Sv: Ovanliga namn till barn
knapplån
Nyfiken fråga:
Jag märker att det råder delade meningar om huruvida vi bör ge efter för samhällets fördomar och låta bli att döpa våra barn till vissa namn.
Men råder det delade meningar hos er som diskuterar om huruvida det verkligen är så att olika socialgrupper tenderar att ge sina barn olika namn?
Vad säger du Trygg till exempel?
Kanske min -naiva?- syn beror på att jag är uppvuxen i en del av en storstad där klasskillnader inte existerade så som jag har förstått är och har varit vanligt.
Mina klasskamrater hade vanliga -sonnamn men även af-namn.
Jag själv döptes lite småborgeligt till Charlotte..
Ett namn jag sedan bytte bort till förmån till mitt andranamn som är ett könsneutralt engelsspråkigt namn.
Mitt efternamn är även det engelskt.
Var alltid avundsjuk på vännerna som slapp bokstavera sina namn.
//Jag -som ung och vacker- skulle vara med i Västsvenska Modellgruppen och under mitt foto stod det; XXXX Fet!
-Fet!!
Sådana saker fick man leva med när ingen uppfattade vad man sa.
Så roligt det var att ställa sig -som nojjig tonåring-i baddräkten på scenen med den presentationen eller hur?
Trots allt så trivs jag med mitt ovanliga namn och har därför gett mina barn namn av det lite ovanligare slaget med.
Men nu skulle inte detta vara en betraktelse över mitt liv antar jag så jag plockar upp tråden igen;
Jag tror att idag så kan vi inte på samma sätt avgöra en persons sociala tillhörighet genom dess förnamn.
Medelklassen har stulit överklassens namn och därefter har de tidlösa namnen spridit sig "ner" i klasserna.
Kevin heter mina barns kusin och han tillhör def. inte socialgrupp 3!
En fadäs av föräldrarna?
Eller ett bevis på att även de sk. "trashnamnen" letar sig uppåt?
Att olika namn speglar en del av ens bakgrund kan jag nog hålla med om till en viss del.
MEN jag har inte lagt några aspekter på det här och jag är helt ärlig när jag säger att jag är helt ovetandes om att vissa namn anses vara trashnamn.
-Det är beklagligt och jag tycker att folk som ägnar sig åt sådana betraktelser ska rannsaka sig själv istället för att skuldbelägga föräldrar till dessa barn..och sedan mena på att dom gör det av hänsyn till barnen..
Det där får jag inte ihop..
Men visst,
min egna lilla ovetenskapliga analys det är att tex. pappor som har ett genuint idrottsintresse gärna väljer ett namn som skulle passa bra i ett idrottssammanhang!
Till denna kategori räknar jag mina barns far som har lyckats smyga in kända fotbollsnamn som andra eller tredjenamn på barnen.
-OBS! Tack o lov inte GLENN!!
Mammor som är uttalat femenina väljer gärna femenina, lite längre, namn till sina döttrar.
Granne med oss bodde Hagatomtarna som redan på den tiden slogs för det könsneutrala namngav -av en märklig anledning- gärna sina barn till
könstypiska och fornnordiska namn osv osv
Så visst tror jag att det finns en del skillnader!
Men att dessa håller på att suddas ut allt mer.
Oavsett det så känner jag mer oro för att folk lägger in värderingar i medmänniskors förnamn (och efternamn) än vad jag ställer mig bakom att vissa namn ska bedömas/bannlysas just pga folks fördomar!