Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag ville inte ha supervanliga namn till våra barn...
Vår förstfödde son ville jag dock döpa till Melvin...men det blev ramaskri hos mannen i huset...det enda vi kunde komma överens om var Kevin...
Dottern...där hade vi också lite problem att komma överens...det blev NIKKI Karin Petra Connie...

Blir jobbigt när man ska pressa in släktnamn, namn som man vill ha och namn efter pappa...som dessvärre har ett stackars kriminalnamn som slutar på Y...dock fick flickan tjejvarianten med ie...

:banana:

Min sambo är född av mycket utländska då nyinvandrade föräldrar och fick ett svenskt namn. Han har sluppit bli nedklubbad av skinnskallarna i alla fall.

Nog för att skinnheadsen är enfaldiga men att dom ägde den osäkerheten så att dom först frågar efter ens förnamn innan dom tar beslut om du är en svartskalle eller inte, det var någonting nytt!
OCH glädjande för då kan ju Ashmed bara presentera sig som Björn så går han säker på stan!:D

Och det ger föräldrar som vill TÄNKA innan de ger ett namn som vållar skada ett verktyg.

-Nu är du ju där igen!
Att du förutsätter att föräldrar inte har förmågan att TÄNKA om dom inte agerar eller reagarerar på samma sätt som dig...:rofl:

Ens åsikter baseras väl nästan alltid på det självupplevda.
Jag har -som sagt- aldrig lagt in någon värdering i någons namn.
Det är väl strålande. Det betyder dock inte att det inte finns andra som gör det.

Jag har aldrig hört talas om det här innan.
Men nu har jag -tack vare underbara Buke- blivit upp märksam på att vi får en stämpel på oss redan genom att presentera oss...

Då är du numera upplyst.:idea:

Lika lite som jag värderar någon efter hudfärg, religion, yrke osv, lika lite värderar jag någon efter dess namn.
Japp.

Varför är det legalt att ge ut en bok "Man är vad man heter" när det anses skrämmande att fördomsfullt bedömma någon efter dess etniska ursprung annars?:crazy:

Det är väl utmärkt att bli upplyst om att namnet för många har betydelse. Det kan signalera alltifrån släktskap till socioekonomisk standard (stämmer dock inte alltid). Anser man sig själv vara helt fri från fördomar kan det ju innebära ett visst uppvaknande att inse att det finns väldigt många som drar vissa slutsatser utifrån ett namn (speciellt innan de träffat personen ifråga). Det ger en extra chans att verkligen kolla igenom sitt tänkta namnval så att det inte ger barnet några nackdelar som man är omedveten om.

Men hur gör vi när trenden vänder?? Alltså när dom som skakar galler har namn som slutar på M eller R?? .

Gjort är gjort. Man har bara en chans att namnge sina barn. Sedan får de själva bestämma över ev. byten men det torde vara ett fåtal.

Ska vi byta namn på våra ungar då?

Nu blir jag genast hysteriskt nyfiken på vad dina barn heter?!:p:)
(du behöver givetvis inte dela med dig).

Jag trodde också länge att jag var unik med mitt för- och efternamn. Det var svindlande att upptäcka att det finns en till som heter som jag. *Snyyyyyft*

Det drabbade mig också...att upptäcka att ens ovanliga för och efternamn fanns i en upplaga till:eek:

Kanske går han inte säker på stan, men han får lägenhet lättare och han blir kallad till fler jobbintervjuer.

Det var just det där jag fastnade för!
Att Silverkedjans man som har MYCKET utländska föräldrar går säker på stan tack vare sitt svenskklingande (och förmodligen helt i avsaknad av y-)namn!:p

Självklart vet jag om att det förekommer diskriminering av personer med utländska namn!

Sar;
-Jag vill inte framstå som den naivaste och ädlaste personen på jorden.
Men nej, jag hade faktiskt ingen aning om att svenskar gentemot andra svenskar hade negativa och fördömande åsikter om varandras förnamn!!
Då jag själv vill bedöma en person utefter dess egenskaper så har jag lyckats hålla mig ifrån sådana fjanterier.

Jag tycker fortfarande det är märkligt att en bok rekommenderas vars syfte bla ska ligga till grund för vad vi ska "döpa" våra barn till.
Att läsa denna bok ska tydligen -enligt några av er- tillhöra ett gott föräldraskap och vara oss ett behjälpligt redskap så att vi inte BELASTAR våra barn med namn som kan uppfattas negativt av -er?

Du förstår uppenbarligen inte för att du inte vill förstå.

Det är inte OSS du ska tillfredsställa genom att höja din medvetandenivå ovanför din egen navel.

Det är BARNET.

Det är väldigt onödigt att trash-stämpla det helt enkelt.

Vill man arbeta för jämställdhet, integration och ett avskaffande av klass-samhället är inte OMEDVETENHET om problemen en bra väg.

Vill man att ens barn ska ha så bra chanser i livet som möjligt så sätter man barnets behov av ett mer neutralt namn före att man själv tycker att ett "trash-namn" är fint.

Och, ja, jag är övertygad om att sambon inte skulle fått de jobb/bostäder han haft om han hette Ahmed eller vad du tog som exempel. Bara för att jag INSER att samhället ser ut så betyder inte att jag tycker det är bra! (det härär tydligen svårt att förstå, i Tryggs värld är man trygg just för att det man inte vet om finns inte?)

Hur det skulle ha hjälpt honom att heta något folk har fördomar emot kan jag inte förstå. Han skulle haft en ONÖDIG belastning att kämpa mot.

knapplån

Nyfiken fråga:

Jag märker att det råder delade meningar om huruvida vi bör ge efter för samhällets fördomar och låta bli att döpa våra barn till vissa namn.

Men råder det delade meningar hos er som diskuterar om huruvida det verkligen är så att olika socialgrupper tenderar att ge sina barn olika namn?

Vad säger du Trygg till exempel?

Fast jag kan förstå hur trygg resonerar om att man inte ska vika sig för fördomar. Argumenten påminner om de vi använder för att låta barn gå i kjol - oavsett kön.

Fast jag kan förstå hur trygg resonerar om att man inte ska vika sig för fördomar. Argumenten påminner om de vi använder för att låta barn gå i kjol - oavsett kön.

Med den skillnaden att det går att FRÅGA barnet om det gillar kjol.

Det går inte att fråga en nyfödd om den vill heta Ahmed eller Cevin.

knapplån

Men råder det delade meningar hos er som diskuterar om huruvida det verkligen är så att olika socialgrupper tenderar att ge sina barn olika namn?

Jag är övertygad om att olika socialgrupper ger barnen olika namn.
Däremot så vet jag inte om det bästa är att undvika att ge barnen sådna namn. Det känns då som man legitmerar fördomar.

MEN Handen på hjärtat Trygg. Ser du "Ali Reza Hussien" i papprena så hade du hajat till om det var en vit kille med backslick och dyr kostym som kallade sig så. Precis som "Gunilla" inte ger kopplingar till tjugoåriga tjejer (Än! Det kommer...) Marie tänker jag på som kvinna - men det är ett mans namn i vissa länder.

Knapplån...

Min dotter är ensam om sitt namn i sverige (vad jag vet iaf, hon var det förut iaf...), och anledningen var helt enkelt att jag älskade/älskar namnet och aldrig kunde tänka mig något annat, vare sig det var ovanligt eller vanligt. Jag tycker många vanliga namn är jättefina, men inget namn kändes lika rätt som det som hon bär. :-)

Själv har jag ett ovanligt namn som börjar bli vanligare och vanligare bland småtjejer nu. :) Jag har alltid tyckt om att ha ett "eget" namn, och aldrig mått dåligt av det eller känt mig behandlad på något annat vis pga mitt namn.

Den generation som är på väg kommer ju hela bunten ha s.k whitetrashnamn, och i framtiden kommer säkert bankdirektören heta Cewin och förskolechefen Tindra. ;)

Den generation som är på väg kommer ju hela bunten ha s.k whitetrashnamn, och i framtiden kommer säkert bankdirektören heta Cewin och förskolechefen Tindra. ;)

Ska man bli bankdirektör har man en extra lång väg att gå om man heter Cewin. ;)

och, nej, alla barn har inte trashnamn, vad umgås du i för kretsar :crazy: ?

Med den skillnaden att det går att FRÅGA barnet om det gillar kjol.

Det går inte att fråga en nyfödd om den vill heta Ahmed eller Cevin.

Flera namn? Jag vet en som var döpt efter ett mycket typiskt namn från pappans hemland(västeuropa) som är rätt vanligt i sverige med. Men hade ett typiskt "Gubbigt" tilllalsnamn. När han blev äldre började han använda det andra namnet.

Själv är jag kanske partiskt. Jag får bokstavera både för och efternamn. Det är dessutom en lite märklig kombination av namn typsika för två vitt skilda nationaliteter. Men jag tycker om det och bortsett från märkliga stavningar så har jag bara sett fördelar med namnet.
Just för att mitt är "extra speciellt" så kanske det inte har varit ett större hinder för mig?

Det är ingen större risk att jag kommer döpa mina barn efter varesig topp 100, trash eller överklassnamn.

Precis så resonerade smbon om vår dotters namn. Jag tyckte det passade på ett litet barn men inte på en 40 åring. Han sa att det kommer vara så vanligt att 40 åringar heter så eller något liknande så ingen kommer reagerar över det.

Jag är övertygad om att olika socialgrupper ger barnen olika namn.
Däremot så vet jag inte om det bästa är att undvika att ge barnen sådna namn. Det känns då som man legitmerar fördomar.

MEN Handen på hjärtat Trygg. Ser du "Ali Reza Hussien" i papprena så hade du hajat till om det var en vit kille med backslick och dyr kostym som kallade sig så. Precis som "Gunilla" inte ger kopplingar till tjugoåriga tjejer (Än! Det kommer...) Marie tänker jag på som kvinna - men det är ett mans namn i vissa länder.

Jag är också övertygad om att det är så, och tycker att det är väldigt intressant att fundera vidare över. Man kan precis som du gjorde komma på exempel som man kan fnissa lite åt, och det är väl ett tecken på att vi förknippar olika namn med olika personer! Jag har även hört folk säga lite hånfullt att på Södermalm i Stockholm heter alla ungar Alice, Astrid och Nora.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 726
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 592
Senast: Seabaz
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 874
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar