnet som just white trash. Det är ingen människa som vill vara white trash eller höra att man anser sina barn tillhöra denna grupp.

Men som jag ser det är namnet inte det sora problemet. jag känner många Tommy som lyckats hålla sig borta från kriminalitet trotts sitt namn:smirk:. Problemet som jag ser är inte att föräldrarna är omedvetna om namnvalet utan att de gillar gangsterbetonad kultur och för över dessa värderingar på barnen. Om man förmedlar att det är Ok att dricka hembrännt och brännahemma så förmedlar man mer än att ge barnet ett trashnamn. Barn blir stämplade på grund av sin familj och sin klasstillhörighet mer än för namnet. att vissa grupper väljer vissa namn och att vissa namn förekommer oftare i fängelser ser man senare med facit i handen. Visst kan Cewin riskera att diskrimineras i jobbansökan precis som så många andra. Son-namn tex vissa son-namn är ju tom skällsord. Ska jag falla för trenden och byta ut mitt son-namn till ett fiinare med dubbel vokal, z, fv, eller något som låter adligt för att jag och mina barn ska få lättare att kallas till anställningsinterju eller få högre lön? Eller ska jag behålla mitt efternamn och bevisa att jag kan, trotts mitt son-namn.

Problemet är inte att y-barnen fick fel namn problemet är att de fick fel förutsättningar i livet, det hadde de fått med ett annat namn också.

Jag har även hört folk säga lite hånfullt att på Södermalm i Stockholm heter alla ungar Alice, Astrid och Nora.

Och på Östermalm heter de Ebba:D.

Jag är ju göteborgare och läser GP:s födelseannonser. De gånger jag läser DN i stället är spridningen på namn annorlunda. Så namntrenderna verkar vare geografiska också.

Det är en GIGANTISK skillnad.

Det är BARNENS krig - mot könsfördomar alltså.

Min äldsta vill INTE delta i det, han slipper! Fast idag har han röd overall för att synas i pulkabacken så lite har han lärt sig av lillebror.

Min yngsta är så envis som bara en nybliven tre-åring kan vara och han SKA ha långt hår och lila kläder. Med hjärtan.

Men i så fall ska/bör ju inte jag klä min 5veckorspojk i rosa kläder? Han bör alltså inte behöva "ta kriget" förrän han förstår fullt ut vad det innebär? (Och när gör han egentligen det?)
Om pojkar som leker med dockor riskerar bli retade - när kan man då egentligen införa dockan som leksak i deras liv? - när är de stora nog att förstå och "välja" kriget mot könsfördomarna? (Enligt många andra skulle de nog knappast tycka att en 3åring är det. Till exempel)

Jag förstår vad du menar, men håller fortfarande inte med dig om att det rätta är att låta bli att ge barnet vissa namn för att andra har åsikter om det namnet.

Jag kan också ta en annan jämförelse: att döpa eller inte döpa sina barn. När jag var liten var de allra flesta döpta; jag var helt ensam i min årskull om att vara odöpt på orten jag växte upp. Det var ett val mina föräldrar gjort, men som jag fick "lida" för eftersom det var mig andra ungar frågade om saken och påstod att jag inte hade något namn mm. Jag fick förklara vad det innebar (jag kunde mer om dopet och vad det innebar som 10åring än vad de jämnåriga som var döpta kunde). Om mina föräldrar valt att döpa mig hade de faktiskt gjort det lättare för mig rent anpassningsmässigt. Dock är jag glad åt att de gjorde det aktiva valet att låta bli. Mina föräldrar är själva inte döpta och jag kan tänka mig att det är ÄNNU mer påtagligt udda/konstigt i deras generation.
Då kan man fråga sig: borde mina mor- och farföräldrar samt mina föräldrar genomgått barndopet för att slippa riskerna att andra omkring oss såg familjen och barnen som "konstiga"? Borde de ha anpassat sig för att barnen skulle slippa ta en strid som de själva inte valt att ta?

Helt ärligt kan jag säga att jag har många gånger hört skämt om barn som heter Kevin, Cassandra, Melissa etc. Att dessa namn ofta ses som representanter för människor från en viss soicalgrupp med tillhörande attribut är inget som Silverkedjan har hittat på. I p3 gör Klara och Mia sketcher om en kedjerökande ensamstående mamma i västergötland vars barn heter Cassandra (och Kevin? Kommer inte ihåg).

Jag hört otaliga skämt om Linda Rosings barn som heter just Kevin och Melissa. Det finns säkert massor av andra exempel.

Det är jättebra att inte du är fördömande men det finns väldigt många människor som tyvärr är just fördömande.

Tillägg: Sedan kan jag tycka att man inte behöver karaktärisera namnet som just white trash. Det är ingen människa som vill vara white trash eller höra att man anser sina barn tillhöra denna grupp.

mmmm och sen får vi ju inte glömma av alla Ida som dinglar i en flaggstång. För att inte tala om alla busiga Emil. Hoppas att alla som heter Lotta inte bor på samma gata...:eek:

Det är inte OSS du ska tillfredsställa genom att höja din medvetandenivå ovanför din egen navel.Det är BARNET.

Det är väldigt onödigt att trash-stämpla det helt enkelt.

Vill man arbeta för jämställdhet, integration och ett avskaffande av klass-samhället är inte OMEDVETENHET om problemen en bra väg.

Snälla, kan du inte låta bli att köra med den där lite nedlåtande tonen där du anspelar på min (och andras) inskränkthet?
Jag tycker det är en intressant diskussion och det är synd att den läggs på en låg nivå genom onödiga ordval..

Jag ÄR inte omedveten Silverkedjan!
Varken om det ena eller andra.
Du och jag står helt uppenbart väldigt långt ifrån varandra i väldigt mycket som rör barnuppfostran, vår syn på samhället osv.
Men jag har blicken i skyn och huvudet högt trots allt...;)

Navleskåderi är ett ord du gärna använder dig av när du uppfattar att andra inte delar din syn på saker och ting.

Vi har olika tillvägagångssätt bara.

Varför tror du att både invandrare och kvinnor blev kallade till fler anställningsintervjuer när man på prov införde anonyma ansökningar?

Däremed inte sagt att jag håller med silverkedjan i vad man ska göra åt det.

Jag tror inte det har med namnet att göra. Jag tror det är så enkelt att folk inte vill ha invandrare. Idag vet man ju inte om det är en svenskfödd som söker jobbet eller inte på bara namnet. Sorry men jag köper inte det där. Det där var bara att göra det smidigt för företag som ratar invandrare. (undra vem som kom på den korkade idén)

Jag tror inte det har med namnet att göra. Jag tror det är så enkelt att folk inte vill ha invandrare. Idag vet man ju inte om det är en svenskfödd som söker jobbet eller inte på bara namnet. Sorry men jag köper inte det där. Det där var bara att göra det smidigt för företag som ratar invandrare. (undra vem som kom på den korkade idén)

Vad är det för korkat med iden?
Är det inte förbaskat bra om företagen inte kan ta reda på om det är "Carl" "Ann-britt" eller "Mustefa" som söker tjänsten utan enbart går på meriterna?

Sar;
-Jag vill inte framstå som den naivaste och ädlaste personen på jorden.?
Säkert?!:p

Men nej, jag hade faktiskt ingen aning om att svenskar gentemot andra svenskar hade negativa och fördömande åsikter om varandras förnamn!!
Då jag själv vill bedöma en person utefter dess egenskaper så har jag lyckats hålla mig ifrån sådana fjanterier.

Jag tycker fortfarande det är märkligt att en bok rekommenderas vars syfte bla ska ligga till grund för vad vi ska "döpa" våra barn till.
Att läsa denna bok ska tydligen -enligt några av er- tillhöra ett gott föräldraskap och vara oss ett behjälpligt redskap så att vi inte BELASTAR våra barn med namn som kan uppfattas negativt av -er?

Det är kanske först sedan man blir upplyst om hur många tänker när de ser/hör ett namn som man som förälder kan göra ett medvetet barn. Ett namn kan utan tvekan vara en belastning även om det inte "finns" i din värld (att som utbytesstudent i engelsktalade land presentera sig som Dick Focker är antagligen ingen hit).
Boken rekommenderades då folk efterfrågade källor till om det verkligen VAR så att namn faktiskt betydde något.

knapplån

Nyfiken fråga:

Jag märker att det råder delade meningar om huruvida vi bör ge efter för samhällets fördomar och låta bli att döpa våra barn till vissa namn.

Men råder det delade meningar hos er som diskuterar om huruvida det verkligen är så att olika socialgrupper tenderar att ge sina barn olika namn?

Vad säger du Trygg till exempel?

Kanske min -naiva?- syn beror på att jag är uppvuxen i en del av en storstad där klasskillnader inte existerade så som jag har förstått är och har varit vanligt.

Mina klasskamrater hade vanliga -sonnamn men även af-namn.
Jag själv döptes lite småborgeligt till Charlotte..;)
Ett namn jag sedan bytte bort till förmån till mitt andranamn som är ett könsneutralt engelsspråkigt namn.
Mitt efternamn är även det engelskt.
Var alltid avundsjuk på vännerna som slapp bokstavera sina namn.

//Jag -som ung och vacker- skulle vara med i Västsvenska Modellgruppen och under mitt foto stod det; XXXX Fet!
-Fet!!:eek:
Sådana saker fick man leva med när ingen uppfattade vad man sa.
Så roligt det var att ställa sig -som nojjig tonåring-i baddräkten på scenen med den presentationen eller hur?:rofl:

Trots allt så trivs jag med mitt ovanliga namn och har därför gett mina barn namn av det lite ovanligare slaget med.

Men nu skulle inte detta vara en betraktelse över mitt liv antar jag så jag plockar upp tråden igen;

Jag tror att idag så kan vi inte på samma sätt avgöra en persons sociala tillhörighet genom dess förnamn.
Medelklassen har stulit överklassens namn och därefter har de tidlösa namnen spridit sig "ner" i klasserna.

Kevin heter mina barns kusin och han tillhör def. inte socialgrupp 3!
En fadäs av föräldrarna?
Eller ett bevis på att även de sk. "trashnamnen" letar sig uppåt?

Att olika namn speglar en del av ens bakgrund kan jag nog hålla med om till en viss del.
MEN jag har inte lagt några aspekter på det här och jag är helt ärlig när jag säger att jag är helt ovetandes om att vissa namn anses vara trashnamn.
-Det är beklagligt och jag tycker att folk som ägnar sig åt sådana betraktelser ska rannsaka sig själv istället för att skuldbelägga föräldrar till dessa barn..och sedan mena på att dom gör det av hänsyn till barnen..

Det där får jag inte ihop..

Men visst,
min egna lilla ovetenskapliga analys det är att tex. pappor som har ett genuint idrottsintresse gärna väljer ett namn som skulle passa bra i ett idrottssammanhang!
Till denna kategori räknar jag mina barns far som har lyckats smyga in kända fotbollsnamn som andra eller tredjenamn på barnen.
-OBS! Tack o lov inte GLENN!!:angel:

Mammor som är uttalat femenina väljer gärna femenina, lite längre, namn till sina döttrar.

Granne med oss bodde Hagatomtarna som redan på den tiden slogs för det könsneutrala namngav -av en märklig anledning- gärna sina barn till könstypiska och fornnordiska namn osv osv

Så visst tror jag att det finns en del skillnader!
Men att dessa håller på att suddas ut allt mer.

Oavsett det så känner jag mer oro för att folk lägger in värderingar i medmänniskors förnamn (och efternamn) än vad jag ställer mig bakom att vissa namn ska bedömas/bannlysas just pga folks fördomar!

Senast ändrad:

Vad är det för korkat med iden?
Är det inte förbaskat bra om företagen inte kan ta reda på om det är "Carl" "Ann-britt" eller "Mustefa" som söker tjänsten utan enbart går på meriterna?
Jag tycker det är fel. Vi måste få stopp på denna rasism. Inte hjälper det om vi ska ha folk som ska söka jobb anomymt eller?

KL

Men hur gör man bäst för att motverka fördomarna och även hur gör man bäst för att motverka att barnen får en stämpel av ett visst namn ?

Jag tycker faktiskt att det är att vika sig att inte ge barnet ett namn som man tycker är vackert bara för att det *kan* ge en viss stämpel. Det säger en hel massa om oss som samhälle att man väljer bort ett namn för att det kan vara en balastning. Sånt vill jag försöka motverka på samma sätt som jag gärna motverkar könststereotyper etc...

Jag blir förvånad när man å ena sidan skall vara könsneutral (och ve den som reagerar och tror att gossen med långa lockar är en flicka), men å andra sidan dissa ett namn pga en viss risk för stämpel. Jättekonstigt tycker jag.

Jag tycker det är fel. Vi måste få stopp på denna rasism. Inte hjälper det om vi ska ha folk som ska söka jobb anomymt eller?

Jag tycker att det var ett lysande sätt att bevisa att folk faktiskt blir diskrimminerade pga namn och kön.

Men just vad det gäller att söka jobb så VET man ju att namnet diskriminerar. Så då är det ju bra att kunna göra det anonymt. Men det är inte mindre skrämmande.

Å andra sidan, det kan vara diskriminerande med långhåriga killar, tatueringar och piercing också ! Minst lika skrämmande.

Kanske går han inte säker på stan, men han får lägenhet lättare och han blir kallad till fler jobbintervjuer.
Eller så heter man Fredrik eller Markus som mina kusiner och är från de djupa värmlandsskogarna. De har blivit nerslagna flera gånger för de har jättemörkt hår, stora näsor och mörka ögon :crazy:

Jag tycker att det var ett lysande sätt att bevisa att folk faktiskt blir diskrimminerade pga namn och kön.

Möjligt, men ska vi verkligen tillåta det då? Vill du verkligen ha det så om det är på det viset? Gillar du det?

Senast ändrad:

Jag är övertygad om att olika socialgrupper ger barnen olika namn.
Däremot så vet jag inte om det bästa är att undvika att ge barnen sådna namn. Det känns då som man legitmerar fördomar.

MEN Handen på hjärtat Trygg. Ser du "Ali Reza Hussien" i papprena så hade du hajat till om det var en vit kille med backslick och dyr kostym som kallade sig så. Precis som "Gunilla" inte ger kopplingar till tjugoåriga tjejer (Än! Det kommer...) Marie tänker jag på som kvinna - men det är ett mans namn i vissa länder.

Marie? MAN??:eek::eek::eek:

Vilka länder då? så jag vet vart jag itne ska åka:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 726
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 592
Senast: Seabaz
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 871
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar